Oj... hade glömt bort... f´låt!

(Tack MaxB för påminnelsen!

)
Kanske ska börja med en presentation då... Jag tänkte så här: Vad är det som gör att vi gör skillnad på oljud och musik? När jag växte upp hade de vuxna svårt för den musiken vi unga lyssnade på och kallade den oljud. I min värld bör man kunna ordna alla ljud i tiden för att skapa rytmer, harmonier och melodier. Tänker tex på filmen "Dancer in the dark" av Lars från Trier med Björk men om de fått sin inspiration av Russolo vet jag inte...
Sagt och gjort - dags att samla in oljud!

Min yngste son hade lov från skolan och vi riggade den fina ljudinspelaren jag fick köpa skamlöst billigt av Josef på ett gammalt kamerastativ. Vi hade roligt en hel dag. Vi bankade på ett gammalt oljefat, på avloppsrör, parabolantenner och allt annat som kom i vår väg. Vi gick i torra löv och rev sönder tidningar. Tanken var att ordna upp de här mer rytmiska ljuden och sedan fortsätta med sådana som hade ton. Tyvärr dog min gamla mor mitt i det här och jag tappade fart och orkade inte fullfölja. En sak som faktiskt spelar harmonier är den samplade, stretchade och pitchade skruvdragaren som delvis är körd genom en vocoder...

Bas, gitarr och piano fick ligga kvar men hela rytmpaketet är "oljud" eller i alla fall ljud som vi vanligtvis inte uppfattar som musik.
Nåja - resultatet blev väl uppslag till 2 låtar egentligen... Några har uppfattat att det är skramlet på slutet som är "mitt oljud" men det är alltså de oordnade ljuden som fått ligga kvar som kontrast.
Ser att flera gett uppskattning för mitt bidrag och det tackar jag för!

Om det blir en fortsättning för att göra låtar av det här vet jag inte - behöver nog lite pepp för att ta tag i det - kom gärna med förslag!

Av min utgångspunkt ovan värderar jag rytm och harmoniska intervall som mer grundläggande för att det ska bli musik av oljudet och här är "sydstatsjuryns" röster:
Bidrag 3 Corned Beef - Rattlesnake 8p
Bidrag 1 The Crane - Boanjo 6p
Bidrag 2 Domestic Art Of Noise - Hellfog 4p
Edit. Glömde nämna att "gurkan" är grankottar och att jag slår ihop tegelstenar som "handklapp"...