Kontrollrummet

Kill The Bass!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Hej! Första låten jag gör i FL...eller låt å låt. Mest ett fett komp med lite melodi änsålänge.

Namnet är tänkt som ett liten lustighet över alla basjagande basshunterkloner. hoho
I låtens break ska basen dödas (bitcrushas) och nått intressant parti ska dyka upp å hetsa dansgolvet till extas!  B)

Vissa likheter med "Rex the dog" kan finnas  :rolleyes:
Hi-hatsen ska göra lite svänigare för lite funkigare beat. Om det är det lite överdrivna dragningar på lead-melodin får ni bedöma..mina öron är inte helt nyktra efter lyssnat på det här oljudet halva kvällen. hehe
I brist på vettiga bastrummor till genren i FL har jag återanvänt lite trummor från äldre låtar...vill ha en fetare 80-tals snare men den här är enda jag har typ..:/

Melodin är inte klockren än men ger ett hum om soundet som jag tänkt mig..
"Kill the bass"-samplingen är lite töntig...men tog den på första tagningen. Gör om, gör rätt kommer tilllämpas sen :)

Ladda ner här:
http://www.speedyshare.com/509476319.html


Jag håller tråden uppdaterad allt eftersom. Låten ska bli klar innan torsdagkväll tänkte jag mig.
Kommentera allt ni orkar, feedback hjälper en på vägen mot en bredare publik.
« Senast ändrad: 25.07.2007, 00:08:26 by DjViss »
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjohei!
Slänger mig in i en dovt dundrande dancevärld. "Kul" säger nån med stark delay, och just som foten börjar försiktigt stampa takt så tar låten ett abrupt slut :unsure:
E de fel på nerladdningen eller varen så kort? Fick ner 0:25
Mina öron e heller icke alldeles nyktra men lite mer skulle dom nog tåla :D

Ös in lite mer så fårvi se, lät bra detta intro!

h.  JOhan
« Senast ändrad: 25.07.2007, 01:37:33 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Hehe..inte fel på nerladdningnen. Öser in mer efter jobbet idag.

Dovt? Är den lite mullrigt mixad? Jag mixar me lurarna på kanske för hög volym..
Ska jag dra upp lite diskant på EQn?

Tack för comments!
« Senast ändrad: 25.07.2007, 09:27:28 by DjViss »
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Hej! Första låten jag gör i FL...eller låt å låt. Mest ett fett komp med lite melodi änsålänge.

Namnet är tänkt som ett liten lustighet över alla basjagande basshunterkloner. hoho
I låtens break ska basen dödas (bitcrushas) och nått intressant parti ska dyka upp å hetsa dansgolvet till extas!  B)

Vissa likheter med "Rex the dog" kan finnas  :rolleyes:
Hi-hatsen ska göra lite svänigare för lite funkigare beat. Om det är det lite överdrivna dragningar på lead-melodin får ni bedöma..mina öron är inte helt nyktra efter lyssnat på det här oljudet halva kvällen. hehe
I brist på vettiga bastrummor till genren i FL har jag återanvänt lite trummor från äldre låtar...vill ha en fetare 80-tals snare men den här är enda jag har typ..:/

Melodin är inte klockren än men ger ett hum om soundet som jag tänkt mig..
"Kill the bass"-samplingen är lite töntig...men tog den på första tagningen. Gör om, gör rätt kommer tilllämpas sen :)

Ladda ner här:
http://www.speedyshare.com/509476319.html


Jag håller tråden uppdaterad allt eftersom. Låten ska bli klar innan torsdagkväll tänkte jag mig.
Kommentera allt ni orkar, feedback hjälper en på vägen mot en bredare publik.
Hi-hatsen ligger jättekonstigt i ljudbilden. De är alldeles för dova och för långt bak. Ligger det massor av reverb på dem? I allmänhet brukar trummorna vara ganska torra och "in your face" i såna här låtar. Om du vill ha reverb på trummorna, prova ett kort plåtreverb. Kan nog passa bra.

Det är ganska bra snärt i baskagge och virvel, men de känns också för dova. Kanske går att dubba dem med samplingar med lite mer kropp?

Leaden känns lite för glidig och stillastående. Kanske skulle passa med lite kortare toner här och var?

Fortsätt jobba så kan det nog bli coolt!
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Jarlo: Tack för bra synpunkter!

Ska gå över hi-hatsen ikväll. Jag är själv inte helt nöjd med dem..men du har rätt i att de hamnat för långt bak.
Bemästrar inte alla nya knappar å rattar än. :) Jag vet ungefär hur du menar med dubba men inte riktigt..

Typ att man gör en klon av basen, editerar dess frekvenskurva lite, snoppar av den och panorerar ut den lite snyggt?

Jobbandet ska fortsätta, jag lovar. Jag gillar låten hittils och ser den dessutom som ett bra sätt att lära sig FL bättre.
Fixar ny version när jag har mer än ett tråkigt utkast..
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Jarlo: Tack för bra synpunkter!

Ska gå över hi-hatsen ikväll. Jag är själv inte helt nöjd med dem..men du har rätt i att de hamnat för långt bak.
Bemästrar inte alla nya knappar å rattar än. :) Jag vet ungefär hur du menar med dubba men inte riktigt..

Typ att man gör en klon av basen, editerar dess frekvenskurva lite, snoppar av den och panorerar ut den lite snyggt?
Nja, jag tänkte snarare ett annat ljud som spelar exakt samma sak, men har en annan funktion (d.v.s. fyller i de frekvensområden som saknas i det första ljudet)
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans