Där är huvvet på spiken värme=bov. Nåt som jag oxå har struntat i helt är lådorna, typ bästa billigaste som funkar. Jag har alltid oxå alltid innan video tiden kört fläktlöst grafikkort men av olika anledningar så funkar det inte längre. Mer kräm i grafiken = mer värme osv, alla bäckar små och man har ett problem som kanske är svårdefinierat.
Även enklare lådor brukar ha plats för n extra fläkt - min har en men hur de tänkte när de vände den uppåt vet jag inte...

Däremot verkar någon ha klurat till på luftriktningarna inne i den. För första gången efter 3 år tog jag fram dammsugaren för att städa ur lite. På luftintaget satt en massa damm men när jag öppnade var det närmast kliniskt rent... (enda stället då

)
Så här års betyder inomhustemperaturen en hel del - när solen står på kan det lätt bli 28-30 grader inomhus och då går fläktarna för fullt utan att det egentligen hjälper ett dugg...

Det funkar rätt bra att hålla stängt dagtid och öppet på natten samt dra ner persienner och dra för gardiner mot solen för att isolera ut värmen. Jag brukar kunna hålla temperaturen på c:a 23-24 även de varmaste dagarna på det sättet - både jag och datorerna mår bättre!

En liten AC kostar inte så mycket och att sänka temperaturen 3-5 grader drar inte så mycket ström heller... Det betyder mycket för driftsäkerheten och fläktarna går lugnare och stör inte lika mycket!