Kontrollrummet

Epiphone Thunderbird

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Funderar på att införskaffa en bas och är sugen på en Epiphone thunderbird. Blev sugen på den efter att hört en Gibson thunderbird på en livespelning. Tyvärr har jag inte budgeten för en Gibson. Men någon som har något negativt/positivt att säga om Epiphones Thunderbird bas? Hur står den sig mot andra basar i samma prisklass?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag kan inte svara för just det instrumentet, och för övrigt är variationen mellan exemplar oftast så pass stor att det aldrig går att säga något säkert, men jag måste säga att Epiphone i allmänhet gör helt ok grejer för sitt pris. Men det är klart att det inte är samma sak som en riktig Gibson. Den kommer inte låta likadant och den kommer inte kännas likadant. Men det är bara att testa och se.

Själv gjorde jag ett AB-test av min Epiphone G400 från 99 och Gibson SG från 2000 (som på ytan är nära på identiska) för att se om SG:n verkligen var värd 4 ggr så mycket... Epiphonen låter väldigt bra men är mil ifrån den riktiga när det kommer till outputnivå och transientrikedom och den billigare är mycket smäckigare, sämre pottar och mickväljare, inte lika välbyggd.
Men på vissa sätt kunde jag ändå föredra ljudet ut Epiphonen, det är mörkt och djupt och komprimerat.

Men det har väl inte så mycket med ditt val att göra... Testa och se om du gillar den helt enkelt!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Oavsett om man ska köpa en Gibson eller Epiphone så ska man när det gäller modellen Thunderbird alltid testa den med axelband i affären. De är nämligen väldigt framtunga vilket många kan tycka är jobbigt. Släpper man vänsterhanden åker halsen ner i marken. Speciellt med ett axelband av nylon, mocka eller sträft läder är bättre.

Epiphones modell skiljer sig ganska mycket från Gibsons. Den senare är byggd med genomgående hals bestående av ett niolagers laminat av mahogny och valnöt. De pålimmade vingarna på kroppen är av mahogny. Epiphonen har istället en lönnhals som skruvats fast i kroppen av al.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad kvist

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • the official asylum

Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Dom låter bra, men stort, passar mycket bättre i en trio med bara en gitarr än i ett större band då de lätt kan ta lite för stor plats i mina öron. Men som sagt, testa med axelband i butiken, vissa har inga problem med framtunga instrument men andra tycker det är jättejobbigt.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Dom låter bra, men stort, passar mycket bättre i en trio med bara en gitarr än i ett större band då de lätt kan ta lite för stor plats i mina öron. Men som sagt, testa med axelband i butiken, vissa har inga problem med framtunga instrument men andra tycker det är jättejobbigt.
När jag var på Gessle i somras så spelade Magnus Börjesson på en Gibson Thunderbird genom hela konserten och då körde de med tre gitarrer. Och då tyckte jag inte basen tog för stor plats. Snarare så att det var Börjesson som fick mig att fundera på en thunderbird.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Dom låter bra, men stort, passar mycket bättre i en trio med bara en gitarr än i ett större band då de lätt kan ta lite för stor plats i mina öron. Men som sagt, testa med axelband i butiken, vissa har inga problem med framtunga instrument men andra tycker det är jättejobbigt.
När jag var på Gessle i somras så spelade Magnus Börjesson på en Gibson Thunderbird genom hela konserten och då körde de med tre gitarrer. Och då tyckte jag inte basen tog för stor plats. Snarare så att det var Börjesson som fick mig att fundera på en thunderbird.

Min gamla bassist hade en Thunderbird och på små klubbgig lät den ofta för bumligt med vårt band. När den användes i en punktrio lät den dock helt rätt. Men som sagt, det här är mina helt subjektiva åsikter. Den kan mycket väl vara helt rätt för dig. Men det är skillnad på små källarklubbar i berg och betong och en stor sommarspelning med riktigt bra killar vid mixerbordet.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Jag har testat 4-5 st Epiphone Thunderbird men det var bara en av dom som jag gillade. Verkar vara lite ojämn kvalitet. Ett bra ex och intrimmat av någon som kan så är det en cool bas.
Höj eller stäng av!