Kontrollrummet

pxm " Blues Understanding" feat. MaxB på RythmGuitar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tja-ni vet ju att jag brukar spela in blues då och då som interludium mellan låtarna liksom. Jag tycker att blues är intressant...Mellanspel...Här kommer ännu en......
Kallar den "Blues Understanding"

Har hittat "freeze" funktionen nu b t w.




« Senast ändrad: 30.08.2013, 13:09:45 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Galet och knäppt plus ett antal superlativ till men jag gillart :)
Du närmar dig Zappas värld tycker jag - enjoying!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Länge sedan jag hörde någon av dina alster. Musikaliskt så låter det ju bättre nu. Jag hör ju att du blivit mycket bättre på gitarr.  :)

Jag skulle däremot inte kalla detta för blues. Det låter mer som jazz i mina öron. Blues för mig utgår från pentaskala i någon mån och sedan kan man på olika sätt bygga ut den. Här hör jag inte några traditionella bluestoner alls.
För mig låter detta som skalövningar och jag hittar inget eget uttryck eller något som jag fastnar för. Inget ont i skalövningar men de kan bli lite trist att lyssna på. Menar inte att vara överdrivet kritisk och hoppas du inte tar det illa. Jag har bara svårt att hitta något att fästa mitt lyssnande vid och det är ju inte ditt problem utan mer mitt.
Vad jag mest saknar är en musikalisk idé med det du gör här, men det kommer kanske med ökad komplexitet i takt med att ditt gitarrspel utvecklas.
Så jobba på.  :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jazzå  :) -eh, tack, egghuvud !!!!
Var litet tveksam om jag skulle lägga ut den här då jag misstänkte att den kunde missförstås. Men det är bara traditionells inslag i den här..
Jag blir litet förvirrad - pianot spelar en blues12:a utan krusiduller med enbart "bluesseventhchords (dom9), basen spelar hela tiden i vanliga C mollpentatonisk skala, trummorna är Studiodrummer bluespresets.. Gitarren spelar licks i C Bluesskala (mollpenta med den blå tonen tilllagd) till 80% och i de övriga fallen  heltons, dim och övertons skalan vilka också är traditionsenliga skalor.....så,,,eh,,jag tycker att din beskrivning av vad som är blues är bra och fin samt passar väl in på den här bluesen.... :)
Jag definierar också blues så, egghuvud....The Brecker Brothers, Scott Henderson och i viss mån Larry Carlton spelar med dessa ingredienser.
Jimi Hendrix lade nästan alltid till 9:an på sina bluessevenths....
mvh
« Senast ändrad: 17.08.2013, 00:01:56 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker nog också att detta låter mer jazz än blues!
Du har mer struktur på låtarna nu och jag har lättare att hänga med!  :)
Bra mix och fin ljudbild tycker jag! Basen kanske kunde upp en aning.
Spännande med lite udda tongångar här och var, medan det i andra
partier blir lite "skalövningar".
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jazzå  :) -eh, tack, egghuvud !!!!
Var litet tveksam om jag skulle lägga ut den här då jag misstänkte att den kunde missförstås. Men det är bara traditionells inslag i den här..
Jag blir litet förvirrad - pianot spelar en blues12:a utan krusiduller med enbart "bluesseventhchords (dom9), basen spelar hela tiden i vanliga C mollpentatonisk skala, trummorna är Studiodrummer bluespresets.. Gitarren spelar licks i C Bluesskala (mollpenta med den blå tonen tilllagd) till 80% och i de övriga fallen  heltons, dim och övertons skalan vilka också är traditionsenliga skalor.....så,,,eh,,jag tycker att din beskrivning av vad som är blues är bra och fin samt passar väl in på den här bluesen.... :)
Jag definierar också blues så, egghuvud....The Brecker Brothers, Scott Henderson och i viss mån Larry Carlton spelar med dessa ingredienser.
Jimi Hendrix lade nästan alltid till 9:an på sina bluessevenths....Stilen heter Chicago blues.
Att det låter jazz tar jag som en komplimang. Musikstilarna ligger nära varandra......

mvh

När det gäller musikteori så hänger jag inte med i hälften av vad du säger.  :) Bäst skulle väl vara om jag gjorde en blues på liknande tema så kanske musiken kan förklara sig själv.  :) Jag tror det handlar väldigt mycket om i vilken ordning licksen kommer och när de avvikande tonerna (t e xdim eller förminskad skala) kommer i solot eller figuren om du förstår hur jag menar. Blues har en viss frasering (för mig i allafall) och de figurer som du inleder med låter mer jazz än blues för mig. Sedan finns nanturligtvis en massa crossover och utveckling av blues och diverse andra abrovinker. Jag är ju intresserad av musikteori men bara till en viss gräns. När det blir för akademsikt så blir det lätt tråkigt, vilket är ett av mina problem med viss jazz. Sedan är jag inte traditionalist heller. Det måste inte låta på ett speciellt sätt. Det kan ju blir ganska trist. Det viktiga är väl vad musiken förmedlar och jag kunde inte riktigt hitta det här.  Blues för mig är mer en känsla som man bör kunna förmedla och jag vet inte vad din känsla är. Men om igen, det ligger ju mer hos mig att jag inte hör det.:)
Jag får återkomma med en musikalisk replik så kanske jag förklarar mig bättre  :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
@ egghuvud -Jag tror jag förstår vad du menar, egghuvud...En vän var här nyss och spelade några fraser och tog fram videos med BB.King på youtube...Han tycker att The Brecker Brothers och Scott Henderson är mer jazz än blues......Han uttryckte samma sak som er ang. min blues..Han sade också att mixen och soundet lät mer jazz än blues i hans öron...Själv tycker jag att BB.Kings blues var i samma anda som mina idolers men annorlunda uttryckt.....Hans blues förmedlar en helt annan känsla..Soundet/ljudbilden var också en helt annan....Det lät bra men är inte den typen av blues jag vanligtvis lyssnar på...
Men,,,,,Så,,,jag ger mig väl då och tycker också att den låter mer jazz..... :)

Ja, kul om du gjorde en blues, egg.......Blues är kul, givande, lärorikt och intressant tycker jag..Jag lyssnar gärna och tar lärdom..
Försöker gärna spela någonting några takter under din ledning till den....om det går bra ???

mvh

@Eddi - tack Eddi, Frank Zappa är en husgud och jag försöker (nu för tiden, i början var det omedvetet) att hålla litet galen Frank Zappa  jazzig stil... :)...Jag gillar också den här - det var därför jag tog en chans och lade ut den trots att den är mycket pxmifierad...

mvh

@Asti - kul att jag har mer struktur, då når musiken fram bättre och att mixen sitter bättre nu.... :)
Tror vi sitter med helt olika lyssning - i mina monitorer är basen nästan för hög  men liggar ändå (visserligen långt fram men ändå)
i bakgrunden.

Skall se vad jag kan se över i min spelstil för att försöka träna bort det som liknar "skalövningar." Önskar jag hade litet mer info dock - vilken tidpunkt i låten börjar det som låter så/ vilket parti - och varför låter det så ???? Vad kan jag göra istället ??? Har försökt analysera själv genom att lyssna på denna men är osäker.....Vill fortsätta uvecklas som gitarrist men vet inte vilken väg/hur jag skall lägga upp övningarna de kommande 6 månaderna (när jag inte spelar brukar jag i a f köra tre 15 minuterspass/dag) och eftersom detta med skalövningar kommentarer är vanliga vill jag försöka utveckla spelstilen i ett annat mönster än det jag har nu - utan att tappa bort mig själv, alltså ha kvar själva pxm - stuket..

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2013, 16:54:14 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag gör ju sällan texter. Jag kan inte sjunga och är hopplös där. :) Sant !!! Men det händer i sällsynta fall att jag försöker..Det här är ett sådant sällsynt fall.

Det här är en text från en av de allra första jag skrev med text och försökte sjunga..
Andra delen av texten är ett amerikanskt uttryck jag tycker är roligt.. Jag hoppas att det påminner litet om Zappa´s humor och att texten hjälper fram att understryka blues 12:an mer och att man har lättare att enkelt lyssna på fortsättningen, den instrumentala delen.

Till sist så kan jag inte mixa sång heller, gör nästan aldrig det. Vad ska jag göra åt det här försöket till sång mixmässigt ????

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2013, 19:06:06 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Jag gör ju sällan texter. Jag kan inte sjunga och är hopplös där. :) Sant !!! Men det händer i sällsynta fall att jag försöker..Det här är ett sådant sällsynt fall.

Det här är en text från en av de allra första jag skrev med text och försökte sjunga..
Andra delen av texten är ett amerikanskt uttryck jag tycker är roligt.. Jag hoppas att det påminner litet om Zappa´s humor och att texten hjälper fram att understryka blues 12:an mer och att man har lättare att enkelt lyssna på fortsättningen, den instrumentala delen.

Till sist så kan jag inte mixa sång heller, gör nästan aldrig det. Vad ska jag göra åt det här försöket till sång mixmässigt ????

mvh

Försöka få bort det dammiga ljudet, låter som du sjunger genom en kudde typ, testa att basskära mera kanske trycka på low mid lite för att få mer tydlighet! Tycker att det svänger på bra annars! Jobba på sångljudet!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gjorde som du skrev, Henric !!! Det blev mycket bättre resultat....
Tack så mycket och kul att svänget gillas.... :)

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2013, 19:48:33 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Musiken sitter ihop allt bättre. Du gör framsteg hela tiden. Vad gäller partiet där sk skalövningar kommer in, vad gör en bluesgitarrtist då? Jo han håller troligtvis ut på den första tonen, ger lite vibrato genom gnugga strängen mot halsbrädan - länge. Sen kan lite små toner komma upp och ner ("skalövningar")  tills nästa ackord. Och där samma sak igen, lång ensam ton, alltså men för fan, du har ju lyssnat på BB King alltså. Listen and learn.
Har de flesta stora gitarrister inom blues gjort, inte minst Clapton.
Det finns en pianosnutt som återkom flera gånger. Är det samplat från nånstans. Känner igen den såväl. Och det låter liksom inte samma ljud som från ditt piano.Kommer in redan vid ca 15-16- Låter fräckt. Bara undrar.
Sen är jag en som gillar att musiken ibland stannar upp ibland. För lite andningspaus. Och inte minst luft.
Jag gillar soundet i guran, speciellt när distar skönt.
Du kan också sjunga lite mer också.
Börja inte låten med sång direkt.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hej Tokai !!!!
Kul att musiken sitter ihop bättre !!! :)
Åh, bra tack, jag behövde en beskrivning, jag skall försöka men jag har en jazzgura med så litet sustain som möjligt så det är svårt att få långa hängade toner. Gitarren är byggd för att få in fler toner  utan att gröta sig så att tonerna inte blandas. Men jag skall ändå lägga in det du beskriver i mina övningar, så får vi se vart det landar om 6 mån. ungefär..

Pianot är Alicias Keys från Native Instruments och det är jag som programmerat/spelat det...Men jag är inte så haj med tangenter så jag har tagigt och kopierat några välkända fraser, en av dem är ett Hendrixkomp, vet jag.
Sången, njaaa, jag låter oborstad och kan inte gnola, blir väldigt osäker när jag skall försöka och detsamma inträffar när jag skall mixa sången..men vi får se - ibland försöker jag...
Du har rätt - den börjar litet för direkt med sången så att första strofens mening liksom går förbi....
Skall fundera hur jag kan lösa det...

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2013, 22:52:44 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Har frågat några tvättäkta bluesnerds via nätet och det är INTE likt Chicago Bluesen, vilket jag ju hävdade.
Funk Blues föreslår de på ett bluesforum...tja,,kanske, - dom9 ackord är ju regerande även i den stilen,, men -
det stämmer också in på en stil som heter Kansas City blues d v s Jump blues (inte att förväxla med west coast blues som också kallas jump blues), vilket de föreslår på ett andra bluesforum..
Att det låter jazz tar jag som en komplimang. Musikstilarna ligger nära varandra......De överlappar varandra och Kansas City blues är känd för att låta som "that aint blues - thats jazz". Charlie Parker, Count Basie och Charlie Jordan gav stilen ett namn på 40-50-talet.
De var/är ju även välkända jazzmusiker, så... bluesen är fuserad med jazz och långa , snabbare än i t ex Chicago Blues, instrumentala partier och med livfulla improvisationer.
Inte jazzblues fullt ut alltså men fuserad och influerad......

Med den beskrivningen låter det - i mina öron i a f, som om vi allihopa hade rätt utan att behöva kompromissa oss fram till ett svar...... :)


mvh
« Senast ändrad: 17.08.2013, 05:28:58 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Härligt med sång!!
Får goa vibbar av Zappa och Captain Beefheart, tummen upp!!
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Takten och sktrukturen är milsvitt MYCKET bättre än förr i tiden för fasiken!

Kul att höra. Låter inte som Blues riktigt. Snarare jazz i guraljud och uttryck?

Sedan är sången lite stolpig sådär, lite knackig. Eftersom det verkligen inte är nån standardlåt du har fått till tycker jag du ska flumma till den ännu mer och slänga på en telefonröst eller något galet som effekt. Tror det lite stolpiga kunde förvandlas från brist till feature :D


du går framåt verkligen. Men under det ändlösa solot tycker jag man lessnar. Släng på nån riktigt schlitigt skitig distgura som skevar och drar. Fan, det ska gnisslas om sånt här :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack, Bloes !!!!
 Zappa och C. Beefheart var bra så jag gillar jämförelsen!!!! :)

Tack, Emu !!!!
Skönt att höra att jag gör framsteg i musiken. :)
Lade på ett skitigt inledningsparti där bl a jag spelar över 12:an med den sekundära dominantens, IV/V,
diatoniska ackord blandat med gracetoner för måltonerna i ackordet blandat i bluesskalan.
Gamla bluestrick inte hör så ofta idag....Fick med Larry Carltons bluestrick också , att byta ut V7 mot ett Vii7
och även spela dess tre inversioner.

Nu börjar inte sången lika tvärt längre och själva stämningen i musiken, hur man upplever den
ändrades tycker jag.....Inbildar mig att känslan av att det är en blues har förstärkts.... :)

mvh
« Senast ändrad: 17.08.2013, 07:52:53 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Captain Beefhart avseende sången, var ganska bra.
Det jag saknar för att få fram mer bluesfeeling och som kännetecknar en hel del blues jag lyssnat på, är en kompgitarr som spelar något som nu saknas här. Blev sugen att lägga ett spår med en sån, som jag lärt mig spela det men jag är inte hemma ännu och då jag kommer hem finns tusen andra saker att göra.

Jag tror att en sån kompgitarr, i den här mixen, placerar hela låten i den blues, som många av oss känner igen.
Vem har tid att lägga ett blueskomp-spår och skicka till pxm? Vill du ha ett sånt spår? Hur många bpm?
« Senast ändrad: 17.08.2013, 11:14:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bra ide MaxB !!! :)
Det kan bli spännande...
Den går i C och i 110 bmp.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ide MaxB !!! :)
Det kan bli spännande...
Den går i C och i 110 bmp.

å jag kommer köra i 130 bitmap/h på 120-vägen hem idag. Sen väntar en massa jobb där hemma. Men kanske jag hinner, skulle vara intressant att höra en sån kompgura i den här, som redan har en massa bra blues-ingredienser.
Om nån annan vill och hinner (före) skadar det aldrig om en, två eller tre kompgitarrister åker med på olika håll i mixen!

Get the kicks - on root C - i 110 bpm var det!
« Senast ändrad: 17.08.2013, 12:07:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar din  sångstil, passar perfekt till musiken..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har nu testat ett sånt där grundläggande blueskomp, som en gång en klasskompis i nian i grundskolan lärde mig.
Det brukar ofta limma samman instrument och signalera blues eller rock beroende på hur snabbt det spelas.
Soundet är i början lite som gitarrkompet i Beatles låt: "Get back"

Efter tre minuter smutsar jag ner ännu mer. Får se vad du tycker...  B)
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/pxm_BluesUnderstanding_feat_MaxB_komp.mp3[/mp3]



« Senast ändrad: 18.08.2013, 22:30:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
dubbelpost
« Senast ändrad: 18.08.2013, 22:29:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det blir spännande, MaxB... :)
Tyvärr har jag litet huvudvärk ikväll så jag tror inte jag orkar lyssna
förrän imorgon....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt att höra ifrån dig igen pxm, alltid lika roligt...visst går det framåt. Max skitiga tillägg var häftigt.  :D
Blev lite mer blues tror jag?
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack Roffe, du har rätt, med MaxB;s bidrag blev det mycket bättre och mer blues...

Tack MaxB, det låter suveränt :wub:...Lägger upp låten överst i trådhuvudet !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Roffe, du har rätt, med MaxB;s bidrag blev det mycket bättre och mer blues...

Tack MaxB, det låter suveränt :wub:...Lägger upp låten överst i trådhuvudet !!!!

mvh

Har du själv nån gång lärt dig den där simpla blueskompgitarrvarianten, som kan limma helheten så det låter som en sån typ av blues?
Finns det hundra klipp på youtube som visar varianter på den eller ska jag lägga upp någon sån i gitarrskola.blogspot.com eller är det egentligen inte intressant att ha i din musik?
« Senast ändrad: 19.08.2013, 20:53:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Härligt! :) Några partier var helt i min smak men värda att vänta på! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack, jag det blev mer gung med MaxB;s pålägg.
Jo, det är klartr intressant att ha med - det är den slingan jag reharmoniserar hela tiden
men aldrig uttalat spelar....men här passade det ju JÄTTEbra......


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack, jag det blev mer gung med MaxB;s pålägg.
Jo, det är klartr intressant att ha med - det är den slingan jag reharmoniserar hela tiden
men aldrig uttalat spelar....men här passade det ju JÄTTEbra......

Citera
Har du själv nån gång lärt dig den där simpla blueskompgitarrvarianten, som kan limma helheten så det låter som en sån typ av blues?
Finns det hundra klipp på youtube som visar varianter på den eller ska jag lägga upp någon sån i gitarrskola.blogspot.com eller är det egentligen inte intressant att ha i din musik?

Såg inte ditt svar på frågeställningen...
« Senast ändrad: 20.08.2013, 21:41:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack, jag det blev mer gung med MaxB;s pålägg.
Jo, det är klartr intressant att ha med - det är den slingan jag reharmoniserar hela tiden
men aldrig uttalat spelar....men här passade det ju JÄTTEbra......


mvh


Ska säga exakt vad jag tycker, helt utan omskrivning.

I mina öron låter det, på ren svenska, apa när du reharmoniserar. Dels för att dina ackord innehåller onödigt mycket siffror och dels för att de ofta spelas med "fel" rytmik. Kanske att det kunde funka om du lät Band-in-a-box framföra dina ackordföljder istället? Men om du har en enklare bakgrund (som MaxBs exempel här) till dina skalövningar kommer det går fram mycket, mycket tydligare hur du tänker med modal improvisation tror jag. Helt plötsligt hänger ditt gitarrspel ihop på ett helt annat sätt än vad det brukar göra.

Lycka till.
« Senast ändrad: 20.08.2013, 22:08:19 by Wernborg »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det här var en mystisk upplevelse. Blues köper jag, om vi ser till uppbyggnaden av takter osv. Soundet stämmer också. Sångstilen kan också för all del funka. Lite udda dock att börja med den, i vanliga fall, om man bara har enstaka verser, brukar man lägga dem sent. Men det låter som att sången ligger några beats förskjuten i andra versen. Ackordbytena mellan gitarr, bas och piano känns lite "fria" där...
Diggar solot 53-80s. Men därefter låter gitarrskalorna apa för mig med, fram till 97s. Bra fram till 132s osv.

Pianot har ibland något konstigt anslag (vid 172s tex), låter som pianopluggen får multipla toner.

Jag kan inte låta bli att jämföra med en annan låt. Jag undrar nästan om det inte är du som spelar gitarr på denna dänga från 1979:
http://open.spotify.com/track/45dxsrLsPkzmeiHDg4i3rG
 :P
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med lite stadig bluesgrund från MaxB utan konstiga sifferkombinationer lät det ännu bättre att han sen slajdar på slutet förstärker givet. Men lyssna hur han lirar och försök själv eller som Maxen tipsade om - tuben o grunderna i blues - du har liksom hoppat över den delen tror jag.
Det var det första man lärde sig i 14-årsåldern från kompisarna och inga av våra lillfingrar räckte ordentligt - ja och House of the rising sun då.... Blir riktigt nostalgisk här.
Rock on. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Har du själv nån gång lärt dig den där simpla blueskompgitarrvarianten, som kan limma helheten så det låter som en sån typ av blues?
Finns det hundra klipp på youtube som visar varianter på den eller ska jag lägga upp någon sån i gitarrskola.blogspot.com eller är det egentligen inte intressant att ha i din musik?

Ditt svar på frågeställningen?

Jag är nyfiken på ditt svar!  :rolleyes:
« Senast ändrad: 21.08.2013, 15:58:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Men det är ju samma grund (också det första jag lärde mig på gitarr) jag har i varenda blues - det är  den grunden jag alltid reharmoniserar......
Lägg hellre ut en video över solot- där finns många godbitar....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Blev mycket stadigare med Max komp, bra jobbat alla inblandade.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)