Kontrollrummet

Henric Svensson - Sleepwalking

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

Sleepwalking

LÅTNAMN: Sleepwalking
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE:Jazz
LÅTLÄNGD:3:54
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3


Bas Yamaha TRB 5 P II - Mark bass studio, använt en "jazzbas preset"

Trummor EZ drummer The Classic - Trumset uppmickat med fyra mickar

Piano - Ivory - Jazz Steiner

Orgel B4:an

Gitarr - Fender Telecaster - Kompljud från Amplitube, sololjud TH2

Låten är inspelad och mixad i Sonar 8.5

Vad tycks om mixen???
« Senast ändrad: 21.02.2016, 09:50:14 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice groove!
Tycker saxofonen har för mycket diskant och saknar bas men det kanske finns anledning till det?
Skönt gäng!
« Senast ändrad: 21.06.2013, 21:40:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Nice groove!
Tycker saxofonen har för mycket diskant och saknar bas men det kanske finns anledning till det?
Skönt gäng!

Har ökat basen på saxen - håller med var nog lite i tunnaste laget... B)
Har sänkt intropianot och försökt att få det att låta lite mer "okomprimerat"
Minskat reverbet på sologitarren och lite andra småtrix - tack för kommentar! :rolleyes:
« Senast ändrad: 22.06.2013, 09:57:03 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det här är kompetent genomfört av hela bandet  :rolleyes: och de individuella instrumentalisternas prestationer är lysande men sådan här musik är inte riktigt min grej... jag tar nog min drink hemma lite för ofta!  :lol: Mixen låter balanserad och lagom avmätt för att inget egentligen ska sticka ut... Jag önskar (som jag skrivit innan) att du kunde finna en lagom bredbent och raspig sångare som kunde pigga upp det lite genom att lite halvt bakfull, med skjortan felknäppt och hängande lite utanför framföra ett epos med en lite humoristisk twist!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

Tycker det här är kompetent genomfört av hela bandet  :rolleyes: och de individuella instrumentalisternas prestationer är lysande men sådan här musik är inte riktigt min grej... jag tar nog min drink hemma lite för ofta!  :lol: Mixen låter balanserad och lagom avmätt för att inget egentligen ska sticka ut... Jag önskar (som jag skrivit innan) att du kunde finna en lagom bredbent och raspig sångare som kunde pigga upp det lite genom att lite halvt bakfull, med skjortan felknäppt och hängande lite utanför framföra ett epos med en lite humoristisk twist!  B)

Kul att du gillar Sven Swingers! :lol: Det där med att skriva texter och sjunga är inte min grej - men om det är någon som är sugen - be my guest!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nä, jag håller med - det är svårt att skriva bra texter och framföra dem övertygande. ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kan nog inte ge dig så konkret feedback, för jag lyssnar aldrig på sån här musik...men nu när jag hör denna så undrar jag faktiskt varför?? För det här var ju heelsköönt att lyssna på!!
Plinkar på en låt...


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Förresten har du glömt skriva ditt namn/alias i trådhuvudet  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Kan nog inte ge dig så konkret feedback, för jag lyssnar aldrig på sån här musik...men nu när jag hör denna så undrar jag faktiskt varför?? För det här var ju heelsköönt att lyssna på!!

Tack för det!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Förresten har du glömt skriva ditt namn/alias i trådhuvudet  ;)

Nu är det fixat!  :wacko:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt sväng och mycket kompetent framfört! Härliga jazzharmisar.
Tycker sax-ljudet kunde varit lite "varmare" och att crash-cymbalen kunde sänkas en aning.
I övrigt fin mix.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Skönt sväng och mycket kompetent framfört! Härliga jazzharmisar.
Tycker sax-ljudet kunde varit lite "varmare" och att crash-cymbalen kunde sänkas en aning.
I övrigt fin mix.
/Asti

Sax är svårskruvat tycker jag...mycket beror ju på tonen man får när man blåser, ytterst individuellt det där, låter nog ungefär sisåhär när jag blåser...angående trummorna är det första testet med EZ drummer classic...tycker själv det ska skramla på lite grand i denna typen av musik! Tack för din kommentar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Avslutar detta projektet traditionsenligt med ett litet youtubeklipp med kort jag tagit själv!

IQ7lA&index=8


Tack för alla kommentarer - dom värmer i ett spelmanshjärta! :wub:
« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:44:20 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Så skön låt, och vilket suveränt orgelsolo.
Du sköter instrumenten och mixen  på ett
shysst och fint vis (oh, nu kommer pianosolot igen, blev tvungen att lyssna om -suveränt, gitarr-såå skönt sound)
Jazzen är sammanhållen, allt fungerar modalt, temat, låtens head är underbart....
Du kan blåsa sax !!!! och lira bas också....!!!!!!!
Gillar att mixen är jazzigt torr, tycker att jazz och jazzfusion skall mixas så och att man väljer ljud därefter..
Du lyckas bra. Låter proffsigt utan att bli tråkigt.....
Suveränt jobb, Henric !!!!

mvh

« Senast ändrad: 25.06.2013, 20:29:15 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Så skön låt, och vilket suveränt orgelsolo.
Du sköter instrumenten och mixen  på ett
shysst och fint vis (oh, nu kommer pianosolot igen, blev tvungen att lyssna om -suveränt, gitarr-såå skönt sound)
Jazzen är sammanhållen, allt fungerar modalt, temat, låtens head är underbart....
Du kan blåsa sax !!!! och lira bas också....!!!!!!!
Gillar att mixen är jazzigt torr, tycker att jazz och jazzfusion skall mixas så och att man väljer ljud därefter..
Du lyckas bra. Låter proffsigt utan att bli tråkigt.....
Suveränt jobb, Henric !!!!

mvh



-Tackar ödmjukast för alla superlativ!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tittade på youtube-klippet. Fina bilder. Majstången vid möllan t ex...
Helskön låt! Mycket energi och kunnande i detta. Cocktail-piano-introt och sen...bang! Härligt ös.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Tittade på youtube-klippet. Fina bilder. Majstången vid möllan t ex...
Helskön låt! Mycket energi och kunnande i detta. Cocktail-piano-introt och sen...bang! Härligt ös.

-Tack för det, kul att du gillar! Möllan är fotograferad i Skabersjö utanför Svedala under en mc-tripp, brukar ta med kameran ibland!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Usch, det är inte bra att höra folk som spelar så bra som du, man inser att man ju knappt vågar skicka in något efter det. Låten i sig tillhör en genre som jag inte är så hemma i i och för sig (bortsett från det man stött på då jag lyssnat på Steely Dan osv), men det är så bra gjort så man kan ju inte låta bli att tycka om det. Att genren är lite främmande för mig betyder egentligen mest att det känns lite förmätet att komma med synpunkter, det här är ju något som du helt klart behärskar fullt ut själv. Såg att det fanns folk som hade synpunkter på tempot, jag tycker absolut att låten kommer till sin rätt i den här lunken, solona får breda ut sig och det skulle rätt lätt kunna kännas stressat annars. Lyssnar gärna på mer du gjort och din SC-sida är ju rätt fullmatad.


Utloggad Henric

Usch, det är inte bra att höra folk som spelar så bra som du, man inser att man ju knappt vågar skicka in något efter det. Låten i sig tillhör en genre som jag inte är så hemma i i och för sig (bortsett från det man stött på då jag lyssnat på Steely Dan osv), men det är så bra gjort så man kan ju inte låta bli att tycka om det. Att genren är lite främmande för mig betyder egentligen mest att det känns lite förmätet att komma med synpunkter, det här är ju något som du helt klart behärskar fullt ut själv. Såg att det fanns folk som hade synpunkter på tempot, jag tycker absolut att låten kommer till sin rätt i den här lunken, solona får breda ut sig och det skulle rätt lätt kunna kännas stressat annars. Lyssnar gärna på mer du gjort och din SC-sida är ju rätt fullmatad.

-Först och främst tack för en jättefin kommentar, blir nästan religiös!  :lol:

-För det andra skulle jag vilja säga att när det gäller musik, och framför allt musikalitet, tror jag att det är viktigt att komma ihåg att det är någon form av "inre resa" (låter flummigt och jag hatar flumm!  :angry:) som varje musiker måste göra/gör! Saker som personlig mognad, ålder, olika händelser i livet som satt sin prägel på individen formar också vad Vi blir musikaliskt! I denna oerhört naiva värld Vi lever i idag är det viktigt att försöka hitta sitt musikaliska jag, när man lyssnar på andra ska man försöka att tänka, kan jag göra likadant fast med min egen prägel! Eller kort och gott använda det man hör för att försöka att utvecklas!  :P I min ungdom när jag turnerade flitigt i "dansbandsträsket" tävlade jag mot mej själv för att "höra"  vilken tonart pausmusiken spelade i, detta ledde till att jag fick ett välutvecklat "relativt gehör"!

Såg för övrigt att du är nykommling här - välkommen hit! ;)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trummorna låter lite hårda, crasharna är jobbiga mot örat. Kanske mjuka upp dom med eq eller nåt?
Det som spelas s.a.s live är väl bara guran, basen - och saxen?
Ok, erkänner att detta är inte min hemmaplan även om jazzen är tämligen snäll. Måste vara grymt svårt att få till ett sväng men du lyckas rätt bra
Gillat att du direkt går in och fixar till sådant som andra har synpunkter på och som du instämmer med.
Jag har en känsla av att du har fler strängar på din lyra, som man säger. Ska bli intressant att höra nåt annat. Brist på musikalitet saknar du då inte.


Utloggad Henric

Trummorna låter lite hårda, crasharna är jobbiga mot örat. Kanske mjuka upp dom med eq eller nåt?
Det som spelas s.a.s live är väl bara guran, basen - och saxen?
Ok, erkänner att detta är inte min hemmaplan även om jazzen är tämligen snäll. Måste vara grymt svårt att få till ett sväng men du lyckas rätt bra
Gillat att du direkt går in och fixar till sådant som andra har synpunkter på och som du instämmer med.
Jag har en känsla av att du har fler strängar på din lyra, som man säger. Ska bli intressant att höra nåt annat. Brist på musikalitet saknar du då inte.

Spelat bas,gitarr,piano, orgel och altsax själv - trummorna är EZ drummer Classic - ett trumset uppmickat med 4 mickar baskagga, virvel samt två överhängsmickar! Där är bra drag i crasharna som Asti också kommentarde, en smaksak det där, behövs en hel del skrammel i en sån här låt tycker jag! Som det känns nu är jag klar med projektet och ska försöka komma igång med något annat roligt!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!