Kontrollrummet

Jag har gjort en melodi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

Efter vissa störningar i den digitala inspelningsvärlden, virus och skit, är jag back in buisness igen!

Har lirat och haft sköj i studion idag, blev så upprymd att jag till och med sjöng en liten sväng!

Tanken är att det ska spelas in ett gitarrsolo i morgon, sen får vi se var detta projektet tar vägen...synpunkter någon?
« Senast ändrad: 25.07.2013, 20:03:15 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har lirat in ett orgelsolo och sjungit in lite mer blaj text, är egentligen för varmt för att hålla på, tror jag återgår till poolen!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätteskönt sväng som svalkar fint i sommarvärmen!  :)
Skulle vilja haft mindre "syntetiska" trummor, kanske vispar...
Tycker sången ska upp en aning och få lite varmare ljud (höjning i nedre mellanregistret).
Kul med jazziga inslag!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Jätteskönt sväng som svalkar fint i sommarvärmen!  :)
Skulle vilja haft mindre "syntetiska" trummor, kanske vispar...
Tycker sången ska upp en aning och få lite varmare ljud (höjning i nedre mellanregistret).
Kul med jazziga inslag!
/Asti

Tack för det Asti!  :D

Trummorna är ett groove från min Korg Oasys, rätt fräckt tycker jag, men visst blir det lite statiskt!
Ska testa och höja lowmid på sången - återkommer!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jätteskönt sväng som svalkar fint i sommarvärmen!  :)
Skulle vilja haft mindre "syntetiska" trummor, kanske vispar...
Tycker sången ska upp en aning och få lite varmare ljud (höjning i nedre mellanregistret).
Kul med jazziga inslag!
/Asti

Har höjt sången något, och ökat lowmid, blev klart bättre!  :rolleyes: Tack Asti för dina öron!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätteskönt sväng som svalkar fint i sommarvärmen!  :)
Skulle vilja haft mindre "syntetiska" trummor, kanske vispar...
Tycker sången ska upp en aning och få lite varmare ljud (höjning i nedre mellanregistret).
Kul med jazziga inslag!
/Asti

Har höjt sången något, och ökat lowmid, blev klart bättre!  :rolleyes: Tack Asti för dina öron!
Ja, det blev bättre!
Nu hör man sången tydligare och kan lättare hänga med i texten!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar trummorna även om du kanske skulle fifflat lite mer med dynamiken? :)

Fixa till en vettig text så är du hemma :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Jag gillar trummorna även om du kanske skulle fifflat lite mer med dynamiken? :)

Fixa till en vettig text så är du hemma :)

Jag gillar också trummorna, hörs att det är Korg Oasys trummor, kan vara kul att använda något annat än EZ drummer ibland. (Framförallt bekvämt, bara leta upp ett fräckt groove och jamma loss!)  :lol Har inte gjort något alls mer än att spelat in trummorna audio på ett stereospår!

Anledningen till att låten kom till från första början är att jag äntligen fått Sonar 8.5 att funka igen efter ett mycket irriterande virusangrepp samt en skadad fil i en VST-synt som jag fick plocka bort! Hade ett panikartat beställningsjobb på en musikbakgrund som med nöd och näppe gick att färdigställa - sen när problemet väl var löst, efter många om och men, tillverkades detta stycke i ren glädje över ett återigen fungerande inspelningsprogram! Tycker själv att texten med ovanstående i beaktande har ett oerhört djup!  :lol:
« Senast ändrad: 22.07.2013, 18:28:04 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skönt gung  :) Gillar låten... jag kan inte låta bli  :lol:
Riktiga trummor skulle jag nog velat ha i denna i alla fall.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Henric

Skönt gung  :) Gillar låten... jag kan inte låta bli  :lol:
Riktiga trummor skulle jag nog velat ha i denna i alla fall.

// Space

Finns det någon riktig trummis som vill lira så be my guest! :P
Kul att du gillar!  :P
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En riktig trummis? Går det inte att få ut trumloopen som midi eller separata spår så du kan byta ut några ljud eller fixa till dem lite... Tycker också att det låter "kul"! Både keys och bas har balla ljud som jag nog hade försökt accentuera lite med att tex höja markeringarna en aning och låta "trummisen" hänga på och att "öppna wah-wah:n" för basen i vissa partier. Texten - vet inte om det spelar så stor roll...  :rolleyes: De flesta texter handlar väl inte om nått??  :o Men gärna mer dialekt och ta sedan i från tårna så blir det toppen! Gott sväng! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

En riktig trummis? Går det inte att få ut trumloopen som midi eller separata spår så du kan byta ut några ljud eller fixa till dem lite... Tycker också att det låter "kul"! Både keys och bas har balla ljud som jag nog hade försökt accentuera lite med att tex höja markeringarna en aning och låta "trummisen" hänga på och att "öppna wah-wah:n" för basen i vissa partier. Texten - vet inte om det spelar så stor roll...  :rolleyes: De flesta texter handlar väl inte om nått??  :o Men gärna mer dialekt och ta sedan i från tårna så blir det toppen! Gott sväng! :)

Det där med att leka lite med wah-wah:n på basen låter som en kul idé... :P Ska försöka krysta fram en vers till!  :wacko: Gitarrsolo verka inte funka, får bli ett orgelsolo till, blir nog fade out på denna! Jag tycker texten är rätt skoj, håller med dej, allt behöver ju inte vara kärlek!  :D Jag tycker sången blivit ganska bra för att vara gjort av mej, Astis tips om lite mer lowmid gjorde susen!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har anammat Era tips och lagt in lite automation här och var för att försöka öka dynamiken...  B)

Ska sluta låten med fade out och där ska det lekas med waw-waw:an på basen.... :D

Har också gjort förtvivlade försök med ett gitarrsolo, men det gifter sej inte som gastronomerna säger i matlagningsprogrammen på tv:n, så det blev ett Fender Rhodes solo istället... :P

Har ytterligare en textsnutt i bakhuvudet som ska sjungas in till helgen  :wacko: så nästa gång lär låten dyka upp i kategorin "Färdiga demos"
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det här artar sig bra - intressant musik som hjärnan inte riktigt fattar om den hänger ihop eller inte... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

Tycker det här artar sig bra - intressant musik som hjärnan inte riktigt fattar om den hänger ihop eller inte... ;)

Kul!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Skönt sväng, ger lite (eller mycket) Steely Danvibbar. Tycker på sätt och vis att det är skönt med en text som inte handlar om något, det blir ett sorts statement om att det är musik det handlar om i det här fallet och att man måste kunna ha rätten att bara spela för att det är kul, vilket ju för övrigt understryks av att det finns instrumentalmusik (självklarheter, självklarheter).


Utloggad Henric

Skönt sväng, ger lite (eller mycket) Steely Danvibbar. Tycker på sätt och vis att det är skönt med en text som inte handlar om något, det blir ett sorts statement om att det är musik det handlar om i det här fallet och att man måste kunna ha rätten att bara spela för att det är kul, vilket ju för övrigt understryks av att det finns instrumentalmusik (självklarheter, självklarheter).

Kul att du gillar!  :wub: Håller med dej, ibland är dett gött att bara jamma loss, sjunga det som faller en in utan att behöva sitta i veckor och plita på en text som kanske ändå inte blir bra... ^_^

Sen är det ju förbaskat kul att sitta och mixtra med ljud och försöka få det att låta ungefär som man vill!  :P

Steely Dan har jag aldrig hört talas om, kollade på Wikpedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Steely_Dan

Måste kollas upp på Spotify! B) Ser att dom sålt 40 miljoner skivor...
« Senast ändrad: 29.07.2013, 20:00:23 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Så här blev det färdiga resultatet!



Jag la upp låten i kategorien färdiga demos...så där är en tråd också! :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Skönt sväng, ger lite (eller mycket) Steely Danvibbar. Tycker på sätt och vis att det är skönt med en text som inte handlar om något, det blir ett sorts statement om att det är musik det handlar om i det här fallet och att man måste kunna ha rätten att bara spela för att det är kul, vilket ju för övrigt understryks av att det finns instrumentalmusik (självklarheter, självklarheter).

Kul att du gillar!  :wub: Håller med dej, ibland är dett gött att bara jamma loss, sjunga det som faller en in utan att behöva sitta i veckor och plita på en text som kanske ändå inte blir bra... ^_^

Sen är det ju förbaskat kul att sitta och mixtra med ljud och försöka få det att låta ungefär som man vill!  :P



Steely Dan har jag aldrig hört talas om, kollade på Wikpedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Steely_Dan

Måste kollas upp på Spotify! B) Ser att dom sålt 40 miljoner skivor...


Lyckost som har kvar att upptäcka Steely Dan, två plattor som du skulle kunna gilla är Aja resp Gaucho som kom åren kring 1980. Det är särskilt Aja som har en stil som påminner om din. Vill sedan bara tillägga att orgelsolon nästan ALLTID är rätt, lite av ett åsidosatt soloinstrument. Vill du höra ett underbart orgelsolo så lyssna på det som David Sancious spelar i Bruce Springsteens Kitty´s back från LP:n The wild, the innocent & the E Street Shuffle från, tror jag 1973. Ja, det var lite tips, var egentligen inte meningen men...


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Riktigt roligt och härlig ljudbild! Tycker inte det behöver vara en "riktig" trummis, de funkar bra. Skulle inte låten heta "Jao haor gjort en melodei"  ;) :P