Kontrollrummet

Roffe H - Tula hem och Tula vall (med sång av Marre) nya stämmor 130807

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Tula hem och tula vall
ARTIST: Roffe H & Marre
GENRE: Jazz/folkvisa
LÅTLÄNGD: 3:07
KOMPOSITÖR: trad. ev. bearbetad av A. Tegnér
MEDVERKANDE: Marre på sång
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

--------------------------------------------------------------------
Tula hem och tula vall

Tula hem och tula vall, tula långt åt mossen
Kål fick jag när jag kom hem, kål fick jag i påsen.
Mjölken var båd gul och blå, osten såg jag lite å´ smöret smakte jag aldrig.

Denna låt har jag mycket lite information om, varifrån den kommer och vem den är efter? Mycket tänkbart är det en gammal ”vallåt”, en del menar att den tonsatts, eller i alla fall bearbetats, av Alice Tegnér? Någon som vet mer?
I så fall lite fakta: Alice Tegnér född 1864, död i maj 1943. Lärare och kantor. Mest känd för sina barnvisor och samlingen ”Sjung med oss mamma”. Samarbetade mycket med Elsa Beskow. De träffades troligen genom Nathanael Beskow (präst och folkbildare) som predikade i Djursholm kapell där Alice var kantor.

Tack Marre för din fina sång, har försökt att kompensera för det svaga rumsljudet i den senaste mixen (men svårt)
/Roffe H

Är nu tillbaks från semester och lägger upp senaste versionen med nyinsjungna stämmor av Marre (130807)
« Senast ändrad: 07.08.2013, 17:23:45 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här måste väl betraktas som en klassiker i vår svenska kulturskatt? Det är inte mycket sånt jag annars lyssnar på men i er förnämliga tolkning blir det riktigt angenämt - bra gjort! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Jocke, roligt att du gillar. Den var inte helt lätt...men kul att göra :)
Är det bara du och jag på KR idag?  :lol: / Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack Jocke, roligt att du gillar. Den var inte helt lätt...men kul att göra :)
Är det bara du och jag på KR idag?  :lol: / Roffe H

Jag är inte så svag för den där värsta värmen på dagen och som av en händelse blev jag inviterad att spela lite gitarr på en låt vilket passade mig utmärkt! ;-) Tror de andra är ute och njuter av sommaren... jag ska kika på solnedgången lite senare!  :rolleyes:  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag är också här,
Marre låter lite borta. Dels lite för långt bort från miken, men också i volym. Fast det hörs ju vad hon sjunger, men mer närhet önskas. Tror nyinspelning av sång är det enda.
Fin visa är det. Tycker det känns lite otajt emellanåt, konstigt för det är väl BIB? Kan inte sätta fingret på det.
Tula= gå/gick? Vilken dialekt är det? Låten och texten speglar väl rätt bra fattig Sverige. Bra att bli påmind vi bortskämda skitar.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Tokai, visst är du där!  :)
Ja visan speglar verkligen fattigsverige. Tack för givande kommentarer. Har försökt att rätta till rytmen samt Marres sång, (försökt att komma närmare. med inte lätt) Men försöka duger, annars får hon gärna sjunga om senare om hon vill. Jag lägger upp den senaste verren snart, högst upp i tråden.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Roffe för en fin mix B)

Trots inspelningsförhållanden för min del och en hög tonart känns det fint så här :rolleyes:

Underbar vall-visa som min mormor sjöng för mig när jag var liten.
Den har en särskild betydelse för mig.

Skön midsommar :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Marre! Har gjort vad jag kunnat...hoppas du tycker den blev bättre nu.  :) Midsommar på dig också!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Mycket trevligt  :)
Tre linjer tekst kan også holde..
Behagelig musikk til morgenkaffet, bra lirat. Det kan være feil da jeg nå bare sitter med PC höytalere, men synes sangen og bandet ikke helt er i samme rom. Kan være klangen på vokalen, eller at den er for høy, eller så er det bare mine skithögtalare..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Soft sommarmusik!
Ja, den här har jag speciella minnen med också. Marre ville sjunga den och ingen annan än Larsson lyckades leverera ackorden på gitarr.
Mmmm, minnen och gammal svensk musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för att ni lyssnar, känner att jag inte kan göra så mycket mer med denna låt vad göller ljuddbilden, så den får vandra vidare som den är. Får satsa på nya projekt.
Trevlig sommar, nu tar jag semester.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ny version 130807.
Nu är jag tillbaks från semestern och kunde inte låta bli låten när jag fick nya stämmor som låter så bra från Marre, tycker det gjorde "susen"!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Stämmorna sitter Marre..

Nu är nog den här fulländad :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ny version 130807.
Nu är jag tillbaks från semestern och kunde inte låta bli låten när jag fick nya stämmor som låter så bra från Marre, tycker det gjorde "susen"!
/Roffe H

Stämmorna sitter Marre..

Nu är nog den här fulländad :)

Tack mina herrar ^_^

Jag kände att det behövdes lite stämsång på den här.

Underbara gamla vall-visa, så skön att sjunga till, och ditt arr Roffe, är suveränt, enkelt men så svängigt :rolleyes:

Skulle vara kul att jazza upp andra gamla fina visor, det finns ju så mycket..Roffe? B) :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt -snyggare! :) Jag tror ändå att vår folkmusik har satt sig i generna... Hade otroligt svårt för fiolgnissel och dragspel men när jag fick höra Kebnekajse och Jan Johansson förmådde jag ta den till mig och tycker faktiskt om musiken. Tycker det här är en underbar retrospektiv uppgradering som är mycket angenäm lyssning! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ett fint arv sprungen ur den "Svenska Synden"  :unsure: f'låt det "Svenska Vemodet"  :D
Tror att våra svenska gener går igång på dessa mollstänkta melodier, själv älskar jag sånt, bara det inte blir Dragspel i dur.. :wacko:
Ni gör en mkt fin och skön tolkning båda!!
Skön Depp...
« Senast ändrad: 08.08.2013, 14:19:52 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
För mig låter detta "svenskt" å jag har nog mest bara finska gener men jag gillar detta för det  :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Jocke, bjurte och Space:
Detta med gener är intressant, vi har dessa mollgener i både Sverige och Finland tror jag, det lite karga och mörka. Vackra låtar är det och folklåtarna är en riktig skatt att ösa ur antingen man vill rocka eller jazza. Nordisk blues kanske?  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Jocke, bjurte och Space:
Detta med gener är intressant, vi har dessa mollgener i både Sverige och Finland tror jag, det lite karga och mörka. Vackra låtar är det och folklåtarna är en riktig skatt att ösa ur antingen man vill rocka eller jazza. Nordisk blues kanske?  :)
/Roffe H

Instämmer, visst finns det ett nordiskt vemod, vi går igång på dessa moll-harmonier. Jag är oxå väldigt förtjust i finska toner, både folksånger och finsk tango t ex.

Nordisk blues har gjorts flera ggr för min del, med Space och Mahan. Väldigt trevligt att göra oxå :rolleyes:

Tack Roffe för ditt fina arr här!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Plinka :P

Tack!

Plans of taking over the Forum...under construction :lol:  ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan