Kontrollrummet

Roffe H - I denna ljuva sommartid (Jocke på gitarr)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En av de finaste svenska sommarpsalmerna, ”I denna ljuva sommartid”, som på sina håll är lika vanlig på skolavslutningarna som ”Den blomstertid nu kommer”. Ursprungstexten är skriven av Paul Gerhardt (1607-1676), tysk diktare, lärare och präst, musiken är komponerad av Nathan Söderblom  1866 -1931 svenska kyrkans ärkebiskop 1914–1931. Han var ledamot av Svenska akademien och erhöll Nobels fredspris 1930. Jocke har stöttat mig med sitt finstämda och följsamma gitarrspel samt goda råd. 
Fortsätter att spelar altsax, tycker den passar fint här en ljusare och lite sprödare ton.

LÅTNAMN: I denna ljuva sommartid
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H / Jocke
GENRE: psalm i jazztappning
LÅTLÄNGD: 3:40
KOMPOSITÖR: N Söderblom
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Behagelig låt, takk for historieleksjonen  :)
Saxen er kanskje litt høy og spiss. Når det gjelder gitaren så synes jeg den skulle vært "rundere" i lyden for å passe låten bedre. Mindre dist og kanskje mindre diskant..


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för kommentar och lysssning. Det blir inte alltid "perfekt". Tyckte ändå, trots små detaljer som kunde ha rättas till, att det blev en fin stämning i låten, så den får bli så här. Får tänka på det till nästa psalm.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för kommentar och lysssning. Det blir inte alltid "perfekt". Tyckte ändå, trots små detaljer som kunde ha rättas till, att det blev en fin stämning i låten, så den får bli så här. Får tänka på det till nästa psalm.  :)
/Roffe H

Tycker nog att en psalm behöver piggas upp med lite dist men nog drog du upp diskanten lite Roffe?  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tolkningen är underbar!!!

Det är något i mix eller master som i min lur inte är 100%
Vilket jag tycker är synd när du tolkar den så underbart njutningsfullt.

Behöver din hjälp att ta reda på vad. Två varianter

1, Har du melodyne på saxspåret? Kan jag få lyssna utan?
2, Har du ingen melodyne på saxspåret? Kan jag få lyssna med? Kör med max 40% respektive 10%, gärna mindre då jag inte tror saxen är mer än max 16% off. Sax är ju en materialsport :)

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för kommentar och lysssning. Det blir inte alltid "perfekt". Tyckte ändå, trots små detaljer som kunde ha rättas till, att det blev en fin stämning i låten, så den får bli så här. Får tänka på det till nästa psalm.  :)
/Roffe H

Tycker nog att en psalm behöver piggas upp med lite dist men nog drog du upp diskanten lite Roffe?  ;)

Absolut, din gitarr ska vara så här inget att ändra på (det är ju psalm-jazz). Men jag kan inte komma ihåg att jag ökade nån diskant.  :unsure: Ska lyssna igen.  :)
Har lyssnat nu! Tycker inte det lät så tokigt...men om du vill så så drar jag ner diskant på gitarrsolot?  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 08.05.2013, 13:25:30 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tolkningen är underbar!!!

Det är något i mix eller master som i min lur inte är 100%
Vilket jag tycker är synd när du tolkar den så underbart njutningsfullt.

Behöver din hjälp att ta reda på vad. Två varianter

1, Har du melodyne på saxspåret? Kan jag få lyssna utan?
2, Har du ingen melodyne på saxspåret? Kan jag få lyssna med? Kör med max 40% respektive 10%, gärna mindre då jag inte tror saxen är mer än max 16% off. Sax är ju en materialsport :)

/Josef

Bästa Josef, jag vet inte vad "melodyne" är, visst är jag obildad.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för kommentar och lysssning. Det blir inte alltid "perfekt". Tyckte ändå, trots små detaljer som kunde ha rättas till, att det blev en fin stämning i låten, så den får bli så här. Får tänka på det till nästa psalm.  :)
/Roffe H

Tycker nog att en psalm behöver piggas upp med lite dist men nog drog du upp diskanten lite Roffe?  ;)

Absolut, din gitarr ska vara så här inget att ändra på (det är ju psalm-jazz). Men jag kan inte komma ihåg att jag ökade nån diskant.  :unsure: Ska lyssna igen.  :)
Har lyssnat nu! Tycker inte det lät så tokigt...men om du vill så så drar jag ner diskant på gitarrsolot?  :)
/Roffe H

Nä, det var bara en tanke jag hade... minns att jag drog ner diskanten för att få jazz-sound och drog upp gain för att inte anslagen helt skulle försvinna... det låter lite distat nu men inte är det som att svära i kyrkan???^^ Tycker vi behåller locket på!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Vilken tajming - man anar grönskan. Med er hjälp kommer sommaren snart att ramla på oss som den sköna tid den är - Bra familjejobb. :)
En av de finaste svenska sommarpsalmerna, ”I denna ljuva sommartid”, som på sina håll är lika vanlig på skolavslutningarna som ”Den blomstertid nu kommer”. Ursprungstexten är skriven av Paul Gerhardt (1607-1676), tysk diktare, lärare och präst, musiken är komponerad av Nathan Söderblom  1866 -1931 svenska kyrkans ärkebiskop 1914–1931. Han var ledamot av Svenska akademien och erhöll Nobels fredspris 1930. Jocke har stöttat mig med sitt finstämda och följsamma gitarrspel samt goda råd. 
Fortsätter att spelar altsax, tycker den passar fint här en ljusare och lite sprödare ton.

LÅTNAMN: I denna ljuva sommartid
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H / Jocke
GENRE: psalm i jazztappning
LÅTLÄNGD: 3:40
KOMPOSITÖR: N Söderblom
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter BRA! Fortsätt det här psalmprojektet!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ljuvligt är ordet!
Väldigt finstämd version av denna fina melodi
Lyssnar på jobbet så kan inte säga så mycket om ljudbild
mer än att i dessa små logitech låter det fint
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack pojkar! Roligt att ni tycker det låter bra. Det kommer nog fler psalmer så småningom (lite folkvisa över dem, en del melodier är väl det ursprungligen)
Gillar dessa "enkla" men ändå komplexa små melodier. Just nu är det så mycket annat än musiken som skall hinnas med, men det finns idéer, som jag tror kommer att förverkligas vad det lider.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)