Kontrollrummet

Air- karl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: Something in the air
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE:  floatmusic
LÅTLÄNGD:  3:52
KOMPOSITÖR: karl
PRODUCENT: karl
EV. MEDVERKANDE: karl
FORMAT: mp3

Lite ommixning i sommarvärmen...tror den känns ganska klar...
eller??
tar gärna emot crits om mixen och allt annat
Allt gott / karl
« Senast ändrad: 21.07.2013, 22:12:39 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra nivåer i mixen, men lite vasst ljud på sången tycker jag. För mycket compression?
Gillar när du "öppnar upp" harmonierna , som vid ca 65 sek, och "hänger" kvar före
övergången. Låten byggs upp snyggt av piano, trummor och akustiska gitarrer och
skapar en suggestiv känsla med ett långsamt flow.
Bra låt och framförande.
/Asti

PS. Hade inte Thunderclap Newman en låt som hette så..?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skönt att höra karl igen. Alltid bra på sång, gitarrspel och komposition. Men ljudtekniskt inte lika bra. Det låter som om transienter måste tämjas. En mjuk kompressor på mixen kanske, och dra ner lite på övrigt, kompensera upp med gain på kompressorn.
Svårt att säga om den det är komp. på sången som gör vissa vassa s.
Jag älskar dom här majackorden som kommer här och var.
Skön flow, men nånstans lossnar det inte, men kanske inte behövs.
(Asti: Thunderclap Newman - vilket minne du har! Var inte Pete Townsend med där? Men låten lät väl ganska annorlunda?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice track. Har hittills bara lyssnat i laptophögtalare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Cool låt i sommarvärmen  B) Har det där lilla extra i harmonierna som jag gillar från dig. Låter riktigt bra i min "fin stereo". Trumsoundet skulle kunna vara av något bättre kaliber. Toontrack's grejer eller?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar nu i lurar och tycker det är superskönt skruvat. Inget att anmärka på eller att vilja förändra. Sitter som en smäck!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag gillar det du gör och detta är inget undantag - kan hålla med Tokai om mycket men samtidigt har det här soundet blivit lite av ditt signum...  ;) Skulle vilja ta udden ur det vassa med en svag sänkning i höga mellanregistret 3-4kHz och kanske en lätt rördist för att värma lite i den kyliga sommarnatten... ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Äntligen fick jag höra hela låten WiFi:en på det turkiska hotellet var mer än stapplande - om-mixad nu också - jag tycker den håller hög Karl-klass - jag känner igen nedgången men tror att det är från Karl himself i en tidigare låt.
Bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag blir så förbannad när folk laddar upp låtar som är så bra ihopsnickrade att jag trots moget lyssnade inte kan komma på ett dyft att klaga på, vad f-n ska jag skriva? Det är bra, typ :P  :wub: :wub: :wub:

Skämt o sidor, intressanta körstämmor "something something something", bra harmonier, mixen sitter som fastgjuten, kanske kaaaanske sången skulle upp en halv db i mina lurar som inte är pro där jag sitter så ta det för vad det är.

Annars, kanon, kalas, love it!  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
King Karl is back! Storartat! Väven med something-kören och halvtonsnedgången på andragitarren är sååå snygg. Något break innan det långa outrot KANSKE men stor musik ändå.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ok tack alla....kanske inte är helt fel ute... håller på att samla på mig ett antal för ett skivsläpp inom kort. vet inte om jag ska lägga upp mer eller ni får höra det när allt är klart  :unsure:
Hur många låtar är kutym att ha med på en CD ? är 10 lite beige:t ? 14 lite overdoing ?

Allt gott karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
As-skön låt  :wub:
Som en bra Ryback.

Alldeles för hårda eS, hela mixen välter över i diskanter, för lite bas för balansen.
en försiktig de-esser
mera Damage i basgången/trummorna, de får gärna ligga kvar längre, tonar ut för snabbt.

Fast jag älskar ju bas förstås. :)

Riktigt bra låt!
/Josef


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Riktigt snyggt....

Det var bra gjort. Instämmer med någon tidigare att det finns inte mycket att klaga på. Om man vill ändra på något så är det för att man vill driva låten och åt ett annat håll och det finns det ju ingen mening med...

Floatmusic - passar väldigt bra. Det bara flyter fram!

/Göran


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
vet inte om jag ska lägga upp mer eller ni får höra det när allt är klart  :unsure:
Hur många låtar är kutym att ha med på en CD ? är 10 lite beige:t ? 14 lite overdoing ?

Allt gott karl B)

Har du flow nu eller har du haft flow under vintern/våren?

Det är mer än okej om du lägger upp fler att lyssna på. Jag vet inte såklart inte om det finns saker som kan förbättras på dem.
Om du tar till dig det vi skriver, kan det vara värt att lägga upp flera, även för dig.

Antar att tolv är för lagom? För mig är fjorton bättre i så fall. 
« Senast ändrad: 30.07.2013, 07:44:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
För mig får du gärna lägga på hur många låtar som helst.  :)
Bara undrar, lyssnar folk på CD nuförtiden? Är det inte streamat a la Spotify som gäller via sin smartphone?
Kanske en fysisk CD är grejen om radio skall spela låtarna? Skicka i s f till P2, P3 och alla P4-stationer! I o m att du mest sjunger på engelska borde plattor dessutom skickas till plattvändare (vänster musknappsklickare?) världen över. Kan t ex tänka mig att BBC Radio 4 och RNE Radio Tres i Spanien som spelar kavlitetsmusik kan få upp öronen för dina låtar.   :)
« Senast ändrad: 30.07.2013, 17:48:16 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Håller med om det som redan är skrivet. Låt i toppklass, skönt flow i modernt sound. Sångens s är lite jobbiga, nästan vinylraspiga. Tror inte det är i högsta diskanten utan nånstans vid 5-6 kHz de är för dominerande. Saknar också bas, inte att jag vill ha mer bas i mixen generellt utan att basinstrumentet ska vara starkare i mixen.

Är lite ambivalent till virvelljudet. Skulle nog vilja ha ett mer akustiskt ljud, kanske inte fullt så distinkt. Eller kanske göra det mer elektroniskt... :unsure:
Bara små detaljer hur somhelst. Detaljer som jag säkert skulle kunna hitta i låtar på radion om jag lyssnade på dem på samma sätt som jag lyssnar här.  :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, detta är verkligen konstnärligt och inspirerat. Men du gör ju aldrig något dåligt (nästan)...

Jag lyssnade bara musiken och upplevde och pallade inte försöka komma med konstruktiv kritik på nåt. Annars brukar jag ha lätt för att komma på kompositionsmässiga brister (i mina öron). Det finns inga sådana och du vill nog inte höra dem heller :D

Grattis till ett njutbart stycke musik. (Va fan är det för genre? Vad är dina influenser? Genesis och vad mer? OM man får fråga :) )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det låter kanon i mina lurar Karl :P

Tokgillar stämmorna oxå samt den där halvtonsnedgången på ena guran! Ditt leadsångljud låter jättefint nu, för några låtar sen hade du lite problem med det, och nu är det redan historia :D

Det här var en touch of class, verkligen.

Lägg upp mer för bövelen!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Grym låt Karl, verkligen. BRa nerv som hålls ihop av snyggt arr.

Däremot så är virveln så skitdålig att man vill stänga av. (pardon my french)

Mer akustisk virvel vore trevligt. Kanske en lågmäld liten visploop. I annat fall kunde man på ett lily-was-here-mäsigt sätt ha en liten elektroniskt bädd till det övriga. Lite trummaskin och kanske syntbas.

Riktigt bra låt. Se till att fixa virveln så är det inget som drar ner på mästerverket.

Vill du ha uppslag för trumljud etc åt det elektroniska hållet så hör av dig så kan jag ordna några ideer.


kul att höra från dig igen. Kärt återseende(hörande) av en röst man känner väl till :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol