Kontrollrummet

clastrofobi - Kura Gryning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Hej. - Jag heter Clas Svanberg. Det här är mitt allra första besök i "kontrollrummet" - men säkert, hoppas jag,  inte det sista. -  Jag blev rekommenderad kontrollrummet av Rolf Hagelin. -  Det verkar vara ett fantastiskt forum för oss doldisar som har kört i orkesterdiket. 
Kura Gryning är en layed back tumsugarlåt med gitarristen i både baksätet vid ratten och vid gitarren. (OBS. all musik för utom de "riktiga" gitarrerna, har jag gjort med hjälp av min midigitarr. - På Återhörande.  (clastrofobi):blink:
« Senast ändrad: 14.05.2013, 12:15:42 by clastrofobi »
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, det där gick ju fint. Nu får du din första kommentar också. Snyggt lirat, schyst låt att kura till.  :) Du kommer alldeles säkert att få många kommentarer på det du gör och har gjort(som till exempel att någon tycker du ska dra ner här eller lägga på något där), det kanske blir svårt om det är en gammal inspelning om du inte har orginalet kvar nånstans. Men strunt i det det kommer väl mer och även nyinspelat vad det lider. Välkommen på KR clastrofobi, du kommer säkert att trivas. Du får nog kalla mig Roffe H, annars vet man nog inte vem du syftar på.  :wacko: Ha det gott!
/Roffe H
« Senast ändrad: 14.05.2013, 12:16:50 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Välkommen Classe :)
Det var en fin o klart jazzig låt du bjuder på här.

Det är fantastiskt vad man uppenbarligen kan göra med midigitarrerna - allt utom att lägga gitarr tydligen?

Vad börjar man med när man bygger en låt på en sådan - trummorna eller kompet? Och vad händer sedan du måste väl ha en Cubase eller Logic eller något eller behövs inte det?
Berätta gärna lite om processen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är skönt. Jag önskar som grädde på moset att instrument o ljud är mer separerade (stereo) och att ha med mer dynamik. Skulle vara skönt att höra tystare partier ibland.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan! Kul att du hittade hit.
Jag är också nyfiken på vad midi-guran egentligen gör. Syntstråkarna är väl inte så roliga i mina öron. Och sen har du nåt mystiskt vattenplask som jag inte riktigt förstår varför det ligger där. På återhörande i poolen? :D
En del syntgrejer återkommer också lite för ofta för att det ska kännas fräscht. Minska ner dom och återkom med lite nya sound under låtens utveckling för att variera.
Gillar gitarrspelet, skönt småjazzigt.
Vore nice med info i din profil.


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Tack för responsen. - Att det blev midigitarr beror väl på att jag är gitarrist och inte nåt vidare på andra instrument. Uppbyggnaden är ju minst sagt lite krånglig. Man får börja med en baskagge. sen en virvel sen en hihat osv. Man måste helt enkelt ta ett instrument i taget och försöka ha framförhållandet i huvudet. - Därför blir det lite upprepande alldeles för ofta, På midigitarr kan du ju så att säga bara använda en hand. - När man så småningom kan lägga på sitt "riktiga gitarrspel" - Då får man belöningen. Jag använder Logic  sen long ago. Mors från Clas.  :)
Välkommen Classe :)
Det var en fin o klart jazzig låt du bjuder på här.

Det är fantastiskt vad man uppenbarligen kan göra med midigitarrerna - allt utom att lägga gitarr tydligen?

Vad börjar man med när man bygger en låt på en sådan - trummorna eller kompet? Och vad händer sedan du måste väl ha en Cubase eller Logic eller något eller behövs inte det?
Berätta gärna lite om processen.
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Hej och tack för konstruktiv kritik. - Utan att skylla på något så får jag väl erkänna att all musik är gjord på en midigitarr (utom den ledande gitarren) -  och för 20 år sedan. Nån vidare ljudtekniker var jag inte redan på den den tiden heller. Men då var det kul att även jag som gitarrist fick chansen att leka i datorn. - Använde mig av en Casio midigitarr, och en  Mac G4 med Logic. -  Att mixa om låtarna går ju inte att göra eftersom filerna ej finns bevarade. - Men man kan förhoppningsvis lära bättra sig. - Allt vatten som plaskar om kring just i den här låten beror helt enkelt på att det var ett beställningsjobb åt en revy och det skulle vara vågor som slog mot stranden,ha ha !!  men den sketchen liksom vågorna har nu ebbat ut. Jag måste nog hota med att lägga ut lite mer musik jag gjorde på den tiden (dock inte till någon revy" utan bara för mitt eget nöjes skull, det blev ju massor av experimenterande med midigitarren. - Tackor på fårhand - Jag tål både ris och ros /clastrofobi

Det här är skönt. Jag önskar som grädde på moset att instrument o ljud är mer separerade (stereo) och att ha med mer dynamik. Skulle vara skönt att höra tystare partier ibland.

Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Hej.Tack för respons och konstruktiv kritik.
Tar mig friheten att kopiera in det svar som jag gav alldeles nyss till en med liknande funderingar.
Utan att skylla på något så får jag väl erkänna att all musik är gjord på en midigitarr (utom den ledande gitarren) -  och dessutom för 20 år sedan. Nån vidare ljudtekniker var jag inte redan på den den tiden heller. Men då var det kul att även jag som gitarrist fick chansen att leka i datorn. - Använde mig av en Casio midigitarr, och en  Mac G4 med Logic. -  Att mixa om låtarna går ju inte att göra eftersom filerna ej finns bevarade. - Men man kan förhoppningsvis lära och  bättra sig. - Allt vatten som plaskar om kring just i den här låten beror helt enkelt på att det var ett beställningsjobb åt en revy och det skulle vara vågor som slog mot stranden,ha ha !!  men den sketchen liksom vågorna har nu ebbat ut. Jag måste nog hota med att lägga ut lite mer musik jag gjorde på den tiden (dock inte till någon revy" utan bara för mitt eget nöjes skull, det blev ju massor av experimenterande med midigitarren. - Tackor på fårhand - Jag tål både ris och ros /clastrofobi


Hejsan! Kul att du hittade hit.
Jag är också nyfiken på vad midi-guran egentligen gör. Syntstråkarna är väl inte så roliga i mina öron. Och sen har du nåt mystiskt vattenplask som jag inte riktigt förstår varför det ligger där. På återhörande i poolen? :D
En del syntgrejer återkommer också lite för ofta för att det ska kännas fräscht. Minska ner dom och återkom med lite nya sound under låtens utveckling för att variera.
Gillar gitarrspelet, skönt småjazzigt.
Vore nice med info i din profil.
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tjillevippen och välkommen !!
Kul med SynthGura Tycker det är ett helt OK Sound, men man hör att dom är lite 'Daterade'
Men det är ju inte det viktigaste med denna hobby, Fram med skaparglädjen.
Jazzigt och sommrigt var det i alla fall.
/Bjurte
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Välkommen till KR Clas! Ja, det är ett fantastiskt forum där man får bra feedback och
även hjälp med instrument/sång om man vill!
Fin, jazzig låt du fått till med snyggt gitarrspel och sköna harmonier!
Men tycker du borde skippa "vågskvalpet" och justera stråkarna, så att de inte ligger
på hela tiden och får lite mer variation i volym/styrka. Dom bör sänkas generellt.
Arret kanske skulle varieras en aning med ett lugnare parti eller stick...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej Clas! :)

Det här är behaglig lyssning - man kan göra mycket kul med MIDI-gitarr! :) Låten har potential för en spännande och kreativ mix men om filerna är borta hoppas jag på att få höra dig "släppa loss din inre Rune Gustavsson" i nya alster - snyggt spelat! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1