l
När jag försökte komma på ett tema för festivalen fick jag en idé om att det skulle vara kul att göra ett konceptalbum utifrån en helt vanlig dag och vad som hände ett antal olika personer den dagen och hur de upplevde det. Detta fångat i musik, text, röster mm, i vilken form och tappning man tyckte passade. Utmaningen i festivalen var alltså att försöka fånga och beskriva upplevelser man hade denna dag i någon musikalisk form.
Hade hoppats på 10-12 deltagare så det kunde bli ett helt album med olika stilar, uttryck, händelser, men där man ändå kunde känna igen vissa gemensamma saker – kanske någon händelser som berörde flera.
ll
Är lite tveksam till att man, som general, deltar i ett tema man själv bestämt. Dessutom riskerar man att bli sandlådepåhoppad av Light Head igen för att fel låt vann (
”Fel låt vann, som vanligt,, jag är ingen dålig förlorare men vem fasen räknade ihop detta.. blev ju samma shock som när mr Guleböj fick 12p... fast tvärt om s.a.s..... ”)

Men var ändå sugen på att vara med på ett ev. album och kom på att jag (som general) kunde utforma regler som gjorde att jag inte kunde vinna.
Hade först tänkt att göra någon form av ljudkollage från miljöer jag befann mig i, röster, nyhetsuppläsningar, musiksnuttar mm ungefär som revolution nr 9 på vita. Sen fick jag för mig att göra en slags Ulf Lundell-låt (var länge sen jag gjorde en rocklåt). Inte heller det blev det något av.
Jag befann mig i Rom den dagen och gjorde små noteringar på Ipaden om vad jag var med om – inga större saker, mest rundvandring på stadens gator och torg och förstås dess stora sevärdheter.
lll
Den 7 april (hemma igen) satte jag mig ner med noteringarna och skrev ihop en text
Rom, 22 mars 2013Sängen var hård som en halmmadrass
men jag ser St:Peters från hotellets terrass
Marmorn skiner och det är varmt som det var vår
Det är alltså hit alla vägarna går
En nyvald påve går runt på dessa gator
Jag vandrar runt tillsammans med bögar och flator
En tiggerska ligger utanför Armanis affär
Det verkar inte som påven har varit här
Solen skiner hett på den Spanska trappan
Runt hörnet ser jag en skymt av den påvliga kappan
De spelar in film här, jag vet inte vad den handlar om
kanske om korta, korta möten i denna eviga stad vi kallar Rom
I Panteon möter jag två tusen år
men golvet av marmor är som det var lagt igår
En påve går runt på gatorna i Rom
Jag äter glass på Giolittis och känner mig nästan from
Jag tar en tur och ser på Colloseum
Det är som om livet är ett okänt Museum
Jag stoppar handen i sanningens mun
och ljuger att jorden i sanning är rund
Hemma är ministerns agerande en gåta
och på Cypern börjar bankdirektörerna gråta
För femtio år sen släpptes en lyckligare musik
som gjorde att världen inte längre var så grå och så lik
Tag min hand på Piazza Navona
bland konstnärer, tjuvar, turister och barn
I drömmarnas land på Piazza Navona
irrar vi runt som vilsna flarn
Mitt över bron ligger änglarnas kastell
Horisonten lyser röd bakom St:Peters i kväll
En påve går runt bland gatorna här
En tiggerska ligger utanför Armanis affär
Texten är ju rätt tydlig i vad den handlar om. Kanske bara något om:
"Sanningens mun" som är Bocca della Verità en antik marmorplatta, 1,75 meter i diameter, med en skulpterad mask som man kan beskåda i portiken till kyrkan Santa Maria in Cosmedin i Rom. Legenden berättar att den som sticker in sin hand i gapet, får den avbiten om han har begått mened.
”Ministerns agerande en gåta” är taget från Dagens Nyheters första sida den dagen
Änglarnas kastell = Castel Sant'Angelo, en befäst borg i centrala Rom. Det var ursprungligen kejsar Hadrianus mausoleum. Känt från boken/filmen Änglar och demoner.
lV
8 april gjorde jag en melodi utifrån några enkla och vanliga ackordföljder. Vers, refräng och stick.
9 april sjöng jag in den. Det är första tagningen så jag slinter och sjunger en del fel. Betoningen är inte heller korrekt på sina ställen. Men hade inte tid eller ork att sjunga om.
Provade att lägga på trummor och skulle gå vidare med bas mm …. men sen la jag ner de ambitionerna och skickade in den till tekniska avdelningen.