Kontrollrummet

equality - molvals

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: molvals
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: akustisk instrumental nånting
LÅTLÄNGD: två hela minuter
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: no
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Två minuter musik hinns med på en regnig dag, lite futtigt och blev väl lån från såväl Take Five som Scaraborough Fair antar jag.
Kul att musikdona lite igen ändå.  :)

130724: Rattlesnake hade vänligheten att lägga på äkta stå-trä-bas minsann! Dessutom läckert inspelad i stereo. Ledsen det dröjt med den nya mixen Mr Rattle.
« Senast ändrad: 24.07.2013, 11:28:11 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Stemningsfull liten "tvåminutare".
Liker hvordan piano og gitar vandrer hver sin vei, men endå hålls i hop. Minner litt om engelsk folk i början for så å närma seg den amerikanska södern (rundt 80 ut i låten)..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart är kort, heter det. Gillar känslan i det här stycket.
Lyssnade och testade samtidigt lite av tekniken "frailing", som man bara måste lära sig, om man ska spela banjo.
« Senast ändrad: 27.06.2013, 15:31:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja känslan är fin och "flärparna" är sköna fast de grötar sig lite strax innan slutet - ändå väldigt bra gitarrspel :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sigmund: Kul att du uppfattade det så. Jo, jag tyckte den inbjöd till mer bluesighet kanske mer än vad jag kan förmedla. Mange takk!
MaxB:
Banjo vore kul att få höra för inte tala om sång. Var tvungen att kolla in vad frailing är för nåt och hittade på youtube, where else? Thnx Max!
Eddi: Jo kanske skulle skulle ha bas och gitarr enbart där för att sedan ta tillbaka pianot på outrot. Tack Eddi Elvis!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbar liten instrumentallåt med suveränt gitarrspel!
Först låter det ungefär som Jan Johansson och George Riedel, men det är inte Rune Gustafsson
som kommer in utan snarare Lasse Englund...  :)
Vad är det som kommer in vid 59 sek och låter lite som banjo eller möjligen mandolin? Jättesnyggt!
Och vad befriande rent från trummor! Nu hörs alla finesser och rytmen går ändå fint fram.
Mixen låter som vanligt fint, men basen känns lite väl "försiktig".
Mycket fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Asti för dessa uppmuntrande ord. Man kan ju tro att man kan nåt som t o m kan bli längre än två minuter.  :huh: :)
Lasse Englund är en av mina absoluta favoriter. Synd att han inte producerar Magnells plattor längre. Han tillförde enormt mycket.
Det som låter som mandolin eller banjo är samma gitarr som i mitten men utpannad och med lite mer reverb.
Avsaknad av trummor var mer slöhet från min sida men du har nog rätt att det är gott att slippa dessa ibland. Blir låten längre kanske de kan komma in längre fram.
Basen skall ses över, slarvigt gjord nu. Fridens! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tycker det är bra att du bara spelar grundtoner på basen, för att sen ev bygga på med några toner som binder ihop mellan ackorden. För det är väl midi? (Ibland kan basspelet som jag minns det bli lite... komplicerat, om du förstår)
Vet inte vad Take five kommer in, är väl nåt pojkband?
Den drivande gitarren som först  kommer in vid 65 är bra för rytmen helt klart. Lite mexikanskt i feelingen.
Nämen, du hörs för sällan! Kom igen nu - mera - och så din underfundiga sång med fina texter!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tusen tack Tokai för inspirerande ord! Jag har inte haft riktigt med tid och inspiration för att skriva några riktiga låtar på sistone. Kanske kommer nu under semestern. Förstår precis hur du menar med basen  ;) Take Five är ju en gammal jazzdänga i femtakt (Dave Brubeck och Paul Desmond).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - fint spel och bra slingor som virvlar runt. Jag hör dock ett svagt knäpp som återkommer genom hela låten?
Håller med Tokai - KR behöver mer av dig :D

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ritigt tokbra spelat o ljudat
ja får smällta detta å återkomma
mucho braTony
att leva är att dö


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmmm...jag njuter! Jättesnyggt gitarrspel och allt det andra med  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Väldigt njutbart och späckat med örongodis, ändå på kort tid och med till synes få medel. Får mycket bilder, skulle vara perfekt som filmmusik. "halvfärdig"? - då ska jag aldrig mer lägga något i färdigtråden. Tycker också mycket om det som händer kring minuten. Jag förstår att du av tidsskäl valt det här korta formatet men jag skulle lätt kunna lyssna på en femminutersversion där det böljar fram och tillbaka, där det dras ned till ett minimum och ökar osv. Du har en mycket bra grund här till något, jag ska inte säga bättre för det är det redan, men ja, du förstår vad jag menar. Önskar dessutom att jag kunde spela så tight...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vid 82 skulle en violin kunna komma in tycker jag och dubba med gitarren eller köra istället för den?

Så många olika typer av rytmer. Ger starkt intryck, djup med teknisk precision i spelandet. Mår bra av att lyssna på detta. Skulle passa bra till någon scen i en lövbokskog.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano: Lyssnar efter knäppet men hör det inte. Tack för uppskattningen, värmer.  :)
ynot: Tackar särskilt Tony. Tänkte detta annars var för lättsmält för dig.
Plinka: Tack snälla Plinka. Det var roligt att höra.
Frasseman: "Halvfärdig" syftar nog mest på att det är ett kort rudimentärt stycke utan något ordentligt mellanparti eller outro. Vore naturligtvis kul med en femminutare på det sättet du beskriver. Har svårt att hålla skärpan och inspirationen uppe för så långa låtar nuförtiden. Tightheten finns inte där från början. Har tagit de bästa styckena från flera inspelningar. Därför tar det lång tid för mig. Tack för din fina kritik!
1up: Absolut! Eller en cello. Har ingen av dessa instrument än mindre trakterar jag något av dem. Härlig bild med lövskog, tack för den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Mumma till morgonkaffet äkta zoegas  :) bra driv i låten ville ha påtår på en gång B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kort men naggande god, visst kan det bli nåt avv denna fina melodi!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marsall: Morgonkaffet är en fin stund. Tack för att man fick vara med i ett hörn.
Roffe: Kul! Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket engelskt folk i den här. Scaraborough Fair, harmonierna påminner lite.

Fint att lyssna på. Tycker det här är en tillräckligt intressant instrumentalt komposition, så pass att sång inte behövs!

Om jag hade varit dig, hade jag gjort en 10minuters instrumental låt, som sådana där mastodonter som jag postar på kr då och då. :D Jag kan hjälpa till med pukor på slutet :).

Gör vad du vill, men du är så musikalisk (och det hörs ju på dessa två minuter) att det kanske vore lärorikt och roligt att göra ett längre instrumentalt stycke, det har jag aldrig hört från dig

Bra bra utkast!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Håller med Div det behövs ingen sång här. Man hör en massa paralellea tonarter som det skulle kunna ta vägen sedan. Jobba på.  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skön musik, låter som filmmusik för att illustrera en resa med en greyhoundbuss. Mästerligt producerat och klar och trevlig mix.

Gillar den neutrala basen som får stå för takten och fotstampet. Kanske lite mera variationer i spelet kan vara på sin plats.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ursäkta sena svar! Nu har Rattlesnake lagt på bas, äkta vara och schysst lir. Så skall en slipsten dras. Tack Roger!
 
Dividend: Jo jag beundrar ditt förmåga att skriva långa stycken. Min inspiration räcker knappt till just två minuter. Tack för synp.

egghuvud: Jo det finns nog spår, parallella, som man kan nyttja. Thnx Mr Eggman!

Rattlesnake: Tack för de fina bilder du målar upp och inte minst för ditt lir på denna nya version.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja bättre flyt nu med Rattles basspel. Jag trodde också det var en mandolin till vänster - det spelet/ljudet ger låten mycket karaktär. Finns inget att klaga på nu mer än att den kanske är för kort men det passar paketet med den här låtlängden så nä behåll det tycker jag. Din basgitarrton på 89 är aningens sen men i övrigt sitter allt som det ska.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Eddi för snabbt svar! Jag skall kolla den där tonen.  Annars får sista semesterdagarna gå till stranden.  Ha det gott!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt vackert. Bra sound och bra arr.
Bra allt.

Enda kreativa jag vill komma med: Gör den längre!  :D


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Låter bra det här.
Du känner inte någon, som kan spela såndär härlig gnällig folkvisa-fiol? Tycker en sådan skulle passa bra i början av låten. :wub:
www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernis: Längden är problemet. Hinner tröttna på allt vad musik heter vid ca två minuter. Thnx.
Alatar: Fanns en kille här som spelade fiol och nyckelharpa tror jag. Han försvann till Norge och jag har inte sett till honom sedan dess. Bra tips. Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Läckert.....

Detta är ju skön sommarmusik. Lätt avslappnat och fräckt och bra spelat. Gillar din gitarrfigur. Om du inte har motivationen att göra en så bra låt klar hade jag bjudit in till samarbete. Det skulle kanske kunna väcka dig och få en otroligt fin låt att bli ännu bättre.

/Göran


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fattar inte hur jag lyckats missa den här... otroligt skön musik att lyssna på! Mera! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
palm: Tack Göran! Du får gärna brottas med denna om du vill. Det finns absolut utrymme för förlängning. PM till dig!  :)
Jocke: Fattar inte hur jag kunnat missat ditt svar.  :wub: Är ju som att väckas imorgon av någon som intygar att jag har en semestervecka kvar.  :o :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Urläckert så här i gryningen, säkert annars oxo. :D
Flyhänt akkespel som inte går av för hackor och läcker ståbas..
Mums.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det är en riktigt liten god-bit, det här. Gillar hur intensiteten diskret byggs upp framåt en till en och en halv minut. Sen är det något parti där gitarren spelar en lugnare grej men jag upplevde att pianot spelar en onödigt snabb slinga samtidigt.

Skön väv av musik!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bjurte: Tackar, tackar å Rattles vägnar också!
MaxB: Jo pianisten kunde lugnat sig där också tycker jag. Max-tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Härligt lir. Gillar också ståbasen skarpt men tycker att den "slår igenom" lite för mycket då och då. Lite, lite kompression?