Forum > Demolåtar
Roffe H - Tula hem och tula vall (med Marre på sång) NY VERSION NR3
Roffe H:
Tula hem och tula vall
Tula hem och tula vall, tula långt åt mossen
Kål fick jag när jag kom hem, kål fick jag i påsen.
Mjölken var båd gul och blå, osten såg jag lite å´ smöret smakte jag aldrig.
Denna låt har jag mycket lite information om, varifrån den kommer och vem den är efter? Mycket tänkbart är det en gammal ”vallåt”, en del menar att den tonsatts, eller i alla fall bearbetats, av Alice Tegnér? Någon som vet mer?
I så fall, lite fakta: Alice Tegnér född 1864, död i maj 1943. Lärare och kantor. Mest känd för sina barnvisor och samlingen ”Sjung med oss mamma”. Samarbetade mycket med Elsa Beskow. De träffades troligen genom Nathanael Beskow (präst och folkbildare) som predikade i Djursholms kapell där Alice var kantor.
Tack Maria för din fina sång, utan den hade låten känts rätt trist.
/Roffe H
Gurano:
Det är en bra låt från början och inte sämre nu :)
Sången ligger lite för långt bort jämte musiken tycker jag
/Gurano
Roffe H:
--- Citat från: Gurano skrivet 31.05.2013, 11:35:26 ---Det är en bra låt från början och inte sämre nu :)
Sången ligger lite för långt bort jämte musiken tycker jag
/Gurano
--- Slut citat ---
Hej Gurano och tack för kommentar. Det får naturligtvis inte vara så. Marres sång måste ju låta bra. Hur menar du? För låg volym eller för mycket reverb? Mindre reverb betyder ju mer "närvaro" som jag fattat det?
/Roffe H
Gurano:
I mina öron låter det inte som att musik och Marre är helt i samma rum
Musiken är närmare örat och Marre längre bak...kanske för mycket reverb på Marre??
Men det är ju bara en fråga om hur man upplever det hela
/G
Roffe H:
--- Citat från: Gurano skrivet 31.05.2013, 11:49:52 ---I mina öron låter det inte som att musik och Marre är helt i samma rum
Musiken är närmare örat och Marre längre bak...kanske för mycket reverb på Marre??
Men det är ju bara en fråga om hur man upplever det hela
/G
--- Slut citat ---
Jag får ta en vända till och lyssna och samtidigt avvakta fler "upplevelser" innan jag ändrar, men stort tack för dina råd.
/Roffe H
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida