Kontrollrummet

Mr G - a la Fripp/Eno

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Blev sugen att lyssna på Eno och Fripp, vilket mynnade i detta alster.
Tankar?

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_A_la_Fripp_Eno1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 25.01.2016, 01:28:45 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så vansinnigt häftigt... Vocodern är bara glasyren på allt. Nu har ZynthHararna nåt att sträva efter...  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Häftigt, Gurano !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag gillar sån här. Coolt. Lite splittrad komposition men snyggt. Mera sånt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj.

Sköna syntar. Inledande arpeggiotemat som återkommer lite senare är grymt bra.  :wub:

Gitarrsoundet tycker jag kunde vara mjukare i detta arr. Det tar väldigt stor plats framför allt, och det bidrar nog till att det kör ihop sig lite när delayliret (som är gött) kommer in. Nyfiken på hur det kan låta så, ursäkta uttrycket, men.... "Dåligt uppmickat". Har ju för mig att du kör pluggar väl? Gitarr? Mickar? Pluggar? Eq-inställning?

Kul detta! Keep going all the väg in i mål.


« Senast ändrad: 19.04.2013, 09:35:19 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så ruggigt bra ursäkta tjatet men.......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hehe .. lite taggtrådssynth här
Snyggt virvlande hisnande tema
Bra det mesta
Trumljudet i sig är bra men jag tycker att beatet hackar upp låten på något sätt - är inte med i flytet liksom
Det är någon röst som kommer mot slutet - skulle kunna höjas några snäpp
Lite outfrippat ja
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Riktigt Frippat. Gillar det här. Saknar en tung bas som driver på infernot ännu mer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Så vansinnigt häftigt... Vocodern är bara glasyren på allt. Nu har ZynthHararna nåt att sträva efter...  :D
Bara för att det är en 'Hysterisk Arpeggiator' skulle jag intre räkna detta som Synt-Hare-musik.. :angry:
Skulle nog klassifiera detta mer som friformsJazz ljud-kolleage.
Annars Låter det bra och kul förutom den där EZ-virveln då.. ;)

/Den ÄKTA Synt-Haren.
« Senast ändrad: 19.04.2013, 11:03:26 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt kul det här! :) Tycker att padden tar lite stor plats och nästan dränker det som ligger under. Flera stämmor är mycket effektfulla och skulle kunna tjäna på att du jobbade lite med panoreringarna. Väl värd att jobbas med en stund till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
oj vad många kommentarer :)

Så vansinnigt häftigt... Vocodern är bara glasyren på allt. Nu har ZynthHararna nåt att sträva efter...  :D
Man tackar :)

Häftigt, Gurano !!!!

mvh
Som sagt...man tackar :)

Jag gillar sån här. Coolt. Lite splittrad komposition men snyggt. Mera sånt.
Jo lite splittrad är den allt - tackar

Oj.

Sköna syntar. Inledande arpeggiotemat som återkommer lite senare är grymt bra.  :wub:

Gitarrsoundet tycker jag kunde vara mjukare i detta arr. Det tar väldigt stor plats framför allt, och det bidrar nog till att det kör ihop sig lite när delayliret (som är gött) kommer in. Nyfiken på hur det kan låta så, ursäkta uttrycket, men.... "Dåligt uppmickat". Har ju för mig att du kör pluggar väl? Gitarr? Mickar? Pluggar? Eq-inställning?

Kul detta! Keep going all the väg in i mål.
Jo kanske att guraljudet kan vara mjukare - ska testa och sedan bestämma mig hur jag gör. Själv så tycker jag inte att guran är dåligt uppmickad eller eg har dåligt ljud - troligen bara olika smak, enligt mitt sätt att se det. Vi får se i slutänden om du och jag har samma vision om jag sätter den i rätt mål ;)

Så ruggigt bra ursäkta tjatet men.......
:wub:

Hehe .. lite taggtrådssynth här
Snyggt virvlande hisnande tema
Bra det mesta
Trumljudet i sig är bra men jag tycker att beatet hackar upp låten på något sätt - är inte med i flytet liksom
Det är någon röst som kommer mot slutet - skulle kunna höjas några snäpp
Lite outfrippat ja
Tackar - själv tycker jag om de stökiga trummorna - ska kolla upp rösten!

Riktigt Frippat. Gillar det här. Saknar en tung bas som driver på infernot ännu mer.
Tackar
Jag tänker initialt att det oxå behövdes en bas men sedan tyckte jag att det kanske räcker/funkar ändå. Du är den enda som påtalar det, men jag kan testa en bas framöver och sedan göra en utvärdering

Så vansinnigt häftigt... Vocodern är bara glasyren på allt. Nu har ZynthHararna nåt att sträva efter...  :D
Bara för att det är en 'Hysterisk Arpeggiator' skulle jag intre räkna detta som Synt-Hare-musik.. :angry:
Skulle nog klassifiera detta mer som friformsJazz ljud-kolleage.
Annars Låter det bra och kul förutom den där EZ-virveln då.. ;)

/Den ÄKTA Synt-Haren.
nee håller med - de e ingen synthare-musik. men visst är det syntmusik bla!  :)
EZ får du leva med :D

Riktigt kul det här! :) Tycker att padden tar lite stor plats och nästan dränker det som ligger under. Flera stämmor är mycket effektfulla och skulle kunna tjäna på att du jobbade lite med panoreringarna. Väl värd att jobbas med en stund till! :)
jag har redan en viss breddning på det hela men jag kan kolla över en mer tydlig panorering

Tackar för era tankar och tips
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, jistanes va bra! Underbara slingor och harmonier. Jag som oxå använder mig av EZ virveln störs inte av den. Letar efter basljudet? Kan det höjas? Lite lågbastryck vore skönt!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, jistanes va bra! Underbara slingor och harmonier. Jag som oxå använder mig av EZ virveln störs inte av den. Letar efter basljudet? Kan det höjas? Lite lågbastryck vore skönt!
Man tackar :D
Jo denna har ingen bas men jag ska lägga på så fort jag hinner...eller rent av om någon basmänniska vill prova? - säg då till i PM först! :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Nu har jag breddat ljudbilden, enligt önskemål - bättre/sämre?
Jag har även lagt på en meditativt malande basgång - bättre/sämre?

Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_A_la_Fripp_Eno1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 25.01.2016, 01:29:01 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna rytmer och snygga synthslingor!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bättre! Och nu förstår jag varför du tycker att min mix är basfattig ;) Cool basgång!!! Jag lyssnar i lurar och basen är hög men det kanske funkar. Har du provat annan lyssning i högtalare? En lite detalj är synthen som kommer in vid 127. Den ligger för högt i volym tycker jag. Riktigt cool grej det här. Måste få ladda ner den när den är klar. B)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Härligt detta :)  Härligt "matematiskt stök" - en stil du gärna får utveckla vidare! Ska jag gnälla om något är det att sådan här musik bör vara väldigt "exakt" för att inte låta slarvigt och gitarrfiguren (?) som kommer in ett par gånger (första vid ca 50) känns lite "off" och därmed lite ofokuserad. Testa några tagningar till så den sitter exakt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sköna rytmer och snygga synthslingor!
/Asti
Tack så mycket Asti

Bättre! Och nu förstår jag varför du tycker att min mix är basfattig ;) Cool basgång!!! Jag lyssnar i lurar och basen är hög men det kanske funkar. Har du provat annan lyssning i högtalare? En lite detalj är synthen som kommer in vid 127. Den ligger för högt i volym tycker jag. Riktigt cool grej det här. Måste få ladda ner den när den är klar. B)
Tackar
Nu har jag sänkt basen lite ... inte mycket men lite i alla fall. Jag håller med dig om synthljudet vid 127 - tror att jag åtgärdat det nu?

Härligt detta :)  Härligt "matematiskt stök" - en stil du gärna får utveckla vidare! Ska jag gnälla om något är det att sådan här musik bör vara väldigt "exakt" för att inte låta slarvigt och gitarrfiguren (?) som kommer in ett par gånger (första vid ca 50) känns lite "off" och därmed lite ofokuserad. Testa några tagningar till så den sitter exakt...
Tack :)
Har kollat i dawen och min gitarr är nästan på pricken i takt - några toner är möjligen någon mikrosekund fel - har flyttat de toner som tillåter sig att flyttas - mer exakt än så går nog inte att få det tror jag.

Tack för era tankar och synpunkter
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade på versionen i tråden och hade absolut inget att invända basen sitter ju perfekt tycker jag då :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Där satt den! Bra att du bara drog ned basen pyttelite, för annars hade gunget försvunnit. Synthen hamnar nu i mixen.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar detta, tungt, harmoniskt och rytmiskt. Lite långt ifrån de grejer jag gör (men det är det som är kul med KR), så några råd kan jag inte komma med...men det finns det ju andra som gör, ånga på för fasen B) Tycker den senaste versionen är den bästa.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lyssnade på versionen i tråden och hade absolut inget att invända basen sitter ju perfekt tycker jag då :D
Man tackar :)

Där satt den! Bra att du bara drog ned basen pyttelite, för annars hade gunget försvunnit. Synthen hamnar nu i mixen.
Gott att höra - tack

Gillar detta, tungt, harmoniskt och rytmiskt. Lite långt ifrån de grejer jag gör (men det är det som är kul med KR), så några råd kan jag inte komma med...men det finns det ju andra som gör, ånga på för fasen B) Tycker den senaste versionen är den bästa.  :)
/Roffe H
Tackar Roffe :) Även om du å jag ofta/ibland gör olika musik vid 1a lyssningen så har vi många gemensamma bottnar ... tycker jag då :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jovisst finns det gemensamma drag, det tycker jag med. Intresse, kreativitet och blues i botten (tror jag nog). Att du tycker så, blir jag glad av att höra. Jag tar det som en komplimang.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Experimentell Fripp på besök i Stockholm!
Skönt med tuff bas!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Faen vad coolt det här var då G!

Fräckt som tusan,grymt snygg inledning.Fet bas,men inte så det stör - ja kanske pytte lite..Läckert upplägg på denna.

Basen är det enda jag har synpunkt på,men den är liten,arret/liret grymt bra.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker den har växt sedan förra lyssningen! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jovisst finns det gemensamma drag, det tycker jag med. Intresse, kreativitet och blues i botten (tror jag nog). Att du tycker så, blir jag glad av att höra. Jag tar det som en komplimang.  :)
Roffe H
:)

Experimentell Fripp på besök i Stockholm!
Skönt med tuff bas!
:) Tackar

Faen vad coolt det här var då G!

Fräckt som tusan,grymt snygg inledning.Fet bas,men inte så det stör - ja kanske pytte lite..Läckert upplägg på denna.
Basen är det enda jag har synpunkt på,men den är liten,arret/liret grymt bra.

Mike
Tackar :)
Ska fundera på basen, men Orsa kompani lovar inget bestämt :)

Tycker den har växt sedan förra lyssningen! :)
Sicken tur att den inte krympte :)
Tackar

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Kult!

Mye er sagt allerede. Jeg ville nok hatt en tørrere Mr Fripp, mindre klang/delay for å bryte det øvrige ganske flytende lydbildet..