Kontrollrummet

Gränsfejd - Landsgränsvägen - Färdig nu? 1/4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Landsgränsvägen
ARTIST/GRUPP: Gränsfejd
GENRE: Vispop
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Hendrix, Malcolm, Chris, Stevie and Mangus.  :unsure:
FORMAT: mp3

Satt ihop en hyllningsvisa till platsen jag bor på. Alla gatorna här bär namn efter 1600-talets gränsmöten, fredsmöten, fejder etc. Själv bor jag på Landsgränsvägen så det fick bli namn för visan. Jag planerar också att skriva några låtar om platsens historia vad det lider.

Vi har ett litet coverband här i området, och vi kallar oss Gränsfejd. Jag tänkte det kunde pigga upp med någon originallåt mellan alla Sommartider och Sommarnätter på nästa fest.  :D

Tyck till om vad ni vill som vanligt.

Uppdaterad 2014-04-01
Alla i bandet deltar nu på inspelningen. Slidegitarr, munspel och frejdiga körer förutom mitt ursprungliga arr.
« Senast ändrad: 22.05.2014, 00:03:29 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ensam inloggad på KR och statistiken säger att låten laddats ner 14 ggr.

Häpp!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du gjort en lokal låt och allt låter bra MEN och nu kommer det du tar inte ut svängarna i refrängen de första två vändorna tror men att det är verser. Du måste in med en tydlig brygga och en mer sensuell refräng dvs mer power och andra harmonier för att tydliggöra refrängen. I övrigt bra lirat och sjunget. Mina 2 cent
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Är den tänkt att tas upp som tryckare på slutet är den helt ok som den ligger (flytta till färdiga)

Annars behöver tempot upp en aning.
Bitvis tyckte till och med jag att det gick för långsamt.
(annars drar jag alltid ner tempot på allt :) )

/Josef


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Väl spelat i vanlig ordning! :) Kul med lokal anknytning. Tänkte inte så mycket på tempot men samtidigt som jag läste Josefs synpunkt kom det det korta instrumentala partiet efter 100 ung och groovet där hade tjänat på att bli lite snabbare. Meeen... det är väl sådana här grejer en duktig producent gör för att man ska störa sig lagom mycket och komma ihåg låten!  :lol:

Tyckte pukorna var lite breda annars tiptop! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ensam inloggad på KR och statistiken säger att låten laddats ner 14 ggr.

Häpp!

Fjorton hushåll på landsvägen?  B)  :lol:
Gillar mixen men... sången, texten är lång och ljuder lika genom hela låten. Sången avslöjar inga större skillnader mellan vers och refräng. Se till att flera sjunger med på refrängen. Det skulle kunna visa samhörigheten på ett skönt sätt. Eler, på "We are the world"-maner, se till att olika personer sjunger de olika verserna, såväl män som kvinnor. Det skulle också bli en höjdare. Bjud in grannarna som du tror skulle vilja våga "på skoj, bara". Vad tror du om den idén?

Jag satt och spelade på banjon här då jag lyssnade och kände att den skulle också funka i den här låten (tack och lov går den i G dur). Jag hittade alla inblandade mollackord också!  :D

Men mitt banjospel vill du naturligtvis inte ha med, så jag håller det för mig själv så länge. Det är en bra låt att öva till!
« Senast ändrad: 03.08.2013, 10:56:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Varför inte lite blås på refrängen ?skulle höja den braiga låten ett snäpp..typ lite Hunters and thé collectors... B)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra hantverk och spel, men lite luddig i soundet överlag, och svår att höra texten(sa han med hörapparat  :D )
Som andra nämt, lite tydligare övergångar Vers/Ref skulle inte vara fel..
Annars en typisk 'Coverbandslåt' så mål och syfte är klockrena..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Du brukar göra intressant musik, den här tycker jag var tråkig.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har inga problem med att höra texten, inte heller skillnaden mellan vers och refräng, sen finns på den senare en överstämma, som kanske upp lite med den.
Sången påminner lite om Mats Ronander.
Gillar gitarrspelet, bra basljud och trummor. Låten som sådan inte så spännande men habilt framfört. Kul text. Vad heter staden om man får fråga?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ensam inloggad på KR och statistiken säger att låten laddats ner 14 ggr.

Nurå, é gubben inte inloggad längre? Jag har ett förslag...
« Senast ändrad: 04.08.2013, 18:24:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra spelat på allt såklart, snygg mix, förutom nåt aynthljuf (liknande som förr?) som ploppar lite högt.

Låten är tyvärr lite för tråkig för mig. Texten blir lite krystad när det ibland blir få ord på lång tid. Med detta arret tror jag den skulle vinna på att bli snabbare och lite glättigare (!) sång skulle nog passa bättre med textens prisande av denna fantastiska plats och dito invånare.

Nu blev den lite som en basvariant av Audi; fantastiskt bra hantverk och funktion, men tråkig.

Mer själ, hjärta och sprittighet o lite snabbare?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske fult att utan att fråga lägga upp en mer eller mindre diskret banjo men du är så frånvarande
från tråden, att jag kan inte fråga om det är okej att lägga upp ett exempel med banjo.

Säg till - om du vill - så tar jag bort den - så snart jag känner till - att det är det du vill...
Om du mot förmodan vill ha spåret med min banjo, spelad av mig(!) säger du också till! 
« Senast ändrad: 22.05.2014, 00:04:17 by Wernborg »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brukar undvika svar i demotråd på mobilen. Blir så krångligt.

Men Max då. Du glömde länken till ditt bastardcollab.

Får lyssna när jag har en dator.

Återkommer. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men Max då. Du glömde länken till ditt bastardcollab.

Här är mixen med banjospelet från igår:   B)

http://max.shivas.se/music/Wernborgs_Landsgransvagen_MaxB_banjo.mp3
« Senast ändrad: 05.08.2013, 10:46:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra text och väldigt snygga gitarrer! Tycker sången ligger lite lågt tonmässigt.
Det blir lite ansträngd sång i de lägsta nergångarna.
Tror som flera andra att refrängen skulle lyft med en kör eller kanske en orgel.
Fin mix och prod!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att du gjort en lokal låt och allt låter bra MEN och nu kommer det du tar inte ut svängarna i refrängen de första två vändorna tror men att det är verser. Du måste in med en tydlig brygga och en mer sensuell refräng dvs mer power och andra harmonier för att tydliggöra refrängen. I övrigt bra lirat och sjunget. Mina 2 cent
Jag håller med om att intensiteten ska öka mer i refrängen. Än så länge bara jag som är med här, och eftersom låten är tänkt för bandet så känns det inte särskilt främmande att dom ska vara med och sjunga och spela också. Hoppas det blir så.

Är den tänkt att tas upp som tryckare på slutet är den helt ok som den ligger (flytta till färdiga)

Annars behöver tempot upp en aning.
Bitvis tyckte till och med jag att det gick för långsamt.
(annars drar jag alltid ner tempot på allt :) )

/Josef
Är den inte lite för snabb för tryckare? En liten baktanke med låten är att refrängen ska vara väldigt lättsjungen så att den på sikt kan bli en slags signaturmelodi för oss som många kan sjunga med i refrängen till.

Fjorton hushåll på landsvägen?  B)  :lol:
Gillar mixen men... sången, texten är lång och ljuder lika genom hela låten. Sången avslöjar inga större skillnader mellan vers och refräng. Se till att flera sjunger med på refrängen. Det skulle kunna visa samhörigheten på ett skönt sätt. Eler, på "We are the world"-maner, se till att olika personer sjunger de olika verserna, såväl män som kvinnor. Det skulle också bli en höjdare. Bjud in grannarna som du tror skulle vilja våga "på skoj, bara". Vad tror du om den idén?

Jag satt och spelade på banjon här då jag lyssnade och kände att den skulle också funka i den här låten (tack och lov går den i G dur). Jag hittade alla inblandade mollackord också!  :D

Men mitt banjospel vill du naturligtvis inte ha med, så jag håller det för mig själv så länge. Det är en bra låt att öva till!
Ja precis. Det är det som är hela tanken med både bandet och denna låten. Att grannarna är med och sjunger och spelar tillsammans. Det höjer förhoppningsvis låten samt tydliggör vad som är refräng. Se svar till Eddi.

Varför inte lite blås på refrängen ?skulle höja den braiga låten ett snäpp..typ lite Hunters and thé collectors... B)
Nog mest för att jag inte har tillgång till en tajt brassektion. Tnx.

Bra hantverk och spel, men lite luddig i soundet överlag, och svår att höra texten(sa han med hörapparat  :D )
Som andra nämt, lite tydligare övergångar Vers/Ref skulle inte vara fel..
Annars en typisk 'Coverbandslåt' så mål och syfte är klockrena..
Mina mixar upplevs ofta som lite luddiga av andra, och jag fattar inte vad jag gör för fel. Det är iofs inte mycket till mupptrix som gjorts med denna. Mest högpassfilter för att få bort onödigt basbummel samt kompressor på sången. Typ.

Jag tänker mig att den inför refrängen blir ett stopp på ettan i takten innan och att jag lägger till ett orgelswooch in i refrängen samt kompletterar med en rockigare gitarr som lägger mattor. Samt kör från övriga medlemmar också.

Du brukar göra intressant musik, den här tycker jag var tråkig.
Ok.

Jag har inga problem med att höra texten, inte heller skillnaden mellan vers och refräng, sen finns på den senare en överstämma, som kanske upp lite med den.
Sången påminner lite om Mats Ronander.
Gillar gitarrspelet, bra basljud och trummor. Låten som sådan inte så spännande men habilt framfört. Kul text. Vad heter staden om man får fråga?
Tack. Jag bor strax söder om Göteborg i Fagared (Del av Lindome)
Typ här...

Bra spelat på allt såklart, snygg mix, förutom nåt aynthljuf (liknande som förr?) som ploppar lite högt.
Låten är tyvärr lite för tråkig för mig. Texten blir lite krystad när det ibland blir få ord på lång tid. Med detta arret tror jag den skulle vinna på att bli snabbare och lite glättigare (!) sång skulle nog passa bättre med textens prisande av denna fantastiska plats och dito invånare.
Nu blev den lite som en basvariant av Audi; fantastiskt bra hantverk och funktion, men tråkig.
Mer själ, hjärta och sprittighet o lite snabbare?
Basvarianten av Audi.  :lol:  Är det min Passat du syftar på?
Bra det där om texten. Har faktiskt tänkt på det också, och funderar på att arbeta in lite längre målande beskrivningar i vissa rader för att passa formatet bättre. Får se...

Kanske fult att utan att fråga lägga upp en mer eller mindre diskret banjo men du är så frånvarande
från tråden, att jag kan inte fråga om det är okej att lägga upp ett exempel med banjo.

Säg till - om du vill - så tar jag bort den - så snart jag känner till - att det är det du vill...
Om du mot förmodan vill ha spåret med min banjo, spelad av mig(!) säger du också till! 
Jag tycker det är kul när låtar uppmuntrar till bastardcollabs. Just banjo är ju kanske mitt förstaval. I någon låt, men tack ändå.

Här är mixen med banjospelet från igår:   B)
Det var väl samma länk?

Bra text och väldigt snygga gitarrer! Tycker sången ligger lite lågt tonmässigt.
Det blir lite ansträngd sång i de lägsta nergångarna.
Tror som flera andra att refrängen skulle lyft med en kör eller kanske en orgel.
Fin mix och prod!
/Asti
Tnx!! Precis, orgel blir det nog. Och kör.
Kul att du tycker mixen funkar.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja men i ett annat inlägg...  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Har inte läst alla begåvade tankar
Men Jag skulle nog inte passa i i grannskapet   inget nytt under solen iofs

Tom Waits kanske skulle få detta att funka för mig med lite bastuba o megafon sång

Men som sagt inget fel på surströmming men inget för mig .. hur bra den är tillagad

Kram'T
att leva är att dö


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Kanske inte min kopp te men jag har lyssnat och tycker att sången är lite dovt mixad. Då och då kan jag höra stämmor men det är lite otydligt och kan du inte lägga fler stämmor på valda delar. En sån här låt är ju liksom perfekt för det. Lindome? Därifrån kommer ju min släkt way back. Har sett gamla fotografier. Ser fint ut  :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Få ord på lång tid", skrev emulatorn. Min största invändning också. Inget fel på musiken, bra plattform till den fina texten men när man liksom måste sitta och vänta på nästa fras i en treackordsvers blir det seeegt. På med Winnerbäck-frenesi i verserna och publikens öron spetsas, absolut!  :P Refrängen är helt ok liksom sticket.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej! Ja men den är ju snyggt producerad, allt välarbetat  :) men kan hålla med om att det saknas något... så tycker att Max banjo hjälper till, blir faktiskt roligare att lyssna på!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej! Ja men den är ju snyggt producerad, allt välarbetat  :) men kan hålla med om att det saknas något... så tycker att Max banjo hjälper till, blir faktiskt roligare att lyssna på!  :D

Tack Plinka, jag gillar också den versionen mer, tycker banjon ger en bra omväxling i soundet.
Har lyssnat massor med gånger senaste dagarna, gillar även basen, både ljudet och spelet.
Ser fram mot grannarnas deltagande i sången.
« Senast ändrad: 06.08.2013, 09:23:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej! Ja men den är ju snyggt producerad, allt välarbetat  :) men kan hålla med om att det saknas något... så tycker att Max banjo hjälper till, blir faktiskt roligare att lyssna på!  :D

Tack Plinka, jag gillar också den versionen mer, tycker banjon ger en bra omväxling i soundet.
Har lyssnat massor med gånger senaste dagarna, gillar även basen, både ljudet och spelet.
Ser fram mot grannarnas deltagande i sången.

Precis! Vet du vad jag tänkte en stund efter att jag skrivit kommentaren -att den skulle piggas upp med lite spretigt/brötigt körande! Lite röster i kör som livar upp, och så banjon på det, så blir det fest!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej! Ja men den är ju snyggt producerad, allt välarbetat  :) men kan hålla med om att det saknas något... så tycker att Max banjo hjälper till, blir faktiskt roligare att lyssna på!  :D

Tack Plinka, jag gillar också den versionen mer, tycker banjon ger en bra omväxling i soundet.
Har lyssnat massor med gånger senaste dagarna, gillar även basen, både ljudet och spelet.
Ser fram mot grannarnas deltagande i sången.

Precis! Vet du vad jag tänkte en stund efter att jag skrivit kommentaren -att den skulle piggas upp med lite spretigt/brötigt körande! Lite röster i kör som livar upp, och så banjon på det, så blir det fest!  :D

Jag antar jag hinner radera min inspelning med banjospåret innan Wernborg eventuellt ber mig om det, så vi får njuta av körerna som kommer istället.
Men det var kul att öva med banjon på den här låten!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hemskt ledsen Max. Banjo är inte min kopp te. Många gillar det men i mina öron låter det som en trasig gitarr uppmikad med sämsta möjliga mikrofon.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra att du talar om, så jag vet, trodde faktiskt du skulle gilla. Lite mellotron, kanske?  :lol:
Om jag sparar din låt då den är klar kommer jag säkert öva massor på banjon, till den!  :rolleyes:
« Senast ändrad: 22.05.2014, 00:04:58 by Wernborg »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Int riktigt min bit kaka detta... Snygga gitarrer i alla fall. Lite dov ljudbild... låter lite som jag minns att det lät då tonhuvudet på kassettspelaren behövde rengöras  :rolleyes:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med vad en del sagt här. För lite text och lång väntan i och till verser. Sångstilen som e lite sådär Lasse W:ig tilltalar mig inte heller. Dock så finns här ju element till en riktigt bra poplåt som i mina öron hade förtjänat en lite bättre inramning. Det finns ju lite Kent-vibbar framförallt på början av refrängen som har samma uppgång som refrängen i deras "Utan dina andetag".
Lite mer inåtvänt arr åt Kent-hållet hade kanske med andra ord funkat bättre. Orgel på den här? Inte om du frågar mig.
Banjon var iofs lite kul, men tyvärr har banjo en tendens att smaksätta en låt för mycket åt det glada/peppiga hållet och jag ser hellre en lite mörkare inramning som kontrast till den trevliga texten.
Andra trummor skulle nog också sitta fint. Lite skramligare och större.

Kan se framför mig hur denna låten spelas framåt småtimmarna på gårdsfesten när alla är sådär skönt berusade och sentimentala  :)

Micke


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag skall inte salta i såret,men jag tyckte banjon var helrätt i låten.

Låten som sådan,kanske lite småtrist,ohyggligt bra lirat as usual och ljudet bra.
Kanske låten blir "bättre" med en djupare mer ingående text - eller va faen - kör med banjon.Då kan du skriva en kul text och vips har du nåt..

Jag tyckte det var helfräckt.Ibland måste man gå utanför boxen och våga vägra mainstream  :D

Mike


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte läst alla begåvade tankar
Men Jag skulle nog inte passa i i grannskapet   inget nytt under solen iofs
Tom Waits kanske skulle få detta att funka för mig med lite bastuba o megafon sång
Men som sagt inget fel på surströmming men inget för mig .. hur bra den är tillagad
Kram'T
Jag tror du skulle passa utmärkt i grannskapet. Vi behöver en basist.  :D

Kanske inte min kopp te men jag har lyssnat och tycker att sången är lite dovt mixad. Då och då kan jag höra stämmor men det är lite otydligt och kan du inte lägga fler stämmor på valda delar. En sån här låt är ju liksom perfekt för det. Lindome? Därifrån kommer ju min släkt way back. Har sett gamla fotografier. Ser fint ut  :D
Precis. Stämmorna finns där men är för låga. Jag är "ny" i Lindome. Flytta hit efter 2004 efter ett tag i Göteborg. Ursprungligen smålänning.

"Få ord på lång tid", skrev emulatorn. Min största invändning också. Inget fel på musiken, bra plattform till den fina texten men när man liksom måste sitta och vänta på nästa fras i en treackordsvers blir det seeegt. På med Winnerbäck-frenesi i verserna och publikens öron spetsas, absolut!  :P Refrängen är helt ok liksom sticket.
Helt rätt. Arbetar om texten i detta nu.

Hej! Ja men den är ju snyggt producerad, allt välarbetat  :) men kan hålla med om att det saknas något... så tycker att Max banjo hjälper till, blir faktiskt roligare att lyssna på!  :D
Håller med dig om att något saknas. Men det är inte banjo!  :lol:

Bra att du talar om, så jag vet, trodde faktiskt du skulle gilla. Lite mellotron, kanske?  :lol:
Om jag sparar din låt då den är klar kommer jag säkert öva massor på banjon, till den!  :rolleyes:
:lol:

Int riktigt min bit kaka detta... Snygga gitarrer i alla fall. Lite dov ljudbild... låter lite som jag minns att det lät då tonhuvudet på kassettspelaren behövde rengöras  :rolleyes:
// Space
Får ta fram iso-spriten till nästa mix.  :D

Håller med vad en del sagt här. För lite text och lång väntan i och till verser. Sångstilen som e lite sådär Lasse W:ig tilltalar mig inte heller. Dock så finns här ju element till en riktigt bra poplåt som i mina öron hade förtjänat en lite bättre inramning. Det finns ju lite Kent-vibbar framförallt på början av refrängen som har samma uppgång som refrängen i deras "Utan dina andetag".
Lite mer inåtvänt arr åt Kent-hållet hade kanske med andra ord funkat bättre. Orgel på den här? Inte om du frågar mig.
Banjon var iofs lite kul, men tyvärr har banjo en tendens att smaksätta en låt för mycket åt det glada/peppiga hållet och jag ser hellre en lite mörkare inramning som kontrast till den trevliga texten.
Andra trummor skulle nog också sitta fint. Lite skramligare och större.

Kan se framför mig hur denna låten spelas framåt småtimmarna på gårdsfesten när alla är sådär skönt berusade och sentimentala  :)

Micke

Hmm. Många goda synpunkter. Popsong-makeover kan det säkert bli vad det lider.  :D
Japp. Hoppas på en sentimental avslutning på konserten nästa helg. 

Jag skall inte salta i såret,men jag tyckte banjon var helrätt i låten.

Låten som sådan,kanske lite småtrist,ohyggligt bra lirat as usual och ljudet bra.
Kanske låten blir "bättre" med en djupare mer ingående text - eller va faen - kör med banjon.Då kan du skriva en kul text och vips har du nåt..

Jag tyckte det var helfräckt.Ibland måste man gå utanför boxen och våga vägra mainstream  :D

Mike
Det är ju en "pripps blå-låt". Lite naturromantisk, och inte större djup eftersträvas faktiskt i denna. Skulle jag dra den utanför mainstreamfåran arrmässigt så är det nog snarare mer slammer och mörker som är receptet som Jonnerstone var inne på.


Tar mig lite emot egentligen att göra sån här musik. Jag vill ju göra cool Depeche-aktigt rockelektro och inte Winnerbäck/Tennander-rock typ. Det är alldeles för lätt att arra så som jag arrat nu. Rockbandssättning liksom, det spelar sig fullständigt själv för mig, på rutin, men blir kanske inte så särskilt spännande. Å andra sidan är huvudmålet med inspelningen att agera backtrack för kommande spelning. (Bas+trummor)  Till det tror jag personligen att det är perfekt, men inte optimalt att "släppas" för lyssning enbart. Då behöver jag arbeta om den. Får se lite vart det tar vägen.


Tack snälla ni för alla synpunkter. Fortsätt gärna för den delen också...

 :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du har redan fått många goda tekniska råd så jag nöjer mig med följande kommentar. Lugnt men samtidigt tungt (gillar tempot som ger tyngd). Bra text, lir, musik och stämmor. En värdig och fin hyllning till hembygden.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Då var detta stycke sent om sider uppdaterat och förhoppningsvis färdigställt inför slutmix som ännu inte är gjord.

Denna och minst två låtar till kommer på en ep före midsommar. En av de bredaste (läs:spretigaste) plattor och sett dagsljud tror jag.  ;)

Nya versionen finns i första inlägget.


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Den har utvecklat sig bra.

Gyllene tider får se upp, det finns ett nytt band i stan
 B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Glömt den förra men jag tror munspelet är nytt och det förgyllde.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se