Kontrollrummet

Roffe H - I denna ljuva sommartid (Jocke på gitarr)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
I denna ljuva sommartid
En ny psalm i till samlingen. Denna gång, ”I denna ljuva sommartid”, som på sina håll är lika vanlig på skolavslutningarna som ”Den blomstertid nu kommer”. Ursprungstexten är skriven av Paul Gerhardt (1607-1676), tysk diktare, lärare och präst, musiken är komponerad av Nathan Söderblom  1866 -1931 svenska kyrkans ärkebiskop 1914–1931. Han var ledamot av Svenska akademien och erhöll Nobels fredspris 1930. Jocke har stöttat mig med sitt finstämda och följsamma gitarrspel samt goda råd.  :D
Fortsätter att spelar altsax, tycker den passar fint här en mjukare, lite sprödare och ljusare ton. :)

Nu mer en något mindre energisk bas.  :) med något mer volym samt ny inspelning av saxen där det bluddrade som mest. :lol:
/Roffe H

« Senast ändrad: 19.04.2013, 13:24:46 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är alltid kul att få vara med på ett hörn i dina projekt Roffe!  :)

Jag upphör inte att förvåna mig själv... jazz, psalm, solo... det hade jag inte väntat mig!  :D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
Varför inte en torrare ljudbild för ????
Reverb och sustain är väl något man brukar vilja undvika i jazz ????
Låter mer 80-tals schlageraktigt med blöt ljudbild.....
(tycker jag i a f)
:)
Hur som helst en mycket bra och välspelad version av en fin låt...
4/5 når den till hos mig som den är nu.
Jag tycker mixen kunde vara mycket torrare, så kommer alla instrument fram bättre..

mvh
« Senast ändrad: 17.04.2013, 23:49:26 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
...
Hur som helst en mycket bra och välspelad version av en fin låt...
4/5 når den till hos mig som den är nu.
Jag tycker mixen kunde vara mycket torrare, så kommer alla instrument fram bättre..

mvh

Det lilla jag kommer ihåg av mina skolavslutningar tolkar jag som att de också var för blöta...!  :rolleyes:  :P

Ja, Roffe har en go känsla för att göra de här låtarna på sitt eget sätt! :) Vi får väl se om det blir torrare före eller efter skolavslutningen... ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
Varför inte en torrare ljudbild för ????
Reverb och sustain är väl något man brukar vilja undvika i jazz ????
Låter mer 80-tals schlageraktigt med blöt ljudbild.....
(tycker jag i a f)
:)
Hur som helst en mycket bra och välspelad version av en fin låt...
4/5 når den till hos mig som den är nu.
Jag tycker mixen kunde vara mycket torrare, så kommer alla instrument fram bättre..

mvh

Jag förstår vad du menar och det kan ligga nåt i vad du säger. Jag tänkte lite som så, att det är ju inte bara jazz utan lite "kyrkligt", så om jag ger mixen lite extra reverb kanske den ter sig mer sakral, om du förstår hur jag tänker.  :)
Jag tror jag har tänkt mig lite Arne Domnerus som spelar jazz i en kyrka, vilket han ju gjorde då och då. (Till exempel i albumet: "Evegreens från Kanaan", (en hel mängd psalmer finns där) Där har han lagt på rätt med mycket reverb och rymd. Så jag får se vad andra tycker, men jag ska absolut överväga dina synpunkter och bugar och bockar för att du gillar och lyssnar (4/5 är ju inte så dålig precis!)  :D
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
...
Hur som helst en mycket bra och välspelad version av en fin låt...
4/5 når den till hos mig som den är nu.
Jag tycker mixen kunde vara mycket torrare, så kommer alla instrument fram bättre..

mvh

Det lilla jag kommer ihåg av mina skolavslutningar tolkar jag som att de också var för blöta...!  :rolleyes:  :P

Ja, Roffe har en go känsla för att göra de här låtarna på sitt eget sätt! :) Vi får väl se om det blir torrare före eller efter skolavslutningen... ^^

Visst försöker jag göra dem på mitt eget lilla sätt. Precis som pxm säger brukar man inte blöta ner jazz för mycket, men jag ha som jag skrev lyssnat lite på skillnaden när Dompan spelar sakralt eller profant, den är rätt påtaglig...så det var min tanke. Sedan vet jag ju inte om det var rätt, skulle vara roligt att höra fler kommentarer om det kan "jazzas" även i stora rum.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Lois Armstrong, Chet Baker, John Coltrane, Miles Davis, Dexter Gordon, Ella Fitzgerald, Benny Goodman, Gerry Mulligan, Charlie Parker och till litet nyare förmågor som Joshua Redman. Många gitarrister också , såklart;
Django Reinhardt, allt från manuoche till fusion av Pat Metheny och John Scoefield finns i min bokhylla, ca 250 CD;s med bara jazz.
Så lite rum som möjligt, inget reverb eller blöta mixar. Tänker på Coltranes album "A Love Supreme" som han avslutar med en psalm..Många fler har gjort versioner av psalmer.

 Domnerus har jag sett live..Han var fantastisk......och nog den ende jag hört talas om som spelat in jazz i en kyrka !!!!!!!! Har dock inte albumen du refererar till, men måste skaffa dem, just pg a av att de verkar ovanliga och intressanta att ha i min samling......
Jag har dock lyssnat på jazzkonserter i kyrkor men inte gillat rummet, det lämpar sig inte för jazzmusik,,,,tycker jag...

Har aldrig hört någon lägga reverb på en jazzmix någon gång. Litet grann på sax eller gitarr ibland men inte på hela mixen...

 Tittar man på presets i DAW eller t ex på trummorna t ex i Studio Drummer är om man väljer preseten jazz väldigt torra, så även om man tittar och lyssnar hur hur jazzgitarrerna är konstruerade, mycket djup, botten och mycket attack, liten sustain. Jag har två stycken, en archtop och en jazzmaster....

Jag är mycket svag för Coltrane, Parker och Redman på sax och sen så gillar jag bas och olika bassister väldigt mycket, Jaco och vår svenske Hans Backenroth så jag lyssnar inte så mycket på jazzgiatrrister längre, som jag borde.....

mvh

Edit;
Jag gillar dock tanken, psalmer spelas ju i kyrkor.....
:)
« Senast ändrad: 18.04.2013, 00:58:05 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har lite svårt att förstå de här tankarna men jag har ju inte de absoluta referenser ni nämner. Jag har förvisso fått följa med mina föräldrar på konserter med Dompan men att reverbet/rummet skulle vara avgörande för om en viss musikstil känns övertygande eller inte har jag lite svårt att förhålla mig till. När Dompan lirar i en kyrka är det lite gränsöverskridande precis som när Jan Johanson gjorde jazz av folkvisor... För mig är det gränsöverskridande att få vara med på ett hörn med Roffe och det sista jag har tänkt på är rummet. Om jazz hade varit mer populärkultur än finkultur i dag skulle den spelas på arenor... Vilket reverb ska man använda då?

Enlighten me!  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du har rätt, det är gränsöverskridande. Och det är alltid välkommet inom jazz tycker jag...
Ni har gjort ett väldigt fint arbete här......


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Du har rätt, det är gränsöverskridande. Och det är alltid välkommet inom jazz tycker jag...
Ni har gjort ett väldigt fint arbete här......


mvh

Jag tycker att Roffe har ett helt eget sound precis som du Johan. :) Det är bra med fokus - jag är nog mer av en kamelont och försöker anpassa mig till döds... Jag är imponerad av att ni båda hittat ett eget uttryck... själv kommer jag nog alltid att söka...^^ Men, det kan ju finnas anledning att finslipa på detaljerna... Kan inte alls så mycket som ni om olika artister och genrer men stördes inte alls av reverben när jag la solot...  ska lyssna i monitorerna i morrn. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Väldigt vackert. Jag är också heltorsk på psalmer.

Snörvel...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mina herrar, en mycket intressant diskussion detta. "Reverb eller inte reverb" (är är det månne Shakespeare?)  :wacko:
Men jag vill bara säga som så, trummor och bas har inget reverb alls, ytterst lite på kompgitarr och piano, thats all!  :) Roligt att slänga käft så här  mitt i natten  :D det blev det visst sent igen...natti natti!  :rolleyes:
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt vackert. Jag är också heltorsk på psalmer.

Snörvel...

Hej där, rockgubbe! "Gråt inga tårar för min skull", roligt att du gillar Håkan. :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint att lyssna på denna regniga, gråa morgon
Bra arrangemang och fint spelat av båda
Väldigt snygg ljudbild också
Tycker att basen är lite väl ivrig på sina ställen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men det här gillar jag :wub:

Jag tycker ljudbilden är bra,det låter kalas hos mig.Reverbet är ju smakfråga,hos mig hade det gärna fått regna lite till  :D

Snyggt som tusan och skön "easystyle" av er båda.

Men är det inte dags för lite shuffle snart? Nu vill jag höra lite sväng.Man fastnar lätt i sånt här och börjar springa i kyrkan och allt möjligt - inge fel med det men rocka lite nu va?  :P :D

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentar!  :D
cykeln: Du har nog lite rätt angående basen, den är lite väl energisk, ska kolla detta ikväll. Ska nog gå att hitta nåt lugnare.  :)
mike: Jag förstår din oro, ska försöka stoppa in nåt mer profant emellan, sen blir det nog en psalm igen.
Alla goda ting är ju tre.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack till er som "creddat" mitt plink! :)

Mina herrar, en mycket intressant diskussion detta. "Reverb eller inte reverb" (är är det månne Shakespeare?)  :wacko:
Men jag vill bara säga som så, trummor och bas har inget reverb alls, ytterst lite på kompgitarr och piano, thats all!  :) Roligt att slänga käft så här  mitt i natten  :D det blev det visst sent igen...natti natti!  :rolleyes:
mvh Roffe H

I den här kontexten får jag väl bekänna mina synder då... det var jag - förlåt! :(
Kranade jag på fjäder-reverben i rörhögen för mycket?  :rolleyes:  :huh:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tyckte också, som cykeln, att basen var lite väl energisk när jag lyssnade igen. Nu är den utbytt mot en inte fullt så ihärdig rackare, passar också bättre med lugn bas till lugn låt.  :) Det är ju det fina KR att man får de där små men betydelsefulla förslagen, som gör att man tänker till lite extra.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Den här bassisten är coolare!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter jättefint! Men distar inte saxen?? Elelr är det min lyssning!

Säg till om ni behöver stråk! :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter jättefint! Men distar inte saxen?? Elelr är det min lyssning!

Säg till om ni behöver stråk! :D

Hej Dividend, tack för lyssning. Ska fundera på stråkar, eller en kanske nån mer "kyrklig" orgel än den jag har?  :unsure:
Var i låten tycker du det låter som det distar, har själv inte upptäckt nåt?
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter jättefint! Men distar inte saxen?? Elelr är det min lyssning!

Säg till om ni behöver stråk! :D

Jag hör inte någon dist - iaf inte som klippning. Kan det vara att Roffe sölat ner munstycket med en massa saliv eller anslagen från gitarren som ligger som dub och spelar unisont med saxen.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter jättefint! Men distar inte saxen?? Elelr är det min lyssning!

Säg till om ni behöver stråk! :D

Jag hör inte någon dist - iaf inte som klippning. Kan det vara att Roffe sölat ner munstycket med en massa saliv eller anslagen från gitarren som ligger som dub och spelar unisont med saxen.

Är ovan med altsaxen, kan vara kondens som ligger kvar och sörplar, får kolla detta i morrn.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sådär ja, nu är basisten mer med i gänget
Kanske lite mer volym på han
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Sådär ja, nu är basisten mer med i gänget
Kanske lite mer volym på han

Basisten fick sig en omgång till...och även han som spelar sax (förhoppningsvis mindre bludder)  :P

Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är fortfarande bra...  :rolleyes: Alltså - jag tycker nog att både lite bludder och stränggnissel har sin plats så det hörs att det är spelat på riktigt! ;-) Du gjorde om lite på slutet... blev det bättre? Ja, jag klagar inte - är bara lite ovan...  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är fortfarande bra...  :rolleyes: Alltså - jag tycker nog att både lite bludder och stränggnissel har sin plats så det hörs att det är spelat på riktigt! ;-) Du gjorde om lite på slutet... blev det bättre? Ja, jag klagar inte - är bara lite ovan...  ;)

Jag gjorde om lite i melodin och mitt solo på de ställen jag tyckte jag sörplade lite för mycket,   :lol: men inget nytt på outrot, kanske jag "fejdade" lite annorlubda, men du har rätt när det gäller lite bludder och gnissel, det ska höras att det är människor som spelar. Nu tror jag att jag är nöjd...inga mer ändringar i sikte.  :)
Tack Jocke/ Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är fortfarande bra...  :rolleyes: Alltså - jag tycker nog att både lite bludder och stränggnissel har sin plats så det hörs att det är spelat på riktigt! ;-) Du gjorde om lite på slutet... blev det bättre? Ja, jag klagar inte - är bara lite ovan...  ;)

Jag gjorde om lite i melodin och mitt solo på de ställen jag tyckte jag sörplade lite för mycket,   :lol: men inget nytt på outrot, kanske jag "fejdade" lite annorlubda, men du har rätt när det gäller lite bludder och gnissel, det ska höras att det är människor som spelar. Nu tror jag att jag är nöjd...inga mer ändringar i sikte.  :)
Tack Jocke/ Roffe H

Det var nog basen jag la märke till... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är fortfarande bra...  :rolleyes: Alltså - jag tycker nog att både lite bludder och stränggnissel har sin plats så det hörs att det är spelat på riktigt! ;-) Du gjorde om lite på slutet... blev det bättre? Ja, jag klagar inte - är bara lite ovan...  ;)

Jag gjorde om lite i melodin och mitt solo på de ställen jag tyckte jag sörplade lite för mycket,   :lol: men inget nytt på outrot, kanske jag "fejdade" lite annorlubda, men du har rätt när det gäller lite bludder och gnissel, det ska höras att det är människor som spelar. Nu tror jag att jag är nöjd...inga mer ändringar i sikte.  :)
Tack Jocke/ Roffe H

Det var nog basen jag la märke till... ;-)

Har försökt att återställa den till ursrunget nu, vet inte vad jag gjorde?  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vi ska inte vara för petiga men jag tyckte nog den gamla var snyggare... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, har inte hört den gamla versionen men jag tycker att denna låter bra. Lite "sörpel" finns kvar men inte sådär jättestörande. Härligt jazzigt gitarrljud! Trevlig verion av psalmen!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning zorrow, jag får nog leva med "sörplet" tills dess att jag får bättre koll på altsaxen, ovant än så länge.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Helmysig variant av den här psalmen, så ska den göras ;) :P

Bra jobbat grabs!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Helmysig variant av den här psalmen, så ska den göras ;) :P

Bra jobbat grabs!

/Marre

  :D "Thanks", Marre. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)