Kontrollrummet

Jag har gjort en melodi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Jag har gjort en melodi
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Funk
LÅTLÄNGD: 03:50
KOMPOSITÖR: Henric Svensson
PRODUCENT: Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Är färdig med "Jag har gjort en melodi"

Bas Yamaha TRB

Trummor Ett groove från min Korg Oasys

Gitarr Fender Telecaster

Keyboard Yamaha Motif/Korg Oasys

Sångmick Neuman TLM 102

Vill tacka Asti för bra tips ang sång eq och Jocke för bra feedback ang dynamik och bas wah-wah!!!

Texten är bara blaj men funkar på något egendomligt vis ändå tycker jag...

« Senast ändrad: 29.06.2016, 19:12:26 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefint sväng och mycket kompetent spelat! Inget fel på sången heller för den delen.
Härligt att höra din skånska dialekt! Jag känner mig på "hemmaplan"!  :)
Det enda jag fortfarande har att anmärka på är de lite "artificiella" trummorna!  :)
Skön låt som svalkar i sommarvärmen.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lite James Brown, I got you, och det är inte helt fel, problemet är att det inte är James Brown, inte ens i närheten. Tror väl inte det var meningen heller
James Brown gjorde också nonsenstexter, blaj, så där är du hemma.
Trummorna vimsar för mycket - hihaten vandrar runt i ljudbilden - bara jobbigt.
Gillar mest basen. Elpianot är ingen favorit hos mig. Orgeln är bättre.
Elpiano solot är ändå rätt ok.
Annars låter sång och komp bra ihop.
Trots allt en behaglig låt


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låten i sig känns lite simpelt uppbyggd kring en 12:a, men sättet den är inspelad på imponerar: bra sväng, tajt spelat och riktigt bra tryck i precis alla instrument. Rent och klart ljud, bra!
DON'T PANIC


Utloggad Henric

Jättefint sväng och mycket kompetent spelat! Inget fel på sången heller för den delen.
Härligt att höra din skånska dialekt! Jag känner mig på "hemmaplan"!  :)
Det enda jag fortfarande har att anmärka på är de lite "artificiella" trummorna!  :)
Skön låt som svalkar i sommarvärmen.
/Asti

Just sång är det område där jag känner mej mest osäker p g av att jag till och börja med inte sjungit så mycket, sen gäller det att vänja sig och framförallt acceptera den röst man fått... :wacko:
Detta (kv)alster tillhör nog det som jag är mest nöjd med mycket tack vare ditt test att exprimentera med low-mid...fick sången att bli tydlig och bra - återigen tack!

Har en utpräglad dialekt, är från Ö Göinge i nordöstra Skåne från början....inte mycket att göra något åt det heller! :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lite James Brown, I got you, och det är inte helt fel, problemet är att det inte är James Brown, inte ens i närheten. Tror väl inte det var meningen heller
James Brown gjorde också nonsenstexter, blaj, så där är du hemma.
Trummorna vimsar för mycket - hihaten vandrar runt i ljudbilden - bara jobbigt.
Gillar mest basen. Elpianot är ingen favorit hos mig. Orgeln är bättre.
Elpiano solot är ändå rätt ok.
Annars låter sång och komp bra ihop.
Trots allt en behaglig låt

James Brown - kanske det! :wub:

Ang trummorna så tycker jag själv att groovet är fräckt!  :P
Ang texten så visade det sig i detta projektet att den FUNKar trots att det mest är blaj!  :D
Ang basen så gjorde jag så att jag la upp tre olika kanaler med olika inställningar på wah-waw:n och klippte in random på de tre olika kanalerna där jag tyckte det passade!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låten i sig känns lite simpelt uppbyggd kring en 12:a, men sättet den är inspelad på imponerar: bra sväng, tajt spelat och riktigt bra tryck i precis alla instrument. Rent och klart ljud, bra!

Tack!  :wub:

Ett roligt projekt, skönt ibland att inte krångla till det för mycket utan bara jamma loss!
Roligt också att prestera något med en fungerande sånginsats....ett område jag vill bli bättre på...har som sagt haft lite problem med att vänja mig och acceptera den röst jag har....det är rätt kul att sjunga! :P

Kul att du gillar soundet...är ju förbaskat roligt att hålla på i den digitala inspelningsvärlden...är lyckligt lottad med en väldigt förstående hustru!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Visst är det kul med det digitala och det ger ju oss "vanliga dödliga" möjligheter som var nästan ouppnåeliga förr... :) Trummorna har ett skönt groove men som sagt - de upplevs som lite oregerliga när allt annat är så välordnat... På tal om digitalisering... När arkitekterna började cadda i stället för att rita för hand fanns ett litet program som ersatte alla långa raka linjer med kortare som inte var riktigt raka - det såg helt enkelt handritat ut så att kunderna blev nöjda!  ;)  Skulle vilja ha något sådant i min DAW och kunna balansera mellan strict & relaxed!  :lol:

Östra Göinge har ju levererat flera namnkunniga artister så det bör väl inte vara något handikapp! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

Hej!
« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:43:24 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
kanske inte den mest spännande låt jag hört, men väldigt kompetent spelat och bra ljud.
Trumgrovet är helt ok, men blir lite enformigt i det långa loppet, lixom text upprepningen varv efter varv..
Cool basgång och spel..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

kanske inte den mest spännande låt jag hört, men väldigt kompetent spelat och bra ljud.
Trumgrovet är helt ok, men blir lite enformigt i det långa loppet, lixom text upprepningen varv efter varv..
Cool basgång och spel..

 :P Kanske inte det mest seriösa jag gjort, kan vara kul att flippa loss lite ibland!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!