Kontrollrummet

Dividend och Equality - TANKEN (skickad till Jessica)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tja, bestämde mig för att släng pianot i havet, och köra på flöjten istället. Det tillsammans med kvinnostämma som sjunger om "ejdelweiss, sommar och sol" (eller nåt), kan nog detta bli riktigt bra.
Ok, Jessica har sagt att hon vill sjunga till låten (HURRA!). Detta är slutgiltiga verren utan sång. Eller nåt som stör och bör ändras? Försökt ändra "stråket", dels så att det inte går såg högt upp, och dels att EQs gitarr fått mer utrymme..


Några synpunkter? :) 

http://www.lifeinchina.se/Sommar.mp3


« Senast ändrad: 07.08.2007, 12:05:28 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
ibland när man blir slagen gul och blå när man går i samma riktning, kan det vara bra att byta riktning, vända andra kinden till. Här ser vi en ny sida av Dividend, en folkmusikinspirerad sida som med ömhet och känsla målar upp ett dalalandskap med kraft att med en enda not förföra hela världen (enligt honom själv). ;)

Jazzpianot mot slutet ramar in fint, lite svagare i nivå, och något mer ömhet så passar det ännu bättre in i helheten. Till synes enkelt och rakt fram, sånt brukar vara som svårast att plita ned.

Solen skiner i Kina idag, på Bank of China, och i lägenhet 78 A, på rusig kompositörs glimmande anlete.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jadu Per!
Måtte ha varit utmaning, men oj vad det har lyckats väl. Absolut härliga sound och lixån hjärtlig stämning över det hela. Rund o go! :)
Guran kunde du lyfta fram lite mer så man hör det temat låten igenom. Sen tycker jag inte att pianot passar in i låten, det gör låten kantig o vass och bryter den fina atmosfären.

Om du tar pianot med så gör en version utan åt mig,  :wub:

Låten e heltenkelt störtskön :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,jag gillar det.Håller med Johan om pianot,inget fel på soundet men det gifter inte in sig i låten riktigt.Tanken är god och går nog att utveckla,så släpp den inte helt utan prova att lira lite mer mot låten..Då kan det bli bra.Stråket snyggt men lite högt i volym mot guran..

Som helhet funkar det,mycket stämningsfullt och vackert.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
OJ!  Vad häftigt susigt, svävig den blev med stråkarna, nån slags mäktig lågmäld stämning. Tycker också du lyckats förstärka växlingarna mellan dur och moll, fingertoppskänslan man känner igen från dina originallverk. Jag kan inte kolla vad det var för BPM där jag sitter nu i Arvika men har för mig 80 bpm.  :unsure: Pianot kan mycket väl komma in men nu låter det  kvantiserat och okänsligt men märker att du letar efter nåt där. Du lämnar ju frågan öppen här också. Innan dess tycker jag dina grejor är lysande och fascineras av hur kul och givande forumsamarbete kan vara och då ända bort till Kina.  :P  Fr o m imorgon cyklar jag och min särbo på Irland och kan inte följa den vidare utvecklingen men det här blir skitbra.  ^_^ ^_^
« Senast ändrad: 26.07.2007, 13:25:45 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ni får ursäkta, men jag har inte läst något eller tagit till mig nåt av inläggen här innan jag laddade upp min update nu ikväll. Bara skummat igenom... Ni skall få individuella svar snart! ;)

OJ!  Vad häftigt susigt, svävig den blev med stråkarna, nån slags mäktig lågmäld stämning. Tycker också du lyckats förstärka växlingarna mellan dur och moll, fingertoppskänslan man känner igen från dina originallverk. Jag kan inte kolla vad det var för BPM där jag sitter nu i Arvika men har för mig 80 bpm.  :unsure: Pianot kan mycket väl komma in men nu låter det  kvantiserat och okänsligt men märker att du letar efter nåt där. Du lämnar ju frågan öppen här också. Innan dess tycker jag dina grejor är lysande och fascineras av hur kul och givande forumsamarbete kan vara och då ända bort till Kina.  :P  Fr o m imorgon cyklar jag och min särbo på Irland och kan inte följa den vidare utvecklingen men det här blir skitbra.  ^_^ ^_^

Oj, kul att du gillade min "version"
...

Om jag skriver texten, sjunger du? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Imponerande.  :wub: Gillar de böljande stråkarna starkt men lite mer disciplin, kör samma grejor för mycket. Pianot bättre. Flöjten jättebra. Skulle helst höra en kvinnlig stämma på denna. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Imponerande.  :wub: Gillar de böljande stråkarna starkt men lite mer disciplin, kör samma grejor för mycket. Pianot bättre. Flöjten jättebra. Skulle helst höra en kvinnlig stämma på denna. 

Flöjten skall få mer utrymme.
Kvinnlig stämma? Skall se om jag kan ordna sångerska :)
BUMPAR för jag vill ha fler åsikter. Nästan inget är "färdigt" här, finns flera falska/felsatta noter här t ex...

Tack!
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack alla för era åsikter och nyttiga kommentarer. MAhan: Ja, du har rätt. Pianot eldade jag nyss upp ute på gatan här ;)

BUMP!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Grymt bra! Hängde dock upp mig på hornen som dyker upp u bland. (Gissade bara att det är horn)

Hoppas att du har kontaktat Jessica redan!


Vet inte var jag skall placera stycket. (Inte mer än i min playlist!) Kan det vara en signatur till en Svensk serie om livet i skärgården i Sthlm?

Bra jobbat, vackert och inspirerande.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nära, men ingen cigarr riktigt än, så fortsätt lite till! (Och dumpa brasset :))


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Grymt bra! Hängde dock upp mig på hornen som dyker upp u bland. (Gissade bara att det är horn)

Hoppas att du har kontaktat Jessica redan!


Vet inte var jag skall placera stycket. (Inte mer än i min playlist!) Kan det vara en signatur till en Svensk serie om livet i skärgården i Sthlm?

Bra jobbat, vackert och inspirerande.



Det är horn!
Ja, text återstår att skrivas.... Tack så mycket :)

"Å när jag åkte till stockholm
världens vackraste
fanns det en flicka
... trallalalallalallallalall"
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej,jag gillar det.Håller med Johan om pianot,inget fel på soundet men det gifter inte in sig i låten riktigt.Tanken är god och går nog att utveckla,så släpp den inte helt utan prova att lira lite mer mot låten..Då kan det bli bra.Stråket snyggt men lite högt i volym mot guran..

Som helhet funkar det,mycket stämningsfullt och vackert.

Mvh
Micael

Svar till Micael, men även Johan: Har försökt ändra "stråket", dels att det inte går så högt, och dels att gitarren har fått mer utrymme nu...
BUMP! Behöver åsikter ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
ligger bakom usla förbindelser just nu, återkommer senare idag med komments :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jahaps Per..

Nu har du satt gitarren på två spår och panorerat till yttersta lägen, annars snyggt men delayen på spåren gör att gitarren hoppar från ena örat tilldet andra vilket gör hela låten nervig. Recept: minska dealayen :D
Vid 1:46 så springer stringsen iväg o glömmer gitarren på stubben. 1:59-2:10 låter väldigt oplanerat. Därpå följande flöjt tutar på lite för hårt. Och mot slutet så trampar stråkarna över gitarren. Volymen lite ner på the strings.

JAg gillar denna låt skarpt så se till att du får det rätt, tappa inte gitarren :D


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jahaps Per..

Nu har du satt gitarren på två spår och panorerat till yttersta lägen, annars snyggt men delayen på spåren gör att gitarren hoppar från ena örat tilldet andra vilket gör hela låten nervig. Recept: minska dealayen :D

Öh? Där är ingen delay/reverb? Om inte EQ lade på det innan han skickade, recept: panorera bara till 50% eller så?

Citera
Vid 1:46 så springer stringsen iväg o glömmer gitarren på stubben. 1:59-2:10 låter väldigt oplanerat. Därpå följande flöjt tutar på lite för hårt. Och mot slutet så trampar stråkarna över gitarren. Volymen lite ner på the strings.

Nån mer som har åsikter? Kan hålla till viss del, inte helt i vad du skriver Johan..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

De panorerade akustiska: ena gitarren är starkare, så det låter lite lopsidigt i början. Skulle vara försiktigare med panoreringen också. Går ännu an i monitorer, men ganska illa i hörlurar.

Stråkarna blir ännu också väldigt höga och därmed lite störande. Man märker med andra ord att stråkartisten gjort mixen. Jag skulle låte stråkarna växa (men till svagare maximum dock), och sen kapa bort dem och låta gitarren ta lite övertag i mitten av låten, sen ta in delen med bara stråkarna. Det skulle ge överraskningsmoment och mera balans. Gitarrerna har väldigt liten roll, 4 sekunder ensamtid i mitten.

Största problemet är alltså balansgången mellan gitarren och stråkarna.

Skall vi vänta oss sång, eller någonslags percussion, eller är arrangemanget klart?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
De panorerade akustiska: ena gitarren är starkare, så det låter lite lopsidigt i början. Skulle vara försiktigare med panoreringen också. Går ännu an i monitorer, men ganska illa i hörlurar.

Ok. I see :)


Citera
Stråkarna blir ännu också väldigt höga och därmed lite störande. Man märker med andra ord att stråkartisten gjort mixen. Jag skulle låte stråkarna växa (men till svagare maximum dock), och sen kapa bort dem och låta gitarren ta lite övertag i mitten av låten, sen ta in delen med bara stråkarna. Det skulle ge överraskningsmoment och mera balans. Gitarrerna har väldigt liten roll, 4 sekunder ensamtid i mitten.

Största problemet är alltså balansgången mellan gitarren och stråkarna.

Skall vi vänta oss sång, eller någonslags percussion, eller är arrangemanget klart?

Det skall sång till (har precis skrivit text), så vi har tre pelare att stå¨på Orkestern, Jessica, Gitarrren.

Jag tänkte ju som så att i och med att gitarren spelar exakt samma sak som i början (på slutet) kunde stråkarna få mer utrymme... Men klart att det som skall dominera är JEssica.
Percussion tror jag inte på.
Ditt förslag till arrangemanget tror jag skulle vara effektfullt, men sorry, jag tror på nuvarande arrangemang. Hmm, men tack för att du fått mig att fundera...... Det dröjer ett tag innan sång tillsätts, så förändringar bör ske stegvis.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Finstämt detta, tycker det smälter ihop fint..utam något med flöjten (?) runt 2:342 och framåt, de tonerna känns ltie grötiga och passar itne riktigt in i min smak.

märker att jag är så van att det låter skitbra att dessa synpunkter blir petitesser...nåväl;

Stråkljudet skulle verkligen må bra av att flyttas från kammarsalen ut till naturen där en knätofsförsedd EQ redan sitter med knätofsarna på.

Sedan borde det låta lite mer träigt..mer folklig festivita än symfoni. Mer fäbod än Wien. Vete fanken hur man ordnar ett sånt ljud själv dock :S


Annat alternativ kanske kan vara att be david roennlund slänga på en riktig altfiol ihop med allt ditt för att göra det mer livligt.

Annars tycker jag du verkligen har tagit denna låt och gjort något unikt till den!

KOmmer blir jättespännande med sång till denna.

Det hörs att du är mest hemma i symfonins värld, men allteftersom du bott in dig i fäboden hos eq har detta verk blivit bättre o bättre :D


fint!!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
väldans vackert kan bara instämma
halvvägs krockar det lite precis innan guran försvinner behövs nån bra lösning där det försvinner o kommer tillbaka.. köns lite som att focusen tog slut på slutet piska uåpp den de sista 30 secunderna oxå ..
gillas heltklart..

tony
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Tillbaka från Irland och en kort lyssning i särbons högtalare. Nånting har hänt med gitarrljudet, låter som du har dubbeltrackat den med allt för stor delay mellan kanalerna. Gillar verkligen stråkarna fram till sticket kring 01:38 då de verkar tappa följsamheten till gitarren och verkar spela en annan låt kring 02:00 men flöjten är ju j-ligt skön vid 02:22 och bildar en skön kontrast till det som var innan, sedan håller det fint låten ut, tycker jag. Har för mig att jag skickade en rå gitarrfil men kanske inte...kan göra det om du vill. Om gitarrljudet och partiet mellan 01:38-02:22 fixas till är arret helt i hamn. Bra jobbat!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Equality: SKicka en rå gitarrfil för jag har inte delayat nåt! :) Låten är skickad tilll jessica. Sen kan vi göra småförändringar efter att sången sitter där. ;)

Tony: Vi får se om ett crescendo passar när vi lagt på jessicas sång...

Emu: BEtänk att det inte bara är "stråk" utan kontrabas, cellos, violiner, och kunde varit violas med....

Grötighet fixas till efter sång lagts på...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Här är låttexten om någon är intresserad i detta skede (allt ligger i Jessicas händer nu  :ph34r: ):

vers1
Jag bar dig med i minne,
i hjärta och sinne
Till fjärran land jag ville
med hjärta som brann

hjärta som brann
och sol på strandens sand
hjärta som brann
JA, mitt hjärta braaaaa nn

vers2
Jag bar med mig tanken att
människan är fri
Och allra friast är såklart jag
och du och ni

sol och hav
strand och berg
över Sveriges avlånga land     
(berg och strand)

vers3
männskan söker lycka
I mörker utan spår
med glädje som lykta
kan dela ljus med få.

Dela sitt ljus med få
i mörker utan slut
dela sitt ljus med få
göra världen åtminstone grå.

Talat av mig med stockholmsdialekt eller kanske göteborska (för största effekt):
Jag bar med mig tanken att människan är fri
Och allra friast är såklart jag och du och ni
SPringer uppför kulle, runt ett krön
ser stockholm och dess spiror, vimplar slå i vind.
Svällda segel, mellan solens gula strimmor, den blå vind trycker på.
Valthornet ljuder! SKjut ut!
(FÖr att ge liv ett tag till.)


Sen massa trallandeav Jessica till flöjten och kanske vers 2 en gång till :)


Några åsikter
https://soundcloud.com/user7789882



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Väldigt spänd på hur det kommer att låta när Jessicas vackra stämma behandlat texten!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter national.

DETTA är en av de få låtar jag "gjort" (rättelse: medverkat i) som kineserna här tyckt om.
Det betyder att den är större än både kina och sverige och EU o USA och CCCCP ;)

Kan folket från många länder ta det till sig blir det större än nationalism och annat sånt trams
https://soundcloud.com/user7789882