Kontrollrummet

Frasseman - Baby, its you

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
LÅTNAMN: Baby, its you
ARTIST/GRUPP: Frasseman
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.08
KOMPOSITÖR: Lasse Lampers
PRODUCENT: Lasse Lampers
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Antar att i stort sett det mesta i den här låten kan göras bättre, framför allt på den tekniska sidan, texten betraktar jag som klar, strukturen är väl också på plats men där är jag förstås intresserad av synpunkter. Detta är ingen "melodilåt" i första hand, det är snarare ett enda långt euforiskt utrop...nåja i alla fall ett försök att förmedla en känsla. Jo en sak, jag är medveten om att det råkade bli någon orytmisk incident i första frasen i stickpartiet, ska rättas till så överse med det.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mmm inte så illa. Påminde lite om Van Morrison i rösten, harmonierna och uttrycket. Det jag nog tyckte in fungerade var arrangemanget. Skulle nog gjort det mycket mer souligt och mindre av den där raka popen. ner med tempot och lite mer blås och tryck på melodidelarna som är mycket snygga. 

Sedan finns ju andra saker som jag skulle ändra på. Att tamburinen matar på så snabbt känns bara stressigt. Trummorna låter lite för mycket midi. Stråkarna och blåset känns nästa för "orkesteraktigt" för att passa det där popstuket. Verserna är alldeles för tomma tycker jag. Jag kan förstå ansatsen men det funkar inte så bra för mig.

Låten är riktigt bra så jag tycker nog att du skall jobba mer med den. Börja med rytmiken (om du skall behålla popstuket) Bättre programerade trummor och ta bort den där jäktade tamburinen. LÅt kanske gitarren ligga med mer rent på verserna Osv.

Eggs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt! Jättesnyggt stråkriff i refrängen som ger en befriande känsla. Sånguttrycket helschysst. Smärre invändningar mot trumma och tamburin men glömmer dem snabbt när musiken är så här bra.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Egghuvud & Equality
Tack för många bra och intressanta synpunkter, alltid kul med folk som lyssnar noga och kritiskt. Många saker där som jag inte tänkt på, man sätter sig ned med en låtidé och så far det iväg kan man säga. JAg förstår det mesta av det du Egghuvud påpekar och det mesta är jag också redo att testa. Gitarren kommer inom kort att göras om av en betydligt duktigare musiker så jag börjar där. Tamburinen kan jag testa att ta bort, även om jag är hopplöst förtjust i det driv som kommer från 16-delar som inte är hihat, går även med akgit i nödfall. Stråkarna, som är äkta vara, är jag inte redo att släppa, gillar dem verkligen och de ger en lite annorlunda karaktär till låten och du Equality gillade ju dem så de blir nog kvar.  Trummorna, ja jag skulle gladeligen fixa något annat om jag bara hade kunnande och utrustning nog, det blir lätt det enklaste och med tillgängliga. Får be om hjälp och tips här. Det finns en ytlighet över hela låten, liksom en statiskhet som jag får kämpa lite med tror jag. Ja, Van Morrison - han har väl gjort hundratals låtar med den ackordföljden...

Annars är det viktigaste med låten som jag ser det att behålla en glädjekänsla. Texten handlar ju om killen som ger sig fan på att få tjejen, tills det i en skogsbacke visar sig att det är hon som köpt förlovningsringen och det är ljuvligt att sjunga och rabbla bröllopslöften i refrängerna.

Än en gång tack för feedback. Ber samtidigt om överseende med att jag som ny här kanske öste in lite väl många låtar på en gång, lika illa ska det inte vara i fortsättningen.
« Senast ändrad: 04.07.2013, 00:38:18 by Frasseman »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det doftar lite Bob Dylan om denna låt...höj sången något så blir det bättre.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Först vill jag säga att låten är jättebra!
Stråkarna har jag en lite blandad förtjusning i, de är nästan lite retliga. Tror att de är just stråkarna som folk både kommer tycka en massa om och som gör att låten sätter sig i huvudet, så de ska vara kvar  ;)
Reagerade också lite på den snabba tamburinen lite i början, men tycker den ändå fungerar väl, och driver på låten.
Sen sjunger du ju fantastiskt bra!
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker inte du behöver bekymra dig över ev ytlighet. Uppfattar den inte så. Enkelhet kanske men däri ligger ofta det geniala. Bra att du inte spammar med låtar. Du riskerar ju att de då försvinner ohörda i den oerhörda cyberrymden.  Bra Eggis att du snappade upp denna som jag inte hade velat missa.










« Senast ändrad: 04.07.2013, 02:34:57 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Första gången jag hör den här. Låten är hur bra som helst, Van Morrison är referensen för mig.
Stråkarna ska vara så här envetna efter hundra lyssningar älskar eller hatar man dom.
Jag längtar efter att de kommer tillbaka.

Ett proffsteam skulle naturligtvis kunna göra en stor hit av den men jag tycker du lyckas ganska bra trots att det inte är det lättaste att få ett bra ljud och spel på alla instrument. Men vilken underbar låt!

Jag skulle t.ex. vilja att ett pro spelar bas med ett sjuhelsikes driv i refrängen och lugnare i verserna och att basen kommer fram bättre i mixen.

Tamburinens vara eller inte vara... jag är kluven men gillar att den kommer fram, lika säkert som stråkarna kommer fram i refrängen. Men plocka bort den i partiet 110-131. Om det ska vara driv där borde någon annan stå för det, vet inte vem.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ännu en pärla! :)

Gillar dynamiken mellan vers och refräng men versen känns aningen gles i början... Stampar takten för fullt här - detta är kanon! :) Om jag fått råda (tack o lov är det inte så för sådana här "hits" klämmer inte jag ur mig...) så hade jag dragit ner lite på stråkarna... jag tänkte föreslå att du varierade dem lite med andra instrument och kanske rent av spelade unisont med stråkarna när jag upptäckte att du gör precis så i avslutningen!  :D Har du funderat på att inleda en runda med bara piano och släppa på stråkarna från deras upptakt i början? Håller med om mycket av det som sagts tidigare men skulle också vilja sänka tamburin och stråkar lite... men det är ju inte det som gör låten - det här svänger så det är svårt att sitta still... :)  (Jäkligt svårt att skriva rätt när man dansar runt!!!  :lol: )
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En riktigt bra låt med skitsnygga stråkar, som ger låten en riktig "hook"!
Du har också ett fint "soul"-uttryck i sången.
Några observationer utan att ha läst alla kommentarer:
- Basen bör höjas och få ett lite fetare ljud
- Tamburinen tycker jag ska göra ett uppehåll vid ca 110 sek, när låten lugnas ner
- Virvelkaggen är lite för stark och kunde gärna få ett mindre "ploppigt" ljud
- Vid ca 125 sek händer något med sångljudet, som låter konstigt....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack alla så otroligt mycket för alla uppmuntrande och inspirerande kommentarer, är på språng idag men jag ska läsa igenom alla synpunkter ordentligt ikväll och återkomma - tack än en gång!
Lasse Frasseman


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det som sticker ut som sämst är (kant?) slagen på (virvel?)trumman, låter som en orange ABB robot på pallen. Om inget annat borde den minska anslaget i verserna, volymautomatisering?. Fixar du den lyfter du låten rejält. Jag har inget emot rasslet från tamburinen, det kan gärna få vara kvar.


Resten är finlir.

Riktigt bra låt, mycket bra text och sjunget!
Introt Hookar och drar in en, så man bara måste lyssna på resten.
Stor potential!

/Josef


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...låter som en orange ABB robot på pallen...

Helt rätt - det är den som är orange som spelar trummor...  :lol:

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Roffe H
Alltid en ära att jämföras med Dylan, till och med när det gäller kraxig röst. Däremot tror jag att jag kanske inte kan höja så mycket eftersom det kan låta lite väl pressat då på de högre tonerna mot slutet. Ska istället försöka sätta de lägre tonerna bättre.

Plinka
Tack! Jag har testat med att variera med en annan stråkfigur, men den ursrpungliga blev bäst att sjunga till så det får väl bli den. Kan testa att ta bort tamburinen i inledningen, då har den ju egentligen inte så mycket effekt eftersom det inte finns något tempo att jämföra med, som det istället gör i första refrängen.

Equality
Tack för de orden, jättekul om du uppfattat det som enkelhet, det är något man eftersträvar. Tänker ibland på McCartneys Mull of Kintyre, så många bra melodier på så få ackord och med så sparsamt komp.

Max B
Tack, härligt att höra! Det vore intressant att spela in med basist, det ska jag försöka ordna. Kommer också att testa att ta bort tamburinen i stickpartiet, det kanske inte ens behöver vara det där tuggande drivet där, men om det behövs så kan man ju alltid ta hihat på 16-delarna.

Jocke
Åh, man tackar. Intressant tanke där om pianot, även om min idé var att verkligen etablera stråkarna direkt, helt ensamma och så ansluter resten och det drar igång. Keep dancing!

Asti
Tack! Helt överens när det gäller bas och trummor, måste få ordning på det. Ja, vid 125 borde jag haft puffskydd, men det är på gång.

Altsax
Tack! Ja, ABB-roboten ska bort (kul med klippet, Jocke!), måste hitta något lite rundare virvelljud men det ska väl gå att ordna.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra rocklåt. Din röst passar väldigt bra in, jätte bra röst. Do låter lite som han rodrigues :D Fast du har mer instrument igång.

Inte min musik dock. Fast fint hantverk.
Bra mix också, vad jag kan höra!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Gillar skarpt att du nöter refrängen ...med melodin som återkommer ...ja så görs en hit !..kanoners!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Bra rocklåt. Din röst passar väldigt bra in, jätte bra röst. Do låter lite som han rodrigues :D Fast du har mer instrument igång.

Inte min musik dock. Fast fint hantverk.
Bra mix också, vad jag kan höra!



Tack för det Dividend och så hoppas jag att det där med Rodrigues är en komplimang för jag är inte säker på vem det är  :)


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Gillar skarpt att du nöter refrängen ...med melodin som återkommer ...ja så görs en hit !..kanoners!

Åh, tack snälla! Jättekul att du gillar den!


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Liker dynamikken mellom vers og refreng.
Er ikke så glad i de "lystige" stråkarna, men det er en smakssak.
Tamburinen blir litt umenneskelig og masete..
Får lite Springsteen vibbar..


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra sång och fin låt, Van Morrison ?? tja visst finns det beröringspunkter..
Trummorna dock... inge vidare...för struttigt och ploppigt enl. undertecknad..
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Bra sång och fin låt, Van Morrison ?? tja visst finns det beröringspunkter..
Trummorna dock... inge vidare...för struttigt och ploppigt enl. undertecknad..
 

Tack för det Bjurte, det är väl en ganska bra sammanfattning av responsen på den här låten, trummorna ska absolut fixas till, ska bl.a. testa att gå ned på kantslag i verserna, det är framför allt där problemet blir uppenbart, refrängerna verkar funka hyfsat.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tjena Frasseman !!!!!
Det första jag hör av dig, denna låt.....
Känner mig litet allergisk mot inledningen/refrängen, men det är bara jag - en smaksak.
Låten är välkomponerad och fint framförd och texten lyfts fram på ett shysst vis....
Gillar det.........(utom sounden i refrängen  ;) )
Blir spännande att få höra mer från dig...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Hej pxm och tack för dina synpunkter. Ja, som du kan se i tråden så är det lite för och emot fiolriffet, personligen är jag förtjust i det och jag har testat för att se vad som händer om man tar bort det och det blir lite tomt då, de bidrar med ett driv som sången passar bra att spela mot i refrängerna. Trummorna i verserna däremot är det flera inkl jag själv som tycker att jag måste göra något åt. Du får gärna lyssna på mer, jag har några låtar som ligger lite längre ned i färdiga resp halvfärdiga, de är lite lugnare mer sparsamma i arren, Katie + just one word - The War + In my arms.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skön låt, skön sång, som ska upp litegrann kanske, annars vet jag inte vad jag ska tillägga. Riktigt bra, jag vill verkligen lyssna vidare = bra betyg ;)

Förresten Tamburinens frenetiska vevande, kan bli bättre tror jag ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra även om detta inte helt är min favoritmusik. Det enda jag, och några andra också, knorrar om är trummorna. Det som jag mest vill knorra om är virveln i versen. Den frenetiska tamburinen ja... sänk volymen på den några snäpp. Sången låter bra och engelska uttalet är bra.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det här låten har ju varit uppe ett tag men missat den konstigt nog. Älskar stråk riffet (kanske för att själv håller på med nåt liknande, he-he) Funderar på trumkompet om inte virveln bara ska spela varannat slag i versen och sen spela som nu i reffen?  Liksom för att hålla igen lite.
Kan t.om tänka mig att kaggen spelar fler slag i refrängen, som i gamla Motownlåtar - mot slutet. Fast vill ha betydligt torrare ljud på densamma. No reverb.
Låten skriker efter körer i refrängen som svarar till sången. I mitt öra ialllafall.
Gillar uptempot, man blir glad. Men önskar att på nåt sätt att du gör den mer modernare, genom att få den låta ännu äldre. Motsägelsefullt? Nej, bara att lyssna på all ny soulretro, allt ifrån Amy W.  till ja,kan inte namnen, osv
Du har en bra röst och sjunger kalas, kanske önskar lite friare sånginsatser där inte finns ord yeeeeh!, weeeell!, oooh,  osv typ. Nu känns det nog som om sången är alltför bunden vid texten.
« Senast ändrad: 20.07.2013, 00:08:54 by Tokai »


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag längtar efter version 2 !!!
(utan asea brown boveri)

Nicklas J Blixt - Do your thing!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här blir jag glad av.. Lyssnar just nu enbart i laptopen så ljudet är ju kass. Men vad jag hör så älskar jag syntharna. Man vill liksom dansa lite..
Hittar inget som jag skulle vilja ändra på.. Men som sagt - med hörlurarna så kanske det skulle kunna gå. Men vad gäller kompositionen som sådan så är den lysande..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez