Kontrollrummet

Tokai - Du älskar mig inte mer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
... det är bara på låtsas. Kunde inte låta bli att skoja till det på slutet.

LÅTNAMN: Du älskar mig inte mer
ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark / Tokai
GENRE: Pop, ballad
LÅTLÄNGD: 3.43
KOMPOSITÖR:  Staffan Widmark / Tokai
PRODUCENT: -"-
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Version 2

Tänkte jag skulle göra en låt på det uttjatade "You don´t love me anymore" så det blev förstås "Du älskar mig inte mer", och det låter lite fräschare på svenska på nåt sätt.
Har gjort ett antal olika mixar men fastnat för den här lite softare.
Är sången för hög? Brukar få kritik för att den är för låg, nu vet jag inte.
Basinnehållet är också lite knepigt att få till. För mycket och det hörs i lurar, för lite och det låter tunt i hifi.

Text:
Vi sitter på en restaurang
bakgrundsmusik med dämpad klang
Du säger saker utan mening i
de går mig helt förbi

Jag vet vad som händer med oss ändå
Jag vet vad du tänker på
Jag vet nog vad som sker
du älskar mig inte mer

Du låter som en förvirrad tant
säg bara det som är relevant
sluta pladdra som en idiot
var inte tvärtemot

Du behöver inte göra dig till
säg som det är, det är vad jag vill

Kaffe och 6:a fin cognac
sen vill jag betala notan, tack!
Mittemot mig ser jag en skum figur
det är ju jag, eller hur?
« Senast ändrad: 03.08.2013, 13:26:38 by Tokai »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mer traditionellt arr den här gången, men lika välproducerat och genomtänkt som vanligt!
Skön mix, men jag tycker nog sången (som du funderade över) är lite för stark i vissa partier.
Gillar ljudbilden med sparsmakat reverb och tydlig separation av instrumenten.
Låten är bra och tål att lyssnas på många gånger!
Funderade över om inte lite "svarande" körer skulle funka i partiet "Jag vet vad som händer....".
Kanske tvåstämmig sång också skulle kunna vara ett alternativ....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är bra, men låter lite förutsägbart.

Texten var torrt seriös men rolig.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jo, jag gillar den här låten - mycket !!!!
Riktigt bra, är det du lirar guran, Tokai....
Shysst text och musik, mixen sitter !!!!!
Mer traditionelt, tja, kanske men en av dina bästa låtarna....

Tycker den är perfekt som den är.

5/5

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mja, jag tycker nog sången ligger lite högt ja. Inte så farligt, men ett snäpp ner skadar nog inte.

I övrigt tycker jag det var en trevlig låt. Lite i Bo Kaspers (tidiga) anda.

Bra jobbat!!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sången nån db lägre som sagt och sen ligger det en ensam stackars krashcymbal pannad lite till vänster som inte verkar höra till trummsetet. Lite rumsambiance på den så. Förövrigt helgjutet.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stackare. Ensam på restaurangen och ogillar att lyssna på sig själv men har inte något val...
Bra textsnickeri.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra text och välspelat! :) Funderar lite på fraseringen och vad andra skrivit om sången... det finns nog mer att göra men jag är själv ingen sångare så lyssna på dem i stället...^^ Det här med sång, kör och stämmor kan man tänka till på ett par varv - drar det inte upp ambitionsnivån på ett sätt att det softa med gråten i halsen går förlorat?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Asti
Jag funderade lite på stämmor i refrängen. Nu när jag sänkte sången lite kom jag på att det fanns en sångdub som jag missat, har med den nu. Jag tror det räcker med att mannen pratar med sig själv - annars väntar nog en madrasserad cell.
Jo, lite mer sas normal musik den här gången.
Tack ska du har för fina ord!

Dividend
Skoj att texten gick hem. Ja, inte fullt så egensinnigt den här gången vad gäller musiken.

pxm
Ja, det är jag som spelar gitarr. Kul att du gillar pxm!
Jag tror vissa gillar mina mer skruvade låtar, andra ogillar eller är oförstående. Därför tänkte jag göra en mer sas vanlig låt den här gången.
Tack för lyssning!

Wernborg
Tror det är andra gången du jmfr med Bo Kaspers. Kan nog stämma, vad vet jag. Inget jag eftersträvat iallafall. Har som sagt minskat sången lite. Och att jag har jobbat bra tackar jag för!

Bribedant
Ner med sång + fixat crashar. Klart.
Roligt att du tycker bygget känns stabilt! Tack för lyssning och bra iakttagelse. Crashen lät faktiskt som om den var pålagd efteråt.

MaxB
Utan sista versen hade nog bara blivit "torrt seriöst" som Divi sa. Nu blev den istället tragikomisk.
Tackar för textberöm!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jocke
Du hann nog lyssna på den gamla versionen istället för den nya som jag precis la upp. Ingen större skillnad, bara lägre sång.
Roligt att du gillar! Jag vet inte riktigt vad du menar med det sista om gråten i halsen. Men det får inte bli sentimentalt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke
Du hann nog lyssna på den gamla versionen istället för den nya som jag precis la upp. Ingen större skillnad, bara lägre sång.
Roligt att du gillar! Jag vet inte riktigt vad du menar med det sista om gråten i halsen. Men det får inte bli sentimentalt.

Lyssnar igen. Ännu bättre nu! :) Jag menar att det känns nära och personligt, att man kanske inte ska krångla till det och att den känslan kan gå förlorad i ett större arrangemang - gillar "soft"!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Helskön låt! vart 3 repeat när jag ändå var i farten ..xtra +för texten ..jag lyssnar nog en ggr till...4 ggr gillt som man säger...kanoners!  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter väldigt bra om denna. Hörde inte version 1 men den här är perfekt balanserad i mixen, tycker jag. Det enda som skiljer detta från en radiofärdig inspelning är en liten känsla av midiljud om basen, trummorna och även pianot. Svårt att säga exakt vad det är, men jag tror att det helt enkelt låter för bra och lika om varje anslag.
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jocke
Du har helt rätt. Det ska hållas på en personlig nivå, även om det inte direkt är jag  det handlar om, inga utsvävningar. Ser man det krasst, även om jag skämtar i texten, så kan man se den som rätt så tragiskt. (Fast nånstans finns jag ju där i texten, annars skulle jag inte ha kommit på den)

Marsall
Hoppas låten höll även den 4:e gången också! Texten får en ny dimension med sista versen, kom till av en slump. Lite creepy faktiskt. Tack för lyssning!

Rattlesnake

Ingen större skillnad mellan ver 1 och 2. Bara lite lägre sång, eller snarare mer kompression utan att höja gainen, samt lite onödiga crashar
Nice att du gillar. Uppskattar dina kommentarer väldigt mycket. Du hittar alltid nåt som andra inte tänker på och hör.
Intressant det du skriver om midi.
Är nog som du säger, mest kanske basen som jag spelar ju på midikeyboard och det är ju inte samma sak som att spela på en riktig bas, där anslagen och glidtoner mm skulle ha blivit mer dynamiska - även med kompressor inkopplad
Kanske en förklaring.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Väldans mycket Beatles bitvis ;) nice och ja bättre på svenska även om det blir inklämt ibland.
Juste laidbackfeel som landar bra i mig...

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Väldans mycket Beatles bitvis ;) nice och ja bättre på svenska även om det blir inklämt ibland.
Juste laidbackfeel som landar bra i mig...

Allt gott karl

Beatles minsann. Men inte mig emot. Kanske hade jag den posthuma Lennonlåten Free as a bird i bakhuvudet (eller var det till en annan låt som inte är klar än?)
Tack karl! Allt är gott!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt med svenska och får bilder från någon Roy Amderssonfilm i huvudet. Vacker refrängmelodi och kul slutackord. Hade kunnat framföras av Gunnar Wiklund om det inte hade varit för rockdrivet i trummorna som jag är lite frågande inför. Skön låt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Upptäckte häromdagen att jag gick och sjöng på den här låten!
Refrängen biter sig verkligen fast! Bra låt!
/Asti f.d. anställd numera avställd
« Senast ändrad: 25.07.2013, 15:12:33 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
equality
Hej! Intressanta associationer. Roy Andersson, visst.
G Wiklund, kanske... med ett annorlunda komp, varför inte? Utifrån den synvinkel skulle det nog har varit andra trummor också.
Skoj att du tycker låten är skön. Skönt att höra!

Asti
Aj då, du fick väl inte ont? Stygga refräng!!  :D
Tack, Asti!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Det gillade jag....

Speciellt innan sista raden på versen....markeringarna innan den raden och sedan in i refr....MKT snyggt.
Kärlekslåtar kan VÄL aldrig bli fel - KÄRLEKEN gör att jorden snurrar :-)

/Göran


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tjenare palm, bor inte så långt från mig ser jag.
Måste kolla vilket ställe du menar, måste vara D, Dsus ackorden "Du säger saker.."
Jag har ett jazzackord med också som jag inte ens vet va det heter, vid "utan mening i", på i:et.
Kul att du gillar!!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Oj, vilka snygga melodier, särskilt i de två första raderna i refrängen och särskilt i slutet av dem, där är det helt ljuvligt i brytningen. Nu är jag sent inne och har inte hört ev tidigare versioner, den låter rätt så gjuten och den enda invändningen jag kan komma på är att det i några få fraser blir lite orytmiskt i sången antagligen för att stavelserna är få många eller ligger lite opraktiskt eller vad man ska säga. Skulle nog knappast invänt mot det om det inte vore för att det är en så bra låt i övrigt och som sagt med en alldeles strålande refräng, helt klockren. Du är då uppe på en nivå där man får lust att putsa bort aldrig så små brister.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det där med ny version är lite missvisande, det handlar bara om få ändringar i volym. Jag tror jag tar bort det i rubriken.
Vet inte riktigt vilka stavelser det är - karl var väl inne på det också - vet med mig att ordet cognac, som ska rimma på tack, uttalas lite lustigt (kanske rätt på franska?)
Härligt att du fattat tycke för melodierna! Tack Frasseman!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Vill verkligen understryka att det är invändningar långt ute i marginalen men raderna är:

- du älskar mig inte mer (i första refrängen, andra gången du sjunger raden)
- säg bara det som är relevant
- mittemot mig ser jag en skum figur (exempel om det ska bli mer flow : mittemot mig syns en skum figur )

Men som sagt, det var det enda och det var verkligen inte mycket i en mer eller mindre helgjuten låt. 


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra att du förtydligar Frasse. Ibland kan det vara så att man inte tajmar rätt, som i första ex.
Eller så är det för många ord i melodin. Ofta vet man om det men lurar sig själv att man tror att man ska komma undan med det. Men...

Tack för din tid!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket bra låt Tokai!  :D
Härligt "torr" gitarr på solot och jag gillar ju alltid dina texter...rimmet på cognac och tack är riktigt fiffigt, Corneliskt, skulle jag vilja påstå. Han varierade ju ofta uttalet så det passade, ett exempel, ballad på en soptipp: " Den ena ger dig astma den andra kolera. Har du den kanske du blir bättre, men du blir aldrig bra."   :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
... Och jag läste nånstans om ett annat rim där Cornelius fick sas omstruktuera stavelserna i ett ord för att få det att rimma i det andra ordet, minns inte vilken låt, men tänkte på det ang cognac. Kan Vreeswijk så kan väl jag, he-he. Artistisk frihet skulle han nog sagt.
Ang gitarrsolot var det inspelat i en lägre hastighet. När jag höjde tempot fick timestrecha solot, vilket jag aldrig gjort tidigare, men det funkade.
Nu är jag så inne i på en ny låt som jag tycker känns bra, klar om några dar, men först vill jag att denna dalar ner i nånstans i källaren, vill inte ha fler uppe samtidigt.
Men jag uppskattar verkligen att du plockade upp den igen! Tackar så mycket!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack själv för fin och klurig låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)