Kontrollrummet

Frasseman - Katie

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
LÅTNAMN: Katie
ARTIST/GRUPP: Frasseman
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.56
KOMPOSITÖR: Lasse Lampers
PRODUCENT: Lasse Lampers
EV. MEDVERKANDE: Lasse Lampers
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Ja, jag är ju ny här så jag postar väl lite försiktigt några låtar i det mer sparsamma formatet, vore kul med synpunkter.
« Senast ändrad: 05.10.2013, 17:55:50 by Frasseman »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Den här gillar jag och tycker funkar utmärkt i det sparsamma formatet! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack Jocke, jättekul! Du kan om du vill lyssna på "rockversionen" som faktiskt var den som jag började med, även om jag skrev låten så här på piano. Rockversionen är väl inte lysande välspelad, texten var inte färdig men den har ett rätt bra ös, särskilt på slutet. Den finns på

https://soundcloud.com/misterlars

Där ligger en del annat, demos, covers osv.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Denna va?


Den funkar ju för ett lite större format också!  :)  Tycker det låter lite Bryan Adams om dig här... Fast jag skulle vilja ha det ändå lite rockigare och skitigare...  :rolleyes:  :)

Färdig? Det blir man inte...  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Haha, tack, ja du ska få en ännu skitigare version, jag lovar! Jag har en grund till en version som låg i närheten av Creedences "Fortunate Son" - ska leta upp den och göra den färdig.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt här med. Du ska ha mindre reverb generellt, tycker jag. Din röst gör sig bra nära, så där bör du arbeta bort reverb-längtan.
Pianot har också för mycket reverb. Det gör att det inte låter så tajt som det borde. Sanna mina ord!  :P
« Senast ändrad: 28.06.2013, 14:41:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack Max, ja du är inte den första som påpekar min reverbfixering  :) så det är säkert riktigt, jag ska ta till mig det och dra ned på det hela för det är ju egentligen positivt att det funkar bra "i sig" utan att dra på effekterna för mycket.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Max, ja du är inte den första som påpekar min reverbfixering  :) så det är säkert riktigt, jag ska ta till mig det och dra ned på det hela för det är ju egentligen positivt att det funkar bra "i sig" utan att dra på effekterna för mycket.

Det finns en kille här på kontrollrummet som hade Eko som sitt nick, innan han tog sitt förnuft till fånga -> minskade ordentligt på reverbet och bytte nickname från Eko till något mer passande. Du kan också!  :lol:
« Senast ändrad: 28.06.2013, 15:41:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Japp, ExtraDry blir mitt nästa nick  :D


Utloggad Henric

Denna va?


Den funkar ju för ett lite större format också!  :)  Tycker det låter lite Bryan Adams om dig här... Fast jag skulle vilja ha det ändå lite rockigare och skitigare...  :rolleyes:  :)

Färdig? Det blir man inte...  :lol:

-När man är färdig är det dags att lägga av!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Kämslosam låt med bra text! Som andra mycket riktigt har påpekat minska reverbet generellt men framör allt på sången! Tycker du ska arbeta med volymen på sången, tenderar att försvinna ibland! Lägg automation på sångregeln för att få fram texten även i dom svagare partierna! Testa även att använda en deesser för att tona ner s-ljud!  B) Gillar din röst, där finns karaktär att bygga på - själv har jag en bedrövlig sångröst tyvärr! Kanske ett collab i framtiden?  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack Henrik för vänliga ord och bra tips. Jag är ganska van vid låtskrivande men helt ovan med att spela in, har lärt mig någorlunda det senaste året och då i Garageband + att jag tekniskt sett inte är så värst kunnig så några frågor: hur fixar man automation på sången? vad är en deesser, eller rättare sagt (jag förstår ju vad du menar) vad är dess rätta namn om jag går in i en affär och ska fråga? Collab? Ja varför inte, jag har några av landets bästa musiker (fiol, gitarr, körfolk) i min närhet och saknar bara piano och bas sen är vi hemma. Och jag har inte så bråttom.


Utloggad Henric

Tack Henrik för vänliga ord och bra tips. Jag är ganska van vid låtskrivande men helt ovan med att spela in, har lärt mig någorlunda det senaste året och då i Garageband + att jag tekniskt sett inte är så värst kunnig så några frågor: hur fixar man automation på sången? vad är en deesser, eller rättare sagt (jag förstår ju vad du menar) vad är dess rätta namn om jag går in i en affär och ska fråga? Collab? Ja varför inte, jag har några av landets bästa musiker (fiol, gitarr, körfolk) i min närhet och saknar bara piano och bas sen är vi hemma. Och jag har inte så bråttom.
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Tack Henrik för vänliga ord och bra tips. Jag är ganska van vid låtskrivande men helt ovan med att spela in, har lärt mig någorlunda det senaste året och då i Garageband + att jag tekniskt sett inte är så värst kunnig så några frågor: hur fixar man automation på sången? vad är en deesser, eller rättare sagt (jag förstår ju vad du menar) vad är dess rätta namn om jag går in i en affär och ska fråga? Collab? Ja varför inte, jag har några av landets bästa musiker (fiol, gitarr, körfolk) i min närhet och saknar bara piano och bas sen är vi hemma. Och jag har inte så bråttom.

En deesser heter det - en sk "must have" vid sånginspelning, precis som "popfilter" för att eliminera ofrivilliga puffar! ( Sen om man köper färdigt eller tillverkar själv med hjälp av fruns strumbyxor är i detta sammanhanget fullständigt ovidkommande!) :-)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt och bra sång och pianospel!
Som andra redan påpekat tycker jag att det är lite för mycket reverb på
sång och piano, samt att nivån på sången varierar lite för mycket.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint! Vilken uttrycksfull röst du har! Passar helt och fullt till den snygga låten som ger mig Jackson Browne-vibbar. Vill höra mer från dig.
Reverbmissbruk skriver jag under på. Fixa det och det blir perfekt. Välkommen hit förresten!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag lyssnade på https://soundcloud.com/misterlars, den rockigare versionen som jag nog gillar bättre - eller inte. Tänker mig en kombination. Det lugnare stycket med bara pianot, som sen övergår i det rockigare mot slutet eller i mitten nånstans.
Du har skitbra röst, lite B Adams som påpekats, lite Rod Stewart. Den senare har ju en otrolig förmåga att berätta en story (texten) genom att uttrycka vissa och meningar på vissa sätt. Lite av det saknar jag i din sång. Det är svårt, sånt som producenter tillsammans med sångaren brukar jobba med, och såna har man ju direkt inte tillgång till.
Jag tycker kanske inte låten i sig är så upphetsande, känns som många andra låtar i genren. Men som sagt bra sång och pianospel.


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack för respons!

Equality: Det tackar jag verkligen för!

Tokai: Tack, jag ska jobba mer på det, du har förstås helt rätt där. Det känns ofta som att man inte helt har möjlighet att verkligen koncentrera sig på sången när man sitter och spelar in själv, det vore toppen att verkligen kunna stå ensam med en mic och bara köra. Kanske någon dag.

Till er båda: jag har hållit på rätt längre och harvat med den här låten i olika versioner och när man gör det fram och tillbaka då får man lust att rensa bordet och bara ta ned den till ett minimum. Den finns i två rockigare versioner också. Problemet är också att när jag lägger elgitarr i min dator då förändras ljudbilden till det negativa tycker jag, murrigare osv. Beror förstås på mina bristfälliga tekniska kunskaper och så inte så bra utrustning antagligen. Också det blir då ett skäl till att "ta ner" låtarna.


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Fin låt och bra sång och pianospel!
Som andra redan påpekat tycker jag att det är lite för mycket reverb på
sång och piano, samt att nivån på sången varierar lite för mycket.
/Asti

Stort tack för det Asti, och när det gäller invändningarna så håller jag på att gå igenom dem. Tänkte bara på det här med varierar, menar du att sången rent ljudmässigt varierar eller att den varierar i själva uttrycket?