Kontrollrummet

Roffe H - Tula hem och tula vall (med Marre på sång) NY VERSION NR3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tula hem och tula vall

Tula hem och tula vall, tula långt åt mossen
Kål fick jag när jag kom hem, kål fick jag i påsen.
Mjölken var båd gul och blå, osten såg jag lite å´ smöret smakte jag aldrig.

Denna låt har jag mycket lite information om, varifrån den kommer och vem den är efter? Mycket tänkbart är det en gammal ”vallåt”, en del menar att den tonsatts, eller i alla fall bearbetats, av Alice Tegnér? Någon som vet mer?
I så fall, lite fakta: Alice Tegnér född 1864, död i maj 1943. Lärare och kantor. Mest känd för sina barnvisor och samlingen ”Sjung med oss mamma”. Samarbetade mycket med Elsa Beskow. De träffades troligen genom Nathanael Beskow (präst och folkbildare) som predikade i Djursholms kapell där Alice var kantor.


Tack Maria för din fina sång, utan den hade låten känts rätt trist.
/Roffe H
« Senast ändrad: 10.06.2013, 19:54:43 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är en bra låt från början och inte sämre nu :)
Sången ligger lite för långt bort jämte musiken tycker jag

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är en bra låt från början och inte sämre nu :)
Sången ligger lite för långt bort jämte musiken tycker jag

/Gurano

Hej Gurano och tack för kommentar. Det får naturligtvis inte vara så. Marres sång måste ju låta bra. Hur menar du? För låg volym eller för mycket reverb? Mindre reverb betyder ju mer "närvaro" som jag fattat det?
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
I mina öron låter det inte som att musik och Marre är helt i samma rum

Musiken är närmare örat och Marre längre bak...kanske för mycket reverb på Marre??
Men det är ju bara en fråga om hur man upplever det hela

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
I mina öron låter det inte som att musik och Marre är helt i samma rum

Musiken är närmare örat och Marre längre bak...kanske för mycket reverb på Marre??
Men det är ju bara en fråga om hur man upplever det hela

/G

Jag får ta en vända till och lyssna och samtidigt avvakta  fler "upplevelser" innan jag ändrar, men stort tack för dina råd.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Underbart! När ni spelar och sjunger unisont i avslutningen så riktigt ryser jag!  :wub: Håller med Gurano - du får skruva lite för att få rummen att harmoniera Roffe. Vid första lyssningen hade jag svårt att "ta" stråkarna när låten plötsligt morfades från den lilla till stora ensemblen men de ligger snyggt och när jag lyssnar igen reagerar jag inte... tänk vad man vänjer sig fort!  ;) Kanske lite lägre?^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är en jättefin visa. Både du och Marre gjorde den rättvisa, men M. gör den nog snäppet bättre.

En fröjd att lyssna på. Kanske ska sången ned 1db eller så. Bra mix i övrigt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Girly

Väldigt fin version!
Håller helt med Gurano... reagerade direkt på de olika rummen som instrumental och sång befinner sig i.
Sen är det något med själva slutet... jag gillar inte fade-outen... tycker det skulle klingat av mer naturligt. Men det är i mitt öra det  :)
Bra samarbete!  :)
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En ny version nu, högst upp i tråden. Den gamla skippar vi.
Tack "boys and girls" för lyssning och goda råd. Har försökt att åtgärda det mesta som nämndes, viktigast var dock att få sången och musiken i "samma rum". Jag tror väl att jag lyckades efter lite pillande.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack kära kr-vänner..men nu kom det upp en finare version,tack Roffe :rolleyes:

Jag kan säja att den här tonarten var en liten utmaning, jag fick falsetta en del och kom upp på de övre tonerna utan så mycket citron, glissandon är bra ju  ;) :D

Väldigt fin genre det här, att jazza upp våra sköna gamla folkvisor och psalmer, har sjungit sånt här tidigare, men aldrig med saxofon, och det tillför något enormt :wub:

Tack Roffe för att du gett dig in i den avdelningen av svensk musik! Jag sjunger så gärna med dig.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har försökt att göra en ännu bättre version efter Marres önskemål med lite mer reverb på sången, någonstans mitt emellan den första och den senaste. Här kommer den allra senaste där jag också ändrat kompet i andra sångversen. Inte lika livliga trummor osv. Nu mindra rörigt så att sången går fram ordentligt. Hinner inte göra mer nu, tar ledigt från musiken ett tag.  :D
Tycker sången är väldigt fin över lag, och stämmorna tillsammans med saxen på slutet är suveränt bra gjort, och svårt. Kanoners!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Roffe, även om det var en hög tonart är jag ändå rätt nöjd, speciellt vår duett med sax/sång på slutet, jättemysigt ^_^

Brukar ju sjunga i lite lägre tonart, men den här var skoj att göra så här B) :D

Men för sjuttsingen, såga gärna på, det tål vi!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snygg mix, arret är snyggt, kanske lite "slätstruket", men det gör inget för Marres sång är ju en helt underbar och artistisk tolkning av visan!  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snyggt här,bra collab!

Eloge till Maria,bra sång.Kanske Maria stod för långt från micken då hon sjöng in? Tycker mig höra ett rumsljud i inspelningen,och det är ett helsicke att mixa till.Lägre volym in på micken och avstånd ca 5 -15 centimeter och puffskydd Maria,om det nu är det som gör det.Inget fel - så missförstå inte nu.Du har bra röst och förtjänar ett bra sound.Jag sjunger numera i ett kök med kakel på väggarna bakom ryggen och skåpar.Om jag backar mer än 20cm så kommer rumsljudet med på inspelningen,och det låter inte snyggt.
Sedan finns ju överkursen dämpskydd/sångbås,men det är ju fusk :)

Ja ja,lite tankar kring sånginspelning.


Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker oxo det låter vackert, men som sagt, något skumt med rumsljudet är det nog..
Man hör du får kämpa lite i det högre registret Maria, men vist ror du hem det..
Snyggt komp  och Saxlir Mr.Sax.. :D 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snygg mix, arret är snyggt, kanske lite "slätstruket", men det gör inget för Marres sång är ju en helt underbar och artistisk tolkning av visan!  :wub:

Plinka :P Tack för din tolkning, nu blev jag glad!
Snyggt här,bra collab!

Eloge till Maria,bra sång.Kanske Maria stod för långt från micken då hon sjöng in? Tycker mig höra ett rumsljud i inspelningen,och det är ett helsicke att mixa till.Lägre volym in på micken och avstånd ca 5 -15 centimeter och puffskydd Maria,om det nu är det som gör det.Inget fel - så missförstå inte nu.Du har bra röst och förtjänar ett bra sound.Jag sjunger numera i ett kök med kakel på väggarna bakom ryggen och skåpar.Om jag backar mer än 20cm så kommer rumsljudet med på inspelningen,och det låter inte snyggt.
Sedan finns ju överkursen dämpskydd/sångbås,men det är ju fusk :)

Ja ja,lite tankar kring sånginspelning.


Mike

Tänka sig, du hör visst allting :lol: Men, du har så rätt, puffskydd har jag alltid, men mitt ljudkort (T.C Electronics) kan ibland variera inspelnings/uppspelningsvolym tycker jag, hade en ganska låg volym, men f-n så starkt det blev..höll på och rattade fram o tillbax, så jag backade instinktivt från micken. Då blev det rätt volym ;) Men rumsakustiken kom med... jo. Det blev en rätt bra tagning ändå, så om inte så många fler tycker att det låter fel, så får det vara så här. Tack för att du gillade sånginsatsen, det var jättekul att sjunga på den här, fint gung ^_^
Tycker oxo det låter vackert, men som sagt, något skumt med rumsljudet är det nog..
Man hör du får kämpa lite i det högre registret Maria, men vist ror du hem det..
Snyggt komp  och Saxlir Mr.Sax.. :D 

Jaja....nog om rumsljud  ;) :D Se förklaring ovan, måste fixa till det där framöver, men Per var inte hemma och kunde hjälpa till med finjusteringar, så det är hans fel :lol:

Tack Bjurte, kul med fler strängar på lyran, eller hur din smyg-hare...snart kommer det väl tyrolermusik oxå :D :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan