Tror att det kommer från blues och rock ifrån början, trummorna i mitten, basen till hgr och gitarren till vnstr, sången i mitten som i "gamla"vintage inspelningar från -70 och tidiga -80 talet. Jag är uppväxt med att det skall vara så.

Blev litet förvånad i början här på forumet när forumiter påpekade att jag inte hade basen i mitten

Jag blev lärd av en gammal hårdrocksmusiker att mixa så (bas hgr, gitarr vnstr, trummor och sång i mitten)precis när jag köpt mitt första Cubase,,, och eftersom jag är uppvuxen på -70 och -80 talet stämde det med min världsbild..För att hålla isär instrumenten...Rock Jazz Fusion är oftast mixad så.....med trummorna i mitten;
Med modern synth och dansmusik kom basen att åter hamna i mitten igen har jag läst, nu tillsammans med trummorna...
I klassisk orkstrering för stora orkestrar tror jag att man har pianot på hgr sida av basen. Tycker mig ha sett det på någon video men kan ha fel där....Någon kunning i klassisk orkestrering, (Dividend ???) kanske kan hjälpa oss fylla ut med svaret i den frågan....?????
mvh
« Senast ändrad: 30.08.2013, 19:06:54 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/