Strattor har jag heller aldrig kommit överens med. Vet inte vad det är med mig - alla andra verkar ju älska dem - utom du då...
Har själv en Axis med liknande FR-stall som jag blev vän med på en enda gång. Men grejen med JTV-89F är väl den nya elektroniken? Har inte lyssnat på några klipp av den utan väntar på dina nya låtar! 
Kanske har att göra med att är "skolad" (nåja) på klassisk gitarr och alltid har "tummen mitt i"

- den rör sig som på en osynlig räls mitt bak på halsen. Har därför aldrig gillat att lira på vedträ-profil, även om jag förstår att de är mer poppis bland de som föredrar tummetott viftande över kanten mest hela tiden

Det bästa jag provat är någon high-end Ibanez RG med extremt platt profil och ganska bred greppbräda. JTV89an kommer rätt nära den

Gitarren känns gedigen, även om den är ganska enkelt no-frills utformad. Kropp i mahogny motsvarar närmast en mörkare tonad SG, utan kanter och inlays. Halsen behövde rätas ut för lägsta stränghöjd - verkar vara rätt känslig på truss rod med den tunna profilen dock...
Nytt för generation 3-variaxarna är, förutom elektroniken, de passiva magnetmikarna, på denna två high output PAF-liknande med split. Rätt nischad mot metal - märks även på tuner-ratten, med ett gäng drop-tunings ned till baryton-stämning!

Förutom snabbval för drop- resp öppen tuning är "gitarrerna" identiska med de tidigare generationerna variax (med undantag för de akustiska samt en "palm muting-fix"). Det ryktas om en HD-uppgradering av modellerna för generation 3 men de är rätt så försenade. Men jag är helt nöjd med hur den låter - för mig är det själva gitarren som föranleder bytet.