Kontrollrummet

equality - Intevals

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Intevals
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: midifuskande folktrio
LÅTLÄNGD: knappt två min
KOMPOSITÖR: equality
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Fuskat med midi efter långt uppehåll där jobb och inspiritationsbrist lurat i vassen. Ringrostigheten skiner igenom både i komposition och mix. Kanske för monotont trots den korta låttiden? Tacksam för edra synpunkter. Glad sommar!

130605: Med era fina råd i ryggen, ny verre. Inte lika "funky" kanske men förhoppningsvis lite mer liv i pianoklinket.
« Senast ändrad: 06.06.2013, 01:53:51 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Först tänkte jag att det här måste han ju kunna fixa bättre flow på... eller göra ännu funkigare... men fann mig och tycker det här är skitkul att lyssna på! :) Jan Johansson möter Stanley Clarke!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finurlig melodi och avig rytm som ändå hittar tillbaka hela tiden.

Känns som att det låter som det ska, men något "riktigt" instrument hade piggat upp ljudbilden.

Spännande och lite ovanligt tonspråk. Bra!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Spännande och kul låt! På några ställen låter pianot aningen otajt.
Ett piano"ackord" på några väl valda ställen tror jag skulle förstärka harmoniuppfattningen....
Skitsnygg ståbas! Lite mer "rak" ride kanske också skulle stödja rytmen, som är lite halvknepig.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Låter väldigt svenskt

Bilden jag fick i huvudet var en grupp kvinnor och barn som klär midsommarstången - den är nästan klar
I bakgrunden jobbar männen med att lägga dansbanans golv,
Spelemännen har redan kommit, ivriga att få spela har två av dem, fiol och ståbas, redan stämt upp och kommit igång, varpå en av kvinnorna, med blomsterkrans i håret, tar några försiktiga danssteg tillsammans med sin dotter

Eller med andra ord
Det är väldigt försiktigt och har inte riktigt börjat. Men det är vackert och lovar mycket


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Denna var ju faktiskt riktigt mysig att lyssna på. "Finurlig melodi" var det nån som skrev, och jag tycker att den inspirerar till finurlighet, nästan så man förvandlas till en uppfinnare bara av att lyssna på den. Skulle du vilja bryta av med något så kanske en trumpet skulle väcka liv i den?  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Liker låten og lydbildet. Bra at du legger inn et stille parti för det vokser til igjen..


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn.. va alla gått och blivigt JAZZ-CATZ nurå !!
Fattar ni inte att det är Zyntharar som är den nya 'flugan'.. :D
Närå denna var riktig skön och alldeles härligt avig och finurlig som någon nämde, skön sommar lyssning.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja vad kul att di hittade till musiken igen Micke.

Ibland så behöver man en paus för annat,men det gnoler i huvudet hela tiden på oss låtskrivare/hobby musiker.Kul när man får ihop det snyggt,tycker du är på god väg här.Nåt ackord på pianot skulle sitta som Asti skrev,annars tycker jag det är snyggt och dansande läckert.Fin ljudbild också

Mike


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Så inni helvet bra
det räcker för mig

Kramar
att leva är att dö


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig jag gillar ståbasen till denna - rättfram och oknarrig. Och visst anar man JJ bakom klaviaturet. Bra :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Yes mycket JJ i detta
Skönt gung och rytm
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för alla goa svar!  :wub: Respons på dessa strax. Senfärdig ny version upplagd.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det var länge sedan jag kände mig så munter efter en lyssning som efter att ha hört den här! :) Önskar att jag hade begåvningen att åstadkomma så här underbara kulturkrockar! :)

För att vara lite mer specifik i min kritik så är det lite dålig tajming i melodin här och var... efter det lugna partiet kunde jag önska pianoackorden lite högre och efter det (mot slutet) lite kortare... men jag blir inte på sämre humör för det! :D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Känns lite osäkert i rytmen mellan pianot och basen i början. Sen när trummorna kommer in verkar det som allt faller plats för det mesta.
Har inte hört den första versionen så jag vet inte vad det funkiga bestod i. Men detta är fint ändå folkjazz eller nåt. Framförallt är det roligt att få höra ifrån dig igen!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jocke x 2: Skulle iofs vara kul att få till den funkigare, hur man nu gör det. JJ & Clarke kul! Försökte tajma lite bättre i version 2 men för mycket kvantisering går bort för mig, vet då inte till vilka 32-delar jag skall dra tonerna till och riskerar att tappa livekänsla, om någon öht fanns innan. Höjde ackorden på slutet. Tack för att du ville lyssna också en andra gång!
Wernborg: Kände mig lite avig när denna blev till.  :) Håller med nåt riktigt instrument skulle säkert bidra... Inte så många som luras av samplingar nu för tiden.
Asti: Mycket bra tips! La riden rakare i första versen och basen fick vandra på fjärdedelarna i sista. Förhoppningsvis ger baskvinterna i sista på pianot mer ackordkänsla för harmonitydligheten?
Altsax: Sköna bilder du målar upp! Som en prolog till vad som komma skall... Kul!
Plinka: Finurliga bilder även där. Trumpet vore spännande om man bara kunde...
Sigmunds: Kul att du uppskattar det lugnare partiet. Skulle bli för tradigt annars.
Bjnurte: Jo man har väl gubbat till sig igen.  :rolleyes: Kul att du hör sommar i detta. Keep rocking or zynthing or jazz-catzing!
Harmonica Mike: Tar ju sån tid att få ihop något när man inte har det fingrarna som du och Wernis och den tiden har inte funnits. Dansande läckert var uppmuntrande! Thnx man.
ynot:   :wub: kram tebax.
Gurano: Kul med JJ. Jo hans toner fick man väl med modersmjölken. Tack! Gick f ö en fin radiodokumentär om Jazz På Svenska alldeles nyssens. Här: http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=4560670&codingformat=.m4a&metafile=asx
equality: Tjena. Just det "strax"...  :wacko:
Tokai: Gott med ett nedslag bland forumvänner igen. Tror att du menar mittenpartiet där pianot är ensamt? Försökt tajta till det som sagt tror inte jag fixar det helt.

Tack för fin respons! Låter nog denna vara nu, kommer inte längre. Glad annandag pingst! 


« Senast ändrad: 06.06.2013, 20:59:52 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Klart bättre!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Asti!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig låt :)...Jag älskar malande slingor..Får en skön vemodig jazzig Benny Andersson feeling....Vill ha en påtår direkt B)





Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag känner mig överflödig liksom :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar mycket. Härligt arr med piano och den komplicerade ståbasstämman, stödackorden som bara kommer sparsamt, och den luriga takten som liknar polska fast den är fyrtakt. Dur-mollväxlingarna vid 50-80s är mästerliga.
Hittar inget att klaga på här. Möjligen att slutackordet känns lite utdraget.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marsall: Ny bekantskap. Välkommen hit!  :)  Tack för uppmuntrande kommentar.

Eddi: Förstår inte riktigt men det verkar som det är nåt positivt om låten. Tack för omlyysning E!  :)

Rattlesnake: Jättekul att du uppmärksammade dur-/mollväxlingarna. Tack för fin kommentar. Kan tänka mig att dra ner på slutackorsslängden. Brukar alltid bli för kort så jag tänkte "nu jäddrar..."
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves