Kontrollrummet

pxm - Blues masterclass"Slow Blues", "Fast Blues" samt "Progressive Blues"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
HJÄLP:

Teorin räcker för masterclasskurserna men inte snabbheten och tekniken !!!

Blueskursen, den nya masterkursen, är bra och tittar man på noterna och tabben lär man sig mycket.....
Förstår allt. Men den är inte som Larry Carltons kurs, där hängde jag med i teorin, den var mer avancerad, och i liret.
Larry Carlton spelar inte snabbt men smart, liksom...Så den fungerade...

Men i den nya kursen hänger jag inte med spelmässigt...Jag är för slö i fingrarna och har ingen teknik..
Klarade inte ens av Section 01, grunden i kursen...Måste ha teknik och 16-delar som sitter.

Den här har jag spelat och klippt och klistrat för att det skall vara tight, men jag vill kunna spela den.
Har någon några bra tekniska övningar i bakfickan du kan passa vidare till mig???

Kunde i o f s köpa enklare kurser men där känns teorin tråkig, man får inget nytt liksom, men det går att spela.
Masterkurserna är bra men fingrarna och tekniken finns inte för att jag skall klara dem.
Så teknik och snabbhet, hur träna för att vinna det ??????

SLOW BLUES;

PS; visst var bluesen bra, gillar leadgitarren skarpt !!!

mvh
« Senast ändrad: 04.05.2013, 20:09:03 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Min mentor pratar om trappor. Plocka ut en liten bit. Öva den tills den sitter, sen tar du nästa del. Öva den. Sen sätter du ihop de två, osv.
Han avslutade med "Tålamod", det kan ta ett halvår att lära sig fyra takter fulla med sextondelar

Jag har kört lite med trappor, men tålamodet tryter, vill bli klar till konserten den 26:e, inte om ett halvår.
Hoppas du får bra tips!
/Josef


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, visst är det härligt med blues. Angående snabbhet i fingrarna så har jag också lärt mig att dela upp i kortare delar och öva dessa separat först. Vidare så har man ett "fingerminne" som gör att man kan spela partiet lååångsamt många gånger och lära fingrarna hur de skall gå. Snabbheten kommer av sig självt när det "sitter" i fingrarna. Fördelen med denna metod är också att man kan lära fingrarna att få rena klara toner och slippa "skräp" och otakt som gärna kommer när man börjar i för högt tempo. Relationen öva långsamt och öva fort är åtminstone hundra till en. Öva de svåraste partierna mest. Lycka till!

Själv har jag gett mig sjutton på att klara arpeggion som Yohio. Har övat några tusen gånger långsamt utan att fått upp hastigheten nämnvärt. Men skam den som ger sig... Några tusen till så :unsure:



Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
För snabba arpeggion kör jag sweeppicking med dämpade strängar....

Jag har suttit och övat in licks i över 2 år men inte fått upp hastigheten..
Det måste finnas vettiga workouts som hjälper......och teknikövningar.....

Det här är section 01 "Fast Blues" btw och som ni hör fick jag klippa både rythmgitarren på tre ställen i reprisen.
och leadgitarren i början av varje repris..Återigen 16-delarna..Fast det blev mindre klippande denna gång fast den här går snabbare än den förra....Nu har man spelat sig mer bekant med meastro´s licks & riff liksom...

Men den är bra;

Fast Blues:

« Senast ändrad: 04.05.2013, 09:51:59 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Går bättre nu men jag släpar en halv 16 del hela tiden så återigen -
jag har redigerat 16 delarna....Efter denna är det en Blues kvar att
spela i masterclass. Den är svår och jag får öva litet först innan jag postar den.

Här är "Progressive Blues"
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En vän skickade mig ett program där man lägger upp träningsheman för att bygga speed och rätt tekniker...
Det verkar vettigt och bra...

Satsar på det !!!!

Vad gillar ni progressiv Blues då ???? Det var Jonny Winter som började med det.....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jamen si! Det går framåt med övningarna. Bra jobbat! :D På frågan kring progressiv blues så är svaret: i korta perioder. Jag tycker det är intressant tills det blir tråkigt vilket går förhållandevis fort om det inte bryts upp med något annat. Men smaken är som baken  ;)