Kontrollrummet

Första steget i mitt festivalbidrag - "covern"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropboxusercontent.com/u/95768896/Flirting_with_disaster.mp3[/mp3]

För cirka femton år sedan fick jag höra av en person jag litade på att jag sjöng fruktansvärt illa och att jag aldrig mer borde göra det.
Jag spelade in mig, den låten hon hörde mig sjunga, och lyssnade.
Jo, det lät rätt illa. Det var då jag köpte saxofonen och började hata min röst.

Sedan dess har jag inte sjungit.

En sak jag tyckte var jobbigt senaste halvåret är att för att få vara med i KRs tävlingar, så skulle man sjunga, jag är ju instrumentalist.

Nu har jag en bra mick och en mjukvara som kan transponera, jag tycker nästan alla sånger går jobbigt högt. Vill vara med i en tävling vill jag också, så varför inte prova. Den här gången transponerade jag ner midifilen tills det gick lätt att sjunga (-7)

Visst är det surt här och där, till och med några falska toner (melodyne :) ). Men så illa är det faktiskt inte.

Så, inatt hände det, jag brukar stänga av och lägga mig 22 eftersom jag går upp 05, inatt höll jag på till 01 så jag är helt slut.

Resultatet:
* Jag har slutit fred med min röst, den är nog rätt ok ändå, nu har jag 15 års sångträning att ta igen :-)
* Jag tror faktiskt att jag är bas. Det är därför jag har så svårt för de flesta låtar, de går för högt för mig.

Det där hade aldrig hänt om det inte varit för er här på kontrollrummet!  :wub:

Kommer fömodligen inte att hinna klar mitt bidrag till förvandlingsfestivalen före 26:e (svensk medeltid), men skit i det.

Tack vare er har jag lärt mig massor och fått ytterligare en ny kompis!

 :wub: :wub:  :wub:

Kärlek till er !!!

:wub: :wub: :wub:

My joy, my inspiration. My sweet "Child o' mine" dotter Frida


/Josef


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såna idioter nära vänner kan vara ibland. Och man själv också, som låter sig påverkas så mycket.
Din röst fungerar och det finns inga problem i världen att använda den redan idag.
Dessutom tycker jag mig höra att du inte är långt från en stadig utvecklingspotential, vad gäller rösten.

Och det är skönt att skita i traditionerna och göra det man vill!

Jag har liknande vänner men jag lyssnade inte så mycket på dem, eftersom jag så gärna ville sjunga och tyckte så mycket om att sjunga.
Därför har jag fortsatt sjunga. Men det är först de senaste åren som jag vågar tro att rösten kan fungera. Och den tron är bra, så den behåller jag.

Gör det du också!
« Senast ändrad: 18.05.2013, 00:22:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Det e coolt!

Imponerande! Härligt alternativt på något sätt?

Kanske är färgad av MaxBs Nicos tolkning men tycker det låter lite Velvet Underground över det, Skriv en egen text till det!
« Senast ändrad: 18.05.2013, 00:36:39 by druiden »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det där med vänners omtanke om allmänhetens ljudmiljö är något jag känner igen.
Sedan jag 2008 gick med på KR har min röst utvecklats från -2 till +6 känns det som - så det är bara att fortsätta Josef t.ex. med att skriva ny text till den här - sjunga in och lämna in som bidrag - det hinner du - du har gott om tid.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Läckert!
Det är lite Peter Gabriel över det hela
Skulle nog tjänas på att korta ner efter som det är rätt likartat komp.
Även acapella-delen ner till en avslutande vers
Nu väntar vi på ny text - låt Frida inspirera till en!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Härlig version :rolleyes:
Sjung på, sjung för glatta livet. Jag sjunger själv alldeles för sällan nu för tiden fast man vet att man mår bra av det.

Tänker på den söta tjej som tyckte att jag sjöng bra första gången jag sjöng offentligt. Då lyssnade man sen inte på grabbarna som tyckte att det inte lät någe vidare. Tur att inte dom han först!