Kontrollrummet

Chapter eleven

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Chapter eleven
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Fusion
LÅTLÄNGD:3:31
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3
Chapter eleven

Bas - Yamaha TRB 5 (Mark bass studio)
Trummor - En trumloop från Yamaha Motif XS
Keyboard/Synthar - Yamaha Motif XS
Elgitarr - Fender Telecaster (ljud från guitarrig, TH2)

Undrar vad Ni tycker om mixen?  :huh:
« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:45:48 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

LÅTNAMN: Chapter eleven
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Fusion
LÅTLÄNGD:3:31
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Typiskt 80-talsfusion och de skulle ha blivit väldigt förnärmade om det då beskrevs som hissmusik. Sett ur det perspektivet så rullar det på riktigt bra - men är det något att höja ögonbrynen för i dag? Nja nej inte för min del - men väldigt bra ur ett 80-talspespektiv tycker jag. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mixen är ok. Låten skulle må bra av livet från en riktig trummis.
Saknar fler olika nyanser i olika delar av låten.

Jag som gitarrist som ibland hamnat i rollen som kompgitarrist bara för nån annan ska sola eller spela leaden,
kan tänka: - Åhh, näej, nu ska han hålla på å sola så där en massa igen...

En stor del av låten består av den där andra gitarristen, som ska spela lead (då jag vill göra det, på en annan låt).   :D
Då tar jag en annan hiss!  B)
« Senast ändrad: 26.05.2013, 20:31:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnygg mix/ljudbild och mycket kompetent framfört!
Tror att du skulle få mer variation om några andra instrument än gitarr
fick briljera i förgrunden i några partier.
Ev dragit ner arret i ett lugnare parti någonstans i mitten....
Men som sagt snyggt och en del sköna harmoniföljder.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Typiskt 80-talsfusion och de skulle ha blivit väldigt förnärmade om det då beskrevs som hissmusik. Sett ur det perspektivet så rullar det på riktigt bra - men är det något att höja ögonbrynen för i dag? Nja nej inte för min del - men väldigt bra ur ett 80-talspespektiv tycker jag. :D

Tack för det! Väljer själv att kalla det fusion eller jazzrock men har märkt när jag lagt upp mina tidigare alster att jag blir placerade i hissen....För min del är det nog så att mycket av den musiken som får ögonbrynen att höjas ur ett kommersiellt perspektiv idag inte tilltalar mej, och vad det beror på vet jag inte! (Kan hända att 30 års harvande främst i dansbandsträsket satt sina spår....) Men alla har ju sin smak och tur är väl det! Än en gång tack för att du lyssnade!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Mixen är ok. Låten skulle må bra av livet från en riktig trummis.
Saknar fler olika nyanser i olika delar av låten.

Jag som gitarrist som ibland hamnat i rollen som kompgitarrist bara för nån annan ska sola eller spela leaden,
kan tänka: - Åhh, näej, nu ska han hålla på å sola så där en massa igen...

En stor del av låten består av den där andra gitarristen, som ska spela lead (då jag vill göra det, på en annan låt).   :D
Då tar jag en annan hiss!  B)

Tack för det! Kan inte spela trummor, men visst i detta projektet använde jag mej av en färdig trumloop och det kan ju bli lite tjatigt kanske! Var sugen på att plocka fram saxen i detta projektet men då jag spelat in detta på kvällar och tidiga morgnar innan och efter jobbet då valde jag husfriden framför variationen.... ;)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jättesnygg mix/ljudbild och mycket kompetent framfört!
Tror att du skulle få mer variation om några andra instrument än gitarr
fick briljera i förgrunden i några partier.
Ev dragit ner arret i ett lugnare parti någonstans i mitten....
Men som sagt snyggt och en del sköna harmoniföljder.
/Asti
Var som sagt sugen på att plocka fram saxen men valde husfriden framför variationen.... :lol:
Kul att du gillar mixen!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Kompetent framfört!

Ser fram emot att få lyssna på den där saxen!  :)
En sax som får ta över leaden ett tag, sen tillbaka till gitarren och på slutet "slåss" de mot varandra

Mmm, då skulle jag luta mig tillbaka och njuta :)


Utloggad Henric

Kompetent framfört!

Ser fram emot att få lyssna på den där saxen!  :)
En sax som får ta över leaden ett tag, sen tillbaka till gitarren och på slutet "slåss" de mot varandra

Mmm, då skulle jag luta mig tillbaka och njuta :)

Sax är fint! Vilken är din favoritsaxofonist! Jag lyssnar gärna Michael Brecker! Spyro Gyra har en mycket duktig lirare men glömt vad han heter....Tack för att du lyssnade!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lägger detta projektet till handlingarna - säger som bakterien - kul så länge det varade! :lol:

IQ7lA

« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:46:55 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag lyssnar gärna Michael Brecker! Spyro Gyra har en mycket duktig lirare men glömt vad han heter.... :rolleyes:

Härligt - jag var mycket inne på dem när jag trodde rocken var dör...^^ Kanske var min starkaste hook att det blev kul att vara bassist när man fick funka loss lite och slapp att bara pumpa grundtoner...  B)  Numera blir jag inte så till mig i trasorna av den här musikstilen även om det är kul att plocka fram Spyro emellanåt. Tycker du spelar med den äran här även om jag tycker att kompsynten tar lite mycket plats i det första partiet.  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

Jag lyssnar gärna Michael Brecker! Spyro Gyra har en mycket duktig lirare men glömt vad han heter.... :rolleyes:

Härligt - jag var mycket inne på dem när jag trodde rocken var dör...^^ Kanske var min starkaste hook att det blev kul att vara bassist när man fick funka loss lite och slapp att bara pumpa grundtoner...  B)  Numera blir jag inte så till mig i trasorna av den här musikstilen även om det är kul att plocka fram Spyro emellanåt. Tycker du spelar med den äran här även om jag tycker att kompsynten tar lite mycket plats i det första partiet.  :)

Tack för det! :rolleyes: Musik är livet - senaste tiden har jag lyssnsat på Fourplay - GRYMT BRA TYCKER JAG!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Stilsäkert. Njae, inte hissmusik tycker jag. Contemporary jazz brukade detta heta i skivbackarna när jag köpte sådan i slutet av nittiotalet.

Spyro Gyra, Yellowjacket, George Benson, Lee Ritenour, Steve Reid etc. är helt relevanta jämförelser stilmässigt tycker jag. Något virtuost solo (lätt att säga) eller avbrott för andra instrument hade varit välkommet, men funkar så här också.


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Sax är fint! Vilken är din favoritsaxofonist! Jag lyssnar gärna Michael Brecker! Spyro Gyra har en mycket duktig lirare men glömt vad han heter....Tack för att du lyssnade!  :rolleyes:

Har ingen favorit. Jag lyssnar gärna på ett bra solo. Gerald Albright gjorde bra ifrån sig på "against all odds" på liveplatan "a hot night in paris" eller maceo parker på roots n grooves "Halleluja I just love her so" (oh den svänger) eller varför inte Dexter Gordons Cry me a River

Sen lyssnar jag på annat med tex Maceo och blir besviken. Svänger inte alls lika skönt. Jag tycker faktiskt inte att Johan Stengård har för mycket vibrato, tur ni inte vet var jag bor annars hade jag blivit doppad i tjära och fjädrar. Däremot kan han ha attitydproblem, har inte träffat karln, bara hört om han. Han har bra fart i röret och stooora lungor, bland svenska saxofonister är han den som påverkat mig mest. Vill nämna Hello Josephine med Taj Mahal från Goin Home, A Tribute to Fats Domino, nu när jag fick chansen att nämna favoriter som verkligen svänger :rolleyes:

Favorit på Youtube. Amy Whinehouse va för full för att gå upp på scen. Bandet, under ledning av Marcus Miller har publik och har repat, så va ska de göra? En helt uuuunderbar instrumental version av Rehab. Candy Dulfer gör bra ifrån sig även om hon spelar lite "fel", att hon lirar med Patches Stewart, Roy Hargrove och Gregoire Maret gör inte saken sämre  :wub:


Jag är alltid öppen för att få en ny favorit. Roffe ligger bra till :)  Vi får se när jag fått lyssna på dig ;)

 B) Josef


Utloggad Henric

Stilsäkert. Njae, inte hissmusik tycker jag. Contemporary jazz brukade detta heta i skivbackarna när jag köpte sådan i slutet av nittiotalet.

Spyro Gyra, Yellowjacket, George Benson, Lee Ritenour, Steve Reid etc. är helt relevanta jämförelser stilmässigt tycker jag. Något virtuost solo (lätt att säga) eller avbrott för andra instrument hade varit välkommet, men funkar så här också.

Tack för det!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!