Festival Art of noise
Ok. Nästa festival kommer att vara inspirerad av tonsättaren Luigi Russolo. I år är det hundra år sedan han publicerade sitt manifest där han uppmanade folk att helt bryta med de rådande musiktraditionerna och istället skapa sin egen musik. Manifestet hette "Oljudens konst" (eller Art of Noise) och en av grundsentenserna är att oljud också är musik. Eller tillspetsat; att musik bör vara mer oljud enligt den futuristiska idén.
Russolo började konstruera oljudsmaskiner som var tänkta att återskapa stadens ljud eller oljud om man så vill. Maskinerna gick förlorade under andra världskriget och det finns inte så mycket kvar av hans verk men vi kan hitta en del på tuben.
Ur manifestet kan man t e x läsa:
First of all, musical art looked for the soft and limpid purity of sound. Then
it amalgamated different sounds, intent upon caressing the ear with suave harmonies.
Nowadays musical art aims at the shrilliest, strangest and most dissonant amalgams of
sound. Thus we are approaching noise-sound. This revolution of music is
paralleled by the increasing proliferation of machinery sharing in human
labor. In the pounding atmosphere of great cities as well as in the formerly silent countryside, machines create today such a large number of varied noises that pure sound,
with its littleness and its monotony, now fails to arouse any emotion.
To excite our sensibility, music has developed into a search for a more complex
polyphony and a greater variety of instrumental tones and coloring". Ljud kan enligt Russolo te x vara:
1
roars, claps, noises of falling water, driving noises, bellows
2
whistles, snores, snorts
3
whispers, mutterings, rustlings, grumbles, grunts, gurgles
4
shrill sounds, cracks, buzzings, jingles, shuffles
5
percussive noises using metal, wood, skin, stone, baked earth, etc.
6
animal and human voices: shouts, moans, screams, laughter, rattlings, sobs
Han menar (om jag tolkar honom rätt) att resten är mest kombinationer av de ovanstående. (jag har valt att inte översätta dem på grund av att jag inte kunde hitta rätt associationer men hoppa ni är kunniga i engelska ändå.
Uppgiften är att göra ett musikstycke som inspirerats av Russolos manifest. Man skall använda sig av några av de ovanstående beskrivna ljuden, från minst två av de givna kategorierna
Uppgiften är dock mer fokuserad på att försöka göra det till något njutbart/lyssningsbart. Vi är inte lika intresserade av att försöka chockera medelklassen eller göra musikaliskt uppror utan att testa om idéerna faktiskt har något praktiskt musikaliskt värde i det moderna samhället.
Man får så klart använda vanliga instrument och vanlig sång, men det skall vara fokus på art of noice. Så fram med stekpannor och symaskiner, hosta nys och skrik men gör det till en njutning.
Eftersom det är sommar och varmt och folk är och badar så tänker jag att ni får lång tid på er. Fredagen den16 augusti är ny deadline.
Filerna skall skickas till mig på en mailadress: artofnoisefestival@gmail.com egg
I övrigt gäller de vanliga reglerna för våra festivaler.