Försöker tolka svenska folkvisor på mitt eget sätt. De gör sig så bra i jazzform. Visst är det kul att komponera eget, men minst lika roligt att tolka färdig musik och eftersom denna låt är en trad. låt så går det ju bra. Har letat efter jazz som är trad. men det är inte lika lätt att hitta.
Har fråga Alatar om han vill vara med men han har fått förhinder att spela på ett tag så jag lägger upp låten för kommentarer om grundstrukturen så länge. Fick kalla in en avlägsen släkting till Rune Gustafssons (Bib Gustafsson) så länge, får duga till vidare.

Ack Värmeland, du sköna, även Värmlandssången eller Värmlandsvisan, är en svensk sång från 1822, baserad på en traditionell folkmelodi, och med text av Anders Fryxell och Fredrik August Dahlgren. Texten skrevs först för sångspelet Wermlandsflickan (1822) men lades senare till folklustspelet Värmlänningarna (1846) av Dahlgren. Visan ingår i den svenska visskatten.
Jazzmusikern Stan Getz turnerade i Sverige 1951 och gav ut en engelskspråkig version av Ack Värmland, du sköna under namnet Dear Old Stockholm. "Dear Old Stockholm" har därefter spelats in av flera artister och etablerat sig som en klassiker inom jazzen.
Roffe H
« Senast ändrad: 24.04.2013, 21:34:15 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)