Kontrollrummet

Roffe H - Härlig är jorden (ny version med färdigspelad orgel)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig är jorden

1. Härlig är jorden,
härlig är Guds himmel,
skön är själarnas pilgrimsgång.
Genom de fagra
riken på jorden
gå vi till paradis med sång.

2. Tidevarv komma,
tidevarv försvinna,
släkten följer släktens gång.
Aldrig förstummas
tonen från himlen
i själens glada pilgrimssång.

3. Änglar den sjöngo
först för markens herdar.
Skönt från själ till själ det ljöd:
Människa, gläd dig,
Frälsarn är kommen,
frid över jorden Herren bjöd.


Text: Bernhard Severin Ingemann augusti 1850 (61 år) "Dejlig er jorden", övers. Cecilia Bååt-Holmberg 1884 (27 år)
Musik: Schlesisk folkvisa/Breslau 1842

Detta är en av psalmbokens absolut mest välkända psalmer, ja, en av dem som många svenskar kan utantill. Så kär och insjungen är själva ordalydelsen, att det 1986 inte gick att i sista strofen byta ut "Änglar den sjöngo" mot "Änglarna sjöng den" (sången). Trots att verbformen och ordföljden då skulle bli både begripligare och trognare mot originalet, där det heter just att "englene sang den"!

Psalmen skrevs på sensommaren 1850, då lektor Ingemann fick besök av kyrkoherden Johannes Ferdinand Fenger, som hittat psalmen Schönster Herr Jesu i marsnumret av en tysk missionstidskrift. Där uppgavs den vara en "korsfararhymn" från 1200-talet, och Fenger önskade en text med närmare anknytning till korsfarar- och pilgrimsmotivet. Spelas och sjungs ofta på begravningar, lite dystert kanske, men ack så vackert (hoppas jag gjort den rättvisa bara?)  :unsure:

Ville testa mina nya prylar. Ci2+ interface tillsamman med Cubase 6 samt en nyinköpt liten Oxygen 25 att hantera med en hand. Tyckte det skulle vara kul att lira lite själv och inte bara luta sig tillbaka på BIaB. Helt nytt för mig med keyboard och cubase, så se det hela som ett test, nån gång måste man ju börja.  :)
/Roffe H

« Senast ändrad: 21.05.2013, 23:49:45 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kommer nog bara att lyssna den här gången för att inte bli för känslosam... tycker jag har fått ta avsked av för många redan... :(

Tycker du gör den här med stora värdighet men känner att du håller tillbaka mer än du brukar göra - är det den nya tekniken eller "stundens allvar"?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag kommer nog bara att lyssna den här gången för att inte bli för känslosam... tycker jag har fått ta avsked av för många redan... :(

Tycker du gör den här med stora värdighet men känner att du håller tillbaka mer än du brukar göra - är det den nya tekniken eller "stundens allvar"?

Det är nog både och. Har den närmsta tiden varit med på två begravningar med nära och kära, det är mycket känslor när man tar farväl för alltid.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det låter som att du övar på att spela mjukt och känslosamt

Det lyckas du verkligen med
Mycket bra!

Jag spelade med på den i Vaksalakyrkan förra året. Gick sådär, jobbigt att höra gamla inspelningar med sig själv, jag har problem med att ligga lite lite efter, är för osäker och nervös i skarpa lägen.
Men jag tränar vidare, spelar i österledskyrkan på söndag, och igen sjätte juni :)
Din version är bättre än min  :wub:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt! Har inte hört den tilljazzad förut - du gör den bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det låter som att du övar på att spela mjukt och känslosamt

Det lyckas du verkligen med
Mycket bra!

Jag spelade med på den i Vaksalakyrkan förra året. Gick sådär, jobbigt att höra gamla inspelningar med sig själv, jag har problem med att ligga lite lite efter, är för osäker och nervös i skarpa lägen.
Men jag tränar vidare, spelar i österledskyrkan på söndag, och igen sjätte juni :)
Din version är bättre än min  :wub:


Det kommer, hur länge har du lirat sax? Synd att den inte hördes lite mer, men det var vackert. Lycka till den sjätte.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt! Har inte hört den tilljazzad förut - du gör den bra.

Tack Max. Kanske beror det på att den mest är förknippad med begravningar, vad vet jag? Men den är så fin.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tack Roffe! Känner mig som "padawan" och du är "master yoda"  ;)
Lite mer seriöst i två år nu, upgraderade billigaste yamaha till yanagisawa 992 började ta lektioner och gick med i orkester.
Har ägt yamahan i femton år, spelade mycket sporadiskt under småbarnsåren.
Typ nästan aldrig  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Roffe! Känner mig som "padawan" och du är "master yoda"  ;)
Lite mer seriöst i två år nu, upgraderade billigaste yamaha till yanagisawa 992 började ta lektioner och gick med i orkester.
Har ägt yamahan i femton år, spelade mycket sporadiskt under småbarnsåren.
Typ nästan aldrig  :)

Tack själv, kom igen...det jag hört av dig tidigare låter bra, jag har lirat sedan 2002 ingen skola men däremot en fantastisk mentor. Han var gammal jazzmusiker och lirade under proffsåren baryton men gick sedan över till alt.Tyvärr har han gått ur tiden, men han lärde mig allt man behövde för att komma igång. Kommenterade, valde munstycken och rör, lirade in låtar som jag fick lyssna på, vi lirade en del ihop också hemma i min studio.
Utan honom hade jag nog aldrig fortsatt. Han blev förbannad när jag köpte en tenor (Yanagisawa, numer äger jag också en yamaha alt). Han sa att tenoren behöver man inte blåsa i en gång, den lirar av sig själv om ställer ut den i vinden. Funderar på att lägga ut nåt vi gjort tillsammans, men vi gjorde bara covers och det är ju lite marigt.  :unsure:
Så i avsaknad av min mentor är det tur att KR finns!  :D

Lägger upp en ny version högst upp i tråden, där jag har spelat färdigt orgeln på slutet.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack Roffe! Känner mig som "padawan" och du är "master yoda"  ;)
Lite mer seriöst i två år nu, upgraderade billigaste yamaha till yanagisawa 992 började ta lektioner och gick med i orkester.
Har ägt yamahan i femton år, spelade mycket sporadiskt under småbarnsåren.
Typ nästan aldrig  :)

Tack själv, kom igen...det jag hört av dig tidigare låter bra, jag har lirat sedan 2002 ingen skola men däremot en fantastisk mentor. Han var gammal jazzmusiker och lirade under proffsåren baryton men gick sedan över till alt.Tyvärr har han gått ur tiden, men han lärde mig allt man behövde för att komma igång. Kommenterade, valde munstycken och rör, lirade in låtar som jag fick lyssna på, vi lirade en del ihop också hemma i min studio.
Utan honom hade jag nog aldrig fortsatt. Han blev förbannad när jag köpte en tenor (Yanagisawa, numer äger jag också en yamaha alt). Han sa att tenoren behöver man inte blåsa i en gång, den lirar av sig själv om ställer ut den i vinden. Funderar på att lägga ut nåt vi gjort tillsammans, men vi gjorde bara covers och det är ju lite marigt.  :unsure:
Så i avsaknad av min mentor är det tur att KR finns!  :D

Lägger upp en ny version högst upp i tråden, där jag har spelat färdigt orgeln på slutet.
/Roffe H

 :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint!
Ja detta är ju en ruggigt bra psalm.
Många gånger man sjungit den i kyrkan vid begravningar med brusten stämma och tårar i ögonen
Funkar bra i lätt jazztappning
Skulle dock föredra en mer tramporgelliknande orgel - blev lite syntetisk
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Underbart :rolleyes:

Skulle önska att du varierade den lite mer, annars är den superb  :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för tyck Cykeln och Marre.  :D
Letade efter en bra orgel, det enda som jag hittade på cubase och tyckte passade var "churchorgan", så det fick bli så. Antar att den både låter och är syntetisk, men det verkar som man får leva med det som hobbymusikant. När det gäller variationen ville jag inte gå på för hårt eller jazza till för mycket, tycker den är så vacker som den är. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)