Kontrollrummet

Gurano & Plinka - Caught by the wind

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Plinka fick det inte lätt med mitt utkast men lyckades bra trots mitt dåliga underlag :) . Spelade in detta utan metronom - därav otajt här å där - men så här blev det i alla fall.
Alla otajtheter är mitt fel helt enkelt :D

Tar tacksamt emot tankar! Vet dock inte om man kan styra upp mina fel med annat än att spela om.  B)

Sättning:
Sång - Plinka
Elgitarrer - Gurano
Bas - Gurano
Synth - Gurano
Oboe - Gurano

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Plinka_CatchedByTheWind.mp3[/mp3] 
« Senast ändrad: 08.08.2013, 21:13:41 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det här låter musikt - jättemysigt! Sköna sound från instrument och skönt drömsk sång.
Passagen vid 80 är super! Tänk om ni skulle ta och bearbeta den här ordentligt. I så fall skulle kanske stråkar eller annat vara med där vid 80, då det blir så där extravackert!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kunde varit musik till vilken stor äventyrsfilm som hest :)...just nu rider dom iväg på sina hästar i galopp...lägger du lite trummor o pukor så kan det bli slutsoundtracket när det stora slaget äger rum :)...snyggt och njutfullt jobb ni gjort :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad snyggt! Synthfärgningarna tycker jag är utsökta. De ger överraskande harmonibryt helt i min smak  :). Studsade till för en bluesig gitarrfigur där i början som jag inte tyckte passade annars jättefint allting. Plinkas stämmor och uttrycksfulla röst passar mycket bra. Voxen skulle upp ett par tre dB tycker jag. Hör också pukor och cymbaler men funkar alldeles utmärkt med det lite mindre arret sp här också.  Tänker på någon Celtic Women-platta och Loreena McKennith. Bra jobbat båda två!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Låter lite Medeltida om denna, en spännande resa, håller med Max att ni måste förädla och jobba färdig.
Kan bli riktigt bra..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tackar, ja den är spännande denna, och jag blev själv väldigt nyfiken på vad det skulle bli av den när jag fick utkastet på arret  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker det här låter musikt - jättemysigt! Sköna sound från instrument och skönt drömsk sång.
Passagen vid 80 är super! Tänk om ni skulle ta och bearbeta den här ordentligt. I så fall skulle kanske stråkar eller annat vara med där vid 80, då det blir så där extravackert!
Kul att du gillar :)
Där kring 80 finns oboen men jag ska fundera på om nåt annat får plats oxå - det får dock inte tynga den lite lätta atmosfären :)

Kunde varit musik till vilken stor äventyrsfilm som hest :)...just nu rider dom iväg på sina hästar i galopp...lägger du lite trummor o pukor så kan det bli slutsoundtracket när det stora slaget äger rum :)...snyggt och njutfullt jobb ni gjort :)
Tackar - kul att du gillar.
Det blir nog inga trummor - det är alldeles för mycket i otakt för det :)

Oj vad snyggt! Synthfärgningarna tycker jag är utsökta. De ger överraskande harmonibryt helt i min smak  :). Studsade till för en bluesig gitarrfigur där i början som jag inte tyckte passade annars jättefint allting. Plinkas stämmor och uttrycksfulla röst passar mycket bra. Voxen skulle upp ett par tre dB tycker jag. Hör också pukor och cymbaler men funkar alldeles utmärkt med det lite mindre arret sp här också.  Tänker på någon Celtic Women-platta och Loreena McKennith. Bra jobbat båda två!
Man tackar :)
Förstår vilken figur du menar - men jag tycker den är rätt go där :D

Låter lite Medeltida om denna, en spännande resa, håller med Max att ni måste förädla och jobba färdig.
Kan bli riktigt bra..
Ja vi får se vad jag kan åstadkomma - vet inte riktigt vad du menar med förädla - beskriv gärna dina tankar så får vi se om jag kan sätt ljud till dom :D
men jag lovar inget  B)

Tackar, ja den är spännande denna, och jag blev själv väldigt nyfiken på vad det skulle bli av den när jag fick utkastet på arret  ;)
Ja din insats räddade denna lite udda fågel i låtportfolion ... liksom :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Förädla var kanske fel ordval, att fixa till  och spela om där det blir otajt och puttsa på mix och arr lite menar jag..
DÅ kan detta bli en kanon låt.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Förädla var kanske fel ordval, att fixa till  och spela om där det blir otajt och puttsa på mix och arr lite menar jag..
DÅ kan detta bli en kanon låt.. B)
Ja då förstår jag glasklart :)

Nu har jag rätat ut en hel del otajtheter (även om några finns kvar) och tagit bort knäppar och knaster!
men ännu gett mig på det som kanske ska till kring 80 :D


/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Spännande och kul att lyssna på! :) Bra jobbat!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätttesköna harmonier och Plinkas fina sångröst passar perfekt till detta!
Hennes sång borde nog dock upp en aning i mixen.
Spännande, oförutsägbar musik.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Blir bättre o bättre  :)...Om så vill ? Och om det går f?ör att fåmer tryck/ännu mäktigare refräng så nåt som betonar sången pang pang...pang pang...violin/gitarr?..synd att inte trummor kunde va med och betona samtidigt...men den blir nog bra ändå utan mina förslag,... B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Spännande och kul att lyssna på! :) Bra jobbat!
Vi tackar :)

Jätttesköna harmonier och Plinkas fina sångröst passar perfekt till detta!
Hennes sång borde nog dock upp en aning i mixen.
Spännande, oförutsägbar musik.
/Asti
Tackar - jag har nu höjt Plinkas sång lite - tillräckligt?

Blir bättre o bättre  :)...Om så vill ? Och om det går f?ör att fåmer tryck/ännu mäktigare refräng så nåt som betonar sången pang pang...pang pang...violin/gitarr?..synd att inte trummor kunde va med och betona samtidigt...men den blir nog bra ändå utan mina förslag,... B)
Tackar :)
Jag la på lite virveltrumma på ett par ställen och lite cymbaler här å där ... för din skull  :)

-----
Nu tycker nog Plinka att jag drar iväg för mycket med virvlar å cymbaler :)
Vad tycker ni - funkar det eller ska det bort?

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Plinka_CatchedByTheWind.mp3[/mp3] 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Låter bra detta :)
Det var mer än bara vinden som fångade mig.
(lägg på vindsus i slutet?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag säger bara som efter första refrängens avslutning..aaaaaahhhh Underbart!.. :wub: :wub: Synd att underbart e så kort...Skulle vilja haft Ännu nån refrängen till Men det får jag väl inte  :D...iaf nu är den arkiverad i min samling hits på Kr volym 10  ;)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu tycker jag sångnivån är bra! Man får en bättre närhet i Plinkas fina sång.
Vill inte röra till det, men personligen tycker jag det blev lite för mycket virvlar och cymbaler i början....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Kanonvackert! Bra spelat och sjunget. Har lyssnat på båda versionerna och tycker att virveln skall bort men att några få cymbaler kan vara kvar dock inte alla. Precis innan virveln gör gitarren en figur som låter lite för bluesigt i mina öron med tanke på resten av tongångarna i sången. Härlig närhet i sången :wub:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra detta :)
Det var mer än bara vinden som fångade mig.
(lägg på vindsus i slutet?)
Tackar
Ska testa vind på slutet om jag får fatt på ett bra ljud :)

Jag säger bara som efter första refrängens avslutning..aaaaaahhhh Underbart!.. :wub: :wub: Synd att underbart e så kort...Skulle vilja haft Ännu nån refrängen till Men det får jag väl inte  :D...iaf nu är den arkiverad i min samling hits på Kr volym 10  ;)
Kul att hamna i någons samling KR volym 10 :)

Ja, nu tycker jag sångnivån är bra! Man får en bättre närhet i Plinkas fina sång.
Vill inte röra till det, men personligen tycker jag det blev lite för mycket virvlar och cymbaler i början....
/Asti
Jo det blev för mycket - håller med. Har desarmerat det en del nu,

Kanonvackert! Bra spelat och sjunget. Har lyssnat på båda versionerna och tycker att virveln skall bort men att några få cymbaler kan vara kvar dock inte alla. Precis innan virveln gör gitarren en figur som låter lite för bluesigt i mina öron med tanke på resten av tongångarna i sången. Härlig närhet i sången :wub:
Tackar. Bluesfiguren stannar nog, men jag drog bort en hel del trumgrejs :)

Tack för tankar
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, blev bra där med någon symbal här o där  :), ganska lagom nu tror jag  :)
Skulle all omarbetning innebära omtagningar på sången så är det lugnt, bara att hojta!
Lite vind på slutet som någon föreslog kanske är en fin idé  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Stora beållningen är stämningen som byggs upp i början, riktigt skön. Man sugs in i något drömskt, som tyvärr får sig en hink kallvatten av bluesfiguren där som eq nämnde. Jag tycker den skall bort, i min värld så väckte den mig ur drömmen.

Riktigt bra samarbete ni fått till!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Plinka: :) jo jag ska prova en vind

Emu: tackar. Kul att du gillar på det stora hela. Tänk vad man kan uppleva en figur...me like dock. Kalldusch - du är känslig du :)

Tack för komments
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gitarräkan 38-43 hör hemma i nån annan låt.
Nu är det en bra övergång till passagen som kommer vid 78.
Intressant musik med sång som förgyller - skiljer sig en del från tidigare Hillage-inspirerande repetitiva stycken.
« Senast ändrad: 06.08.2013, 10:51:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gitarräkan 38-43 hör hemma i nån annan låt.
Nu är det en bra övergång till passagen som kommer vid 78.
Intressant musik med sång som förgyller - skiljer sig en del från tidigare Hillage-inspirerande repetitiva stycken.
Tackar.
Jo jag vet att några tycker det. Men me like :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Virvlarna dör ut lite fort o känns lite konstiga när de leder in i andra temat, o skillnaden på vokalspåret i densamma förändringen är lite "grov". Oerhört spännande inledningen annars!!! man fastnade direkt! När tema 2 kommer känns det lite naket kanske i instrumentbädden jämfört med det organiska soundet därinnan. Slipa vidare, mycket intressant!!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Virvlarna dör ut lite fort o känns lite konstiga när de leder in i andra temat, o skillnaden på vokalspåret i densamma förändringen är lite "grov". Oerhört spännande inledningen annars!!! man fastnade direkt! När tema 2 kommer känns det lite naket kanske i instrumentbädden jämfört med det organiska soundet därinnan. Slipa vidare, mycket intressant!!
Kul att du gillar! Ska kolla över virvlarna.
Förstår vad du menar med volymskillnaden på sången - ska kolla på det.
Nakenheten i instrumentbädden på det ställe du menar (om jag förstår rätt) tycker jag är ganska befriande och ska, enligt min smak, vara så :)
Tack för dina tankar och synpunkter.  :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter bra.

Återkommer med tankar om jag kommer på några)

MEN! [Språkpolis-mode on] Catched?? Catch är ett oregelbundet specialverb i engelskan. Caught! ska det va! Fixa snarast! ;) [Språkpolis-mode off]
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det låter bra.

Återkommer med tankar om jag kommer på några)

MEN! [Språkpolis-mode on] Catched?? Catch är ett oregelbundet specialverb i engelskan. Caught! ska det va! Fixa snarast! ;) [Språkpolis-mode off]
Ajdå, mitt fel! Så kan vi ju inte ha det!  :blink:
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det låter bra.

Återkommer med tankar om jag kommer på några)

MEN! [Språkpolis-mode on] Catched?? Catch är ett oregelbundet specialverb i engelskan. Caught! ska det va! Fixa snarast! ;) [Språkpolis-mode off]
Tackar :)
Ja det där måste ju ändras.

Ajdå, mitt fel! Så kan vi ju inte ha det!  :blink:
Nej så kan vi ju inte ha det ;)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vilket fint collab ni fått till här!

En låt utan G krusiduller på guran är ingen riktig Gurano låt,så jag tycker gitarren sitter fint där i början.Ett litet effektivt stilbryt.Det som kommer senare är ruskigt bra och jag erkänner,jag faller som en fura för detta.
Grymt bra sång här Plinka.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj vilket fint collab ni fått till här!

En låt utan G krusiduller på guran är ingen riktig Gurano låt,så jag tycker gitarren sitter fint där i början.Ett litet effektivt stilbryt.Det som kommer senare är ruskigt bra och jag erkänner,jag faller som en fura för detta.
Grymt bra sång här Plinka.

Mike
:D
Tackar
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oj vilket fint collab ni fått till här!

En låt utan G krusiduller på guran är ingen riktig Gurano låt,så jag tycker gitarren sitter fint där i början.Ett litet effektivt stilbryt.Det som kommer senare är ruskigt bra och jag erkänner,jag faller som en fura för detta.
Grymt bra sång här Plinka.

Mike
Tusen tack för det :)

-Ny mer korrekt version är på g...  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag får liksom inte riktigt tag om detta. Låten går mig förbi på nåt sätt. Melodin är vacker och sången också. Instrumenten sitter bra... men  :unsure: ...kanske det säger mer om mig än om låten  :mellow:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag får liksom inte riktigt tag om detta. Låten går mig förbi på nåt sätt. Melodin är vacker och sången också. Instrumenten sitter bra... men  :unsure: ...kanske det säger mer om mig än om låten  :mellow:

// Space
Ja jag tror det :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter bra det, ser fram emot nästa version :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com