Kontrollrummet

Green mamba samba

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

Låten är komponerad och inspelad av Henric Svensson i slutet av april 2013.

Undrar vad Ni tycker om mixen!  B)

https://soundcloud.com/henric-svensson/green-mamba-samba
« Senast ändrad: 03.07.2016, 20:06:48 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu kan vara läge för dig att lyssna på andras låtar och kommentera dem!
Antal egna demotrådar:  2
Postar i egna trådar:    14
Postar i andras trådar:   0
Då är det lättare för andra att hitta din musik och tycka till om mixen!  :rolleyes:
« Senast ändrad: 29.04.2013, 23:10:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
kompetent och bra spelat, men det blir lite förmycket hiss för mig.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Nu kan vara läge för dig att lyssna på andras låtar och kommentera dem!
Antal egna demotrådar:  2
Postar i egna trådar:    14
Postar i andras trådar:   0
Då är det lättare för andra att hitta din musik och tycka till om mixen!  :rolleyes:

Jobbar på det!  ;)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

kompetent och bra spelat, men det blir lite förmycket hiss för mig.. ;)

Tack för det! :rolleyes: Själv älskar jag hissmusik! Smaken är som baken - delad! Det är därför all mat blir uppäten, och all flickor blir kyssta!  :lol:

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trevligt stycke. Inget direkt som sticker ut dock, men det ska det ju inte heller i smooth jazz.

Inget fel på mixen.

Arrmässigt tycker jag svänget haltar en del. Brandkårsbasen som kommer in efter ett tag är fin, men kanske skulle varit med från början. Trummorna kunde puttra på mer på alla sextondelar. Jag upplever det som att det stoppar upp hela tiden.

Fint hantverk detta!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu kan vara läge för dig att lyssna på andras låtar och kommentera dem!
Då är det lättare för andra att hitta din musik och tycka till om mixen!  :rolleyes:

Jobbar på det!  ;)

Strålande! Det tar tid... har numera svårt själv, att hinna med det men gör det så gott jag hinner.
« Senast ändrad: 30.04.2013, 21:13:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Trevligt stycke. Inget direkt som sticker ut dock, men det ska det ju inte heller i smooth jazz.

Inget fel på mixen.

Arrmässigt tycker jag svänget haltar en del. Brandkårsbasen som kommer in efter ett tag är fin, men kanske skulle varit med från början. Trummorna kunde puttra på mer på alla sextondelar. Jag upplever det som att det stoppar upp hela tiden.

Fint hantverk detta!

Funderar på om jag skulle sänka baskaggen lite och putta på resten av trumsetet?
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat i andra lurar tidigare och då hörde jag inte det här men nu är det något i lägre registret, vet inte vad, som tar onödigt mycket energi av lurarna (högtalarna).
Istället för att sänka kick, går det att eq:a så att trummorna inte har en massa information i frekvenser under 80 Hz? Eller är det redan gjort? I och med att det kan finnas så mycket energi därnere tvigas övriga instrument till mindre volym än de förtjänar.

Jag gillar hissmusik. Det här är glad hissmusik som jag blir larvigt förtjust i!

Påminner kanske, om man talar om hissmusik, lite om en låt RRR haft uppe på kontrollrummet tidigare: "Tomorrows kiss"
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21861.msg159651#msg159651
« Senast ändrad: 01.05.2013, 12:41:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Lyssnat i andra lurar tidigare och då hörde jag inte det här men nu är det något i lägre registret, vet inte vad, som tar onödigt mycket energi av lurarna (högtalarna).
Istället för att sänka kick, går det att eq:a så att trummorna inte har en massa information i frekvenser under 80 Hz? Eller är det redan gjort? I och med att det kan finnas så mycket energi därnere tvigas övriga instrument till mindre volym än de förtjänar.

Jag gillar hissmusik. Det här är glad hissmusik som jag blir larvigt förtjust i!

Påminner kanske, om man talar om hissmusik, lite om en låt RRR haft uppe på kontrollrummet tidigare: "Tomorrows kiss"
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21861.msg159651#msg159651

Äntligen ett konstuktivt inlägg!  :wub: Trummorna är EZ drummer Pop! Jag märker när jag använder en s k analyzer att det är för mycket energi i basen precis som du säger, har testat att sänka bastrumman i volym men det blir inte bra, får väl prova med en equalizer på kicken - laddar upp en ny version när det är klart!  :)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har sänkt bastrumman runt 40hz samt även sänkt basen något! Sen passade jag på att sänka reverbet ett myrben på den distade sologitarren! Känns bättre här!
« Senast ändrad: 01.09.2014, 23:26:57 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som musik är det (för mig) intetsägande, eller som hissmusik som nån sa. Jag menar inget illa med det, viss jazz låter ju ofta så (i mina öron). FRamförande och arr är jättbra.

Välkommen till forumet! Kommer att fortsätta lyssna om du lägger upp mer!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Som musik är det (för mig) intetsägande, eller som hissmusik som nån sa. Jag menar inget illa med det, viss jazz låter ju ofta så (i mina öron). FRamförande och arr är jättbra.

Välkommen till forumet! Kommer att fortsätta lyssna om du lägger upp mer!

Tack för det!  :rolleyes:Skulle misstänka att du känner likadant som jag när jag hör på vissa former av heavymetal med avgrundsvrål varvat med primalskrik, saken är nog den att vi gillar olika stilar helt enkelt! :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter okej. Skulle kunna passa i någon svensk semesterfilm eller som hissmusik. Tycker att det går lite inflation i sologurans tema. Variera den lite mera och släpp den mera lös på några ställen, tycker jag

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och kompetent, fin sologura. Det viktigaste är ju att man har roligt, det hörs när glädjen och lekfullheten finns där...du får vänja dig vid olika reaktioner på det du gör, ty smaken är så olika och det är väl tur det. Kör hårt Henric,  välkommen till KR  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej igen,

Var inte mitt första inlägg konstruktivt? Är väl en smaksak kanske.   ;)

Jag tänkte i alla fall så här för att vara tydligare:

Kör brandkårsbas hela vägen. Sambabas om uttrycket faller mer på läppen.
Låt trummorna tuffa på mer. Kanske till och med ett "tågkomp" för att få flyt. Bossa/samba-accenter går ju att få till på annat sätt. Congas, claves etc....


Utloggad Henric

Låter okej. Skulle kunna passa i någon svensk semesterfilm eller som hissmusik. Tycker att det går lite inflation i sologurans tema. Variera den lite mera och släpp den mera lös på några ställen, tycker jag

Gurano

Tack!  ;) Är pianist i botten, kämpar på för att utvecklas som gitarrist och basist, håller med dej skulle vara lite mer varierat!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt och kompetent, fin sologura. Det viktigaste är ju att man har roligt, det hörs när glädjen och lekfullheten finns där...du får vänja dig vid olika reaktioner på det du gör, ty smaken är så olika och det är väl tur det. Kör hårt Henric,  välkommen till KR  :)
/Roffe H

Tack! Gasar för fullt, sitter i studion lite väl mycket om du frågar frugan!  :P
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Hej igen,

Var inte mitt första inlägg konstruktivt? Är väl en smaksak kanske.   ;)

Jag tänkte i alla fall så här för att vara tydligare:

Kör brandkårsbas hela vägen. Sambabas om uttrycket faller mer på läppen.
Låt trummorna tuffa på mer. Kanske till och med ett "tågkomp" för att få flyt. Bossa/samba-accenter går ju att få till på annat sätt. Congas, claves etc....

Känns som detta projektet är avslutat för min del - men tack för kommentarerna! Ska bara få ut låten från huvudet, sen är det bara att gasa på med något annat kul!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt framfört och fin ljudbild/mix!
Som andra redan påpekat kanske det är lite för lite variation i tema och harmoniföljd
för att göra det riktigt spännande. Men som sagt - snyggt, och det räcker ju rätt långt!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Jättesnyggt framfört och fin ljudbild/mix!
Som andra redan påpekat kanske det är lite för lite variation i tema och harmoniföljd
för att göra det riktigt spännande. Men som sagt - snyggt, och det räcker ju rätt långt!  :)
/Asti

Tack för det!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har lagt denna lilla truddelutt till handlingarna och försöker vandra vidare i livet! :D

Tackar för alla kommentarer!  :)

« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:48:46 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken fart det var på videon. Jag älskar rörliga bilder.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Vilken fart det var på videon. Jag älskar rörliga bilder.  B)

 :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja rafflande film *biter på naglarna*
Det enda jag retar mig på är shimen till vänster som låter lite out of the box annars fullt godkänd hissmusik som någon skrev.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt lirat och mixat. verkligen.. som låt blir det lite bingolottovarning, inget fel med det, men lite för mycket medhårs tycker jag..undrar hur det skulle funka med sång? Proffsigt gjort!  :)


Utloggad Henric

Snyggt lirat och mixat. verkligen.. som låt blir det lite bingolottovarning, inget fel med det, men lite för mycket medhårs tycker jag..undrar hur det skulle funka med sång? Proffsigt gjort!  :)

Det lär vi aldrig få reda på för när det gäller sång biter jag i gräset, tyvärr!  :( Kul att du gillar mixen!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Hej där, sambamamba alltid rätt tycker jag. Kanske man skulle vilja höra mindre dubbad gitarr så att huvudmelodin och gitarren får stå lite mer på egna ben.  :unsure:

Låten är komponerad och inspelad av Henric Svensson i slutet av april 2013.

Undrar vad Ni tycker om mixen!  B)
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och kompetent, fin sologura. Det viktigaste är ju att man har roligt, det hörs när glädjen och lekfullheten finns där...du får vänja dig vid olika reaktioner på det du gör, ty smaken är så olika och det är väl tur det. Kör hårt Henric,  välkommen till KR  :)
/Roffe H

Tack! Gasar för fullt, sitter i studion lite väl mycket om du frågar frugan!  :P

Samma här...om du frågar min!  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)