Kontrollrummet

Rattlesnake - on my own (V2 med Eddi på sologit)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: on my own
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: gitarrpop med retrovibbar
LÅTLÄNGD:3:34
KOMPOSITÖR: Rattle
PRODUCENT: d:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Har gjort en ny låt avdelningen retro-pop/rock. Den var helt nyskapande och nog världens bästa låt ett tag, men det var innan jag spelade in den och värkte fram en text. Nu är jag inte riktigt lika säker. ;)

Har haft svårigheter att få till sången på denna, har försökt flera gånger och fått ta till diverse tjuvknep för att få den att låta skapligt. Är jag alltför självkritisk? Eller är låten så pass bra att den förtjänar en bättre sångare?

Hursomhelst, skulle vara roligt att höra vad du tycker om låten, framförandet, arret och mixen. Vad ska jag jobba vidare på?

On my own (way to go)
Where to go to, I don’t know
Feeling small, can’t recall
How to be alone, staring at the phone
I’m on my own, not alone

On my own, reaped what’s sown
Time to cry, time to die
Or I’ll carry on, get a renaissance

If you could only see that you are meant to be
The only girl for me, and I could love you – way to go
If I could touch your mind, I’m coming up this time
If I could lose my pride and say I want you – way to go

Friday night, feel alright
Sunday noon, way too soon
Here we go again, trying to pretend
I’m not alone, I’m on my own


2013-08-19
Ny version med Eddi på sologitarr!
Ny leadvox med något annorlunda versmelodi, och andra fraseringar efter förslag från Eddi.
Sjungit om vissa av stämmorna för att få lite mer attityd.
Diverse småfix här och var, gjort centergitarren lite tajtare i rytmen.
« Senast ändrad: 20.08.2013, 00:38:52 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För att haka på frågeställning i tidigare tråd, vem eller vad spelar trummorna här? Låter bra!
Hur tänker du gällande svårigheterna att få till sången?
Har du idéer på hur du skulle vilja att sången ska låta men inte når dit eller vet du inte hur den skulle vara för att vara bra?
Jag känner igen din sångstil och gillar den och gillar det som låter som dubbning av rösten. Men vet du vad du vill ha och tycker inte att du når dit?
« Senast ändrad: 30.07.2013, 00:08:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Här
För att haka på frågeställning i tidigare tråd, vem eller vad spelar trummorna här? Låter bra!
Hur tänker du gällande svårigheterna att få till sången?
Har du idéer på hur du skulle vilja att sången ska låta men inte når dit eller vet du inte hur den skulle vara för att vara bra?
Jag känner igen din sångstil och gillar den och gillar det som låter som dubbning av rösten. Men vet du vad du vill ha och tycker inte att du når dit?
Det är midisekvenser som jag har pusslat ihop och kanske modierat vissa slag en aning (Superior drummer).

Jag sjunger på ett av de få sätten jag kan, och jag gillar inte riktigt resultatet då jag skulle vilja ha mer bett, bättre pitch och uttal. Försöker med olika uttryck och mikrofoner för att hitta något som tränger igenom mixen bättre, men tenderar att nöta så länge på projektet att jag till slut tappar uppfattningen om det låter bra eller dåligt, brukar märka vilket när man vilat öronen ett halvår.
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tycker detta är en bra poplåt, så jobba vidare!
Ang sången, så håller jag med dig, gillar din röst och sångstil, men i denna så känns det som att du håller igen, behöver mer rymd i munnen och mer stöd nerifrån djupet på något sätt  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra britpop! Btw, snuddat lite vid Suede som jag gillar skarpt. Jag gillar det mesta i denna låt också. Starka
melodier, tight spel och bra lead song. Själva soundet låter helt rätt också. Måste nog lyssna fler gånger då jag har svårt att avgöra vad som är vers och refräng. Kanske skulle tydliggöras mer. Körerna sjunger helt rätt i mina öron men uttrycket hör alldeles för försiktigt. Men visst är det en jättebra låt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad tufft det är då man vill nå något och tycker att man inte riktigt når dit.
Jag tycker sången passar så här i låten. Och jag gillar körerna som gör bra ifrån sig.
Hur gör du då du ska lägga körerna? Har du jättesvag lyssning på någon kompgitarr och trummorna i lurarna och normal volym på de andra stämmorna eller bara på en av de andra stämmorna samtidigt som du ska hitta en ny stämma? Eller har du någonting som spelar tonerna i den nya stämman, piano eller gitarr, som du kan följa?

Gillar kombon med trummornas ljud och spel tillsammans med basen, så enkelt men skönt!
« Senast ändrad: 30.07.2013, 07:23:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En härlig låt som passar på vilken radiostation som helst... :) Tycker sången och sångsättet passar utmärkt till vad låten handlar om...Skulle höjt basen liiiiite för att sticka ut lite...Men det kan ju vara mina minilurar som spökar...skulle nog hellre tro det   .Annars topp of thé pop   B)
« Senast ändrad: 30.07.2013, 11:40:27 by Marsall »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skön låt som jag gillar skarpt! Vet inte vad som stör dig med vocals riktigt, men jag kan kanske få en idé om jag börjar granska dem kritiskt. Dock tycker ju inte jag att det låter fel på något sätt, kanske är det lite lite för mkt "knarrande" i för lite kropp, men alltså det låter ju bra, synd att klaga ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte bästa lyssningen så mixen kommenterar jag inte. Låter dock helt ok i den bärbara. Å det ska de ju å andra sidan göra även där så....  :)

Låten kommer jag inte riktigt överens med. Den funkar men jag tycker verserna drar ner det hela lite. Melodin blir lite för tjatig och samma, samma hela tiden.

Refrängen däremot, en riktigt höjdare. Väldigt bra.

Det är ju inte direkt konstruktiv kritik om jag vill att du gör om versmelodin, men det var nog det enda jag tänkte på i kompositionen.

Sången funkar tycker jag. Visst, lite mer bett kan nog passa, men även som den ligger nu.

Gött!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kanonlåt! Tycker du gör bra ifrån dig med sången! :) Den kunde dock få sticka ut mer i versen. Tror det skulle vara snyggt med om "On my own" blev större och bredare - lite padkänsla liksom... Solot kan också få komma fram mera. Kompgitarrerna är som regel snygga men spretar lite - både i mix och spel. Du gör gör fräcka grejer men jag tycker inte att de funkar 100 ihop hela tiden. Känner igen mig i det där med att man tappar intresset efter att ha lagt en massa timmar utan att bli riktigt nöjd... Tar fram dammsugaren eller gör något annat riktigt trist en stund så får jag oftast ny inspiration!  :rolleyes: ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön refräng och bra sång med kör! Versen däremot blir lite tjatig.
Tror att det är den kompande elgitarren som behöver varieras mer.
Ev sänk den en aning och lägg till lite "gitarriff" i slutet av stroferna...
Kanske  ett D i slutet av stroferna i versen i stället för att ligga kvar på A...?
En brölande saxofon kunde nog också varit fräckt.
Eller kanske att trummorna i slutet av stroferna skulle lägga lite fills...
/Asti
« Senast ändrad: 30.07.2013, 13:09:39 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker detta är en bra poplåt, så jobba vidare!
Ang sången, så håller jag med dig, gillar din röst och sångstil, men i denna så känns det som att du håller igen, behöver mer rymd i munnen och mer stöd nerifrån djupet på något sätt  :)
Hej Plinka,
Ja, jag kanske kan få till den här lite bättre om jag provar igen. Funderar på att göra ett försök i replokalen istället, man kanske omedvetet håller igen när man är hemma. Tack för kommentar!


Bra britpop! Btw, snuddat lite vid Suede som jag gillar skarpt. Jag gillar det mesta i denna låt också. Starka
melodier, tight spel och bra lead song. Själva soundet låter helt rätt också. Måste nog lyssna fler gånger då jag har svårt att avgöra vad som är vers och refräng. Kanske skulle tydliggöras mer. Körerna sjunger helt rätt i mina öron men uttrycket hör alldeles för försiktigt. Men visst är det en jättebra låt!
Tack så väldans,
Håller med om körerna, de låter lite bräckligt om dem. Läge att sjunga om även dessa.

Angående vers/refrängstruktur så har jag använt refrängline istället för refräng. Vet inte om heter så, menar som exempel uppbyggnaden i "From me to you". Kul att höra att du associerar till britpop än 60-tal, vill ju i regel  inte att det ska låta så mycket 60-tal om det jag gör, det bara blir så.


Vad tufft det är då man vill nå något och tycker att man inte riktigt når dit.
Jag tycker sången passar så här i låten. Och jag gillar körerna som gör bra ifrån sig.
Hur gör du då du ska lägga körerna? Har du jättesvag lyssning på någon kompgitarr och trummorna i lurarna och normal volym på de andra stämmorna eller bara på en av de andra stämmorna samtidigt som du ska hitta en ny stämma? Eller har du någonting som spelar tonerna i den nya stämman, piano eller gitarr, som du kan följa?

Gillar kombon med trummornas ljud och spel tillsammans med basen, så enkelt men skönt!
Ja, det är frustrerande att inte nå dit man vill, oavsett om det är verktygen som är dåliga eller den bakom.
Jag brukar lyssna mot en reducerad grund när jag lägger stämmor: leadsång på något lägre volym, gitarr och kanske något mer.Är det flera stämmor brukar jag ha de andra med i mixen också, men aldrig dubb, då hör jag inte vad jag håller på med. Stämmelodiin sitter i regel i huvudet, men ibland när det är svårt att memorera måste jag ta ut den på gitarr och köra in delarna styckevis. Brukar inte ha någon instrumental förlaga, men det kanske man skullle testa. När en låt har satt sig så man kan stämmorna bra, kan jag köra mot hel backing, och då brukar det bli bättre klös i stämmorna med. Ska nog testa det. Tack för lyssning och kommentarer!
Gillar också trummor/bas. Även det något stappliga gitarrsolot tyckte jag fick karaktären jag ville ha.


En härlig låt som passar på vilken radiostation som helst... :) Tycker sången och sångsättet passar utmärkt till vad låten handlar om...Skulle höjt basen liiiiite för att sticka ut lite...Men det kan ju vara mina minilurar som spökar...skulle nog hellre tro det   .Annars topp of thé pop   B)
Tack Marsall,
Kul att den gillas! Elbasen är rätt dov (fingerspelad) så den kanske försvinner i vissa lurar. Men det är möjligt att den är lite låg, få se om det är fler som reagerar som du. Tack för kommentar.


Skön låt som jag gillar skarpt! Vet inte vad som stör dig med vocals riktigt, men jag kan kanske få en idé om jag börjar granska dem kritiskt. Dock tycker ju inte jag att det låter fel på något sätt, kanske är det lite lite för mkt "knarrande" i för lite kropp, men alltså det låter ju bra, synd att klaga ;)
Jag gröpte ur sångens lågmid för att få bort bumlighet. Kanske tappade lite kropp där med. Knarret gillar jag inte, men det finns där och är svårt att göra så mycket åt, när jag inte tränar min sång mer än jag gör. Har upptäckt att olika mickar tar upp knarr och andra artefakter olika mycket, och den mick som brukar vara mest smickrande mot min röst, en kinesisk bandmick, har jag faktiskt inte provat ännu.Hmm...
Tack för lyssning och tyckande!


Har inte bästa lyssningen så mixen kommenterar jag inte. Låter dock helt ok i den bärbara. Å det ska de ju å andra sidan göra även där så....  :)

Låten kommer jag inte riktigt överens med. Den funkar men jag tycker verserna drar ner det hela lite. Melodin blir lite för tjatig och samma, samma hela tiden.

Refrängen däremot, en riktigt höjdare. Väldigt bra.

Det är ju inte direkt konstruktiv kritik om jag vill att du gör om versmelodin, men det var nog det enda jag tänkte på i kompositionen.

Sången funkar tycker jag. Visst, lite mer bett kan nog passa, men även som den ligger nu.

Gött!
Tack Wernborg,
Har också från annat håll fått liknande synpunkter på versmelodin, och du har rätt att den är i simplaste laget... Det är visst konstruktivt att föreslå en förändring! :-)


Kanonlåt! Tycker du gör bra ifrån dig med sången! :) Den kunde dock få sticka ut mer i versen. Tror det skulle vara snyggt med om "On my own" blev större och bredare - lite padkänsla liksom... Solot kan också få komma fram mera. Kompgitarrerna är som regel snygga men spretar lite - både i mix och spel. Du gör gör fräcka grejer men jag tycker inte att de funkar 100 ihop hela tiden. Känner igen mig i det där med att man tappar intresset efter att ha lagt en massa timmar utan att bli riktigt nöjd... Tar fram dammsugaren eller gör något annat riktigt trist en stund så får jag oftast ny inspiration!  :rolleyes: ;)
Bra Jocke,
Tack för tipset om refränglinjen, jag tror det skulle kunna lyfta låten att ha förstärkning där! Kanske låta stämmorna gå flerstämmigt i samma rytm istället för kanon.

Gurorna satte jag på några tagningar i ett inspirerat tillstånd utan att tänka på konsekvent spelande, så de kanske ska ses över lite, ja. Har inte editerat dem särskilt mycket. Är det något speciellt ställe där det är värst?

Skön refräng och bra sång med kör! Versen däremot blir lite tjatig.
Tror att det är den kompande elgitarren som behöver varieras mer.
Ev sänk den en aning och lägg till lite "gitarriff" i slutet av stroferna...
En brölande saxofon kunde nog också varit fräckt.
Eller kanske att trummorna i slutet av stroferna skulle lägga lite fills...
/Asti

Ah, många bra tips där, Asti. Sax istället för gitarrsolo skulle nog vara rätt grymt. B) Ska se över det instrumentala lite också, har haft sån fokus på sången... :rolleyes: Tack för lyssning och konstruktiva tips!
DON'T PANIC


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kanonlåt! Tycker du gör bra ifrån dig med sången! :) Den kunde dock få sticka ut mer i versen. Tror det skulle vara snyggt med om "On my own" blev större och bredare - lite padkänsla liksom... Solot kan också få komma fram mera. Kompgitarrerna är som regel snygga men spretar lite - både i mix och spel. Du gör gör fräcka grejer men jag tycker inte att de funkar 100 ihop hela tiden. Känner igen mig i det där med att man tappar intresset efter att ha lagt en massa timmar utan att bli riktigt nöjd... Tar fram dammsugaren eller gör något annat riktigt trist en stund så får jag oftast ny inspiration!  :rolleyes: ;)
Bra Jocke,
Tack för tipset om refränglinjen, jag tror det skulle kunna lyfta låten att ha förstärkning där! Kanske låta stämmorna gå flerstämmigt i samma rytm istället för kanon.

Gurorna satte jag på några tagningar i ett inspirerat tillstånd utan att tänka på konsekvent spelande, så de kanske ska ses över lite, ja. Har inte editerat dem särskilt mycket. Är det något speciellt ställe där det är värst?


Ja, det blir ju så... man börjar i ena änden och man kan ibland bli lite förvånad över vad som kommer ut... Inget fel på gurorna var för sig och de kanske funkar ihop med lite rörvärme eller limiter - jag vet faktiskt inte riktigt... Efter att ha gått från klarhet till klarhet med gitarrsound är jag helt vilse igen...  :rolleyes:  :lol: Det där tror jag nog att du får ordning på! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker definitivt inte att knarrandet ska saneras på något sätt, men om det var möjligt kanske det skulle "tämjas" lite så att säga ;) Rätt mic är ofta a och o, det kan bli en stor skillnad som inte går att nå med bara EQ. Träning är som med det mesta dock också nödvändigt men som jag sa från början, synd att klaga i detta fall alltså, det är finputs vi talar om o tänkbara vägar att gå!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Oroa dig inte för sången.
Du sjunger bra!

Fortsätt att göra låtar, fila lite på dem och flytta dem till färdiga
Under tiden så kommer sjungandet att få precis lagom mycket träning för att vara helt perfekt till ditt genombrott ;)

Den här behöver nått som piggar upp i mitten. Kanske ett galet gitarrsolo? Få kontakt med din inre Cliff Burton och kör ett Orion solo på basen  :P
Eller varför inte, ett saxsolo  :D

/Josef


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tycker sången är bra på sätt att den känns rätt för den här låten. Men jag vet vad du menar, hur man upplever att det ska låta innan man har verkställt låten. Men sen... ja.  Men jag tyckar nog snarare att en personlig, igenkännbar röst är mer värdefull en tusentals perfekta pop/rocksångare där ute.
I början gillar jag de lite brötiga gitarrerna, men sen vill jag ha dem mer rena utan dist vid nåt ställe. Dom blir lite tröttsamma annars. Refrängen sätter sig som en gammal Beatleslåt.
Verserna är inte så tokiga men påminner i mitt tycke om nån Tom Pettylåt, kommer inte på vilken.
Jag gillar dina poplåtar. Kanske mest för att gillar ursprunglig pop. Du har kunskapen att kunna förvalta det goda från den tiden.
Har inte så mycket kritik att komma med. Kanske upplever jag ibland spelet lite otajt emellanåt.
Ja, så upp med solot! Sen halvera takten på cymbalerna i refrängen. (som hihaten spelar i verserna)
Slutsekunderna kan jag vara utan. Bättre att bara klinga ut.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker definitivt inte att knarrandet ska saneras på något sätt, men om det var möjligt kanske det skulle "tämjas" lite så att säga ;) Rätt mic är ofta a och o, det kan bli en stor skillnad som inte går att nå med bara EQ. Träning är som med det mesta dock också nödvändigt men som jag sa från början, synd att klaga i detta fall alltså, det är finputs vi talar om o tänkbara vägar att gå!

OK! Tack för förtydligandet.  :)

Oroa dig inte för sången.
Du sjunger bra!

Fortsätt att göra låtar, fila lite på dem och flytta dem till färdiga
Under tiden så kommer sjungandet att få precis lagom mycket träning för att vara helt perfekt till ditt genombrott ;)

Den här behöver nått som piggar upp i mitten. Kanske ett galet gitarrsolo? Få kontakt med din inre Cliff Burton och kör ett Orion solo på basen  :P
Eller varför inte, ett saxsolo  :D

/Josef

Tack Josef, jag sjunger hyfsat bra, inte mer. Duger till att göra en demo till någon annan. Har inte tillräckligt bra pitch för att sjunga klockrena stämmor, och har ett för mörkt register för pop. Det är inte för att jag har dåligt självförtroende jag säger detta, utan det är självinsikt. Jag har ganska stor erfarenhet att spela med och spela in folk som verkligen kan sjunga, så jag vet vad skillnaden är. Men man måste  iofs  inte sjunga bra för att slå igenom. Ta t ex Peter Moren (Peter, Bjorn and John). Han sjunger inget vidare tycker jag, ännu sämre än vad jag förmår. Iaf det jag har hört. Så det räcker nog med sjysst utseende, ungdom eller kontakter. Saknar det också.  :lol: 

Jag känner inte nån Cliff Burton*, varken inre eller yttre, men vill du testa ett brötigt saxsolo skulle det vara roligt!  B)

Jag tycker sången är bra på sätt att den känns rätt för den här låten. Men jag vet vad du menar, hur man upplever att det ska låta innan man har verkställt låten. Men sen... ja.  Men jag tyckar nog snarare att en personlig, igenkännbar röst är mer värdefull en tusentals perfekta pop/rocksångare där ute.
I början gillar jag de lite brötiga gitarrerna, men sen vill jag ha dem mer rena utan dist vid nåt ställe. Dom blir lite tröttsamma annars. Refrängen sätter sig som en gammal Beatleslåt.
Verserna är inte så tokiga men påminner i mitt tycke om nån Tom Pettylåt, kommer inte på vilken.
Jag gillar dina poplåtar. Kanske mest för att gillar ursprunglig pop. Du har kunskapen att kunna förvalta det goda från den tiden.
Har inte så mycket kritik att komma med. Kanske upplever jag ibland spelet lite otajt emellanåt.
Ja, så upp med solot! Sen halvera takten på cymbalerna i refrängen. (som hihaten spelar i verserna)
Slutsekunderna kan jag vara utan. Bättre att bara klinga ut.


Tack Tokai för dina upplyftande ord. För att utveckla mina tankar ovan, jag vet att jag har en personlig röst (liksom du). Men jag önskar jag kunde  hantera den på ett sätt som jag inte kan. Och jag tycker det blir värre med åren, framför allt att få till pitch och uttal.

Jag ser att jag har lagt olika förstärkarsimulatorer på gitarrerna löst, dvs inte spelat in effekten. Så jag ska ta och prova lite andra inställningar.

Tom Pettylåten du tänker på tror jag är "Won't back down". Tusan också, hann han före?  :D Nåja, ytterligare en anledning att slipa på versmelodin.

Trummor noterat. Kanske blir lite punkhetsigt med 8-delar på riden. Men jag gillar det. Någon fler som inte gillar det?

Tack för lyssning och konstruktiv kritik.


* Ah, Metallicas basist. Läste på Wikipedia och såg det kusliga i att vi har det gemensamt att vi bägge sovit i en turnébuss som kört av vägen och vält. Vi åkte båda ut genom vindrutan. Jag klarade mig med skråmor. Inte han.
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Har inga problem med sången, tycker den funkar till denna typ av låtar.
Sedan kan jag tycka att verserna är lite för 'styltiga' i långa loppet.
Resten är kanon.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Låter väldigt välspelat alltihop! Gött ljud på gitarrerna tycker jag framför allt :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice feel....very British....fin melodikänsla och bra refräng...önskar ibland att jag kunde skriva typ sånt här men får nöja mig med att lyssna till och njuta av att andra behärskar genren...

Allt gott karl ;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nä, det här fungerar inte för mig Roger. Hantverket är fint, men när du gör "retro"-pop låter det ungefär alltid likadant. (För mig, pga bristande intresse för genren. Det är väl Beatles och ... kanske några till (de kan räknas på tummen och pekfingret typ) jag lyckats förmå mig att tycka mycket om.)

Det är ingen dålig låt. Alla ingredienser är där. Din röst passar perfa till musiken. Det låter t o m radioklart, trummor och gitarrer och mixen och allt.

Om du kan sammanfoga det här med det orkestrala kan det bli riktigt intressant ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jodå, det är en rätt catchy låt, fast jag har hört bättre british poplåtar från dej!

Lite surt på reffarna vid "that you are meant to be" nu, men det får du till snart ;) ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnade i hyfsad lyssning i bilen tidigare.

Körerna är verkligen bra arrangerade, gillar konstruktionen.  Sång överlag behöver bli lite mer självsäker, lite mer jämnstark under hela meningen.

Gitarrerna känns aningen vassa i mixen. peta ner 3-4 khz lite kanske?

Sen är det en kompgitarr, jag tror att de e första gitarren som kommer in, som låter LIITE off beat.



Snyggt bygge i övrigt tycker jag!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ber om ursäkt för söligt svar, jag har haft det lite körigt några dagar. Inte har jag hunnit lägga ny sång heller, men jag hoppas kunna göra det imorgon.


Har inga problem med sången, tycker den funkar till denna typ av låtar.
Sedan kan jag tycka att verserna är lite för 'styltiga' i långa loppet.
Resten är kanon.
Tack Bjurte,
Ja, ju mer jag funderar på versen, desto styltigare är den. Funderar på om inte en liten tonförändring upp eller ner bryter "köp varm korv"-mönstret så det genast blir roligare? Kul att resten är bättre! Tack för lyssning och kommentarer.

Låter väldigt välspelat alltihop! Gött ljud på gitarrerna tycker jag framför allt :)
Tack för det!
Jag kör en Epiphone Les Paul som sologitarr och även kompgitarren åt vänster. Den åt höger är en Squier tele som är Nashvillestämd. Allt genom förstärkaremuleringar.

Nice feel....very British....fin melodikänsla och bra refräng...önskar ibland att jag kunde skriva typ sånt här men får nöja mig med att lyssna till och njuta av att andra behärskar genren...

Allt gott karl ;)
Hej Karl,
Och jag som önskar jag kunde skriva något i stil med vad du gör, känns som det är ett högre plan än slika trallvänliga retropoplåtar. :-) Kul att du gillart i vilket fall.

Nä, det här fungerar inte för mig Roger. Hantverket är fint, men när du gör "retro"-pop låter det ungefär alltid likadant. (För mig, pga bristande intresse för genren. Det är väl Beatles och ... kanske några till (de kan räknas på tummen och pekfingret typ) jag lyckats förmå mig att tycka mycket om.)

Det är ingen dålig låt. Alla ingredienser är där. Din röst passar perfa till musiken. Det låter t o m radioklart, trummor och gitarrer och mixen och allt.

Om du kan sammanfoga det här med det orkestrala kan det bli riktigt intressant ;)
Hej Per,
Ja, man kan ju inte gilla allt, så det är helt OK att du inte tycker det här är något speciellt. I vanlig ordning var det här en låt som kom fram spontant, och jag hade ingen tanke på att göra den i nån retro-stil. Det blir dock så lätt åt det hållet när jag väl arrar och spelar in. Det skulle vara rätt kul att någon gång få höra hur någon annan skulle arra en av mina låtar, om man bara utgick ifrån melodi och ackord etc. Blev det retrokänsla ändå?

Jag tycker det är jättesvårt att kombinera orkestralt och poplåtar, vet inte varför. Men visst vore det häftigt om man kunde göra något i den här stilen:


Jodå, det är en rätt catchy låt, fast jag har hört bättre british poplåtar från dej!

Lite surt på reffarna vid "that you are meant to be" nu, men det får du till snart ;) ^_^

/Marre
Hej Marre,

Surt? ja, jag svajar iaf på ordet "be". Det är inte så lätt att sjunga, jue. Får väl försöka göra sången lite bättre, när jag lägger om den med förändrad versmelodi, men vet inte om du tycker låten blir så mycket bättre. Jag tror du nog gillar souligt, jazzigt, klassiskt bättre hursom. Men tack för lyssning och ärlig kritik! :-)

Lyssnade i hyfsad lyssning i bilen tidigare.

Körerna är verkligen bra arrangerade, gillar konstruktionen.  Sång överlag behöver bli lite mer självsäker, lite mer jämnstark under hela meningen.

Gitarrerna känns aningen vassa i mixen. peta ner 3-4 khz lite kanske?

Sen är det en kompgitarr, jag tror att de e första gitarren som kommer in, som låter LIITE off beat.



Snyggt bygge i övrigt tycker jag!
Tack Emu,
Kommentarer som dina stärker, trevligt att läsa.
Ska ge mig på sången igen, nu när jag kan texten och vet hur stämmorna ska vara så ska jag nog kunna få lite mer kraft.

Gitarrerna kan vara lite spretvassa, ska testa slipa av highmid så får vi se hur det låter. Tack för tips. :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Roger, jag gör så att jag tar tonårsteman eller fram till 25 år, melodier och använder dem för att bygga det orkestrala kring. Ibland.

Har en skatt av gamla melodier från 14-25.

(Alltså poängen är att det melodier för andra genrer, pop mest)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
2013-08-19
Ny version med Eddi på sologitarr!
Ny leadvox med något annorlunda versmelodi, och andra fraseringar efter förslag från Eddi.
Sjungit om vissa av stämmorna för att få lite mer attityd.
Diverse småfix här och var, gjort centergitarren lite tajtare i rytmen.
Bättre?
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Jag är lite part i målet men jag tycker det hela låter mycket fräshare (även om du inte följde mina råd på grundverserna :)  )
Kul att få vara med att gura lite tack för det Rattle
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du har ett skönt eget sångutryck på versen.Sedan när reffen kommer så blommar den ut ordentligt.
Visst,lite nervigt dallrande på versen,men mycket personligt.Jag gillar det helskarpt.

Inte min stajl på låten,men med din personliga pipa så tar jag faktiskt till mig låten och kommer på mig med att jag stampar takten :D Hemska tanke  :lol:

Rock on Roger

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bättre flyt i verserna nu! Den kompande elgitarren funkar bättre så här!
Bröligt och passande solo av Eddi!
Tycker sången blir lite rörig vid "I'm not alone - I'm on my own".
Tror att leadsången ska hålla kvar tonen på "alone" och inte"snirkla ut" därefter,
utan låta kören framträda ostört där, likaså vid "own".
Låten är skön och har en riktigt catchy refräng!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Sådärja :D

Bra attityd på leadsången nu och stämmorna sitter som gjutna oxå, låten har vunnit mycket  nu, och med Eddis gura blev det ännu  bättre, kul hur den har utvecklats nu!
Melodin har satt sej här, går och trallar, ett gott tecken :P

Gillar!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kan bara hålla med Marre: Gillar din nya sånginsats och attityden med lite mer bett i, bra där!
Gitarren också jättesnygg av Eddi :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är en härlig "popdänga" i mina öron... därför tycker jag att kompgitarrerna är lite bröliga och spretiga och att du skulle städa upp i kompet lite. Eddis röjarsolo däremot är en underbar kontrast till sångmelodin! Tycker arret funkar utmärkt och låten liksom sätter sig... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ah, fler recensioner! Och kul att så många ville höra låten igen!  :D

:D Jag är lite part i målet men jag tycker det hela låter mycket fräshare (även om du inte följde mina råd på grundverserna :)  )
Kul att få vara med att gura lite tack för det Rattle

Tack för det! :-) Visst är det här vårt första co-lab?  :)

Du har ett skönt eget sångutryck på versen.Sedan när reffen kommer så blommar den ut ordentligt.
Visst,lite nervigt dallrande på versen,men mycket personligt.Jag gillar det helskarpt.

Inte min stajl på låten,men med din personliga pipa så tar jag faktiskt till mig låten och kommer på mig med att jag stampar takten :D Hemska tanke  :lol:

Rock on Roger

Mike

Hehe, ja det kanske inte är så mycket blues eller soul i detta, men då är det ju extra kul att du gillart. Tack så mycket!
Keep on stompin'  ;)

Bättre flyt i verserna nu! Den kompande elgitarren funkar bättre så här!
Bröligt och passande solo av Eddi!
Tycker sången blir lite rörig vid "I'm not alone - I'm on my own".
Tror att leadsången ska hålla kvar tonen på "alone" och inte"snirkla ut" därefter,
utan låta kören framträda ostört där, likaså vid "own".
Låten är skön och har en riktigt catchy refräng!
/Asti

Hej igen Asti,
Kul att du tyckte verserna blev bättre. Jag gjorde inte om ackordföljden som du hör, ty den har nog blivit för cementerad för mig. Plinkade lite med guran men tyckte inte jag fick till något som lät bättre. Och ska jag vara ärlig, så ska det vara tusan till förbättring för att jag ska orka lägga om alla gitarrer och bas...:-P
Hmm, blev jag för överentusiastisk i reffarna? Ja, kanske. Få se om det kommer fler synpunkter på detta.

Tack för att du ville ta dig en ny lyssning på denna och kommentera.  :)

Sådärja :D

Bra attityd på leadsången nu och stämmorna sitter som gjutna oxå, låten har vunnit mycket  nu, och med Eddis gura blev det ännu  bättre, kul hur den har utvecklats nu!
Melodin har satt sej här, går och trallar, ett gott tecken :P

Gillar!

/Marre

Kul, kul! Tack!  :wub:

Kan bara hålla med Marre: Gillar din nya sånginsats och attityden med lite mer bett i, bra där!
Gitarren också jättesnygg av Eddi :D

Ja visst blev det lite mer bett? Fast samtidigt lite svajigare på tonerna men jag tror vi får ta det, man kan inte få allt.
mm, Eddis gura boostar upp hela låten där det verkligen behövdes.
Kul att du gillar.  :)

Det är en härlig "popdänga" i mina öron... därför tycker jag att kompgitarrerna är lite bröliga och spretiga och att du skulle städa upp i kompet lite. Eddis röjarsolo däremot är en underbar kontrast till sångmelodin! Tycker arret funkar utmärkt och låten liksom sätter sig... :)

Hej igen Jocke,
Du kan ha rätt, så här kanske man inte ska hantera gitarrer i den här typen av låtar, men jag gillar ju spretiga gitarrsound... Men du och Emu kanske menar samma sak, att de är för vassa - för mycket highmid? I min lyssning låter det som jag vill ha det, men det kanske slår igenom i andra (bättre) system.
Ska försöka bränna en skiva att lyssna på i bilen etc, brukar vara nyttigt.
Tack för återkopplingen! :)
DON'T PANIC


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Gitarrerna tycker jag är ostämda i hela låten. Blir jobbigt att lyssna på för mig. 
Sångrösten är ball.

Sen skulle jag vilja ha ännu mer körer/stämmor på refrängen, tror det skulle passa väldigt bra. Snudd på bombastiskt vore coolt :)
Stämmorna sitter inte riktigt heller, lite halvsnurriga sådär. Korrigera eller ta om dessa så dom sitter 100%.

Gillar låten, giller rösten. Behövs lite mer jobb innan den kan sättas som klar.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ah, fler recensioner! Och kul att så många ville höra låten igen!  :D
...
Hej igen Jocke,
Du kan ha rätt, så här kanske man inte ska hantera gitarrer i den här typen av låtar, men jag gillar ju spretiga gitarrsound... Men du och Emu kanske menar samma sak, att de är för vassa - för mycket highmid? I min lyssning låter det som jag vill ha det, men det kanske slår igenom i andra (bättre) system.
Ska försöka bränna en skiva att lyssna på i bilen etc, brukar vara nyttigt.
Tack för återkopplingen! :)

Ja, det kanske är samma sak vi menar... de liksom stjäl uppmärksamhet från sångmelodin. Man kan säkert komma åt det på olika sätt... Just nu är jag nog inte den rätte att ge råd om det... från att ha varit solklar över min uppfattning om gitarrljud för bara ett tag sedan är jag ute på kvicksand igen...  :rolleyes:  :lol: Det är alltid bra att ha några olika ställen att lyssna på och antagligen ett gott betyg på mixen om den funkar att flytta! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1