Kontrollrummet

Rattlesnake - Cloudspotting (Version 2)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fortsätter lite på drömtemat, eller om det blev att tonsätta känslan av att ligga på en gräsmatta och titta på moln när man har tagit en snus. Kan sakna det.


Instrumenten är:
Celesta
Kontrabas
Cello
Viola
Violiner x2
oboe
English horn Klarinett!  :D
Flöjt
Valthorn
Piano

Ja, vad behöver jag göra för att få den här färdig?

2013-04-26
Ny version. Sänkt volymen före kompressor med 4dB. Jämnat till anslagen på celestan. Stråken sänkt i velocity här och var. Höjt velocityn på flera instrument i finalen (3:10-)
« Senast ändrad: 26.04.2013, 23:14:44 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ett spännande stycke att lyssna till, Rattlesnake !!!
Kan inte komma med råd när det gäller den här typen av musik eller mix -
kan bara konstatera att det är ett spännande och fint stycke bra komponerat...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt stycke jag var orolig ett tag att du inte skulle komma tillbaka till huvudtemat men det gjorde du och med bravur för en del nya överraskningar kom till på slutet. Kan för lite för att säga något om ljuden men för mig lät de riktiga, plingeliplonget i början upplevde jag dock som lite för påträngande.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Stillsam och skön komposition.Ett rejält stilbrott om du vill göra nåt mer - fullfart i mitten/senare delen för att avsluta lugnt..
Jag vet inte om det skulle tillföra nåt,möjligen lite drama.

Stycket fungerar fint så här och det är genomtänkt och mycket snyggt,en ren fröjd att lyssna till.

Mike


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Snyggt stycke med snygga ljud. Flöjten låter kusligt verklig. Funkar bra utan snus ;) Var det inte en klarinett med? Engelskt horn är väl en lite större oboe om jag minns rätt.
/H


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vackert och rogivande, och som du säger skönt att glida bort med blicken till..
Små lätta moln.. :D
Det dör plinge-plonget i början var lite ojämt i volym där i början(vissa toner var lite för höga).
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ett spännande stycke att lyssna till, Rattlesnake !!!
Kan inte komma med råd när det gäller den här typen av musik eller mix -
kan bara konstatera att det är ett spännande och fint stycke bra komponerat...

mvh
Hej pxm,
Tack för att du lyssnade och skrev!

Härligt stycke jag var orolig ett tag att du inte skulle komma tillbaka till huvudtemat men det gjorde du och med bravur för en del nya överraskningar kom till på slutet. Kan för lite för att säga något om ljuden men för mig lät de riktiga, plingeliplonget i början upplevde jag dock som lite för påträngande.
Hej Eddi,
Kom jag verkligen tillbaka till huvudtemat?  ;) Det är ju egentligen ett A och ett B-tema, och B-temat varierar jag lite för att senare komma tillbaka till just detta i ”finalen”, inte A-temat. Är kanske "fel" egentligen, men jag tyckte det passade bra.
Celestan kanske är lite för hög i volym. Har aldrig hört en sån ”på riktigt”. Den finns med i större klassiska bibliotek, men jag vet inte riktigt hur den används heller, har bara hört den i Tjajkovskijs ”sugarplum fairy”


Stillsam och skön komposition.Ett rejält stilbrott om du vill göra nåt mer - fullfart i mitten/senare delen för att avsluta lugnt..
Jag vet inte om det skulle tillföra nåt,möjligen lite drama.

Stycket fungerar fint så här och det är genomtänkt och mycket snyggt,en ren fröjd att lyssna till.

Mike
Hej Mike,
Tack för dina tankar. Ja, drama vore inte så dumt att få till. Ett tredje tema som anknyter till de andra två fast mycket kraftfullare? Ska fundera lite på den. Då kanske jag måste ta in bleckblåsare och slagverkare, är ju skönt att slippa dem för de brukar sällan lyda min vilja...

Snyggt stycke med snygga ljud. Flöjten låter kusligt verklig. Funkar bra utan snus ;) Var det inte en klarinett med? Engelskt horn är väl en lite större oboe om jag minns rätt.
/H
Haha, Hagis, nu imponerar du på mig!  :lol: Jag ändrade ju det engelska hornet till just en klarinett, men lurade mig själv då jag inte bytte namn på spåret! (Jo, Engelskt horn är en altoboe och har egentligen ett mycket trevligare ljud än den gälla oboen, men jag har svårt att få den att passa ihop med resten av församlingen.)

Tack för lyssning och kommentarer!

Vackert och rogivande, och som du säger skönt att glida bort med blicken till..
Små lätta moln.. :D
Det dör plinge-plonget i början var lite ojämt i volym där i början(vissa toner var lite för höga).
Hej Bjurte, tack för lyssningen. Kul att det funkade som rogivande musik. Ska se över celestan och jämna till tonerna.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte läst vad du önskar att jag ska göra men det är skönt det här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Otroligt vackert! :) Tycker du ska lätta lite på kompressionen - det mättas här och var och jag tycker "plingeliplonget" ringer länge i stället för att klinga ut. Sådan här musik tjänar på att inte dynamikbegränsas - vi får lära oss att skruva upp!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt arr och väldigt fina harmoniföljder/övergångar!
Det enda jag kan komma på är att försöka få lite mer variation i dynamiken.
Ett lite mjukare anslag på stråkarna kanske....
Vackert stycke!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mycket vackert och vilsamt. Passagen med klarinett från 150-192 var speciellt behaglig, jättefint med underfundiga stämmor där :rolleyes:

Har inget att klaga på alls, det är så tjusigt det här :D

Så roligt att höra på dina klassiska alster, du går från klarhet till klarhet.

Jooo förresten ..det vore ju väääldigt skoj att nån gång få sjunga med i nåt av dina projekt, som te x det vi gjorde med Daybreak at Kinsale för ett par år sen :wub:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11507.0

Men du kanske fick nog av 3 stridiga röster som alla ville höras ordentligt:lol: ;) Men bra blev det ju, iaf den gången!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har inte läst vad du önskar att jag ska göra men det är skönt det här.
Tack.  :)

Otroligt vackert! :) Tycker du ska lätta lite på kompressionen - det mättas här och var och jag tycker "plingeliplonget" ringer länge i stället för att klinga ut. Sådan här musik tjänar på att inte dynamikbegränsas - vi får lära oss att skruva upp!  B)
Jag tar åt mig och lyssnar kristiskt - visst har du rätt. Jag använde kompressorn som skydd för överstyrning men märker att den får jobba alldeles för mycket när horn och piano kommer in. Dessa kom med ganska sent i processen för jag ville ha något pampigt. Tack för lyssning och synpunkter.

Snyggt arr och väldigt fina harmoniföljder/övergångar!
Det enda jag kan komma på är att försöka få lite mer variation i dynamiken.
Ett lite mjukare anslag på stråkarna kanske....
Vackert stycke!
/Asti
Stråkar är ett fanstyg! Man måste spela dem ganska hårt på keyboardet för att få de någorlunda i takt, men man får putsa mycket sedan. Jag putsar lite till. Hoppas lättandet av kompressor får den dynamikökning du önskar. TAck för lyssning och synpunkter.

Mycket vackert och vilsamt. Passagen med klarinett från 150-192 var speciellt behaglig, jättefint med underfundiga stämmor där :rolleyes:

Har inget att klaga på alls, det är så tjusigt det här :D

Så roligt att höra på dina klassiska alster, du går från klarhet till klarhet.

Jooo förresten ..det vore ju väääldigt skoj att nån gång få sjunga med i nåt av dina projekt, som te x det vi gjorde med Daybreak at Kinsale för ett par år sen :wub:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11507.0

Men du kanske fick nog av 3 stridiga röster som alla ville höras ordentligt:lol: ;) Men bra blev det ju, iaf den gången!

/Marre
Tack.  :wub:
Mm, klarinettpartiet är också min favorit. Jag hittade det där partiet när jag tog upp det här projektet efter att ha legat i träda några månader. Jag minns inte ens att jag spelat det - det kanske är nån annan!  :D

Jag har tänkt att du ska få sjunga på mitt nästa projekt, som vi kan kalla Valan2. Har börjat på en grund som jag skickar så småningom.



Hörrni ni som har kommenterat så här långt - så här mycket feedback inspirerar verkligen till att göra klart och till att börja med nytt. Tack än en gång.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker fiolerna är för starka i mixen, ävne vid en volym sänkning. De är rätt väna och spröda instrument, de ska ju knarra lite vid stråkföringen så man hör det. ;) Inkl violan och det gäller även cellon. Du kör med Garritan/vienna eller? Hornen låter dock ewql :D
Resten av orkestern låter mycket bättre.

Fint tema. Kanske lite harmoniskt monotont. Men jättefint, tycker det låter färdigt. Ett sätt att få ett (klassiskt) stycke att röra på sig, tillföra stycket en riktning, är att ändra tonart. Till parallellen är enklast, näst enklast en tonart med många gemensamma noter dem emellan...

JAg tränar som en idiot på det där just nu.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bravo, bravo!
Väl genomförd komposition
God instrumentering
Fint huvudtema - väl värt att återvända till
Lagom längd
Ljudbilden i helhet något för diskantfylld (i mina lurar), märsk särskilt i början, på klockarna
Mer timpani i det avslutande temat!  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Väldigt vackert! Kan tänka mig lite mer variationer när det kommer till volym för att få mer dynamik. Men jösses va bra!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker fiolerna är för starka i mixen, ävne vid en volym sänkning. De är rätt väna och spröda instrument, de ska ju knarra lite vid stråkföringen så man hör det. ;) Inkl violan och det gäller även cellon. Du kör med Garritan/vienna eller? Hornen låter dock ewql :D
Resten av orkestern låter mycket bättre.

Fint tema. Kanske lite harmoniskt monotont. Men jättefint, tycker det låter färdigt. Ett sätt att få ett (klassiskt) stycke att röra på sig, tillföra stycket en riktning, är att ändra tonart. Till parallellen är enklast, näst enklast en tonart med många gemensamma noter dem emellan...

JAg tränar som en idiot på det där just nu.
Seconderar det - tack Div för att du reder ut begreppen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker fiolerna är för starka i mixen, ävne vid en volym sänkning. De är rätt väna och spröda instrument, de ska ju knarra lite vid stråkföringen så man hör det. ;) Inkl violan och det gäller även cellon. Du kör med Garritan/vienna eller? Hornen låter dock ewql :D
Resten av orkestern låter mycket bättre.

Fint tema. Kanske lite harmoniskt monotont. Men jättefint, tycker det låter färdigt. Ett sätt att få ett (klassiskt) stycke att röra på sig, tillföra stycket en riktning, är att ändra tonart. Till parallellen är enklast, näst enklast en tonart med många gemensamma noter dem emellan...

JAg tränar som en idiot på det där just nu.
Kul att du gillar, tack! Ja, stråken är lite starka. Tar ned dem ett snäpp i velocity här och var, och hoppas att det och lättandet på kompressorn ger ett sprödare resultat.

Använder nästan bara Vienna numera, i denna så är bara hornen och oboedrillen från andra bibliotek (Garritan resp. EWQL). Visst ja, pianot är ifrån Sampletekk.

För mig känns det som att stycket byter tonart (modulerar?) vid två tillfällen i A-delen (vid 0:38 och 1:41). B-delen är mer statisk men där har jag försökt göra dur/mollväxlingar och tillfälliga utflykter på andra ackord. Jag tror det får räcka så. Men jag tackar för tipset, det blir nog fler låtar som kan behöva varieras.

Bravo, bravo!
Väl genomförd komposition
God instrumentering
Fint huvudtema - väl värt att återvända till
Lagom längd
Ljudbilden i helhet något för diskantfylld (i mina lurar), märsk särskilt i början, på klockarna
Mer timpani i det avslutande temat!  :D
Kul att det gillas, tack tack. Har inte reagerat på diskanten, och har inte eq:at nånting alls heller. Finns det fler som tycker det är för mycket diskant?

Timpani kräver väl sällskap av brass, och då blir det det väl kapprustning: latinska körer, städ och kanoner!  :D Är rätt förtjust i det lite intimare kammarmusikformatet och har försökt hålla mig till dess begränsningar i antalet musiker när jag valt samplingar. Skulle det här framföras på riktigt så skulle det krävas runt 25 pers, och inte 100 som i en full symfoniorkester.

Väldigt vackert! Kan tänka mig lite mer variationer när det kommer till volym för att få mer dynamik. Men jösses va bra!
Tack zorrow! Ja, det där med dynamik är jättesvårt (tycker jag), det är svårt att hålla igen och det är svårt att få riktigt bra tryck, det blir gärna mellanmjölk. Men jag ska försöka tunna ur och trycka till till, så jag hoppas du gillar nästa version ännu bättre!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny version i trådhuvudet, kanske ingen milsvid skillnad mot den förra men förhoppningsvis ett steg närmre färdig?

2013-04-26

Sänkt volymen före kompressor med 4dB. Jämnat till anslagen på celestan. Stråken sänkt i velocity här och var. Höjt velocityn på flera instrument i finalen (3:10-)
« Senast ändrad: 27.04.2013, 13:58:45 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du modulerar väl helt enkelt så bra att jag (på en snabblyssning) inte uppfattade ändringarna av tonart :D
Ska lyssna på nya verren, men får återkomma i piggare tillstånd!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Grymt bra slut! Maffigt och varierat. Bättre!!!

Kul! Tack för att du ville lyssna igen. :)

Du modulerar väl helt enkelt så bra att jag (på en snabblyssning) inte uppfattade ändringarna av tonart :D
Ska lyssna på nya verren, men får återkomma i piggare tillstånd!

Alltid trevligt med dina analyser!  :)

Underbart! :)
Kul, tack! Och tack för att du ville lyssna igen.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Säger som pxm, svårt att ge råd, men måste ändå få säga att det är en jättefin komposition och sköna instrument.  :D Gillar klassiskt, när det gäller att lyssna.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)