Kontrollrummet

Sigmunds - I'm with you

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
LÅTNAMN: I'm with you
ARTIST/GRUPP:  Sigmund
GENRE: Seig rock
LÅTLÄNGD: 7:21
KOMPOSITÖR: Jeg
PRODUCENT: Jeg
EV. MEDVERKANDE: No
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Frugan liker sega mörka låter så jeg skrev denne til henne.
Yes, den er sikkert for lang, men jeg likte stemningen på slutten og lot "bandet" holde på  :)
Fint med tilbakemeldinger på det meste.

all those familiar things that you do
all parts of whats makes it true
those little things surrounds me and you
those little things reminds my love for you

Ooh, Ooh, I'm with you

steps in the hall, changes it all
when you walk into this room
steps in hall, makes me remember it all
and I know I'll see you soon

like a beatup old cover song
sung by a drunk by the fire
you know it can't ever go that wrong
you got my dedicated desire

like a short and undressed poem
I'll be on my knees
if you need to you can tell them
I'm glad you're with me


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag håller med frugan din,jag gillar också sånt här  :)

Av mig får du fem flytande oljeborrtorn av fem möjliga.

Skall jag klaga på nåt så ligger virveln/snare lite lågt mot guran som känns lite för dominant i ljudbilden innan sång.Komp guran under sången ligger lite lågt.

Norge kan rocka,inte bara sånt där kåntry smet - grymt bra  :D

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt lirat, bra låt. Om jag nu måste vara lite gnällig, vilket är synd när det gäller en så bra produktion, så är sången något för stark, men bara precis i början. Sedan tycker jag gitarrerna har för mycket reverb överlag. Kanske är det en smaksak, kanske passar det på en lite mörk stämning. Annars jättebra låt, jobb och text.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar soundet och låtidén. Jag blir inspirerad och tänker: - en sån vill jag också göra, varför har jag inte redan gjort en sån här?

Reverb-orgel till vänster - vid 325 och 380 (bland annat) finns några höga toner som blir vassa i min lyssning. Kanske bara i mina lurar som har för mycket diskant?
Visst använder du svajarmen då du spelar gitarrackorden? Det låter så där lagom mystiskt och stämningsskapande och jag gillar det.

Gillar den här! 
« Senast ändrad: 20.06.2013, 11:55:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar stämningen i låten men den känns lite lång och tradig och inte mycket händer - sedan har jag hakat upp mig på kompgurans ljud den protesterar mina öron emot låter lite tråkig tror att det med ett bättre sound skull bli ett helt annat uttryck - men det är jag det :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En lugn och behaglig låt att lyssna på. Bra ljudbild på det stora hela. Väntade på gitarrsolot jag inte trodde skulle komma...men det kom till slut :) enligt min smak borde solot komma in tidigare. Sedan tycker jag att låten var för lång...men det är ju bara jag det :)

Men som sagt - en behaglig låt
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker du bygger upp en härlig mystisk stämning här - Johnny Cash möter Twin peaks... ;) Som flera andra skrivit är den lite lång och jag tycker den här låten förtjänar att arbetas igenom mera - kolla upp arret och mixen så kan det här bli riktigt riktigt bra! :)

Faller ihop lite konstigt vid 144... kanske fattas något eller så behöves det kanske ett break för att "ta ner" den så mycket efter "Ooh, Ooh, I'm with you"... en tanke kunde vara att lägga solot ovanpå repriserna av "Ooh, Ooh, I'm with you" mot slutet.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Mike:
Man tackar for oljeborrtorn :D  Jeg skal sjekke komp guran (regner med det er ak.gitaren) ved neste mix.

Roffe:
Takk for lyssning og tilbakemelding! Jeg vil nok ha mye reverb på gitarene her.


MaxB:
At du vil göra en sånn låt er et bra kompliment, tackar  :) Skal sjekke orgelet.
Yes, jeg bruker svajarmen på en Gretch duo jet..

Eddi:
Låten er nok for lang, men men.. Ak.gitaren bytes kanskje med en annen med litt mjukare lyd.

Gurano:
Tackar :) Jepp, lang låt. Det er nok en av grunnene til at jeg venter med solot..

Jocke:
Tusen Takk :) Får se hvor mye jeg orker å holde på før den blir "lagd på is".. "Fallet" ved 144 var for å skape litt variasjon med et "tunnare" komp.. Solo sammen med refrenget kan være en god ide.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke:
Tusen Takk :) Får se hvor mye jeg orker å holde på før den blir "lagd på is".. "Fallet" ved 144 var for å skape litt variasjon med et "tunnare" komp.. Solo sammen med refrenget kan være en god ide.


Jag vet hur det är - ibland håller man på lite för länge för att det ska vara kul att fortsätta trots att det finns goda idéer...  Firar ni midsommar i Norge, för det är väl där du är? I så fall - ha det så trevligt och ta det lugnt! ;-) Kan ju vara bra för inspirationen att göra något annat en stund! ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark

[/quote]

Jag vet hur det är - ibland håller man på lite för länge för att det ska vara kul att fortsätta trots att det finns goda idéer...  Firar ni midsommar i Norge, för det är väl där du är? I så fall - ha det så trevligt och ta det lugnt! ;-) Kan ju vara bra för inspirationen att göra något annat en stund! ^^
[/quote]


Ja, når man har gjort den første mixen er det mer fristende å hoppe over på neste låt enn å fortsette att fila.. Holder som regel på med flere låter samtidig for å "lufte huvudet".

Vi er ikke like flinke til å feire midtsommar i Norge. Vi har 17. Mai, dere har midtsommar. Sverige vinner når vi snakker om sild og nubbar  :D Uansett, jeg bor 5 min fra svenskegrensen så man kan alltid reise over..


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Citera

Jag vet hur det är - ibland håller man på lite för länge för att det ska vara kul att fortsätta trots att det finns goda idéer...  Firar ni midsommar i Norge, för det är väl där du är? I så fall - ha det så trevligt och ta det lugnt! ;-) Kan ju vara bra för inspirationen att göra något annat en stund! ^^


Ja, når man har gjort den første mixen er det mer fristende å hoppe over på neste låt enn å fortsette att fila.. Holder som regel på med flere låter samtidig for å "lufte huvudet".

Vi er ikke like flinke til å feire midtsommar i Norge. Vi har 17. Mai, dere har midtsommar. Sverige vinner når vi snakker om sild og nubbar  :D Uansett, jeg bor 5 min fra svenskegrensen så man kan alltid reise over..

Hoppas någon gång få uppleva Norge den 17:e maj - det ser fantastiskt härligt ut! :) Det är ju lite egendomligt att svenskar, som annars uppfattas som så korrekta och formella, rent av lite stela,... super ner sig till apstadiet för att fira denna forntida tradition när solen står som högst på himlen...  :rolleyes:  :lol: Jag bor 5 min från Norje (byn där Sweden Rock är) men har inte märkt av något firande 17:e maj... Nu lägger jag ner musiken och önskar dig en trevlig helg - med eller utan sill och nubbe! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
17 maj i Norge är egentligen helt galet - alla som kan gå ska ut o fira och det är så det görs. Norge stängs - poff - festen tar över - och det är knappast så mycket supande som vid svensk midsommar utan mer fokus på parader och flaggviftning och superbra musikkårer av olika slag. En fantastisk stämning oavsett väder. (sa han som firat otaliga 17-maj i Norge)

Edit: Sveriges nationaldag är ett stort fett skämt i jämförelse - borde förbjudas faktiskt
« Senast ändrad: 20.06.2013, 17:22:03 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Edit: Sveriges nationaldag är ett stort fett skämt i jämförelse - borde förbjudas faktiskt

När firas den?  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med vibbar av Chris Rea/Isac!
Det enda jag har att anmärka på är att orgeln till vänster är lite för stark
och att låten är för lång. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Takk Asti, ingen dårlige referanser du kommer med :)

Jeg vet den er for lang, men klarer jeg å korte ned, skulle nok hatt en streng produsent..


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tjenare Sigmunds !!!!
Första låten jag lyssnar på som du gjort
och musik och sång är angenäm att lyssna.
Smeker trumhinnorna bra.... :)
Mixen är okey. Låten är kanske litet lång, jag tror att Gurano´s ide om att lägga solot tidigare
i låten kan bryta litet och skapa en spännande variation som gör det lättare att fortsätta lyssna.
Gitarrerna är bra b t w.. Sköna...
På det hela taget - en bra låt du har här, Sigmund´s...


mvh

Edit; jag menar inte det sista avslutande solot nu utan det starx efeter mitten - det sista solot kunde gärna fått vara längre för det är så bra !!!!  :)
« Senast ändrad: 25.06.2013, 20:37:47 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jätteskön låt! Får lite Chris Rea-vibbar av denna, lite soft, mörkt, mystiskt...
Kunde varit hälften så lång bara då det blir lite upprepande efter en stund  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Hei pxm & Plinka:

Takk for lyssning og tilbakemelding. Hyggelig at dere liker låten  :)

Låten er for lang og jeg har en ny versjon som slutter rett etter siste refreng, men jeg må tugga lite mer för jeg eventuelt gjør flere "innhogg"..


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Svajarm!
Påminner lite om Chris Isaac som sagts.
vid 150 blir det lite konstigt med orgeln. Vet inte vad tanken är där, kanske omväxling?
Eftersom det inte händer nåt nytt, ett b-tema, ett stick e.dyl. känns det som att låten borde ta slut snabbare.
Sången kanske lite hög och borde kanske kapas lite i nedre basregistret. Softas till lite.
Skön låt men saknas en bra refräng.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Chris Isaac-läge som sagt. Tycker du förmedlar den känsla du skriver om i denna. Mixen saknar diskant eller också är det mina öron. Svårt att hålla intresset för låtar som kör harmisarna om och om igen. Få som klarar det. Neil Youngs Hurricane är väl en sådan och en hel del, men inte alla, Dylanlåtar. Gitarrsolot på slutet gillas för den försöker men  tror det behövs någon form av B-tema eller stick i denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Tokai:
Synes "Oh I'm with you" holder som refreng, men kan nok være at den trenger et stick eller noe for å bryte opp. Prøvde å skape litt omveksling ved 150 ved at orgelet kommer inn alene..

equality:
Saknar diskant säger du, hmm.. Gitarrsolot på slutet som gillas er nå kapat bort :), men jeg kanskje skal spille inn noe lignende tidligere i låten..

Takk båda for lyssningen, skal fundera mer mens jeg ser utover medelhavet med en ozo i handen  B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den är bra. Lite lång dock.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hjälp vilken bra låt!
Du kommer verkligen igenom!
 :wub:
Det jag kom att tänka på är Leonard Cohan "Suzanne", och det har ju gått ganska bra för Leonard Cohan. Eller varför inte Nick Cave and the bad seeds, "Where the wild roses grow"
:rolleyes:


Vilken nivå på kritiken vill du ha?
Siktar du på perfektion eller är du nöjd med att ha lite kul

Till exempel, ibland sjunger du med brytning (låter lite norskt, men definitivt nordisk)
Men det spelar ju ingen som helst roll, låten är ju jättebra och din röst vacker, sången ren och klar iallafall - det är bara om du siktar på perfektion som några få ord behöver sjungas om.
Alltså tänkte jag hålla tyst om sådana petitesser såvida du inte siktar riktigt högt.

Undrar
Josef
« Senast ändrad: 08.07.2013, 10:06:52 by Altsax »


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Skön låt! Jag tillhör dom som gillar när en ackordföljd tuggas om och om igen och det blir en högre intensitet efterhand, så känns det här i slutet, därför har jag inget problem med längden av det skälet, däremot tycker jag också att låten kanske kunde ha brutits upp genom att efter exempelvis "Ohh, Im with you"-frasen lägga in en sologitarr ungefär så som Dire Straits gör i Brothers in arms. Med risk då förstås för att låten skulle bli ännu längre.... :) Men det gör inte mig så mycket som sagt. Kanske kan du också använda orgeln lite mer, vad ska jag säga, arrat? Tex genom att lägga ackord under "Ohh, Im with you"-frasen för att markera ut denna lite starkare. Ja, det är små invändningar, tycker om att lyssna på låten så här en lugn sommarmorgon.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag kommer att tänka på "Wicked Game" när jag hör denna. Bra sång, personligt. Tycker att uttalet är neutralt nog, det kanske finns men jag störs inte av någon brytning.

Jag hittar en del som (jag tycker) kan göras bättre...
Tempot känns någon BPM för sakta, i första versen låter det som att du vill sjunga och spela snabbare än trumgrunden. Trummorna låter inte helt tajta, men de låter stundom som att de är spelade på ett akustiskt set, i andra stunden som färdiga beats från Ez vintage.

Jag tycker acken får för lite plats, den vänstra elgitarren för stor. Och basen tappar ton ibland, blir tyst när man förväntar sig en markering.
Lite dämpat sound över lag, jag tror det beror på att instrumenten du har valt saknar presence, inte att inspelningen eller mixen är dålig. Men acken borde ju ha lite skimmer.
DON'T PANIC


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Dividend
Thank you

Altsax
Tackar, Cohen og Cave er jo bra "gubbar".
Nivå på kritik, tja, legger man ut låter så får man jo tåle alt :)

Frasseman
Takk for lyssningen, kul at du liker låten. Tar med meg din kommentar til neste mix

Rattlesnake
Takk for utfyllende tilbakemelding, får se litt mer på det etter semestern.



Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön soft låt Sigmund!.  :) Vill du utveckla den o ha den så som den är i längd så en duett med nån tjej kanske ett alternativ? Ni altinerar varannan vers?..ihop nån refräng?...rock on  B)
« Senast ändrad: 09.07.2013, 12:11:40 by Marsall »


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Skön soft låt Sigmund!.  :) Vill du utveckla den o ha den så som den är i längd så en duett med nån tjej kanske ett alternativ? Ni altinerar varannan vers?..ihop nån refräng?...rock on  B)

Takk marsall  :) Sluttversjonen blir nok kortere. En tjej på kör, eller til og med duett er ingen dårlig ide, vi får se..