Kontrollrummet

En del av mig - Demo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Tjenare,

Som några av er vet så jobbar jag på en svensk metalskiva, skivan heter "vredesvisor". Här är ett utkast på en av de lugnare låtarna på skivan, som ett mellanspel till allt det gruffiga.

Citera
Sorgen färgar världen
Ett mörker sprids i dig
Allt jag levt för och älskat
Ligger här död bredvid

Jag blöder från sår som ej läkas
En tomhet och sorg utan tröst
Jag skriker men inget förändras
Meningslösheten tar vid

Så vila en stund
Det måste har varit en lång färd
Du måste vara trött och sargad
Av livet du levt
Av sorgerna i hjärtat
Släpp nu taget

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/Demos/En_del_av_mig%28demo%29.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 02.06.2013, 13:54:38 by Freddy »
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
tungt och sorgligt,

En liten paus mellan vers två och tre med ett mkt långsamt gitarrsolo i
Mycket moll

Det vill jag ha


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Melankoli är bra i musik.

Har egentligen inget att säga men "Ligger här död bredvid" borde vara "ligger här stilla bredvid" så blir sista raderna där, "släpp nu taget" och det mycket bättre. Som att döden inträffar i slutet på din låt om du förstår hur jag menar.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra.

Tycker sången är för fjärran. Gärna reverb, men inte så hög inblandning kanske.

Mörkt och eländigt. Gott så!


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
tungt och sorgligt,

En liten paus mellan vers två och tre med ett mkt långsamt gitarrsolo i
Mycket moll

Det vill jag ha


Tack Josef, ett gitarrsolo kanske inte är så dumt.

Melankoli är bra i musik.

Har egentligen inget att säga men "Ligger här död bredvid" borde vara "ligger här stilla bredvid" så blir sista raderna där, "släpp nu taget" och det mycket bättre. Som att döden inträffar i slutet på din låt om du förstår hur jag menar.

Tack, ska fundera på texten. Förstår vad du menar och normalt brukar jag hålla med, men jag har nog fattat lite tycke för att "avslöja" det direkt. Ska dock fundera som sagt.

:(

 :(

Bra.

Tycker sången är för fjärran. Gärna reverb, men inte så hög inblandning kanske.

Mörkt och eländigt. Gott så!

Ja, lite mindre reverb på versen kanske? "så vila en stund" vill jag ha lite kör-feeling på, så där kanske det ska på lite mer stämmor och reverb kvar?

Tack!
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä Freddy
Man hör ju att det är Thåström du famlar efter och du har kapaciteten för det men inte i den här tonarten upp med skiten 4-5 tonsteg så att rösten får jobba lite det här duger inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Nä Freddy
Man hör ju att det är Thåström du famlar efter och du har kapaciteten för det men inte i den här tonarten upp med skiten 4-5 tonsteg så att rösten får jobba lite det här duger inte.

Nä Eddi :) Thåström är verkligen inget medvetet jag famlar efter, men jag vet att du sagt det förr också. Vet inte om det är texten och att det är moll som gör det? Har nämligen inte jättebra koll på Thåström själv ;) Inget jag lyssnar på.

Sången ska sjungas om, för den är jag inte heller nöjd med. Tar slut på luft på flera ställen. Men höja den vet jag inte om jag vill, då tappar jag nog feelingen jag vill ha? Vill att låten ska vara soft och inte ansträngd och pressad,  det har jag på andra låtar.

"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra där Fredde :)
Skönt med lite vedmod...Kan ju göras en brakavslutning om så vill?..Efter sista textraden..Brakar tunga pukor in...Och en vers refr får sjungas med full kraft nerifrån tårna...Ut med det sista ur strupen/diafragman...Tror det skulle funka bra ;) B


Mvh


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är kanske jag som famlar efter Thåström eftersom jag gillar din röst o känsla när du tar den vägen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vid 67 på mätaren trodde jag för ett tag att svampen till laxen som jag käkat var av nån annan sort. Rätt coolt ändå med utflippad stereo på sången, men varför kommer inte det s.a.s normala tillbaka?
Gillar absolut tonerna i sången som bryter mot ackorden. För mig finns det en gammal klassisk låt av the Yardbirds, Still I´m sad, vilket jag i min enfald kommer på som en liknelse.
Ingen thåström här inte. Han är mer teatralisk. Du är bra, fast lite mer uttryck kan jag nog önska. Vacker sorgsen melodi. Finemang, men antar att det kanske kommer in trummor, bas senare?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar låtar där kniven vrids om s a s, så även denna. Gillar även det lite ålderdomliga uttrycker "ej läkas" ger ett tidlöst perspektiv på nåt som är tidlöst. Ingen tvekan om vad du vill förmedla och detta kan vridas upp ytterligare med totalt kompromisslös sång i sista versfraserna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kommer nog funka som en mellanakt på skivan, mellan hårdare/argare saker. Fristående ger den inte något direkt bestående intryck på mig, märker att jag inte lyssnar på texten. Du trycker inte fram den tillräckligt, tycker jag.

Mixen känns grötig fast instrumenten inte är många, är nog bas(trum?)mullret som gör det intrycket. De svällande hornen tycker jag kunde ha lite mera kräm.
DON'T PANIC