Kontrollrummet

Tigersoul - Skuggan av sara

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
LÅTNAMN: Skuggan av Sara
ARTIST/GRUPP: Kristian Tigersjäl
GENRE: VerklighetsPop?
LÅTLÄNGD: 3:51
KOMPOSITÖR: Kristian Tigersjäl
PRODUCENT: Kristian Tigersjäl
EV. MEDVERKANDE: Lizzie Tungfeldt (Kör)
INSPELNINGSÅR: 2012-2013
FORMAT: soundcloud, spotify senare
OMSLAG: senare
Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara

Text:

När du tittar,
Dig i spegeln
Står ett monster där
Som är så fult

Och dom pratar,
Varje dag,
Bakom ryggen
Där du går

En skugga utan värde
Som går runt här utan val
En skev karikatyr
Som tyst förfular deras sal

Vem bryr sig väl om skuggor,
Eller ödet… som väntar dom

Ingen märker,
Det som händer,
Ingen frågar,
Hur du mår

Jo visst du spelar,
Samma Sara,
Men om natten,
Skär du dig

Dom skulle aldrig tro på,
Att du aldrig känt dig hel,
Den här familjen frodas,
Här kan ingenting gå fel

Ingen plats för ångest,
Den som tänker... den är svag.

Solen värmde,
Rätt ironiskt,
Första gången,
Du var där,

Bakom stallet,
Hör man havet,
Från en klippa,
Med ett stup,

Du ville inte hoppa,
Bara veta hur det känns,

Att stå en stund vid kanten,
Med en fot på livets gräns

Du fann en stund av lugnet
I att stå där, då och då

Lyckopiller,
Varje morgon,
Långa samtal,
Med en dam,

Som aldrig nånsin',
Stått på branten,
Aldrig hatat,
Sitt eget liv

Planer, diagnoser,
Nu så måste något ske,

Dom kallar det att läkas,
När man tvingar sig att le,

Men du har slutat hoppas,
Att det någonsin, ska bli bra

Du står o gråter,
Din mamma skriker,
Varför kan du inte,
Va normal

Förstår du inte,
Hur jag känner,
När min dotter,
Blev sån här

Glaset rinner över,
Du försvinner utan skor,

På lappen står förlåt mig
Jag blir aldrig som min bror

Jag kommer aldrig duga,
O jag orkar inte, kämpa mer

-------------------------------------

Info från gamla tråden:

Ämnet flyttat från halvfärdiga, info o text nedan:

4D: Pan stabilisering.
4C: Tog upp körerna något o lite utjämning. småsaker mest.
4B: Klippte upp körerna o la dem bättre timingmässigt o förbättrade EQ. Förbättrade EQ o nivåer för tjejkörer.

Hittade inte gamla tråden så jag gjorde en ny.

Efter mycket om o men är jag ÄNTLIGEN tillbaka i musikvärlden. Jag tog direkt upp jobbet med "Skuggan av Sara" som legat o väntat sedan jag packade ihop studion för flera månader sedan. Det jag gjort hittills är att skapa riktiga körstämmor i refrängen där det förut var autotune-genererade sådana. Även tjejkören är omsjungen o ändrat nivåerna lite för denna.

Jag är ju fortfarande ganska grön när det gäller det här med körstämmor så ge gärna lite kritik på dessa, vad tycker ni? Tanken med körernas ganska tunga "angrepp" i refrängen är att symbolisera samhällets "angrepp" på huvudpersonen i historian. Jag har iaf landat på att det BLIR en tjejkör i låten som jag var osäker på tidigare när det fanns två versioner att välja på.

Utöver körer och småpill tror jag inte det blir så mkt mer förändringar på låten, om ingen har något ruskigt bra förslag? ;)

Hur som, för de som inte sett låten tidigare kommer texten nedan:
« Senast ändrad: 30.07.2013, 12:55:50 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att du är här i ditt rätta element. Jag skiter väl i pinnen och vad den skulle användas till!  B)
Det är här du ska vara och förgylla musikrummen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det var ett tag sedan vi fick höra den här och jag tycker den håller bra! :) Ämnet känns fortfarande angeläget och jag tycker fortfarande att det finns mer att göra med pianot bakom cellon... ;-) Kul att du har fått utt farten igen! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Härligt att du är här i ditt rätta element. Jag skiter väl i pinnen och vad den skulle användas till!  B)
Det är här du ska vara och förgylla musikrummen!

Haha javisst serru! Slutlekt med pinnar nu är det musikdags!! Jag hittade som sagt inte gamla tråden så minns inte vilka förslag som ev låg där.

Det var ett tag sedan vi fick höra den här och jag tycker den håller bra! :) Ämnet känns fortfarande angeläget och jag tycker fortfarande att det finns mer att göra med pianot bakom cellon... ;-) Kul att du har fått utt farten igen! :)

Pianot bakom cellen ja just minns nu du hade tankar om det förra svängen. Ja lite anonymt är det kanske allt :-) får se om det ska få sig en uppfriskning sen.

Vad tror ni om körerna då?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Först och främst
 :wub:

sen
var det samma reverb på dig och kören?
Det låter som att kören står bakom ett skynke och sjunger, bakom ett papper. Volymen är bra på kören men vad har du använt för filter? Är inte helt säker på att det blev lyckat, kan du göra en version till där kören bara har lägre volym, kören ska ha samma inställningar och samma reverb som du, bara lägre volym (eller mindre send om det är så du gör). Det är alltså helt OK att kören är placerad bakom dig i rummet. Det är skynket jag vill riva ner. För att höra om jag tycker bättre om det.

Vilken desperat kvinnoröst du fått tag i!
Det hugger till i hjärtat när hon utbrister "när jag skär mig", låter verkligen som "Sara".
Bitvis är den här låten obehagligt bra.
Otroligt proffsig!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Först och främst
 :wub:

sen
var det samma reverb på dig och kören?
Det låter som att kören står bakom ett skynke och sjunger, bakom ett papper. Volymen är bra på kören men vad har du använt för filter? Är inte helt säker på att det blev lyckat, kan du göra en version till där kören bara har lägre volym, kören ska ha samma inställningar och samma reverb som du, bara lägre volym (eller mindre send om det är så du gör). Det är alltså helt OK att kören är placerad bakom dig i rummet. Det är skynket jag vill riva ner. För att höra om jag tycker bättre om det.

Vilken desperat kvinnoröst du fått tag i!
Det hugger till i hjärtat när hon utbrister "när jag skär mig", låter verkligen som "Sara".
Bitvis är den här låten obehagligt bra.
Otroligt proffsig!

Obehagligt bra får man väl ta som något positivt i en sådan här låt ;) tackar för det!

Vad gäller kören så var det konstigare än jag var medveten om. Jag hade klonat en gammal körkanal när jag spelade in tjejkören på nytt och det följde med en hel del inställningar som jag inte vet vad jag tänkte med, så du kan nog hitta en hel del här som kan skapa "pappret". Här är vad som finns på kanalen iaf med tjejekot:

EQ: lowcut på 182hz, +3db vid 931hz (varför? minns ej), -2db på 4khz (pappret?)
Ligger en 1/8 nots delay för att fylla ut lite, återkommer om varför.
En väldigt låg manlig stämma som sjunger exakt samma -1 oktav, återkommer om varför igen.
Send till samma reverb som lead, dock på -0.85db medan leadens send ligger på -3,61. Dvs MER reverb än leaden.
Debreath gate finns också men tror inte den skapar något "papper" ;)

Delayet och den manliga understämman en oktav ner ligger där för att ge tjejekot en lite proffsigare prägel. Det är insjunget av en tjej som inte är sångvan vilket var min avsikt för att få fram den här känslan av realism, att det är Sara som sjunger o inte någon van körtjej, men det blev lite för realistiskt mot den övriga ljudbilden så jag la den manliga understämman för att stabilisera o ge lite botten o delayet för att fylla ut den lite tunna känslan. Eventuellt beror behoven till viss del på att jag hade eq inställningar jag inte ens var medveten om, så jag får väl skruva lite, men det är iaf orsaken.

"Pappret" misstänker jag spontant handlar om -2db på 4khz o kanske delayet+manunderstämman som soppar ihop det lite så det tappar skärpa.

Den desperata kvinnan är för övrigt min sambo  :wub: :lol: :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan fungera bra med amatör-kör.  B)
Det är en personlig tuff text och till en sån är det inte fel med en personlig kör.
Dock tror jag inte en proffsstudio skulle släppa en sån kör i en produktion som ska spelas i radio. I så fall måste artisten vara stark och stå på sig.

Jag tycker inte kören är fel men jag är lite speciell... jag också...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt med stark text! Kommer inte ihåg hur kören lät sist, men håller med Altsax
vad gäller kören. Den låter dov och utan diskant/lyster. Reverbet borde också överensstämma
med leadsångens. Kan också instämma i Jockes kommentar om pianot. Det kunde utvecklas lite
mer och höjas en aning i mixen. Det skulle nog förstärka "flytet" i kompet.
Gillar det sparsamma arret och speciellt "klockspelet". Leadsången är bra och tydlig.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kan fungera bra med amatör-kör.  B)
Det är en personlig tuff text och till en sån är det inte fel med en personlig kör.
Dock tror jag inte en proffsstudio skulle släppa en sån kör i en produktion som ska spelas i radio. I så fall måste artisten vara stark och stå på sig.

Jag tycker inte kören är fel men jag är lite speciell... jag också...


- Det är en svår avvägning naturligtvis, ska man köra det personligt o ha en spretig kör som tillför skörhet o realism eller ska man gå mer åt det kallare studiosoundet o styra upp det mot perfektion? Personligen tror jag att det här spröda, realistiska tillför låten något o grabbar tag i lyssnaren. Sen kan man ju diskutera HUR mycket autotune / utfyllnadskörer etc man bör peta dit för att få "lagom" effekt. Tror dock att det här spröda oproffsiga tillför låten något. Visst knackar en studio mig på axeln o säger let's do this så kanske jag överväger att tänka om, dock tror jag hela ämnet i låten skulle göra att den världen avstår oavsett. Tror inte folk vill höra om psyksjukdom o trasiga familjer när de knäpper på rix fm, rätta mig om jag har fel  :lol:

Bra låt med stark text! Kommer inte ihåg hur kören lät sist, men håller med Altsax
vad gäller kören. Den låter dov och utan diskant/lyster. Reverbet borde också överensstämma
med leadsångens. Kan också instämma i Jockes kommentar om pianot. Det kunde utvecklas lite
mer och höjas en aning i mixen. Det skulle nog förstärka "flytet" i kompet.
Gillar det sparsamma arret och speciellt "klockspelet". Leadsången är bra och tydlig.
/Asti

Tackar Asti, förmodar du menar speldosan med klockspel? Ja pianot har flera noterat så det kanske är något jag skulle se över trots allt, det för en ganska anonym tillvaro där bakom! Vad gäller tjejkörens brist på lyster så hittade jag ju minst sagt saker att göra EQ som hade inställningar jag inte ens visste om, så det ska jag peta med får vi se.

Körerna i förra låten (utöver tjejkören) var genererad genom autotune spår, det lät väl inte precis så bra kan man väl sammanfatta det som. Vet inte om det är perfekt nu heller precis, men iaf bättre. Jag gav mig ut på avigkrokar o slutade planera körstämmorna genom autotune utan sjöng fram idéerna direkt istället.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du ät tebax, hoppas du fått ordning på nya studion nu och är nöjd.
Det är som sagt en stark låt och varför skulle den inte passa på radion - kanske inte Mix Megapol men radioutbudet är stort. Håller med Josef om körljudet annars allt topp - avlyssnat i iPad.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Radio Risk" är väl inget att tänka på... tycker kommersiell radio mest bara spelar topplistan - från nu eller förr... Tycker din låt känns angelägen och tror att många kan känna igen sig även om det inte gått SÅ långt...

Lyssnar igen... Kastar ett par vedträn på brasan... så kan du klura på om det är något som kan vara användbart.

Tycker att leaden och kören grötar varandra lite... hade nog provat att bredda kören mer. Ibland sjunger kören unisont med dig och ibland ekar den - ibland blir det otydligt. Tycker du kan prova att "ducka" kören lite när du sjunger - det blir ju ung som att vissa ord i kören kommer att betonas. Det kan kanske tyckas vara för banalt men även en enkel aaa eller oooo-kör kan fungera här o var!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kul att du ät tebax, hoppas du fått ordning på nya studion nu och är nöjd.
Det är som sagt en stark låt och varför skulle den inte passa på radion - kanske inte Mix Megapol men radioutbudet är stort. Håller med Josef om körljudet annars allt topp - avlyssnat i iPad.

"Radio Risk" är väl inget att tänka på... tycker kommersiell radio mest bara spelar topplistan - från nu eller förr... Tycker din låt känns angelägen och tror att många kan känna igen sig även om det inte gått SÅ långt...

Lyssnar igen... Kastar ett par vedträn på brasan... så kan du klura på om det är något som kan vara användbart.

Tycker att leaden och kören grötar varandra lite... hade nog provat att bredda kören mer. Ibland sjunger kören unisont med dig och ibland ekar den - ibland blir det otydligt. Tycker du kan prova att "ducka" kören lite när du sjunger - det blir ju ung som att vissa ord i kören kommer att betonas. Det kan kanske tyckas vara för banalt men även en enkel aaa eller oooo-kör kan fungera här o var!^^

- "Pappret" från kören ska jag nog allt få bort då det troligen bara är EQ'n, vad gäller de andra tipsen så har jag också tänkt på att kören ibland ligger tajt, ibland inte. Jag har ärligt talat inte klippt o matchat upp den alls mot leaden (lat) så det är ju ett anternativ. Att ducka kören mot leaden däremot har jag aldrig hört talas om, men det låter ju vid en anblick som en intressant tanke. Det borde ju ge ett "skimmer" o är man väldigt försiktig o gör ducken snabb så torde det ju t.om bara kunna rensa rent på mudden utan att göra så mkt annat. Intressanta förslag! Enkel A/O kör har jag aldrig testat med alls, i huvud taget aldrig spelat in aa eller oo'n kanske jag skulle labba med ;) Känner i huvud taget att det finns så fruktansvärt mkt tekniker o metoder, tankesätt när det gäller körstämmor, man kan åstakomma så otroligt mkt effekter o det finns lika många fallgropar (grötigt te.x).

Någon talade också om att pan'a ut körstämmorna för att få lite mer tydlighet el om det var av annan orsak. Jag provade detta spontant men tyckte det blev för brett o rörigt, kanske handlade det om att jag samtidigt skulle dragit ned nivåerna för det kom jag på nu att jag aldrig testade  :o
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mmm... tänker att du kan bredda varje stämma för sig så att örat hör dem panorerade från leaden men hjärnan lägger samman dem så man uppfattar det som en enda röst i samma position som nu... man kan naturligtvis editera körspåren manuellt och klippa upp dem så du kan styra nivån på ordnivå men det verkar vara mycket jobb... fast låten förtjänar ju att det blir bra! ;-)

Tänker sidechaining... man skulle kanske kunna använda Cubase kompressor som leveler... alltså utan kompression bara för att komma åt volymjusteringen och trigga den från leaden så att den sänker när du sjunger...? Tänker också gate... Preseten för "backgrund vocal" i Cubase egen gate har väl en attacktid på 128ms om jag minns rätt... Antar att det betyder att det är viktigt för tydligheten att den öppnar långsamt... särskilt tajmingen på inledande konsonanter kan nog bli störig annars. Hade nog provat med att sidechaina gates som send för att kunna släppa förbi lite eller att ha en långsam och en långsammare öppning... så det liksom smyger in medan du sjunger och "släpper på" (automation?) när du är tyst. Lite tankar bara...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den första verren var bra - den här verren är TOPPENbra, Tiger !!!!  :)
Nu låter det tvärshysst !!!!!
Mycket bra !!!!!

Välkommen tillbaka !!!!  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Mmm... tänker att du kan bredda varje stämma för sig så att örat hör dem panorerade från leaden men hjärnan lägger samman dem så man uppfattar det som en enda röst i samma position som nu... man kan naturligtvis editera körspåren manuellt och klippa upp dem så du kan styra nivån på ordnivå men det verkar vara mycket jobb... fast låten förtjänar ju att det blir bra! ;-)

Tänker sidechaining... man skulle kanske kunna använda Cubase kompressor som leveler... alltså utan kompression bara för att komma åt volymjusteringen och trigga den från leaden så att den sänker när du sjunger...? Tänker också gate... Preseten för "backgrund vocal" i Cubase egen gate har väl en attacktid på 128ms om jag minns rätt... Antar att det betyder att det är viktigt för tydligheten att den öppnar långsamt... särskilt tajmingen på inledande konsonanter kan nog bli störig annars. Hade nog provat med att sidechaina gates som send för att kunna släppa förbi lite eller att ha en långsam och en långsammare öppning... så det liksom smyger in medan du sjunger och "släpper på" (automation?) när du är tyst. Lite tankar bara...^^

- Jag insåg hur småhungrig o trött jag var när jag läste det här stycket, det blev 2 omläsningar *skrattar* helt sant, det är också tekniker man skulle kunna använda sig av. Jag får helt enkelt ta mig en titt igen på stämmorna o se vad jag ska hitta på. Låten förtjänar ju några timmar till i studion kan tyckas ;)

Hur tänker du med den här gaten, är det duckning som är resultatet du är ute efter med en mjuk intoning (attack) av körstämmorna?

Den första verren var bra - den här verren är TOPPENbra, Tiger !!!!  :)
Nu låter det tvärshysst !!!!!
Mycket bra !!!!!

Välkommen tillbaka !!!!  :)

mvh

Tackar tackar, hatten av  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hur tänker du med den här gaten, är det duckning som är resultatet du är ute efter med en mjuk intoning (attack) av körstämmorna?

Ja.  ;) Det är nog duckning och mjuk intoning jag tänker på... Vet ju inte riktigt hur det blir och vad du går igång på... men det är tekniker man kan prova sig fram med och kanske fordras det en kombination?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen, det är snyggt. Tror jag hörde förra verren och lyssnar speciellt efter körstämmor.

Hör lite dåligt hur det ligger till, men tycker nästan lite delay på körtjejen och kanske större verb än allt det andra, vore på sin plats.

Bra sjunget och snygg låt.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt att se/höra dig här igen! Denna är så bra, väldigt stark text, vad ligger bakom den?
Tycker arret ska vara precis så enkelt som det är, det passar din röst som handen i handsken.
Det är väl bara kören man skulle kunna pilla lite med, men det är ett mindre problem  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Inte min kopp te detta... snyggt jobbat i alla fall  :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hur tänker du med den här gaten, är det duckning som är resultatet du är ute efter med en mjuk intoning (attack) av körstämmorna?

Ja.  ;) Det är nog duckning och mjuk intoning jag tänker på... Vet ju inte riktigt hur det blir och vad du går igång på... men det är tekniker man kan prova sig fram med och kanske fordras det en kombination?

- Då är jag med hur du tänker, ska definitivt testa något sådant när jag kliver in i studion igen med låten varit lite annat som tagit tid nu o så har det varit så fruktansvärt varmt att man inte tänker tanken varm studio. Men som flera säger, lite mer jobb på körerna ska det bli!

Jomen, det är snyggt. Tror jag hörde förra verren och lyssnar speciellt efter körstämmor.

Hör lite dåligt hur det ligger till, men tycker nästan lite delay på körtjejen och kanske större verb än allt det andra, vore på sin plats.

Bra sjunget och snygg låt.



- Jag testade något liknande det i början men det blev så himla svävande o drömskt att man tappade lite känslan för att det var Sara själv som svarar i körstämman. Kan ju testa igen en snabbis dock. Finns så många sätt att ratta körer på!

Härligt att se/höra dig här igen! Denna är så bra, väldigt stark text, vad ligger bakom den?
Tycker arret ska vara precis så enkelt som det är, det passar din röst som handen i handsken.
Det är väl bara kören man skulle kunna pilla lite med, men det är ett mindre problem  ;)

- Det är skönt att vara tillbaka har inte varit 3 behagliga månader i bemärkelsen att man inte haft studiotillgång. Körerna ska det pillas med som redan nämnts. Vad gäller det som ligger bakom låten så är det en sammanvävning av olika öden från människor jag känner inklusive undertecknad. Summan är fiktiv så ingen blir uthängd men det är i övrigt en högst realistisk kompott av sådant som händer o sker där ute varje dag i samhället. En viktig låt har många sagt, kanske är det så!

Inte min kopp te detta... snyggt jobbat i alla fall  :)

//Space

Smaken är som baken, det här är ju en ganska speciell låt som kanske inte faller alla i smaken! Tack för kommentaren ändå ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert och en mycket tung och viktig text som du förmedlar här.

Jag skulle önska att kör-stämman låg i paritet med din lead-stämma istället för eftersläpande/kanon. Tror att det skulle lyfta än mer.

Good job :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vackert och en mycket tung och viktig text som du förmedlar här.

Jag skulle önska att kör-stämman låg i paritet med din lead-stämma istället för eftersläpande/kanon. Tror att det skulle lyfta än mer.

Good job :D

/Marre

Tackar  :wub: måste fråga hur du tänker med kören, du menar alltså att den skulle ligga rakt under lead stämman o inte "eka" utan bli en vanlig körstämma så att säga istället?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert och en mycket tung och viktig text som du förmedlar här.

Jag skulle önska att kör-stämman låg i paritet med din lead-stämma istället för eftersläpande/kanon. Tror att det skulle lyfta än mer.

Good job :D

/Marre

Tackar  :wub: måste fråga hur du tänker med kören, du menar alltså att den skulle ligga rakt under lead stämman o inte "eka" utan bli en vanlig körstämma så att säga istället?

Jo..inget ekande i stämman..utan att den ligger antingen över/under din leadsång, direkt. Jag tror på det. :)
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vackert och en mycket tung och viktig text som du förmedlar här.

Jag skulle önska att kör-stämman låg i paritet med din lead-stämma istället för eftersläpande/kanon. Tror att det skulle lyfta än mer.

Good job :D

/Marre

Tackar  :wub: måste fråga hur du tänker med kören, du menar alltså att den skulle ligga rakt under lead stämman o inte "eka" utan bli en vanlig körstämma så att säga istället?

Jo..inget ekande i stämman..utan att den ligger antingen över/under din leadsång, direkt. Jag tror på det. :)

Alltså samma sätt som i sista versen då helt enkelt, tänkte inte på att jag kunde gjort den liknelsen för att underlätta ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då har jag äntligen fått lite tid till Sara igen o lyssnat på era råd.

Klippt runt i körspåret för att få en bättre timing mot lead sången. Förbättrade även EQ. Förhoppningsvis ska detta få bort den "muddiga" känslan o att det ibland ligger före, ibland efter etc. Panade även ut körstämmorna.

Förbättrade EQ o lite annat på tjejkören också som förhoppningsvis ska ha fått bort "pappret". Tycker det låter klart krispigare själv iaf.

Vad tror ni? Börjar känna att orken för finlir börjar nå sitt slut på denna låt, tål snart inte att höra den ;) men kom för all del med fler förslag om så är ;) Är fortf inte helt säker på körerna, är en ändlös uppgift att få dem perfekt verkar det som  :angry:

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara

Ps: pianot har jag inte orkat göra något åt, suckade mest inför uppgiften att börja rota i det, kanske låter det vara ;)
« Senast ändrad: 23.07.2013, 19:00:28 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker inte att jag egentligen stör mig på något... Jag kan va rätt petig men det är för varmt för det idag... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Stark och fin låt det här.

Men jag tycker att kören är för låg i volym överlag. Framförallt märks det i början, när den hörs för första gången. Det är kring 40 sekunder jag menar. Kören är så låg där, att det nästan låter som ngt slags brus.
www.alatarmusic.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Stark och fin låt det här.

Men jag tycker att kören är för låg i volym överlag. Framförallt märks det i början, när den hörs för första gången. Det är kring 40 sekunder jag menar. Kören är så låg där, att det nästan låter som ngt slags brus.


Tycker snarare det är leaden som är hög om jag ska ha en åsikt...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skrattar, den klassiska UPP, nej NER situationen :P Jag håller med om att körerna är för låga särskilt i början, ska se över det. Öronen var  trötta till gränsen att det övre registret uppfattades som obefintligt när jag gjorde de sista tagen i mixern.

För hög lead tycker jag nog inte men jag har gärna heta nivåer på vocals, vill höra vad som sjungs ;)

Återkommer med lite mer ordnade nivåer för en final check-up, sen får vi nog kalla det här klart!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grymt då man inte orkar ratta ljudet mer, så finns det andra på kr, som vill hjälpa en att nå ännu bättre resultat.  B)
 
Trevlig skillnad i nivån på hennes körvolym nu. Jag tycker det är bra nivåer så här.
Håller med dig angående volymen på leadvocals och nu säger jag inte längre att studiofolket vill ändra eller ta bort kören, utan tvärtom.
Nu vill vi i studion ha kvar den här sårbara svaga rösten, som ingen lyssnar på (symbolisk koppling till låttexten).  :wub:

Orka kämpa mera, snälla tjejen!  :wub:

Väldigt stark och bra låt och klockspelet är pricken över i:et!
« Senast ändrad: 24.07.2013, 15:15:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, svagt är starkt!^^ När du ändå petar i den mera kan du kolla lite på kanalbalansen för kören... lyssnade i lurar och den kantrade på ett par ställen... ömsom hö, ömsom vänster... än slank hon ner i diket...  :lol: Inte så väldigt störande egentligen men du har lagt så mycket energi på denna låten att du inte ska falla på mållinjen! Bra jobbat så här långt - det är en låt som berör! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter bra det här! Tycker det flyter på bra. När det gäller körerna ( tjejen ) som svarar så kanske bara köra varannan gång? liten detalj men känns lite stressigt nu..hur som helst så blir det bra vilket som!  :) Tror även det skulle vara snyggt med lite reverb på körerna..

Ingen märker, KÖR
Det som händer,
Ingen frågar,KÖR
Hur du mår


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Grymt då man inte orkar ratta ljudet mer, så finns det andra på kr, som vill hjälpa en att nå ännu bättre resultat.  B)
 
Trevlig skillnad i nivån på hennes körvolym nu. Jag tycker det är bra nivåer så här.
Håller med dig angående volymen på leadvocals och nu säger jag inte längre att studiofolket vill ändra eller ta bort kören, utan tvärtom.
Nu vill vi i studion ha kvar den här sårbara svaga rösten, som ingen lyssnar på (symbolisk koppling till låttexten).  :wub:

Orka kämpa mera, snälla tjejen!  :wub:

Väldigt stark och bra låt och klockspelet är pricken över i:et!

Ja, svagt är starkt!^^ När du ändå petar i den mera kan du kolla lite på kanalbalansen för kören... lyssnade i lurar och den kantrade på ett par ställen... ömsom hö, ömsom vänster... än slank hon ner i diket...  :lol: Inte så väldigt störande egentligen men du har lagt så mycket energi på denna låten att du inte ska falla på mållinjen! Bra jobbat så här långt - det är en låt som berör! :)

Låter bra det här! Tycker det flyter på bra. När det gäller körerna ( tjejen ) som svarar så kanske bara köra varannan gång? liten detalj men känns lite stressigt nu..hur som helst så blir det bra vilket som!  :) Tror även det skulle vara snyggt med lite reverb på körerna..

Ingen märker, KÖR
Det som händer,
Ingen frågar,KÖR
Hur du mår

Ja det är grymt när man känner att rattande-orken (dåligt ord) börjar lägga ner. Har nu fixat med nivåerna på körerna (tagit upp dem en del) o småpillat lite med tjejkörens nivå också som var lite ojämn.

Har märkt jag också att mixen kantrar på två ställen på grund av att jag använder den ena kören av två enbart i början o likadant i slutet medan de får ligga kvar på samma pan. Kanske skulle plocka fram orken att åtgärda det åtminstone med någon automation.

För stark lead, möjligen i ref, annars tycker jag den ligger hett o bra där så man hör ordentligt ;) smaksak dock!

Förslag om halvering av kör är jag lite tveksam till, förvisso snabbt att testa men tvekar på det alternativet.

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra nog - låt den va nu! Om det är viktigt har du nya idéer när det känns kul igen... nu vill vi höra något med lite fart i från dig! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bra nog - låt den va nu! Om det är viktigt har du nya idéer när det känns kul igen... nu vill vi höra något med lite fart i från dig! :)

Är sugen på något lite hårt o tungt, o kanske snabbt haha :P

Märkte dock igår i mobilen att låten ev inte är monokompatibel o förstår inte för mig liv varför, kanske spelade fel version el ngt det verkar så skumt, ska kika på det senare idag. Annars blir det bara pan fix ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se