Forum > Färdiga produktioner
Divi, Marre, Cykeln - Med tanke på vad som saknas.. (In memoriam Larsson)
Dividend:
LÅTNAMN: In memoriam Larsson
ARTIST/GRUPP: Dividend, Cykeln, Marruschkka
GENRE: pianotrio
LÅTLÄNGD: 4:31
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Dividend
EV. MEDVERKANDE: Cykeln (dikt), Marre (recitation)
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
FULLSTÄNDIGT FÄRDIG vP5
Musik och dikt i försök att sätta musik och ord på känslorna av bedrövelse efter dödsfallet.
Per, MAria och Stefan i samarbete. Maria lade dikten och skickade för nån timme sen. Detta är förmodligen det känslosammaste vi gjort. Vi blev alla berörda av det tragiska, Cykeln (fast han ej träffat Larsson) så berörd att han skrev nåt av det bästa jag läst av honom. Med andra ord, väl jobbat av alla inblandade :)
Ja, då var den färdig. Skönt att få lägga den här till handlingarna.
Maria lade ett förträffligt recitationsspår. Och klarinetten har fått mer utrymme i intro och även cellon lite grann, utan att jag gjort det mer svårlyssnat. Har börjat bli riktigt bra med polyfonin nu, även om det här är i enklaste laget.
SKriv gärna en rad och lyssna, Marias recitation av dikten har ni ju inte hört!
/Per :)
Lägger även in en länk till stycket på soundcloud...
https://soundcloud.com/user7789882/larsson-vp5
Jocke:
Ja du... det är svårt att fånga "tomhet" men musiken har varit ett gott redskap från att hindra mig att bli helt galen efter sådana här händelser... Tycker mycket om avslutningen. :)
Dividend:
Ja, verkligen! Det är ju ändå värst för de närmaste, fast jag har haft medelsvårt depp sedan jag fick veta. Vi bodde ju ändå grannar. Sådant här brukar sluta i en depplåt eller stycke, varefter man mår bättre igen. Konstigt det där..
Greppar inte riktigt hur okreativa människor klarar sig i tillvaron, de är mindre känsliga elelr nåt? :)
Jocke:
--- Citat från: Dividend skrivet 22.05.2013, 12:39:32 ---Ja, verkligen! Det är ju ändå värst för de närmaste, fast jag har haft medelsvårt depp sedan jag fick veta. Vi bodde ju ändå grannar. Sådant här brukar sluta i en depplåt eller stycke, varefter man mår bättre igen. Konstigt det där..
Greppar inte riktigt hur okreativa människor klarar sig i tillvaron, de är mindre känsliga elelr nåt? :)
--- Slut citat ---
Kreativitet kan ju ta sig olika uttryck - olika för alla kanske? Tror att det viktiga är att man gör något som fordrar ens uppmärksamhet utan att kräva hela ens hjärnkapacitet. Det undermedvetna får tillfälle att bearbeta utan att störas av en massa tankar... Låter kanske lite pretto men är inte konstigare än att det håller tankarna borta en stund och det behöver man i sådana här lägen... kanske ännu oftare förresten! ;-) Har förlorat nära och kära och musiken räddade mig. Ville göra ett requiem och det blev riktigt fina melodier som jag tycker mycket om men ännu efter flera år klarar jag inte av att ta dem "i mål"... Kanske var inte resultatet det viktiga utan processen att lägga sin tid på hågkomst?
Dividend:
Amen, så är det!
Edit: Skriver några rader om tänket här. Det är ett halvkomplicerat - vad gäller musikteori - stycke, för tre instrument, varav ett piano. De andra bas och alt/sopran. Sker lite kontrapunktisk/fejk-fugaaktig repetition och rekursion här och var, men osäker på om det märks.
Förmodligen svår att spela (pianot), de andra instrumenten mer skrivna som röster i en kör, enkla tonsteg, lättspelade. Pianot kan enkelt förenklas om någon, t ex jag, skulle få för sig att spela det. :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida