Kontrollrummet

Författare Ämne: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.  (läst 2105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Enkelt och elemäntärt låter bäst !!!! (kanske...) :)
Hittade detta i någon bok och andra delen på någon sajt (kommer inte ihåg vilket eller vad de hette, återkommer..)
Vill gärna dela det med er.

Här är några enkla tips på klassisk (men går att applicera på alla stilar/genres) reharmonisering av melodi/succesion och av harmoni/progression. Reharmoniseringar är ett användbart verktyg då man vill utveckla sin komposition ytterligare och göra den mer spännande... :)

Dessa tips utgår från Den Joniska skalan och dess ackordsstege/diatoniska ackord (kyrkotonarterna, dvs första delen i det modala systemet). Du kan spela succesionen i vilket av dess modus du vill så länge som du har C som rot till den Joniska skalan.


Reharmonisering av succesion, du flyttar den ursprungliga melodin att börja på annat tonsteg (man låter alltså melodin spela i annan stämma) ;

Unison/Oktav ; Inte en egentlig reharmonisering, men effekten av att dubbla melodin kan vara ett fint sätt att tillföra textur.

Sekund ; Sekunder ligger på gränsen mellan spänning och dissonans och skall hanteras varsamt. De kan fungera på vissa ställen för att ge färg till harmonin, men du finner knappast två sådana takter i rad och du kan helt bortse från stämföring.

Ters ; Det kan inte bli fel med en ters. De låter alltid bra och fungerar fint som stämma också.

Kvart ; Reharmonisering från en kvart kan låta bra, men inte i stämma. Parallella kvarter är , enligt en av grundreglerna för ledtoner, att undvika. Hur som helst, då det är en kvarts intervall från tersen av en triad till dess rot kan det fungera just i det skedet.

Kvint ; Kvinter är ett konsonant intervall som fungerar. Du vill dock inte ha dem i stämmor då de bryter mot grundreglerna för ledtoner. Om du ändå reharmoniserar med parallella kvinter kommer det att låta Gregoriansk mässa.

Sext ; Sexter är en invers av kvarter. De låter alltid bra. Fungerar i nästan alla situationer, speciellt parallella sådana.

Sept ;Är ett spänningsfyllt/dissonant intervall. Det kan fungera i vissa situationer men septer låter inte konsonant i allmänhet. Du ser dem nästan aldrig i en succesion efter varandra.


Reharmonisering av progression, du använder ackord för att förstärka, ge klang åt succesionens fraser. Bygg ut dina harmonier ytterligare med dessa tre varianter. Dessa utgår från C durs ackordsstege men går att använda, utan att transponera, till vilket modus du vill så länge du har C som rot till den Joniska skalan ;

Stark progression (ned ett halvt steg, ned en kvart) Cmaj7, Bm7-5, Fmaj7 alt. Fmaj7 -E7- Am7
Moderat progression (ned ett halvt steg, ned en ters, upp en kvart) Cmaj7 -Bm7-5 - G7 -Cmaj7 alt. Fmaj7-Em7-C7- Fmaj7
Svag progression (upp ett halvt tonsteg, upp ett helt tonsteg, upp en ters) Bm7-5 -Cmaj7- Dm7 -G7 alt. Em7 - Fmaj7 - G7 - Bm7-5

Ett tips är att plocka bort roten/basen från ackorden och låta basen sköta roten.


mvh
« Senast ändrad: 26.07.2013, 19:28:27 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
SV: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.
« Svar #1 skrivet: 25.07.2013, 18:25:25 »
Var vi inte överens om att du skulle plugga och inte förvirra oss under fem veckor? :lol:
Skämt åsido det där om sexten har du ju rätt i - låter bra i alla lägen faktiskt - nytt för mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
SV: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.
« Svar #2 skrivet: 25.07.2013, 18:26:41 »
Sorry, jag fick ett återfall och kände att detta var något att dela med er...... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
  • Antal inlägg: 6 200
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
SV: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.
« Svar #3 skrivet: 25.07.2013, 18:33:29 »
Var vi inte överens om att du skulle plugga och inte förvirra oss under fem veckor? :lol:
Skämt åsido det där om sexten har du ju rätt i - låter bra i alla lägen faktiskt - nytt för mig.
En som var duktig på det där var ju Sexten Ehrling!
Hans kapell låg i ett skumt kvarter och befann sig ofta i parallella situationer...tror jag... :unsure:
/Asti t.f. Faktaförvrängare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
SV: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.
« Svar #4 skrivet: 25.07.2013, 18:50:44 »
Ah, jag har hört om det - han blev stämd ,va ????? :)
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
SV: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.
« Svar #5 skrivet: 25.07.2013, 20:02:10 »
Been there recently

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
SV: Enkla tips på reharmonisering av både melodi och harmoni.
« Svar #6 skrivet: 25.07.2013, 20:14:05 »
Kommer naturligtvis att tänka på förbjudna toner som jag spelar så ofta jag får tillfälle...  :lol:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tritonus

Lite intressant ändå med kvinten... " Gregoriansk mässa"? ^^ Vi gillar ju rörförstärkare och när vi klämmer dist ur dem dominerar 2:a tons-dist som just motsvarar - kvinten... Tycker det låter rock´n roll!  B)

Jag kommer nog ihåg ungefär hur tonerna förhåller sig till varandra men tänker inte så mycket på det... tänker öht inte så mycket när jag spelar - skönt! ;) Om jag nu ändå ska tänka nått så tänker jag att en ters-stämma är en början... Jag kallar den för överstämma även när jag lägger den en oktav ner... Nåja... understämman däremot blir ofta något helt annat och följer inte alls de andra stämmorna på ett lika självklart vis...Finns det någon logik i det?  :wacko:
https://soundcloud.com/jockepocke-1