Kontrollrummet

Metronomen dog! Hjääääälp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

Jag hade massa strul med ljudkortet så jag uppdaterade till senaste drivisarna. Nu funkar ljudkortet men helt plötsligt funkar inte metronomen i Cubase SX 3. Har varit in på metronomens inställningar och även sync setup. Men jag har ingen aning hur de SKA vara inställt, förut bara funkade det utan pill. Om Du har cubase SX 3. Hur är din metronom inställd under transport/metronome setup?

Ytterst tacksam för hjälp!


Utloggad tsmalmbe

Det finns en knapp som stänger av metronomen, jag har ofta tryckt fel och varit utan metronom. Kommer inte ihåg vilken knappo dock. Det andra är att se till att du har inställningarna under "studio" i connection korrekt, att metronomen outputtas till rätt utgång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lonewind

Det finns en knapp som stänger av metronomen, jag har ofta tryckt fel och varit utan metronom. Kommer inte ihåg vilken knappo dock. Det andra är att se till att du har inställningarna under "studio" i connection korrekt, att metronomen outputtas till rätt utgång.

De knappar jag vet hör till metronomen är rätt inställda. Kanske finns någon jag inte känner till. Hur ska det stå under connections/studio för att det ska vara rätt? Just nu är det mina kanal 1 och 2 (vänster+höger) som finns listade det. Känns rätt men vad vet jag?


Utloggad tsmalmbe

Jahadå. Det som skall vara under studio är de outputtarna du normalt har som lyssning. Tyvärr kommer jag inte på några andra goda råd just nu på rak arm.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lonewind

Jaha, och nu kom den bara tillbaka och jag har inte en aning om vad jag gjorde som fick det att funka. Kul  :huh:!
Tack tsmalmbe för hjälpen. Indirekt var det ändå tack vare dig den kom igång igen.


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Låter som en helt vanlig dag med Cubase!  ;)

Jag använder en egen sampling av en klassisk metronom som jag väljer
i metronome-setup. Ungefär en gång var tredje månad har Cubase själv
tagit bort den. Jag har slutat att bli upprörd. Det är bara att ladda upp
samplingen igen och spara på nytt, och se hur länge det funkar...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens

Låter som en helt vanlig dag med Cubase!  ;)

Jag använder en egen sampling av en klassisk metronom som jag väljer
i metronome-setup. Ungefär en gång var tredje månad har Cubase själv
tagit bort den. Jag har slutat att bli upprörd. Det är bara att ladda upp
samplingen igen och spara på nytt, och se hur länge det funkar...
Jag säger detsamma.. med en modifiering: låter som en helt vanlig dag med steinberg!!!

vi hade görmkt problem med metronomen i en polares studio, där han kör med nuendo.. den låg efter HELA tiden. o inte att man kan spela med det, utan den gick fel tempo och i baktakt. så när inräkningen började blev det: tictictictic, paus o tic o tic o tic..
skitdrygt. så tog LM7:an o kastade in ett rimshot. gick på några sekunder, men skitdrygt att metronomen inte funkade som den skulle.. vi ställde in allt som kunde ställas in, men inget funkar.. tur att jag inte belastar mina datorer med steinbergs skit!!  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Soundborn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Steinberg är inte skit.
Cubase är inte skit.
Nuendo är inte skit.
Bara för du inte kan behärska ett bra program så är det inte programet som är skit.
Jag skulle nog mer tippa på "skit bakom spakarna".


« Senast ändrad: 12.08.2007, 07:00:38 by Soundborn »
www.soundborn.com


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil

Låter som en helt vanlig dag med Cubase!  ;)

Jag använder en egen sampling av en klassisk metronom som jag väljer
i metronome-setup. Ungefär en gång var tredje månad har Cubase själv
tagit bort den. Jag har slutat att bli upprörd. Det är bara att ladda upp
samplingen igen och spara på nytt, och se hur länge det funkar...

Men det är väl bara och lyfta luren och ringa supporten?
Har själv aldrig behövt ringa MI7 för support men hört att de är väldigt hjälpsamma och kunniga, vet att de är reggade här på Forumet oxå!

Om jag hade haft de problemen som ni beskriver så hade jag aldrig funnit mig i att programet inte funkar som det är tänkt!

Jag köpte mitt SE3 för under 1500:- och bara att veta att om jag får nåt strul så får jag hjälp gör att jag anser att jag har gjort ett väldigt bra köp  ^_^
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar