Kontrollrummet

Gurano - Blues synthetica

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tog en dag ledigt från jobbet och gjorde denna syntetiska blues.
Tankar någon? avdrag-pålägg? mm mm

Sättning:
Trummor
Synt
Gitarr


/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/BluesSynthetica.mp3[/mp3] 
« Senast ändrad: 02.06.2013, 22:18:42 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, vad gör man inte för musiken, bra gjort. Svänger fint detta. Jätteschysta ljud i synthen, trummorna svänger bra och låter väldigt "levande" måste jag säga. Kanon!  :D Du måste ta ledigt lite oftare.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Den här bakgrunden? är lite konstig.
När jag sätter på den så känner jag mig gladare
nickar litegrann med huvudet sådär lagom i kontorslandskapet

efteråt så saknar jag den men kommer inte ihåg hur den gick.

Jag tror det betyder att den kommer att bli jättebra när du lagt på lead

I övrigt håller jag med Roffe H  :)

/Josef


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Suggestivt och härlig tv-spelslåt...nice! :D.. När jag kan med datorn och hur man spelar in så kan jag om du vill sjunga in en suggestiv sångslinga om du vill ha en version 2...vill säga?..

You did it again Gurano  B)


Mvh

« Senast ändrad: 31.05.2013, 21:12:52 by Marsall »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Blir lite trött efter ett tag på den hackiga synten, trummorna - ja allt. - det håller på för länge.  Kontraster vill jag ha, dvs ett parti som plockar ner allt, som saktar ner eller gör nåt annat.
Sen tycker jag syntslingan liksom inte hänger med ackordbytena. Eller vad det är?
På ett sätt är det en vanlig bluestolva, men vid 85 kommer ett ackord med vissa färgningar som känns diffust.

Men du hade säkert en produktiv och skapande dag! Finns potential i detta, helt klart.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vadå ledig hade inte du sagt upp dig?
I alla fall en jäkligt skön låt tror till och med att jag hör en melodislinga där nånstans :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Låter bra, kul låt!  :P Vad är det för trummor? Gillar virvelkagge ljudet!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, vad gör man inte för musiken, bra gjort. Svänger fint detta. Jätteschysta ljud i synthen, trummorna svänger bra och låter väldigt "levande" måste jag säga. Kanon!  :D Du måste ta ledigt lite oftare.  :lol:
/Roffe H
Tackar :)

Den här bakgrunden? är lite konstig.
När jag sätter på den så känner jag mig gladare
nickar litegrann med huvudet sådär lagom i kontorslandskapet
efteråt så saknar jag den men kommer inte ihåg hur den gick.
Jag tror det betyder att den kommer att bli jättebra när du lagt på lead
I övrigt håller jag med Roffe H  :)
/Josef
Vi får se om det blir någon lead på denna men jag ska lägga på bas och mixa lite annorlunda så får vi se om den fastnar ;)

Suggestivt och härlig tv-spelslåt...nice! :D.. När jag kan med datorn och hur man spelar in så kan jag om du vill sjunga in en suggestiv sångslinga om du vill ha en version 2...vill säga?..
You did it again Gurano  B)
Mvh
Ja vi får se vad som händer vidare med denna :)

Blir lite trött efter ett tag på den hackiga synten, trummorna - ja allt. - det håller på för länge.  Kontraster vill jag ha, dvs ett parti som plockar ner allt, som saktar ner eller gör nåt annat.
Sen tycker jag syntslingan liksom inte hänger med ackordbytena. Eller vad det är?
På ett sätt är det en vanlig bluestolva, men vid 85 kommer ett ackord med vissa färgningar som känns diffust.

Men du hade säkert en produktiv och skapande dag! Finns potential i detta, helt klart.
Tackar - Ja vi får se vad som händer, tänker lägga bas å mixa lite annorlunda...men jag tror vi lyssnar lite olika på syntharna du å jag :)
Visst är det en vanlig blues12a i grunden - det är meningen tänkte jag.

Vadå ledig hade inte du sagt upp dig?
I alla fall en jäkligt skön låt tror till och med att jag hör en melodislinga där nånstans :D
   
Jodå jag har sagt upp mig - men som egen måste man jobba än mera :)
så jag gick till chefen och sa att jag behövde vara ledig ... och chefen (jag alltså) höll med :D

Låter bra, kul låt!  :P Vad är det för trummor? Gillar virvelkagge ljudet!
Tack - trummorna är mina gamla vanliga EZ :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Blir nästan yr av alla ljud men gött ändå. Tycker din sköna sologura skulle läggas över denna matta och ta kommandot och vara melodigivare. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Blir nästan yr av alla ljud men gött ändå. Tycker din sköna sologura skulle läggas över denna matta och ta kommandot och vara melodigivare. 
Tackar...jo jag är inne på din linje att lyfta upp guran.
Tack för tankar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Om ni orkar lyssna lite till och ge komments skulle det vara skitbra!  :unsure:  :)
Har höjt guran lite, sänkt synthen lite och lagt en simpel basgång som följer acckorden (den kommer in efter 28 sek)!

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/BluesSynthetica.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är otroligt spännande med en massa kul detaljer men det blir lite rörigt... Jag tycker att groovet ligger framför riff och andra detaljer och det känns lite märkligt. Du har mycket "hängmatta" (bas o diskant) och så kan groovet få vara för att ge plats för riff och sådant som ligger för långt "inbäddade"... Jag skulle nog jobba med smala filter för att ge accent åt de stämmorna... Känner mig befriande tom i skallen efter lyssning... det är inte precis en låt man kan slå sig till ro och koppla av till!  :D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det här är otroligt spännande med en massa kul detaljer men det blir lite rörigt... Jag tycker att groovet ligger framför riff och andra detaljer och det känns lite märkligt. Du har mycket "hängmatta" (bas o diskant) och så kan groovet få vara för att ge plats för riff och sådant som ligger för långt "inbäddade"... Jag skulle nog jobba med smala filter för att ge accent åt de stämmorna... Känner mig befriande tom i skallen efter lyssning... det är inte precis en låt man kan slå sig till ro och koppla av till!  :D
Kul att du gillar. jo jag kan förstå om det upplevs rörigt, men så upplever inte jag själv det hela. Ska se över det där med filter :)
Kul att du blir tom i skallen - det ser jag som positivt! :D
Du har rätt att man inte så lätt slår sig till ro och softar till denna. Personligen tycker jag att musik ska vara en utmaning för örat annars blir det lätt tråkigt att lyssna på (hur bra och kompetent spelat det än är). Om det bara skulle finnas "tråkig" musik skulle jag nog inte lyssna alls tror jag.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Mange bra detaljer og bra stemning, men jeg oppleverer det også litt rörigt..


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mange bra detaljer og bra stemning, men jeg oppleverer det også litt rörigt..
Tack för lyssning.  :)
Jo som sagt så kan man uppleva det väldigt olika - i mitt öra är det inte rörigt.
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Rörigt,njäe det tycker jag inte men synthen tar lite för stor plats i ljudbilden.Gitarren är ju råsnygg! Låt synthen komma och gå eller dra ned den ett par snäpp i volym.Eller varför inte testa automatisera volymen på synthen i en lång vågform så den minskar/ökar i volym genom alstret..
Alstret är helfräckt tycker jag och drar du ned syntheriet lite så passerar det min kvarn galant.Eller nåt av ovanstående.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Rörigt,njäe det tycker jag inte men synthen tar lite för stor plats i ljudbilden.Gitarren är ju råsnygg! Låt synthen komma och gå eller dra ned den ett par snäpp i volym.Eller varför inte testa automatisera volymen på synthen i en lång vågform så den minskar/ökar i volym genom alstret..
Alstret är helfräckt tycker jag och drar du ned syntheriet lite så passerar det min kvarn galant.Eller nåt av ovanstående.

Mike
Då är vi åtminstone två som inte upplever det rörigt :)
Kul att du gillar på det stora taget. Sänkte synten så att guran framträder mera - OK?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp,perfekt nu.

Vill du så kan du ha ett parti där synthen dominerar ljudbilden nånstans där i mitten,för den är rätt snygg.

Coolt stycke detta.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Rörigt,njäe det tycker jag inte men synthen tar lite för stor plats i ljudbilden.Gitarren är ju råsnygg! Låt synthen komma och gå eller dra ned den ett par snäpp i volym.Eller varför inte testa automatisera volymen på synthen i en lång vågform så den minskar/ökar i volym genom alstret..
Alstret är helfräckt tycker jag och drar du ned syntheriet lite så passerar det min kvarn galant.Eller nåt av ovanstående.

Mike
Då är vi åtminstone två som inte upplever det rörigt :)
Kul att du gillar på det stora taget. Sänkte synten så att guran framträder mera - OK?

/Gurano

Tycker den känns lite snällare mot hjärnhalvorna nu...  ;) Till både låtens och mitt eget försvar vill jag säga att jag bara lyssnat i lurar och att jag kan tänka mig att synten blir riktigt maffig när den pannar i monitorer... ska försöka komma ihåg att lyssna när jag vevar igång studion härnäst. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Stökigt vet jag inte, men det känns lite som den där bas-synthen har lite för stor kavaj, om du förstår.. :rolleyes:
Lite för jämntjock och dominerande, kanske du kunde labba lite med Decay/Sustain/Release paramuttrarna ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker den känns lite snällare mot hjärnhalvorna nu...  ;) Till både låtens och mitt eget försvar vill jag säga att jag bara lyssnat i lurar och att jag kan tänka mig att synten blir riktigt maffig när den pannar i monitorer... ska försöka komma ihåg att lyssna när jag vevar igång studion härnäst. :)
:)

Stökigt vet jag inte, men det känns lite som den där bas-synthen har lite för stor kavaj, om du förstår.. :rolleyes:
Lite för jämntjock och dominerande, kanske du kunde labba lite med Decay/Sustain/Release paramuttrarna ??
Njae - tycker själv att kostymen sitter bra ;)
men jag ska kika på paramuttrarna ändå :)

Tack för tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Girly

Gillar den här  :)
Den puttrar på skönt och så kommer guran in och väver små slingor lite här och där.
Nice  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gillar den här  :)
Den puttrar på skönt och så kommer guran in och väver små slingor lite här och där.
Nice  :)
:D Tackar
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej det här är inte rörigt alls. Allt funkar superbra i avvaktan på en kvinnlig sångare (tycker jag) Synthplocket vid 175 är ur ton men det är det enda jag hittar att klaga på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nej det här är inte rörigt alls. Allt funkar superbra i avvaktan på en kvinnlig sångare (tycker jag) Synthplocket vid 175 är ur ton men det är det enda jag hittar att klaga på.
Tack för lyss å tyck. Ska kolla in på 175. Ingen kvinnlig sångare har ännu hört av sig så du får kanske vänta ett tag till på sången :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blues med i sammanhanget otraditionella syntar. Du får till sköna gitarrsound.
Om några år har du möjlighet att blicka tillbaka i sketchblocket och välja och vraka bland många låtidéer som går att utveckla vidare.
Men du kanske inte hinner blicka tillbaka utan fortsätter skapa nytt så länge du lever.
Gör ett shysst slut på den här - om den behöver återgå till grundtonen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Blues med i sammanhanget otraditionella syntar. Du får till sköna gitarrsound.
Om några år har du möjlighet att blicka tillbaka i sketchblocket och välja och vraka bland många låtidéer som går att utveckla vidare.
Men du kanske inte hinner blicka tillbaka utan fortsätter skapa nytt så länge du lever.
Gör ett shysst slut på den här - om den behöver återgå till grundtonen?
Tackar :)
Tja redan nu kan jag blicka tillbaka i ett tämligen välfyllt sketchblock - men frågan är om man skulle bli gladare av att dra dem till världens ände än om man gör andra nya goa ospelade ideer istället - vi får se ;)
Det hade nog varit en annan sak om man hade en trogen publik som förväntade sig en massa av mig ... men det har jag ju naturligtvis inte  B)

Tack för lyss å tankar
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att man inte har en trogen publik som förväntar sig en massa  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vilket skillnad när gitarren kommer fram. Att du inte tänkte det från början är ett litet mysterium. Hör också en bas som sätter det sk skåpet på plats. Det fissusa partiet som jag  inte direkt gillade är nu mer tydligt. Och den jag tyckte enerverade bassynthen har krypit ner bättre i ljuden bilden. Bra!!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vilket skillnad när gitarren kommer fram. Att du inte tänkte det från början är ett litet mysterium. Hör också en bas som sätter det sk skåpet på plats. Det fissusa partiet som jag  inte direkt gillade är nu mer tydligt. Och den jag tyckte enerverade bassynthen har krypit ner bättre i ljuden bilden. Bra!!
:D tackar
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart bättre nu. Gillar durpartiet också. Fortfarande lite anonymt om vilken gura som är melodibärande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves