Kontrollrummet

Roffe H - A Minor Bossa (En sisa finslipning)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
----------------------------------------------------------------
LÅTNAMN: A minor bossa
ARTIST, KOMPOSITÖR, MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Jazz/Bossa
LÅTLÄNGD: 4 min
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
-----------------------------------------------------------------

Ville prova mina nya prylar Cubase LE 6 och interface CI2+, och efter många glada tillrop och goda råd på halvfärdiga, tycker jag det kändes helt ok att lägga upp den på färdiga. :D

NY version: Har nu kommit underfund med lite mer hur man använder instrumenten i Cubase så jag gjorde ett litet pålägg till. Vet inte om jag lyckades ratta mitt keyboard rätt, men det ska var dragspel bara så ni vet.  :lol:
/Roffe H

« Senast ändrad: 28.05.2013, 18:45:51 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det känns långtråkigt att skriva snyggt Roffe,men det är ju det så här kommer den igen:

Snyggt Roffe :wub:

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det känns långtråkigt att skriva snyggt Roffe,men det är ju det så här kommer den igen:

Snyggt Roffe :wub:

Mike

Det går så bra så mike.  :D Tackar!
Roligt att få leka med lite nya prylar. Vi får se vad det kan leda till. Tar väl ett par år eller så innan man lärt sig en bråkdel.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det känns långtråkigt att skriva snyggt Roffe,men det är ju det så här kommer den igen:

Snyggt Roffe :wub:

Mike

Det går så bra så mike.  :D Tackar!
Roligt att få leka med lite nya prylar. Vi får se vad det kan leda till. Tar väl ett par år eller så innan man lärt sig en bråkdel.  :wacko:
/Roffe H

Kan bara hålla med Mike - det är så snyggt och tankarna går till jazzklassiker jag glömt namnet på från Melodiradion i ungdomen. :) Du kommer nog igång kvickt med nya prylarna - det kanske inte är meningen att man ska lära sig allt utan att funktionerna finns där när man behöver dem? Nåja, för tidigt för något annat än kaffe till den här... "kopp"!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Du ser inte bara ut som "ena "rektiger jazzdude - du börja låta som en också - Bra Roffe
----------------------------------------------------------------
LÅTNAMN: A minor bossa
ARTIST, KOMPOSITÖR, MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Jazz/Bossa
LÅTLÄNGD: 4 min
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
-----------------------------------------------------------------

Ville prova mina nya prylar Cubase LE 6 och interface CI2+, och efter många glada tillrop och goda råd på halvfärdiga, tycker jag det kändes helt ok att lägga upp den på färdiga. :D
/Roffe H


Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
  :) Jocke och clastrofobi, tack för lyssning och gott omdöme. Hoppas kaffet smakade och kul att låta som en "jazzdude", utseendet kan man inte göra så mycket åt nu för tiden, men liret kan man ju alltid fila på!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Efter införskaffandet av div. nya prylar måste de ju testas. Ett litet pålägg på en tidigare låt. Roligt men svårt. Vet inte om det låter dragspel, men det ska föreställa det i alla fall. Tar gärna emot tips hur man rattar osv.  för eventuellt  få det att  låta bättre.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra.

Den går rakt igenom, bossan. Uppfattade inte på första 2 lyssningarna. Tror du skulle tjäna lite på att inte köra "standard-popjazz-mallen" hela tiden. Fast det låter fint. Förstå mig rätt, musiken är jättebra bakgrundsmusik, men för lite händer - rent konstnärligt - för att man ska bibehålla uppmärksamheten. :)

Eller så är jag bara på dåligt humör :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra.

Den går rakt igenom, bossan. Uppfattade inte på första 2 lyssningarna. Tror du skulle tjäna lite på att inte köra "standard-popjazz-mallen" hela tiden. Fast det låter fint. Förstå mig rätt, musiken är jättebra bakgrundsmusik, men för lite händer - rent konstnärligt - för att man ska bibehålla uppmärksamheten. :) (Ska jag säga :D )

Eller så är jag bara på dåligt humör :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentar Dividend. Jag förstår vad du menar, och tanken och visionen finns där, fast jag kanske inte nåt ända fram på långa vägar. Jag har försökt att separera mig lite från BIaB genom att införskaffa ovanstående prylar (blir väl aldrig helt fri från min kära låda).  :wacko:
Anledningen var väl att jag skulle kunna lira lite mer på egen hand, samt skapa lite mer variation.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kämpe på :) Grunden finns ju där.

Har en hel del standard-format prylar jag skulle vilja bli av med, själv :) T ex det där kinesiska.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mmm... det jag kommer att tänka på är att jag inte upplever saxen på samma sätt som du skämt bort oss med... det har såväl mindre kropp som blåsljud. Omedvetet eller avsiktligt? "Dragspel" får jag nog bearbeta lie - är det en show av Christer Lindarw?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kämpe på :) Grunden finns ju där.

Har en hel del standard-format prylar jag skulle vilja bli av med, själv :) T ex det där kinesiska.



Även solen har sina fläckar, elle hur?  :lol: Vi jobbar på, helt klart!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mmm... det jag kommer att tänka på är att jag inte upplever saxen på samma sätt som du skämt bort oss med... det har såväl mindre kropp som blåsljud. Omedvetet eller avsiktligt? "Dragspel" får jag nog bearbeta lie - är det en show av Christer Lindarw?  :rolleyes:

Hej Jocke, du fick till det igen!  :lol: (drag spel = dragshow) Härligt. Nej men, jag har nog inte ändrat så mycket på saxen, kanske blev det ett annat sound när jag la in filerna i cubase. Letade efter ett reverb som skulle göra soundet lite mer "rosa panternlikt", kanske är det det?  :unsure: Själv blev jag rätt så nöjd.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mmm... det jag kommer att tänka på är att jag inte upplever saxen på samma sätt som du skämt bort oss med... det har såväl mindre kropp som blåsljud. Omedvetet eller avsiktligt? "Dragspel" får jag nog bearbeta lie - är det en show av Christer Lindarw?  :rolleyes:

Hej Jocke, du fick till det igen!  :lol: (drag spel = dragshow) Härligt. Nej men, jag har nog inte ändrat så mycket på saxen, kanske blev det ett annat sound när jag la in filerna i cubase. Letade efter ett reverb som skulle göra soundet lite mer "rosa panternlikt", kanske är det det?  :unsure: Själv blev jag rätt så nöjd.  :)
/Roffe H

Men det är ju det viktiga - att du blir nöjd! :) Tycker du ska ladda ner Glaceverb som Max tipsade om för ett tag sedan. Jag använder också det en hel del och det finns ett par presets som funkar riktigt bra nästan som de är - Vocal4 och Final Master.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jomenvisst, det är skönt. Noterar att saxarna är i olika rum och jag är inte säker på om det är genomtänkt eller bara blivit så?
Den sax som kommer in först, är i litet rum till vänster och den andra som har mer kropp finns i ett större rum mitten (höger?). Kanske är det bättre med mer liknande reverb?

Reverben som finns i Glaceverb gillar jag. Använder jag ofta.
« Senast ändrad: 22.05.2013, 15:31:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jocke och Max: Tack för lyssning och kommentarer. Jag lägger upp en ny fil nu. Jag har ändrat på reverbet så båda saxarna ligger lika. Har också EQ'at något för att få tillbaka flåset.    :)
Är  glaceverb gratis och i så fall hur installerar man det i cubase? Såna här saker har jag svårt för.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke och Max: Tack för lyssning och kommentarer. Jag lägger upp en ny fil nu. Jag har ändrat på reverbet så båda saxarna ligger lika. Har också EQ'at något för att få tillbaka flåset.    :)
Är  glaceverb gratis och i så fall hur installerar man det i cubase? Såna här saker har jag svårt för.  :wacko:
/Roffe H

"Det bästa i livet är gratis" - var det någon som skaldade! ;-) Javisst.

http://www.kvraudio.com/product/glaceverb_by_dasample

Det finns en hel del andra grejer att ladda ner därifrån om man vill botanisera... Pluggar (effekter) och VSTi:s (Instrument/syntar) är ibland arkiverade i en ZIP-fil eller liknande, andra som installationsfiler(då hamnar allt på rätt plats bara man kör dem) som innehåller en DLL-fil (ibland andra också) som du helt enkelt kopierar till "typ" C:\Program\ Steinberg\Cubase\VSTplugins\ (reserverar mig för stavningen på mapparna...^^)

Ladda ner och skriv PM om det krånglar! :)

Edit. Tycker saxen gifter sig bättre med Christer Lindarw nu..  ;) Min personliga åsikt är att det är lite för mycket... vet inte om det är nivån eller längden (i tid) jag reagerar på... Känner att jag skulle önska att den torra saxen skulle stå ut lite mer och vara mer separarad från efterklangen... men det här låter inte alls illa..  ;)
« Senast ändrad: 22.05.2013, 19:22:25 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Av de två reverb du använde tidigare gillade jag det till höger mest. Det är självklart personligt men jag gillar då tonen är ren, fyllig och nära och att det finns ett större rum som hörs lite, där bakom. I nyaste verren som låter bra, hör jag inte mycket av det där rummet men det är som sagt personligt.
Det är Rosa Pantern-känsla och dragspelsljudet låter riktigt bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Coolt
Låter som du lattjar med ett par gamla jazzgodingar - kommer inte på vad de heter
Tycker du får ett bra gung på kompet även om det ibland kanske är lite otight
Vad är det för bas?
Keep on rocking!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys för att ni lägger tid på lyssning och att ge goda råd. Uppskattas.  :D

Max och Jocke: Reverbet får jag jobba på märker jag. Får se om jag lyckas ladda ner nåt vettigt, eller hitta nåt befintligt i cubase. Har inte hunnit utforska allt.

Cykeln: Bas, trummor och gitarrer är BIaB. Dragspelet ligger i cubase. Håller på att jobba in mig på det nya programmet med alla olika instrument som finns där. Kör på ett litet keyboard på med bara 25 tangenter, för att få lite variation. Jag spelar ju inte piano, så det får bli "pekfingervals"  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker äntligen att jag fått till reverbet någotsånär ok!  :huh:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, saxofonisten har tagit ett rejält steg fram men jag är lite extra gnällig och tycker nog att hela mixen ska få sig en gnutta mer reverb!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, saxofonisten har tagit ett rejält steg fram men jag är lite extra gnällig och tycker nog att hela mixen ska få sig en gnutta mer reverb!  ;)

Hur menar du Jocke, hela mixen? Allt utom bas och saxar eller...? Tycker du inte reverbet på saxarna ändå är tilräckligt?  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, saxofonisten har tagit ett rejält steg fram men jag är lite extra gnällig och tycker nog att hela mixen ska få sig en gnutta mer reverb!  ;)

Hur menar du Jocke, hela mixen? Allt utom bas och saxar eller...? Tycker du inte reverbet på saxarna ändå är tilräckligt?  :unsure:
/Roffe H

Jag tyckte som sagt att saxofonisten steg fram och där vill jag att han ska stå men får en förnimmelse av att det är lite torrt och tänkte att lite reverb på mastern kunde funka. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, saxofonisten har tagit ett rejält steg fram men jag är lite extra gnällig och tycker nog att hela mixen ska få sig en gnutta mer reverb!  ;)

Hur menar du Jocke, hela mixen? Allt utom bas och saxar eller...? Tycker du inte reverbet på saxarna ändå är tilräckligt?  :unsure:
/Roffe H

Jag tyckte som sagt att saxofonisten steg fram och där vill jag att han ska stå men får en förnimmelse av att det är lite torrt och tänkte att lite reverb på mastern kunde funka. :)

Ok, men då blir det väl reverb på basen, och så ska det väl inte vara, eller? :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Om jag lägger lite reverb på slutmixen blir det så här.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter mycket bra om båda versionerna  :) men gnäll-Jocke skulle nog vilja ha en mittemellan-version... men det enda jag eg lyssnat efter är känslan av närvaron hos saxen.

Om reverb tänker jag så här - andra kan ha andra uppfattningar... När musik spelas i ett rum påverkas alla frekvenser av begränsningsytorna (golv, väggar, tak) och det låter olika om lokalen är tom eller full med publik. Reverb är inte bara efterklang utan reflektion, diffusion och absorbtion. Basens långa våglängd gör att den uppför lite annorlunda än högre frekvensen och att "rummet" i huvudsak adderas direktljudet (det finns undantag så klart). Man kan märka den här effekten om man ställer en högtalare nära en vägg och sedan jämför med ljudet om man flyttar ut den mitt i rummet.

I ett bra reverb bör man väl ha tänkt på sådana här saker och i tex Glaceverb kan man ställa in hur mycket bas man vill ha effekt på liksom graden av reflektion, diffussion och absorption så det rekommenderar jag dig att testa.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det låter mycket bra om båda versionerna  :) men gnäll-Jocke skulle nog vilja ha en mittemellan-version... men det enda jag eg lyssnat efter är känslan av närvaron hos saxen.

Om reverb tänker jag så här - andra kan ha andra uppfattningar... När musik spelas i ett rum påverkas alla frekvenser av begränsningsytorna (golv, väggar, tak) och det låter olika om lokalen är tom eller full med publik. Reverb är inte bara efterklang utan reflektion, diffusion och absorbtion. Basens långa våglängd gör att den uppför lite annorlunda än högre frekvensen och att "rummet" i huvudsak adderas direktljudet (det finns undantag så klart). Man kan märka den här effekten om man ställer en högtalare nära en vägg och sedan jämför med ljudet om man flyttar ut den mitt i rummet.

I ett bra reverb bör man väl ha tänkt på sådana här saker och i tex Glaceverb kan man ställa in hur mycket bas man vill ha effekt på liksom graden av reflektion, diffussion och absorption så det rekommenderar jag dig att testa.

Tack för info Jocke, låter mycket komplicerat men intressant. Ska se om jag i första hand lyckas ladda ner Glaceverb på rätt sätt, får väl återkomma med frågor då.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter mycket bra om båda versionerna  :) men gnäll-Jocke skulle nog vilja ha en mittemellan-version... men det enda jag eg lyssnat efter är känslan av närvaron hos saxen.

Om reverb tänker jag så här - andra kan ha andra uppfattningar... När musik spelas i ett rum påverkas alla frekvenser av begränsningsytorna (golv, väggar, tak) och det låter olika om lokalen är tom eller full med publik. Reverb är inte bara efterklang utan reflektion, diffusion och absorbtion. Basens långa våglängd gör att den uppför lite annorlunda än högre frekvensen och att "rummet" i huvudsak adderas direktljudet (det finns undantag så klart). Man kan märka den här effekten om man ställer en högtalare nära en vägg och sedan jämför med ljudet om man flyttar ut den mitt i rummet.

I ett bra reverb bör man väl ha tänkt på sådana här saker och i tex Glaceverb kan man ställa in hur mycket bas man vill ha effekt på liksom graden av reflektion, diffussion och absorption så det rekommenderar jag dig att testa.

Tack för info Jocke, låter mycket komplicerat men intressant. Ska se om jag i första hand lyckas ladda ner Glaceverb på rätt sätt, får väl återkomma med frågor då.  :)
/Roffe H

Nja, så j-a komplicerat måste det inte vara - du har ju gett prov på goda öron förr - båda versionerna låter bra men du förstår säkert vad det är jag fiskar efter! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt "after midnight" sväng! Snyggt grundkomp med ståbasen
och du har fint ljud i saxen, men gärna lite mer "blåsljud"  :).
Tycker inte dragspelet är fel, men det ligger lite "oplacerat" i ljudbilden.
Som att det flyter omkring i ljudbilden på något sätt...
Lite mer variation i saxspelet skulle höja, gärna att du börjar stroferna på en
annorlunda ton eller på ett annat taktslag.
Avslappnat och fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mig sitter det fint nu. I hänseende till bästa balans för mig skulle dock leadsaxen (den vänstra) ner lite i volym.
Jag gillar den här senaste mixen. Och jag hör bubblet nere i saxofonröret. Lite kul att tack vare dig numera veta orsaken.

Saxofonen är ett kraftfullt instrument - här med mycket mänsklig kropp i ljudet!

 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Vacker!

Mycket vackert!!

Hovmästarn - ett glas husets röda, en vitlöksbaguette och en titt på menyn, Merci!!

 :lol:
Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack, pojkar,  för lyssning och goda råd.  :)

Altsax, skulle vilja  fråga om dropbox. (såg att du vägledde clastrofobi) Jag vet hur man hanterar länkar i själva dropbox. Men när man har tryckt på den blå högtalarknappen så står ju kursorn och blinkar i mitten, är det där man klistrar in sin länk och i så fall börjar den spela mp-3an direkt istället för att man ska ladda ner? Utmärkt i så fall. Så man får alltså lägga upp en "cover" om man länkat till dropbox? Ännu mer utmärkt, i såfall.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej, tyvärr funkar inte det.

Helt rätt tänkt, men länken till dropboxfilerna inleds med https istället för http som krävs för att mp3-spelaren ska fungera här på KR. (Länken måste såklart också avslutas med .mp3 för att den ska funka. Det finns vissa fildelningstjänster som inte visar den "riktiga" url-en nämligen.)

Ska kolla med tsmalmbe om det går att lösa så att även https-länkar funkar.