Lois Armstrong, Chet Baker, John Coltrane, Miles Davis, Dexter Gordon, Ella Fitzgerald, Benny Goodman, Gerry Mulligan, Charlie Parker och till litet nyare förmågor som Joshua Redman. Många gitarrister också , såklart;
Django Reinhardt, allt från manuoche till fusion av Pat Metheny och John Scoefield finns i min bokhylla, ca 250 CD;s med bara jazz.
Så lite rum som möjligt, inget reverb eller blöta mixar. Tänker på Coltranes album "A Love Supreme" som han avslutar med en psalm..Många fler har gjort versioner av psalmer.
Domnerus har jag sett live..Han var fantastisk......och nog den ende jag hört talas om som spelat in jazz i en kyrka !!!!!!!! Har dock inte albumen du refererar till, men måste skaffa dem, just pg a av att de verkar ovanliga och intressanta att ha i min samling......
Jag har dock lyssnat på jazzkonserter i kyrkor men inte gillat rummet, det lämpar sig inte för jazzmusik,,,,tycker jag...
Har aldrig hört någon lägga reverb på en jazzmix någon gång. Litet grann på sax eller gitarr ibland men inte på hela mixen...
Tittar man på presets i DAW eller t ex på trummorna t ex i Studio Drummer är om man väljer preseten jazz väldigt torra, så även om man tittar och lyssnar hur hur jazzgitarrerna är konstruerade, mycket djup, botten och mycket attack, liten sustain. Jag har två stycken, en archtop och en jazzmaster....
Jag är mycket svag för Coltrane, Parker och Redman på sax och sen så gillar jag bas och olika bassister väldigt mycket, Jaco och vår svenske Hans Backenroth så jag lyssnar inte så mycket på jazzgiatrrister längre, som jag borde.....
mvh
Edit;
Jag gillar dock tanken, psalmer spelas ju i kyrkor.....