Kontrollrummet

Roffe - Din klara sol går åter opp (Jocke spelade, Dividend mixade stråkarna)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Melodin är troligen ursprungligt tysk från 1710. Det anges att tonsättaren möjligen heter Johan Georg Christian Störl (1675-1719). Vi sjöng denna sång varje morgonsamling hela lågstadiet, mycket nostalgi och en mycket vacker psalm.
Här spelar jag altsaxofon (som är något ljusare i tonen än tenorsaxen). Har fått hjälp med stråkar (som jag själv saknar) av Jocke och Dividend. Jocke spelade och Dividend mixade, tack för all hjälp.  :D

/Roffe H
« Senast ändrad: 15.04.2013, 13:28:15 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Din klara sol går åter opp.

Melodin är troligen ursprungligt tysk från 1710. Det anges att tonsättaren möjligen heter Johan Georg Christian Störl (1675-1719). Vi sjöng denna sång varje morgonsamling hela lågstadiet, mycket nostalgi och en mycket vacker psalm.
Här spelar jag altsaxofon (som är något ljusare i tonen än tenorsaxen). Har fått hjålp med stråkar (som jag själv saknar) av Jocke, och så här låter min och Jockes tolkning av den gamla fina psalmen från 1700-talet.  :)
/Roffe H


DU har gjort en underbar tolkning som för mig tillbaka till unga år. Mitt lilla bidrag gör det nästan genant att förekomma i låtens ämnesrad...  :unsure: Men stråkarna är spelade på tyska för att ge trohet mot orginalet!  :rolleyes:  :lol: Tror de är lite för exakta om jag ska ha en åsikt!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Exakt, jättefina stråkar Jocke. Tur att du la dem med tysk accent annars hade det nog protesterats en del.  :lol: Klart att du skulle vara med: " Har man gett sig in i leken får man leken tåla", eller hur?  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Exakt, jättefina stråkar Jocke. Tur att du la dem med tysk accent annars hade det nog protesterats en del.  :lol: Klart att du skulle vara med: " Har man gett sig in i leken får man leken tåla", eller hur?  :D
/Roffe H

Så klart! ;-) Första psalmen jag hört här... men ingen "ylar"!^^ Vet du... jag kommer att tänka på Nisse Landgren när jag hör din fina tolkning! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En i sanning skön dänga som tolkats mer åt Manhattanhållet än det tyska som tur är :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön jazzig tolkning med det där snygga, väsiga saxblåset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för gillande boys. :)  Jocke gjorde en snabbis på stråkarna, och det satt som en smäck på direkten, imponerande. Tack för ditt engagemang och medverkan, alltid lika roligt.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jiizes en psalm till!  :D
Det var ju en droppe som hade två ändar utom slutet - typ
Hursom..
Snyggt lirat och melodin blir betydligt bättre på detta sätt än det sätt jag fick lära mig den i småskolan
Stråkarna är även om de sitter på rätt plats, kanske något Claus Wunderlichliga ?  ;)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för gillande boys. :)  Jocke gjorde en snabbis på stråkarna, och det satt som en smäck på direkten, imponerande. Tack för ditt engagemang och medverkan, alltid lika roligt.  :D
/Roffe H

Det är alltid roligt att vara med på ett hörn och inte själv vara projektledare hela tiden... men du... Eddis idé om tyska marschtrummor kanske skulle testas?  :rolleyes:  ;)

@Cykeln - det är faktiskt Claus Wunderbaum!  :blink:  :wacko:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera psalm..Forumet börjar bli lite småreligiöst  :D Inget fel med det.Jag har alltid velat göra "Jag har hört om en stad ovan molnen"  :rolleyes:

Åter till ordningen:
Väsande och snyggt på saxen Roffe,så smakfullt och läckert.Stråkarna glider med och trummorna vispar ihop denna röra till en god portion att avnjuta till en kopp kaffe och en smörgås med mjukost och en liten ostskiva.Jag är född -57 och borde kanske ha känt igen denna,men icke.Jag är väl inte tillräckligt gammal  :D

Jag får inga direkta glädjesprång av denna så jag städar köksbordet från fyra reklamblad som ligger och skräpar,för att jag skall ta det femte - Sången med text/melodi.Inte nödvändigt dock,låten glider på fint som den är med det snygga saxliret.
Okej då,jag slänger med halva mackan jag orkade inte hela.

Mike




Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag är ju född  -47, det händer mycket på tio år och kanske beror det också på vilken lärare man hade. Vi hade en äldre kvinnlig lärare med glasögon på näsan och som spelade tramporgel. Sträng men rättvis. Vi och vi sjöng denna psalm varje morgon i två års tid. Jag tyckte den var snygg redan då, men jag blev aldrig religiös. Tack för halva mackan, nu behöver jag bara rosta en och en halv brödskiva ditt morgonkaffet.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Det låter behagelig. Ga en fin "sinnesro" på morgenen. Jeg har aldri satt mine ben i en sax, men synes det er et snyggt "väsande". Drømte meg bort; jeg satt i en stor by i natten med en god single malt.. så våknet jeg tilbake til lansbygda med en kopp kaffe  :)

Bra jobbat!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det låter behagelig. Ga en fin "sinnesro" på morgenen. Jeg har aldri satt mine ben i en sax, men synes det er et snyggt "väsande". Drømte meg bort; jeg satt i en stor by i natten med en god single malt.. så våknet jeg tilbake til lansbygda med en kopp kaffe  :)

Bra jobbat!
Ehh...
som du (kanske) kommer ihåg så går det bra med en god single malt även på lansbygda!   B)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Det låter behagelig. Ga en fin "sinnesro" på morgenen. Jeg har aldri satt mine ben i en sax, men synes det er et snyggt "väsande". Drømte meg bort; jeg satt i en stor by i natten med en god single malt.. så våknet jeg tilbake til lansbygda med en kopp kaffe  :)

Bra jobbat!
Ehh...
som du (kanske) kommer ihåg så går det bra med en god single malt även på lansbygda!   B)

Glemte å nevne at jeg satt på en jazzklubb, det er det jo færre av på landet  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det låter behagelig. Ga en fin "sinnesro" på morgenen. Jeg har aldri satt mine ben i en sax, men synes det er et snyggt "väsande". Drømte meg bort; jeg satt i en stor by i natten med en god single malt.. så våknet jeg tilbake til lansbygda med en kopp kaffe  :)

Bra jobbat!

Tack för de goda orden S. En morgon med sinnesro och kaffe är helt ok för mig.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
God morgon på er med!   B)



Snacka om OT!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oj! Snyggt.. Har aldrig hört denna tidigare, mig veterligen. (Jo, twisted sister låten har jag hört :P Menar psalmen :lol: )

Tycker stråket låter snyggt och kompar väl, men det hörs också att det inte är riktigt. Tror de skulle trivas bättre (låta mer som en riktig stråksektion) om noterna inte klipptes av så abrupt och inte var så odynamiskt. Jättesnygg sax-spel och en fin melodi är det!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oj! Snyggt.. Har aldrig hört denna tidigare, mig veterligen. (Jo, twisted sister låten har jag hört :P Menar psalmen :lol: )

Tycker stråket låter snyggt och kompar väl, men det hörs också att det inte är riktigt. Tror de skulle trivas bättre (låta mer som en riktig stråksektion) om noterna inte klipptes av så abrupt och inte var så odynamiskt. Jättesnygg sax-spel och en fin melodi är det!

Får väl försöka ta ansvar för stråket då... hade en gammal KontaktPlayer med skapliga (inte bra) ljud av "riktiga" instrument men den fadar inte riktigt snyggt här... håller med.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
God morgon på er med!   B)



Snacka om OT!  :lol:
Vilket tryck...och vilken häftig video, har inte sett den tidigare.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
God morgon på er med!   B)



Snacka om OT!  :lol:
Vilket tryck...och vilken häftig video, har inte sett den tidigare.
/Roffe H

Direktsänt från ditt jobb tror jag?  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice boys!
Hade själv en vision tidigare i livet att göra nytolkningar av flera av våra gamla psalmer.
Nu är den här fixad och klar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj! Snyggt.. Har aldrig hört denna tidigare, mig veterligen. (Jo, twisted sister låten har jag hört :P Menar psalmen :lol: )

Tycker stråket låter snyggt och kompar väl, men det hörs också att det inte är riktigt. Tror de skulle trivas bättre (låta mer som en riktig stråksektion) om noterna inte klipptes av så abrupt och inte var så odynamiskt. Jättesnygg sax-spel och en fin melodi är det!

Du är väl alldeles för ung för att ha sjungit psalmer på morgonsamlingar.  :lol: Jag vet att  man gick över till att läsa en passande bok för klassen i stället i samma veva som kristendomsundervisningen försvann från schemat någon gång i slutet av 50-talet, i början av 60-talet, vad jag minns. 1957 fyllde jag tio år och gick väl i åk fyra? (men som sagt de två första åren i skolan sjöng vi: "Din klara sol går åter opp".
En parantes Ruben Nilsson (en av mina favoritkompositörer, vad gäller burleska visor) skrev i visan Åkar Lundgrens begravning någonting i stil med "Din klara sol, den är en väldig borg", snacka om kontaminasammanblandning.  :D
Tack för positiv respons/Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
God morgon på er med!   B)



Snacka om OT!  :lol:
Vilket tryck...och vilken häftig video, har inte sett den tidigare.
/Roffe H

Direktsänt från ditt jobb tror jag?  :lol:

Nu är jag avslöjad Jocke, "fy fan för dig", det är ju precis en sådan naturlärare jag är, stel, rigid och i total avsaknad av kreativitet och humor samt hatar all form av svängig musik.  :lol:
/Roffe H
« Senast ändrad: 12.04.2013, 19:23:32 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nice boys!
Hade själv en vision tidigare i livet att göra nytolkningar av flera av våra gamla psalmer.
Nu är den här fixad och klar!

Det är ännu inte för sent Max, kom loss för fasen, det finns utrymme för nya tolkninger.  :D
Har du åldern inne för denna?  :lol: Tack för kommentar!
/Roffee H
« Senast ändrad: 15.04.2013, 13:29:50 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Nu är jag avslöjad Jocke, "fy fan för dig", det är ju precis en sådan naturlärare jag är, stel, rigid och i total avsaknad av kreativitet och humor samt hatar all form av svängig musik.  :lol:
/Roffe H

Har ju också varit med om den här... Jag började skolan 65 och fick sjunga psalmer på lågstadiet
Jag är iaf för gammal för att ha haft dig som lärare i skolan! ;-) Tror du är en bra lärare och att eleverna gillar dig!:)

Värsta buset jag gjorde (förutom att tejpa över tonhuvudena på samhällslärarens bandspelare) var att "hacka" mig in i skolans högtalarsystem och lägga ut denna i alla klassrum dagen jag gick ut 9:an!  :D



Du kan köra den om något år!  B)  Kanske dags för en jazz-version?^^

Tydligen har jag ett problem med psalmer...  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil

Nu är jag avslöjad Jocke, "fy fan för dig", det är ju precis en sådan naturlärare jag är, stel, rigid och i total avsaknad av kreativitet och humor samt hatar all form av svängig musik.  :lol:
/Roffe H

Har ju också varit med om den här... Jag började skolan 65 och fick sjunga psalmer på lågstadiet
Jag är iaf för gammal för att ha haft dig som lärare i skolan! ;-) Tror du är en bra lärare och att eleverna gillar dig!:)

Värsta buset jag gjorde (förutom att tejpa över tonhuvudena på samhällslärarens bandspelare) var att "hacka" mig in i skolans högtalarsystem och lägga ut denna i alla klassrum dagen jag gick ut 9:an!  :D



Du kan köra den om något år!  B)  Kanske dags för en jazz-version?^^

Tydligen har jag ett problem med psalmer...  :rolleyes:  :lol:

Har nog gjort mer bus som lärare än som elev. Jag tror att jag är och har varit rätt ok som lärare ... att vara en "bra lärare" handlar egentligen (förutom en hel del kunskap i ämnet självlart) mycket om människosyn. School's out for ever lovar jag att jag ska sjunga på min avslutning våren 2014,vilken häftig låt. (eller kanske Din klara sol går åter opp)   B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har nog gjort mer bus som lärare än som elev. Jag tror att jag är och har varit rätt ok som lärare ... att vara en "bra lärare" handlar egentligen (förutom en hel del kunskap i ämnet självlart) mycket om människosyn. School's out for ever lovar jag att jag ska sjunga på min avslutning våren 2014,vilken häftig låt. (eller kanske Din klara sol går åter opp)   B)
/Roffe H


Ja, det kommer att bli en skolavslutning att minnas...  :D Är vi bjudna?^^ Människosyn tror jag är jätteviktigt för att ungdomarna ska känna sig respekterade! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Får väl försöka ta ansvar för stråket då... hade en gammal KontaktPlayer med skapliga (inte bra) ljud av "riktiga" instrument men den fadar inte riktigt snyggt här... håller med.

Det verkar inte vara en jättelikt komplicerad stråkarr bakom. Skicka midin så fixar jag en wav åt er. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Bra jobbat Magistern...

Nu kan en annan *lärardjävel* få njuta dina och Jockes toner. Det enda jobbiga med detta är att jag börjar inse att jag hamnat på gubbsidan av livets väg.... Detta är inget jag hade lyssnat på förr men sitter jag jue och njuter och myser med...

Snälla lägg till å, ä och ö igen :-)


Bra jobbat... Gubbs!

/Palm


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Underbart saxspel som vanligt, kan du röra obehagligt vid en sax i huvudtaget? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag tänker på Carl Bertil Jonssons Julafton

Gillar den, tar det som en komplimang.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En ny version ligger nu överst i tråden, där Jocke och jag har fått hjälp av Dividend att omvandla midistråkarna till wav. Tack för hjälpen, tycker det blev skillnad och låter fint. :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En ny version ligger nu överst i tråden, där Jocke och jag har fått hjälp av Dividend att omvandla midistråkarna till wav. Tack för hjälpen, tycker det blev skillnad och låter fint. :)
Roffe H

Vilket snyggt sound! :) Nu går de upp lite i intensitet lite efter att de börjat spela och fadar ut snygg före nästa ton!
Bra jobbat Div! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det låter bra nu!

Bra låt, men "ingenjör" :D Skriv bara att jag mixat till Jokes stråkarrangemang :)
https://soundcloud.com/user7789882