Kontrollrummet

Testinspelning - önskar kommentarer allround

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Sådär. Meckade omkring en par timmar för att testa lite sound. Så det är det som skall kommenteras. Kommentera gärna inte hur   otight och illa det är spelat :) Har försökt arrangerat sakerna så att man kan lyssna på  alla saker lite separat.

Följande saker får mer än gärna kommenteras:
- Trumprogrammeringen
- Trumsoundet
- Gitarrsoundet
- Bas-soundet
- Ljudbilden och overall mixen

http://www.zeniitti.net/~tsmalmbe/temp/heavyskrap.mp3

Själv tycker man ju  det är världens hit och världens sound. Så skjut i sank, nu när ni har möjlighet!

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad punkrockdude

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Väldigt tjysst 80-tals känsla över låten. Här kommer mina kommentarer.

Det är något instrument som bör ha mera runt 250Hz i sig, men det är en mindre föreseelse och absolut inget som skulle kunna användas "mot dig". När jag ökade två dB runt 250Hz på hela mixen så gjorde det också en hel del. Jag lade lite kompression över hela mixen vilket fick nivåerna, speciellt virveln jämnfört med resten av instrumenten att bli mer "kompakt och tillsammans". Ibland sackar vissa instrument som genast får en att tro att det är mixen som inte är perfekt men när det egentligen hade låtit så mycket bättre även om ett instrument hade slagit an sin ton kanske någon hundra del tidigare/senare.

Är själv amatör och jag hoppas inte att mitt sätt eller mina kommentarer får mig att verka som om jag tror jag är proffs, för det skulle vara pinsamt. MvH


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jahapp!
Första gången man kommer åt att såga på dina alster :P

Trummorna:
Introns snygga o djupa o breda sound e snyggt. Tillochmed för djupt och brett för när resten av musiken kommer in verkar den lite klen. Och det har jobbats med hihatten, den låter levande. Baskaggen dundrar en aning, väldigt djupt, lyssnar med lurar.
Lite variation på virveln, nåt mot och nåt mellenslag nu o då skulle göra den mer levande. OCh nån serie med pukorna från introt. Trumsoundet gillas.

Gitarrsoundet:
Gitarrerna ligger lite på varann så det e lite svårt att tolka vilken som är leaden och vilken som är sololiraren. skulle kunna tänka mig lite mer fläsk och kräm åt leaden, inte vassare dock. Och lite mer bredd. Sologitarren kunde ha ett mer genomträngande sound, nu gnäller den där ikapp med leaden och kommer inte fram.

Basen:
Basen ligger ganska lågt men soundet verkar sitta bra.


Helhetsintryck:
Gott recept för ny låt, lite AC/DC intryck. Introns puksolo ska programmeras om, nu låter det djungeltrummor, lite lugnare tempo o mindre antal slag, soundet är fint. Sen tycker jag att trummorna e lite för långt fram i huvudrollen, trummorna bakåt och gurorna fram.

Så det blev träff o sank :D :lol:

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite mer tryck i kicken
hihatten lite tråkig
basen skulle kanske ha lite lite dist på diskanten mest för att lyfta in den lite.
cymbalerna far om kring lite i steriobilden .

roligt att höra o få komentera lite tog mest upp det som var negativ ...
blir intressant o höra i sin helhet

tony
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Upplever ena guran,solo guran,lite snett panorerad..kanske snyggare att lägga kompet ut åt sidorna och solo guran mera central..Lyssnar i lurar dock..Jag hade föredragit lite mer volym på basen å mindre tryck i  bas kaggen..kanske ordnar sig allt med lite högre volym på basen..
Trummorna låter rätt,bra ljud å nånting för mig att ta fasta på i mina trum problems..

Schysst låt, lite skrål på denna och det kan bli hur bra som helst..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Upplever ena guran,solo guran,lite snett panorerad..kanske snyggare att lägga kompet ut åt sidorna och solo guran mera central..Lyssnar i lurar dock..Jag hade föredragit lite mer volym på basen å mindre tryck i  bas kaggen..kanske ordnar sig allt med lite högre volym på basen..
Trummorna låter rätt,bra ljud å nånting för mig att ta fasta på i mina trum problems..

Schysst låt, lite skrål på denna och det kan bli hur bra som helst..

Mvh
Micael

Hmm, alla kommentarer handlar om mixen. Jag tror att tsmalmbe bara testar oss ;)

Tycker den har bara driv, men inte nån 5:a ;) Tyvärr.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Tack för lyssningarna och svaren. Som sagt (eller som jag försökte säga), så är detta ingen låt, och kommer nog troligen inte att bli det heller. Omixat är detta material dessutom. Eller en del submixande gjorde jag ju, men inte på riktigt. Soundena kommer att användas i framtida produktioner. Lite beroende på  genren förstås.

Det som denna dänga egentligan var, är som följande:

Ett riff (?) för att testa gitarrsoundet
Gitarrsoundet var egentligen första riktiga inspelningen med min nya "radhuslåda". Har en lånad LesPaul (tack tack) som jag gillar att spela på. Lådan är mickad med en Audix Dnånting, och en SM58 utan hatt. Mickarna är sedan dragna till en ART TPS, där båda kanalerna har lite olika inställningar. Från ARTen går det vidare till RSP2400 enhancer, som jag kör i M/S-mode för att ytterligare bredda stereobilden. Problemet blir här alltså att jag spelar in gitarrerna i stereo, vilket inte gör det lätta att panorera ut. Borde helt enkelt spela in två mono spår, dubba dem, och sen panorera spårena skilt ut i stereobilden för att få det fylligt. Flere reagerade på detta, så nu vet jag att det är såhär det måste göras. Grundsoundet som sådant är jag nöjd med. I Cubase har jag pyttelite reverb, men det är allt.

Ett trumkomp för att testa vad ni gillar mitt trumsound
Copypastade trummor, för att se hur mycket jobb det krävs för att få ett bra trumkomp. Ganska bra betyg, för ganska lite jobb. Några fills gjorde jag förstås. Och på det tomma partiet klippte jag bort en del. Cymbalerna ligger lite överallt, men det beror på att jag har en hel del cymbaler inladdat i DKFH, och att jag i slutet piskar ut med 8 stycken olika cymbaler. Kanske inte så bra idé då.

Trumsoundet blir till med en grym hög pluggar. Jag maxar inte riktigt ut mina UAD och PoCo-kort, men inte långt ifrån. Pultec ekvalisatorn gör under på materialet. Fairchilden fungerar på trumgruppen som masterkomp. En hel massa  kompressorer och eq:ar på varje spår skilt, sen på grupperna och till slut på gruppernas grupp. Men soundet tycker jag är hyfsat. Det som var riktigt nytt här var Roland Dimension D. Den kör jag efter Plate-reverbet för att bredda på soundet. Dessutom har jag en skild send med bara Dimension D. Det breddar ut på de skilda  slaginstrumenten på ett verkligen tilltalande  vis. Tar man bort det låter hela settet mono. Kanske man borde  ta ett lyssnigstest a/b så ni skulle höra skillnaden.

Bastrumman delar tydligen åsikterna. Den ÄR djup, på  riktigt. Kör en pultec på den, och en Antress exciter dessutom. Jag var ute efter ett fylligt sound.

Bas-soundet
Basen lajnas rakt igenom en Focusrite tonefactory. En hel del distortion har jag tillagt redan där, och några db mjuk optokompression. Och eq. Bra hyfsat grundsound för basen, som kunde och bör jobbas på, men nu är materialt ganska rått det jag spelade in. Kanske ännu mera dist vid inspelningen kunde vara OK, bör testas.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
chreas rea möter grymlings?

håller med Hmike i stort om mixen....låter i stora lag bra

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol