Kontrollrummet

MaxB - It's Alright - Video (green screen) on song, banjo and guitar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Senaste filmandet - experimenterat med chroma key (eller så kallad "green screen").
               - Sättning på instrument och röster -
      Banjo  (Kör)  |  Gitarr/Sång/Autokomp  |  (Kör)  Banjo


My first Chroma Key-production, using a red background. Not the best choice but that's what I got.

Jag sjunger o spelar i studion med en röd filt (inte optimal färg) bakom mig. Tekniken kallas ofta green screen eller blue screen. I filmediteringsprogrammet maskeras sen den röda färgen bort och ersätts med en helt annan film. Det är alltså en teknik som används i filmsammanhang och det är mitt första försök med den tekniken. Jag måste hantera ljussättningen av bakgrunden bättre och helst använda en bättre bakgrundsfärg t.ex. en ilsket ljusgrön färg som inte förekommer alls på objekten (musikerna och instrumenten) i förgrunden.

En jämn belysning på bakgrunden är viktig, för att få bara en färg inte flera nyanser av den färgen. Axelbandet på basgitarren och ansiktet ligger nära vissa av de röda nyanserna från bakgrunden och det ställde till det lite...

Har nu köpt tyg i annan färg, inte perfekt färg kanske men bättre än den röda, tror jag.
« Senast ändrad: 30.08.2013, 20:26:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Häftigt !!!!
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Det är kul att du har börjat jobba med Greenscreen eller vad det nu kan heta men hade jag sett den här på tuben helt oförhappandes så hade jag nog funderat över varför det ser ut som du cyklar omkring och sjunger och varför du inte sjunger när du spelar banjo, bas och gitarr för det är ju samma person.
Låten och arret är naturligtvis bäst (även utan mandolinsolo) men jag har alltså mina tvivel om regissören verkligen tänkt rätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt kul med videon! Är det låten eller den du i första hand vill ha synpunkter på?
Bra country-låt, men nivån på framför allt sången och även banjon
behöver korrigeras här och var. Snyggt basljud!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Det är kul att du har börjat jobba med Greenscreen eller vad det nu kan heta men hade jag sett den här på tuben helt oförhappandes så hade jag nog funderat över varför det ser ut som du cyklar omkring och sjunger och varför du inte sjunger när du spelar banjo, bas och gitarr för det är ju samma person.
Låten och arret är naturligtvis bäst (även utan mandolinsolo) men jag har alltså mina tvivel om regissören verkligen tänkt rätt.

Jag har tillgodogjort mig principen av en vida använd filmteknik, som jag inte hanterat tidigare. Här är första försöket att använda tekniken. Sen kommer väl bättre filmer. Redan det andra försöket i Egghuvets blues, tycker jag blev jättebra: Understanding blues... eller inte

Riktigt kul med videon! Är det låten eller den du i första hand vill ha synpunkter på?
Bra country-låt, men nivån på framför allt sången och även banjon
behöver korrigeras här och var. Snyggt basljud!

Ge de synpunkter du kommer på. Ljudnivån på sång och banjo...
Kan jag gissa att leadsången ska ner i volym och två banjo på varsin sida ska generellt upp lite...?
Tack för basljud... (kommer från ett autokomp  ;))
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Aha, det är det man kan se i reklamavbrotten på långfilmer ibland när sponsorn skall presenteras. Lite skakig bakgrundsfilm och det blir jobbigt. Kul att du ger dig ut i den vida videovärlden måste ju vara en hel vetenskap bara det. Låten är bra  med snyggt lir, sång och mix. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite dogma-film över det hela, med en skakighet från filmkameran.
Jag kanske ska bygga en bättre konstruktion för kameran så att den är stadigare då man går och filmar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, det är kul med greenscreen, min dotter och jag har lekt lite med det för några månader sedan, hittade inte var jag lagt de filerna nu dock :) och tror att grönt eler blått är en bättre färg, vi använde blått  ;)
Men det är svårt att få det riktigt trovärdigt!
Låten då, jätteskön, din banjo passar bra i denna genre :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, sången ska nog ner en aning överlag och även banjo-spåren en gnutta....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, sången ska nog ner en aning överlag och även banjo-spåren en gnutta....

Sången ner, håller med. Om du lyssnar på resonatorgitarr i mitten och en banjo på varsin sida menar du verkligen att det är två banjo som ska ner i volym?
Jag tycker tvärtom att båda banjo ska upp lite eller annars resonatorn ska ner lite.
Vill du kolla igen? Jag vill veta.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt, det är många bra låtar på forumet nu.. :)
Det beror väl på att vi helt enkelt är bäst, ang. 'rullen' så håller jag nog mest med Eddi !! :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt Max!

Jag hittar inget att invända på.Dina videogrejer är ett extra tillskott till musiken,finurligt och coolt trixat i denna.Det här har gjort att även jag har kikat lite på video/musik produktion,så nu vet du det att du har lite cred  :)
Hur det blev,ja när det blir klart så kanske vi får se - läs ni  :D

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kul idé med video Max, fin låt också. Det där gjorde du bra, hoppas vi får se mer av detta.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)