Kontrollrummet

Hmike,Carina,Kristin - Fågeln

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tyckte det lät väldigt konstigt om mixen, fick sänka rejält för att det inte skulle frasa i min lyssning. Upptäckte efter en stund att det är nån läskig FM-synth som lät.  :P Jag håller nog med Sigmunds et al om att den där synten kan ersättas med cello, altfiol (eller nästan vad som helst). Men mixen är onödigt komprimerad också, tycker jag.

Själva melodin får jag inte gåshud av, den känns lite alldaglig. Framförandet är dock fint, och sången är stark. Hör inget i den som inte håller.
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
http://m.youtube.com/#/watch?feature=player_embedded&v=9Pp7nDmb5K4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D9Pp7nDmb5K4%26feature%3Dplayer_embedded

Det var Bowie som sjöng men det lät HM :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
http://m.youtube.com/#/watch?feature=player_embedded&v=9Pp7nDmb5K4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D9Pp7nDmb5K4%26feature%3Dplayer_embedded

Det var Bowie som sjöng men det lät HM :D

Hopplöst att en sådan som Bowie inte kan komma på nått själv!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

Bra sånginsats tycker jag - låter bra - fint med munspel!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket vackert, och visst har låten gått frammåt sen sist  :wub: och Altsax är med på riktigt, tycker jag.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad ni skriver och jag som knappt hinner med att vara här..

EQ/Micke:
Tack Mikael.Jag var på denna ytterligare en sväng,lite justering i mix/Arr/sång.

Skallran:
Du har helt rätt,en synth som spökade under arret.Tror jag har filtrerat bort det mesta av oljudet nu.La om lite sång också.
Hade jag haft nån vettig cello plugg så hade jag lirat,men det kanske håller så här också..Har du tid och vilja så skulle jag gärna ta emot en celloWave  :wub: då du har medlen till denna..88 tempo utifall att..

EDDI:
Ja till Bowie är det en bra bit ja  :D

Jocke:
 :)

Henric:
Tack Henric.Var på denna en liten sväng till.

Roffe:
Tack Roffe.Ja det tar sig,synd att jag har så dåligt med tid bara..Men man får lira/mixa då det går så är det.

########################

Tack för kommentarerna boys.

Nu har jag varit på denna lite till och jag tror baske mig att jag har den :) Fast bra om ni sågar lite innan guran gör entré,den kommer så småningom.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt!

Flickan bär på kronan vid 137 Kanske pitcha ner sången på "bär" som ligger lite hög tror jag...

Vad mer kan man säga?
Skön låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Underbart norrländskt vemod! :)

Tycker det hela är lite bumligt - om det är pianot eller hela mixen som ska tappa någon dB vid ung 500 vet jag däremot inte - prova! Jag vet att jag är lite skadad och att piano sällan låter som i verkligheten på skiva...  :wacko:

När sången kommer in tror jag nästan John Holm flyttat till Boden - någon som minns honom? ;) Sen är det inte likt längre!  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max:
Tack för tycket.Ja det distar lite lätt där,tror att det är tagningen som slog igenom.Off tune,första gången i så fall  :D
Det fixar sig då gitarren är på plats,jag har kontrakt på den :)

Jocke:
Tack Jocke.
Bumlet,ja jag har lite problem där.Ena monitorn har en glasruta bakom - ultimat placering för mixning.Jag skall kolla på det där då jag har ylat mig igenom midsommar helgen :)

John Holm,jorå,jag gillade den där Marja/Maria eller hur det nu stavades.Finns lite av den i Borlänge/Mando Diaos ena tolkning av Frödings lyriken,tycker jag då..

Tack för kommentarerna boys och tát lugnt med nubben i kväll :)

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En helt underbar låt! Sång med fantastisk känsla och ett tillbakahållet passande komp.
Här får man rysningar fastän åskmolnen hopar sig.... :wub:
Jag gillar det djupa pianot även om det kan bli aningen bumligt....
Fick också tankar till John Holm, som inte sjöng tillnärmelsevis så här bra, men hade
också en jättefin känsla i sången.
Kunde tänka mig en "Aah"- kör på andra halvan av refrängen, som stiger mot ett "crescendo"...
Gitarrljudet kunde möjligen förbättras en aning....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul att höra hur låten växer och hur härligt du tar ut svängarna i sången! Kan också tänka mig en kör på på slutet...blir spännande att se var det slutar  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite midsommar kommentarer,nice :)

Peter:
Tack Peter.Ja pianot slår lite hårt i basen.Min amatör mastring förmodligen orsaken..Då jag har allt på plats så överlåter jag det till nån som kan det.
Aaa kör,jag skall kolla på det..Jag vet ju inte hur guran kommer att låta så jag inväntar den först sedan får vi se..

Plinka:
Tack Plinka.Ja jag använder en större del av mitt register i denna,kul att du gillar det.En elgitarr skall dit,sedan kanske jag testar Aaa kören men då med kvinnlig röst - hakar du på om jag bestämmer mig för det?

##############################
Tack för kommentarerna.Nu är denna snart i hamn..Det kanske kommer in en outsider också  :wub: Vi får se om det..

Mike


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Blir jättebra dette, ser frem mot slutversjonen. Håper ikke du legger på for mye mellom versene, liker at det er enkelt/tomt. Pausene bygger opp om låten..
Her kommer 6 av 6 Norska oljetunnor at skickas norrut  :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fin låt ,HM !!!!
Du gör fina insatser på instrumenten och sjunger bra......


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fågeln flyger vidare..

Sigmunds:
Oljan,perfekt.Behöver byta i min fyrhjulsdrivna kärra :) Jo,jag håller med,pauserna bygger upp.En elgura sparsamt lirad med mycke feeling tror jag blir rätt.Sedan så har jag två saker till på G men det blir sparsamt för att inte förstöra stämningen i låten.

pxm:
Tack Johan.

####################

Tack för kommentarerna boys.Inväntar lite grejer på denna..

Mike


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Halloj Mike!

Vad tror du om lite tvärflöjt?

Nu hör jag att det behövs en gitarr också, i vissa delar,
precis som du hela tiden sagt,
kan jag få höra en akustisk först?

/Josef
« Senast ändrad: 27.06.2013, 11:37:35 by Altsax »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hann lyssna på Altsax flöjtprylar i morse. Fina grejor! Hänt mycket med mixen tycker jag. Klarare sådan och snygg gitarr också. Tveksam till 80-talssynthen. Tror jag fattar dess funktion men jag stör mig på denna. Kan inte förklara varför.  :o 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Efter ett långt stugmys utan el eller moderna bekvämligheter som fjärrkontroll,varmvatten etc.. så är jag tillbaka vid mina saknade studioprylar.

Eq Micke:Kanske låter det lite bättre nu då jag strukturerat upp det hela lite samt fått sällskap..

##############################################################

I denna har jag fått förstärkning och vad det är framgår på första sidan.Saknar fortfarande den där guran så jag lät min taffliga acke ligga kvar.Gitarren är på G men det som skall bli rakt skall böja i tid eller hur det nu var  :)

Åter till ordningen - såga på mix,lir boys and girls

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt med plinka på kören. Bra mixat med hennes och din stämma i första versen! Man hör dig till vänster och henne till höger men det är ändå som om det var två andra som körar. Bra mixat som sagt!
Trumloopen som dyker upp i första versen (vid 21) tycker inte jag passar till sången, med sitt dubbelslag på kicken. Borde behålla den enklare som är innan, en stund till. Vid 55 kan den med dubbelslag passa bättre, tror jag. Kolla upp det själv.

Skönt och proffsigt med flöjtarna! Skönt att börja sången en oktav nedanför och sen komma upp en oktav.
Du och Van Morrison på sång! Hm, Mmmmm!  :wub:
« Senast ändrad: 05.08.2013, 10:37:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja jag tycker det låter skitbra helt enkelt :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Slut på stugmys och dags för studiomys! :)

Det är en stark låt som fortfarande berör. Egentligen fungerar det bra som det är... tycker pianot är lite dovt och ödesmättat men det förstärker stämningen. Snyggt med"sneflöjt" och fin kör! :) Tycker kanske att det skulle behövas lite variation av trummorna - ja, inte jazza till det men variera en aning mer mellan olika partier. Kunde tänka mig tydligare markering 3/4 & 6/1 för att göra det än mer ödesmättat. Kanske mer av synten... (tänk en släng av "Flickan och kråkan")

Kul att du är tillbaka och har släppt det där med fiske och stugmys!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Blev fint med "Aaah"-kören, men gillar inte riktigt att den panorerar fram och tillbaka!
Skulle vilja haft kören med någon stämma till och utspridd i stereobilden, men fixerad i positionerna.  :)
Är faktiskt lite tveksam till flöjterna, kändes lite "stilbrytning", men framförandet är fint.
Gitarrsolot ca 1 minut in i låten borde få ett bättre gitarrsound, men vad jag förstår är det på gång.
Älskar din sång och det mörka pianokompet. Helt suverän känsla i sången!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter till och med finare än förra gången.

Tummen upp!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Träff och sjönk  :wub:
Hittar inget att såga på... jag bara försjönk i låten. Fulla poäng härifrån. Snyggt samarbete.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Stor låt :).. kan sväva högt upp på listorna.. proffsigt! ....


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den är jättefin, o flöjten så vacker med  :)
Var kul att få vara med på denna!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OMG engagera EQ på gitarr så har du århundrades hit tillsammans med de övriga :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vilken respons,jag är nästan mållös..

Max:
Ja trummorna,tänkte först lira cajon men tog latvarianten - ez.Håller med om baskaggen där i början nu när du gjorde mig uppmärksam på det.Lite lättare fills skulle ju kunna passera på trummorna..Lite snällt cymbal skrammel då och då.Jag skall fundera lite på det.
Tack för tyck om sång :wub: kör,flöjt etc..Van Morrison,ja det vore kul men jag lirar inte i den divisionen  än :D

G:
Thanx man..Efter den här blir det Nattsudd  :D

Jocke:
Ja man får ju lite abstinens efter musikprylarna där ute vid vattnet.Det blir mycke ackelir/munspel och låtskriveri men det fyller ju också en funktion  :)
Trummorna,ja Max var inne på samma grej.Jag skall göra ett försök,då jag har guran på plats.
I första utkastet hade jag med mer av swoschsynthen men fick på skallen så jag sovrade bort en del.
Det är ingen dum tanke - "Flickan och kråkan" - synth temat i den är lysande..Nu skall det ju på en gura på denna och jag lämnar full frihet för den så jag kanske stuvar om lite i arret då jag har filen.Vi får se som sagt,i nuvarande tappning minus min gura så funkar arret rätt bra.Funderade länge på om jag skulle spela bas eller låta de mörka pianoackorden och baskaggen stå för "basen"..Valde det senare.
"Släppt det där med fiske och stugmys" -  :lol: :wub:

Peter:
Aaa kören..Ja jag tänkte det skulle bli snyggt så här  :rolleyes: men jag håller med om att jag kan förstärka den lite med nån stämma också.Lätt fixat,skall testa det i samband med att jag mixar in den kommande gitarren.Flöjterna,ja det var "stilbrytet" jag fastnade för,tycker det sitter grymt snyggt i låten.Lite vemod typ..
Nu väntar jag ju på en gura så det blir nog lite förändring så småningom..
Kul att du gillar sången,så här "mesigt/svagt" har jag nog inte sjungit på nån av mina låtar,men det funkar fint som känsloförmedlare när jag håller tillbaka trycket.

Per:
Thanx man.Pytte lite kvar på denna,inväntar en gitarr..

Josef:
Tack Josef,bra idé med flöjten..Den sitter gjutet.Trombon polarn din,han måste också få vara med på en svängigare historia tycker jag  :)
Kristin gjorde ett ursnyggt jobb på denna och fint inspelade filer via Zoomen.Jag har skrivit och tackat  :wub:

Krister:
Thanx man,det värmde gott att en rocker gillar denna..

Marsall:
Oj,jätte tack.Kul att du gillar alstret.Och ja,den har snart radiopremiär.Bara gitarren jag väntar på sedan så får vi se vad folket i norr tycker.

Plinka:
 :wub: Stort tack för dina filer,de var lätt jobbade och satt perfekt.

Eddi:
Ja en acke kanske skulle sitta bättre,jag är inne på elgura..Skall konsultera gitarristen och höra vad hen tror.
Kul att skriva hen  :D Tolkar som att du gillar denna Eddi,det värmer gott.
EQ Micke skulle förmodligen kunna sätta en schysst acke,men jag har en gitarrist på tråden så jag inväntar det.

#####################################

Det var väl alla då.
Stort tack för fin respons trots min bortavaro från forumet.Jag blir nästan lite rörd då jag ser vad ni tycker om denna låt.Nu skall jag lyssna lite på vad alla sysslat med i sommar..

Micael




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt. Känns som ideer och tankar kring mix, produktion och arr är överflödiga. Den funkar i vilken variant som helst.

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jättefint och jättebra alla inblandade. Det finns bara en pytteliten grej som jag reagerade på  - första strofen som sjungs med lägre stämma låter murrigare än fortsättningen som har en annan klarhet i soundet. Jag misstänker att du höll micken närmre i början och att det som orsakar kontrasten? En liten petitess som du kan bortse ifrån... Annars var det kanoners!  B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Emu:
Thanx man.Denna är en sån där "down låt" som jag skrev/spelade in efter att flickan i Boden blev mördad i maj i år.Jag deltog i söket efter henne och senare i söket efter kläder/emballage/mordplats etc..Jag har mil i skogarna runt Boden kan jag lova.Mycket tråkigt för vår lilla stad,och det färgade många starkt inklusive mig.Kul att du tyckte om låten,det värmer.

zorrow:
Thanx man,härligt att jag "fångade" en rockers intresse :)
Helt riktigt så ligger jag väldigt nära micken på första frasen.Jag hörde också kontrasterna men släppte igenom det.Men jag kollar så jag inte routat till fel grupp då första sångfrasen är separat tagning.Jag tog om det då jag inte var nöjd med first take.Tackar å Carina/Kristins vägar..

####################################

Tack för kommentarerna boys.

Mike


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vad fint det blev :P

Den var så sorgset vacker från början, men med Plinka och Kristins hjälp blev det ändå snäppet vassare.

Väldigt snygg känslosam sång här Micael, går in i hjärtat.
Får lust att tända ett ljus..

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det har hänt mycket sen sist jag lyssnade, kanonbra...vilken fin hyllning till hembygden Mike. Snyggt jobb av alla inblandade.
  :) :) :) :) :) fem leenden för låten.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Maria:
Ja tänd gärna ett ljus när du lyssnar..Låten skrev jag efter det som hände i Boden i början på Maj i år.
Mycket tragiskt och vissa händelser färgar mig hårdare än andra.Då brukar jag sätta mig med gitarren - och ut kom denna..Musiken är en fin ventil att ta till.
Jag lade min själ i sången,tack för att du tyckte om det.Jag tackar också via Kristins och Carinas vägnar.

Roffe:
Tack,det värmer gott.Kristins flöjt och Carinas kör/stämma gjorde susen.

#####################################

Jag drog ned denna igår för att kunna lyssna via mobilen/JBL i stugan.Till min fasa upptäcker jag att varje gång baskaggen/pianot dundrar in duckar volymen lite.Nästan som en överkomprimering/sidechangning..
I mina lyssningar i studion/hemma låter det förhållandevis bra.Eftersom ingen har nämnt det så beror det på min nya mobil hoppas jag.. :unsure:

Men men,det skall ju på en gitarr på denna så då ser jag över det hela en sista gång.

Tills dess,tack för lyssning alla

Mike