Kontrollrummet

Roffe H - A minor bossa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Börjar få ordning på flåset i altsaxen, tycker det låter lite bättre... mer luftpys, mindre bubbel.  :rolleyes:
Så jag provade att göra en bossa.  :) Tar gärna emot synpunkter både på låten och liret.
Ny version idag, lite mer "uppjazzade" ackord har tillkommit, och gitarrerna har höjts något för att detta ska gå fram.
Ny version 130505, med en extra saxfills, fast inte så många.  :)

/Roffe H
« Senast ändrad: 05.05.2013, 13:30:20 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mindre bubbel??? Tycker det verkar passa utmärkt med bubbel till den här... men jag får väl vänta tills baren öppnar...  :P 
Tycker det här är snyggt som vanligt - det känns liksom svart/vitt från en tid då kvinnor klädde sig i ärmlösa klänningar! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt! Lite Rosa pantern eller fransk film från 1965!  B)
Härligt att höra hur snyggt du fixar att böja toner på flera håll här!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Skön layback feeling i låten och sättet att spela! Gillar när det pyser lite grand i saxen på denna typen av låt!  :wub
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härlig miljö i denna låt. Tycker du kunde landa på lite roliga siffror som herrn Jobim brukar göra i sina bossor. Minus nior och sånt. Lite för välstädat i tonvalet tycker jag. (Eller såna där jävla Beatlesackord som Steve Jones i Sex Pistols uttryckte det)

Men fint tutat!
« Senast ändrad: 30.04.2013, 20:41:08 by Wernborg »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för lyssning, gillande och kommentarer. Har höjt gitarrerna något för att de tillkomna och "uppjazzade" ackorden ska gå fram, det blev inte stor skillnad kanske, men ändå. Jag gillar ju "Beatles ackord"  :lol:
Hur funkar nivåerna nu, tänker främst på om gitarrerna blev för starka?  :unsure:
/Roffe H
« Senast ändrad: 01.05.2013, 18:57:42 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härlig miljö i denna låt. Tycker du kunde landa på lite roliga siffror som herrn Jobim brukar göra i sina bossor. Minus nior och sånt. Lite för välstädat i tonvalet tycker jag. (Eller såna där jävla Beatlesackord som Steve Jones i Sex Pistols uttryckte det)

Men fint tutat!

Underbart spelat, men lite mer Minor här skulle krydda ännu mer, lite underfundiga toner som spelar en spratt..du veeet!

Härligt :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Wernborg. Men visst är det en trevlig lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn.. va bra du är, du tutar som en hel Karl! :D
Men jo, kompet är lite stelt och dovt,men saxen..... MUMMMA !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentarer. Kompet verkar vara det som stör...vad göra?  :wacko: Jag har kryddat ackorden sedan första inlägget, det finns gott om typiska jazzackord som t.ex. sexor, nior, plus, elvor men också minus 5 och nån minus 9, så vad göra. Lite dovt sa någon, kan men EQ´a fram något (trummor, elgitarr?) så det låter lite piggare?
Grabbarna som kompar mig är ju den berömda BIaB-orkestern, de ändrar man inte på i första taget.  :lol: Förslag välkomnas!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härlig miljö i denna låt. Tycker du kunde landa på lite roliga siffror som herrn Jobim brukar göra i sina bossor. Minus nior och sånt. Lite för välstädat i tonvalet tycker jag. (Eller såna där jävla Beatlesackord som Steve Jones i Sex Pistols uttryckte det)

Men fint tutat!

Kompet verkar vara det som stör...vad göra?  :wacko: Jag har kryddat ackorden sedan första inlägget, det finns gott om typiska jazzackord som t.ex. sexor, nior, plus, elvor men också minus 5 och nån minus 9, så vad göra.

Jag menade att melodin var lite förutsägbar/naiv i min kritik. Inte ackorden egentligen.

Ett väldig välkänt exempel på det jag menar hittar du i klassikern Desafinado.

Här :
eller här: Youtube vid 15,31


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Då förstår jag hur du tänker. Jag tar inte illa upp på något sätt, är givetvis tacksam för alla synpunkter, tips och råd.  :) Problemet är väl att det är svårt att skapa utan att lyssna på musik som redan finns (bl a Desafinado m fl.) eller att skapa eget överhuvudtaget.  Dessutom anser jag att som "jazzmusikant" (från början gammalt "popsnöre" sångare och kompgitarrist) är jag fortfarande nybörjare efter elva års tragglande. Men kul som fan är det. Ingen ursäkt, men en förklaring till varför det låter som det gör ibland.  :wacko:
Svårt men kul att komponera, ibland lyckas man.  :D
/Roffe H
« Senast ändrad: 03.05.2013, 10:44:12 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har skaffat Cubase AI6 och ett nytt interface (CI2+)..provade mest på kul och la på en extra sax-trudelutt för att få lite extra krydda, vet inte hur det blev...mest en test,  :unsure: därför läggar jag den längst ner i tråden.   :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag gillar det här, den sista verren med svarande sax..blir mer spännande :D

Fint!

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Härligt "layed back" musik. Och det var fasiken vad bra ludbild du har i översta mixen. Den har tyvärr gått förlorad i version två men den svarande saxen tillför! Riktigt nice! Pilla till den versionen med samma recept som den längst upp så är du hemma!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Marre!  :D
 
Zorrow: Har försökt  att utgå från den gamla med den nya saxan, tror det blev rätt bra. Ljudbilden är densamma fast med saxstämma. Tack för lyssning!  :D Ny verre, nu, högst upp i tråden.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jadå, kanoners! Coctailpartyts givna klassiker! Det låter finfint. En möjlig idé är att hålla uppe tempot i slutet lite till. Avslutningen, när trummorna ersätts med congas, är ganska lång i förhållande till hela låten. Ytterligare en idé kan vara att låta den svarande saxen vara frånvarande vid några tillfällen. Efter ett tag förväntar man sig att den skall komma och det skulle bli mer varierat om den inte dök upp vid varje tillfälle. Det ligger ju en härlig gitarr till vänster som kan få höras lite mer (när svarande saxen är frånvarande). Ett litet snäpp upp i volym på den guran. Det var mina 50 cents. Gillar!!!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jadå, kanoners! Coctailpartyts givna klassiker! Det låter finfint. En möjlig idé är att hålla uppe tempot i slutet lite till. Avslutningen, när trummorna ersätts med congas, är ganska lång i förhållande till hela låten. Ytterligare en idé kan vara att låta den svarande saxen vara frånvarande vid några tillfällen. Efter ett tag förväntar man sig att den skall komma och det skulle bli mer varierat om den inte dök upp vid varje tillfälle. Det ligger ju en härlig gitarr till vänster som kan få höras lite mer (när svarande saxen är frånvarande). Ett litet snäpp upp i volym på den guran. Det var mina 50 cents. Gillar!!!

Tack för kommentar och gillande igen zorrow, roligt att du engagerar dig och kommer med tips. Ska i alla fall fundera på att ev. lätta lite på andra saxen och höja kompgitarren.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nu är det gjort! Lägger nya verren högst upp i tråden.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja! Där satt den! :D Bra!!!

Härligt zorrow, tack för alla goda råd och dina kommentarer, har varit till stor hjälp.  :D Lite svårt, eftersom jag testade att jobba med låten mitt nya Cubase Al6, har mycket att lära där!  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Åh vad snyggt! Vi får börja kalla dig för "Snygg-Roffe"!  B)

Gillar sådant här växelspel med "rop och svar"!  :wub: Har försökt med gitarr och synt någon gång men blir inte nöjd... har väl fel referenser och borde börja lyssna mer på dig!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning Jocke.  :D
/"Snygg Roffe"
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du blir bara bättre o bättre på saxen inte bara skönt ljud utan riktigt tekniskt bra med drillarna nu. När man hör det här har jag svårt att fatta att jag inte gillade sax i min ungdom
Bra Roffe :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och alla glada tillrop, lägger upp den som färdig, känner att jag inte kan gör så mycket mer.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)